Casele de marcat nu vor mai fi dotate cu role de hartie, ci cu un jurnal electronic conectat la un server central al autoritatii fiscale, iar platitorii de taxe si impozite vor fi premiati lunar in urma unei loterii fiscale online, masuri aflate in analiza si care urmeaza sa fie adoptate de Guvern, relateaza Mediafax.

Masurile vor fi aplicate in timp, ajungand la un interval de pana la un an si jumatate in cazul caselor de marcat, avand ca scop combaterea evaziunii fiscale, a anuntat, la Guvern, ministrul Finantelor, Ioana Petrescu.

Ideile sunt fundamentate pe un studiu realizat de PricewaterhouseCoopers, in care este apreciat ca implementarea graduala, pe o perioada de cinci ani, a unor masuri de acest gen, dar si altele, precum limitarea incasarilor zilnice de numerar si a plafonului de casa pentru pentru operatiunile de incasari, atat de la persoane fizice, cat si de al cele juridice, ar putea conduce la o reducere a economiei gri cu aproape 10% in urmatorii sapte ani, echivaland cu o combatere a evaziunii in suma totala de aproximativ 14 miliarde euro.

Astfel, o prima masura anuntata de ministrul de Finante este dotarea obligatorie a caselor de marcat cu un jurnal electronic, conectat la un server central al autoritatilor fiscale, pentru a combate in special evaziunea la TVA.

"Romania este unica tara din Europa care a ramas sa foloseasca case de marcat cu role de hartie (...) Vom face aceasta trecere in pasi, vom lasa in jur de un an si jumatate timp, astfel incat sa se treaca de la casele de marcat cu rolele de hartie la cele cu jurnal electronic", a spus Petrescu.

Ea a precizat ca perioada de tranzitie va fi mai mare pentrru firmele mici si IMM-uri si mai scurta pentru marile companii.

Pentru a nu crea disfunctionalitati in activitatea comerciantilor, un proiect de ordonanta de urgenta elaborat de Ministerul Finantelor prevede perioade tranzitorii pentru dotarea firmelor cu case de marcat cu jurnal electronic, respectiv: 180 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru operatorii economici care au calitatea de mari contribuabili; 210 zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru contribuabilii mijlocii; 390 de zile de la intrarea in vigoare a actului normativ pentru micii contribuabili.

In continutul bonului fiscal va fi introdus ca element obligatoriu pentru aparatele cu jurnal electronic codul de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului.

O alta masura care vizeaza combaterea evaziunii este infiintarea unei loterii fiscale online pentru platitorii de taxe si impozite, care vor fi astfel premiati lunar.

"Vorbim de o loterie care se va face online, oamenii se vor putea inscrie online si pune detalii de pe codul fiscal si va exista o tragere la sorti in fiecare luna, cu premii", a aratat ministrul.

Persoanele care detin bonuri fiscale vor introduce intr-un sistem informatic dedicat loteriei, gestionat de Loteria Romana, numarul bonului fiscal, suma totala, numele, prenumele, precum si seria si numarul unui act de identitate valabil, pentru persoanele fizice rezidente, iar pentru persoanele fizice nerezidente, seria si numarul unui act de identitate valabil, seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal, codul unic de identificare fiscala al operatorului economic care a eliberat bonul fiscal.

La extragerile lunare organizate de Loteria Romana vor fi acordate un numar de 160 de premii egale, cate 20 pentru fiecare regiune fiscala a ANAF, valoarea preconizata a fiecarui premiu fiind de 1.200 lei.

O a treia masura avuta in vedere de Guvern este asigurarea unui schimb automat de informatii intre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) si banci.

"Aici vorbim de comunicare, practic lunara, de rulaje si de tranzactii intre banci si ANAF. Este o masura foarte buna de a reduce evaziunea fiscala mare", a apreciat Petrescu.

In prezent, Codul de procedura fiscala stabileste obligatia bancilor de a comunica, la cererea Fiscului, rulajele si soldurile conturilor deschise la acestea, in cazuri particulare (pentru o anumita persoana). Scopul este de a stabili situatia fiscala reala a respectivei persoane. Solicitarea se face, de regula, in cadrul actiunilor de control fiscal (inspectie fiscala sau verificarea ansamblului situatiei fiscale personale a persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit).

Potrivit proiectului Ministerului Finantelor, Codul de procedura fiscala va fi modificat astfel incat comunicarea de catre banci a rulajelor si soldurilor conturilor sa se faca in mod automat, la anumite perioade care vor fi stabilite prin ordin al ministrului Finantelor, si nu doar la cerere asa cum este reglementat in prezent.

Concluziile studiului privind impactul platilor electronice in economie, realizat de PricewaterhouseCoopers, subliniaza ca, in ultimii cinci ani, ponderea numerarului in circulatie in Romania a fost de 60% din PIB, de sase ori mai mare fata de nivelul statelor din zona Euro, in timp ce valoarea platilor cu cardul au fost de doar 4,4% din PIB, de trei ori mai mica decat media UE.

Autorii studiului arata ca numarul mic al tranzactiilor electronice este corelat direct cu dimensiunea economiei gri, care in Romania atinge 28,4% din PIB (fiind depasita in UE doar de Bulgaria).

Pe baza analizei masurilor implementate in alte tari, in studiu este recomandat ministerului, pe langa masurile anuntate, in vederea combaterii evaziunii, si alte mecanisme, precum limitarea incasarilor zilnice de numerar si a plafonului de casa pentru pentru operatiunile de incasari, atat de la persoane fizice, cat si de al cele juridice. Potrivit autorilor analizei, plafonul platilor in numerar ar trebui aliniat cu puterea de cumparare, cele mai bune rezultate ale unei astfel de masuri fiind inregistrate la un plafon de 20% din venitul mediu anual pe capita.

Studiul recomanda totodata raportarea catre autoritatile fiscale a platilor electronice de catre procesatori, astfel incat informatiile sa poata fi folosite in cadrul inspectiilor fiscale, intarind astfel capacitatea de control a acestora.