Luni intra in vigoare TVA de 9% la alimente. Preturile ar trebui sa scada cu 12%

de V.M.     HotNews.ro
Duminică, 31 mai 2015, 14:05 Economie | Finanţe

Supermarket
Foto: AGERPRES
Taxa pe valoarea adaugata se reduce luni de la 24% la 9% pentru alimente, bauturi nealcoolice, animale-pasari vii, seminte-plante si ingrediente pentru prepararea alimentelor, iar preturile produselor ar trebui sa scada cu 12%, marii retaileri anuntand ca vor transfera integral diferenta clientilor, noteaza Mediafax.

Reducerea TVA este aplicata, in principal, pentru lapte si produse lactate, oua de pasari, animale si pasari vii (domestice) destinate consumului alimentar sau producerii de alimente, carne si organe, peste, crustacee, moluste, miere naturala si alte produse comestibile de provenienta animala, fructe, legume, plante, radacini si tuberculi comestibile, plante vii utilizate ca alimente sau materii prime pentru acestea, cafea, ceai, mate si mirodenii, cereale (cu exceptia celor pentru insamantare) si bauturi nealcoolice.

In aceasta categorie mai intra produsele de morarit si panificatie, care beneficiaza de TVA de 9% din septembrie 2013.

Spre exemplu, daca pentru o bucata de cascaval de 250 grame, cu pretul de 10 lei fara TVA, clientii plateau 12,4 lei cu TVA de 24%, de luni vor plati 10,9 lei, economisind 1,5 lei.

Cota redusa de TVA se va aplica pe tot lantul economic, de la productie pana la vanzarea catre consumatorul final, de catre toti furnizorii, indiferent daca sunt producatori sau comercianti, potrivit normelor de aplicare a masurii fiscale.

Daca un producator agricol vinde fructe unui comerciant, va aplica cota TVA de 9%, la fel ca si comerciantul atunci cand le vinde mai departe, indiferent de destinatia ulterioara a fructelor, fie ca sunt utilizate ca alimente, fie ca materie prima pentru dulceata, compoturi sau productia de alcool.

In cazul comercializarii unor pachete care contin atat produse alimentare (TVA 9%), cat si nealimentare (TVA 24%), la un pret total, se va aplica TVA diferentiat pentru calculul costului, in masura in care bunurile pot fi separate, altfel fiind aplicata TVA de 24% la valoarea totala a pachetului.

De TVA de 9% beneficiaza si serviciile de alimentatie publica pentru categoriile specificate de produse.

Daca un restaurant vinde si mancare pentru a fi servita in afara locatiei, activitatea nu este considerata prestare de servicii de restaurant, ci livrare de bunuri, dar pentru care se aplica TVA de 9%, inclusiv pentru caserola sau paharele in care sunt servite alimentele sau bauturile nealcoolice, chiar daca costul acestora ar fi evidentiar separat pe bonul fiscal. In acest caz se considera ca livrarea alimentelor este livrarea principala care atrage dupa sine aceeasi cota de TVA livrarii caserolei sau a paharului, acestea fiind livrari accesorii, nu un scop in sine pentru client, se explica in normele de aplicare.

Cumparatorii ar trebui sa gaseasca noile preturi semnalizate la raft, iar pe bonul fiscal vor putea citi, sub totalul de plata, cat a insumat TVA de 9% si cat cea de 24% (in cazul produselor cu cota standard).

Mai multi retaileri au anuntat ca vor reflecta in totalitate reducerea TVA in costul produselor, dupa ce Asociatia Marilor Retele Comerciale le-a recomandat membrilor sa utilizeze toate instrumentele disponibile pentru ca scaderea TVA sa se regaseasca in pretul la raft, in conditiile in care comerciantii au fost acuzati de cresterea artificiala a preturilor.

Presa a relatat ca mari lanturi de magazine ar fi majorat preturile la diferite alimente cu pana la 30%, inainte de reducerea taxei, iar premierul Victor Ponta a reactionat spunand ca Guvernul nu poate ingheta preturile la marfurile din magazine, dar poate introduce masuri constitutionale si europene, precum taxe speciale foarte mari, in cazul in care comerciantii nu scad preturile la raft dupa diminuarea TVA.

El a cerut ca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Consiliul Concurentei sa verifice atent situatia preturilor din magazine. Un raport analizat la inceputul lunii mai de Guvern privind preturile la alimente din marile magazine nu prezinta informatii legate de cresterea acestora inainte de diminuarea TVA.

Consiliul Concurentei a avertizat retailerii ca va verifica la nivel national evolutia preturilor si dupa reducerea cotei, pentru a vedea daca efectul este mentinut in timp.

Astfel, cora Romania s-a angajat ca va afisa in toate magazinele atat pretul vechi (cu TVA de 24%), cat si pe cel nou (TVA de 9%). Totodata, va indica modul in care preturile vor scadea cu 12,09%, costul unui produs cu valoarea de baza de 1 leu, spre exemplu, reducandu-se de la 1,24 lei la 1,09 lei, respectiv cu 0,15 lei.

Carrefour a anuntat la inceputul lunii mai ca a "inghetat" preturile produselor supuse reducerii TVA la 9%, cu exceptia promotiilor, iar de la 28 mai a inceput sa aplice in avans masura pentru unele produse, introducand noi categorii in fiecare zi, pana la 1 iunie.

De asemenea, Kaufland a comunicat ca a scazut in avans preturile, de la 26 mai, in cazul anumitor sortimente de produse, iar reducerea TVA va fi transferata in totalitate clientului, de luni, pentru toate articolele vizate. In plus, pana la sfarsitul lunii iulie, preturile la alimente si bauturi nealcoolice nu vor fi majorate, cu exceptia articolelor promotionale, care vor reveni la preturile anterioare dupa incheierea promotiei.

Ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, este convins ca efectele masurii fiscale se vor simti de luni in preturi, sperand la un transfer cat mai mare al reducerii catre consumatori.

Aplicarea TVA de 9%, de la 1 iunie, ar urma sa contribuie cu o crestere aditionala a PIB de 0,6% pana la finalul anului, potrivit ministrului.










5912 vizualizari
  • -15 (21 voturi)    
    Nedumerire... (Duminică, 31 mai 2015, 14:40)

    Tati [anonim]

    Pai de ce sa scada numai preturile NUMAI cu 12 % ?
    Actualul TVA de 24% minus 9% viitorul TVA, fac 15 % !
    Asta e aritmetica ! Se vede acum ca toate magazinele nu-si plateau fata de stat cei 24 %, care in pret nu erau ai lor !
    Ne fac ,chipurile, un hatar, dupa ei, ca o sa ne reduca preturile cu 12 % !!!
    Ce mizerabili !
    • +18 (26 voturi)    
      Matematica de clasa 2 (Duminică, 31 mai 2015, 15:32)

      silmix [utilizator] i-a raspuns lui Tati

      Ma geniule.

      Produsul costa 100 de lei , la care se aduga 24 de lei TVA.
      Dupa modificare , produsul costa 100 de lei la care se adauga 9 lei TVA.

      Rezulta diferenta 124-109=15.

      Si acum vezi tu cam cat inseamna 15 din 124.

      15*100/124= 12.09%
      • +12 (16 voturi)    
        Hahaha, ai luat minusuri de la prostalani (Duminică, 31 mai 2015, 17:21)

        Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui silmix

        Geniile matematicii romanesti.
      • 0 (12 voturi)    
        pofta mare la aritmetica! (Duminică, 31 mai 2015, 17:46)

        gazuldebasist [utilizator] i-a raspuns lui silmix

        Sa nu neglijati sa cereti socoteala comerciala ca preturile nu vor scadea cu 12,09% incepind de miine! Partea neplacuta e ca in perioada scursa de la anuntarea micsorarii TVA la produse alimentare preturile au crescut cu taman 12%. E bine sa va folositi inteligenta matematica cu cei care gresesc cu bune credinta, nu cu naivii sau aiuritii...
        • +8 (10 voturi)    
          naivii si aiuritii (Duminică, 31 mai 2015, 19:32)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui gazuldebasist

          sa se abtina macar de la comentarii. Daca-i incurajam, ajung la guvernare.

          In rest, da... au marit preturile oricat se zbate hotniuz sa spuna ca nu e asa. Cine lucreaza in fmcg stie. Si nu este de la anuntare marirea, ci chiar mai devreme. Pe surse, se stia de intentia de micsorare tva si s-au luat "masuri".
          • 0 (0 voturi)    
            pe surse.. (Luni, 1 iunie 2015, 17:25)

            pehash [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

            cum se face ca INS, institutie in subordinea guvernului roman, zice ca preturile au scazut?
            probabil pentru ca ei se uita la toata economia, nu doar la 1-2 exemple scoase "din palarie" de trusturi media controlate de un partid sau altul?..
        • -3 (3 voturi)    
          Naiv esti cand cumperi produsele mai scumpe (Duminică, 31 mai 2015, 20:28)

          Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui gazuldebasist

          cu 12%....daca n-ar fi atatea fitze in Romania, piata s-ar regla singura.
      • +5 (5 voturi)    
        Aveti dreptate.... (Luni, 1 iunie 2015, 10:48)

        Tati [anonim] i-a raspuns lui silmix

        Corect, aveti dreptate ! Aritmetica mi-a jucat feste !
        Scuze !!!
        • +3 (3 voturi)    
          asta da minune (Luni, 1 iunie 2015, 11:53)

          silmix [utilizator] i-a raspuns lui Tati

          Uite un roman care isi recunoaste greseala..

          Rar mai vezi....
    • -4 (4 voturi)    
      Dumerire (Luni, 1 iunie 2015, 11:06)

      Buni [anonim] i-a raspuns lui Tati

      De pomana stii "aritmetica" daca habar n-ai cum se foloseste.
  • +5 (9 voturi)    
    populism pur (Duminică, 31 mai 2015, 20:02)

    athos64 [utilizator]

    O lume bolnava de populism si demagogie. TVA este o taxa, e facuta de Stat si nivelul ei se stabileste administrativ. Preturile sunt facute de piata, iar nivelul acestora are alte mecanisme. Cand aceasta discutie stupida despre scaderea preturilor ca urmare a scaderii TVA a inceput, reactia normala ar fi fost ca toti comerciantii sa ridice din umeri, inclusiv marii retaileri. Faptul ca acestia afiseaza un comportament dezgustator de lingusitor inseamna un singur lucru: populismul a devenit un foarte uzitat exercitiu de imagine.
    • +1 (1 vot)    
      De sarbatori toate se scumpesc in Romania (Duminică, 31 mai 2015, 20:30)

      Locke Lamora [utilizator] i-a raspuns lui athos64

      In afara toate se ieftinesc si se castiga din rulaj. Ce face bichonul roman? Cumpara asa acump si spune ca ce consumerism gretos e in capitalism, in afara adica. Prost e ala care da nu care cere.
    • +1 (5 voturi)    
      populism pt fraieri (Luni, 1 iunie 2015, 9:06)

      pehash [utilizator] i-a raspuns lui athos64

      TVA este o taxa pe consum. cine consuma mai mult.. este taxat mai mult..
      populatia din mediul rural si pensionarii saraci din urban, care isi cumpara alimentele din piete, achizitii nefiscalizate, la care nu se pune TVA, nu vor avea nici un beneficiu
      • -1 (1 vot)    
        Si ce ar trebui sa faca Guvernul ? (Luni, 1 iunie 2015, 19:03)

        CristinaStanescu1 [anonim] i-a raspuns lui pehash

        Sa duca marfurile la pret scazut direct la poarta
        populatiei din mediul rural si pensionarilor saraci din urban ?Taranii si speculantii din piete nu platesc TVA , nu elibereaza bonuri fiscale , deci nu au nici un interes sa micsoreze preturile . Ca asa-i romanul , carcotas, -- si cand este mai bine tot rau este . De vina este tot Guvernul ! Of , Doooamne !
        • -1 (1 vot)    
          simplu (Marţi, 2 iunie 2015, 9:39)

          pehash [utilizator] i-a raspuns lui CristinaStanescu1

          ar fi putut folosi surplusul bugetar pentru investitii. investitiile creeaza locuri de munca. proiectele finalizate (autostrazi, scoli, gradinite, parcuri industriale etc) cresc productivitatea si standardele de viata pentru toata populatia. taranii ar trai mai bine daca s-ar crea o infrastructura de intermediere intre producator si piete, sustinuta de stat.
          1 leu investit de stat inseamna inca 2 lei investiti de companii private, care profita de o economie in dezvoltare. impreuna, cei 3 lei au efect multiplicativ. 1 leu cheltuit in plus pentru ca a scazut TVA va creste importurile... banii vor iesi din tara si vom fi cu totii mai saraci.
  • -3 (7 voturi)    
    Pretul afisat include si TVA-ul? (Duminică, 31 mai 2015, 20:24)

    Cititor de duminica [anonim]

    Cum sint afisate preturile in magazinele din Romania? Pretul afisat (scris pe eticheta de pe raft) include si TVA-ul?

    [Intreb pentru ca nu am mai fost pe acolo de foarte multi ani (cred ca nici macar nu introdusesera inca smecheria asta numita TVA).]

    Daca e asa, atunci e in neregula. Pe unde traiesc eu, TVA-ul si alte taxe asemanatoare (muuult mai mici decit cele din Romania) apar doar pe bonul imprimat la casa. Ai un total al preturilor marfurilor cu care te-ai prezentat la casiera, apoi total TVA, total alte taxe (daca e cazul) si, in fine, totalul general. Nu stiu daca este ilegala afisarea preturilor produselor avind incluse in ele TVA, ori e decizia rationala a comerciantilor de a arata un pret cit mai mic (adica fara TVA inclus) pentru a atrage clientul. In fond, nu e vina magazinului ca in loc de 100 de lei clientul trebuie sa plateasca 124 de lei. Vina e in intregime a guvernului si e bine ca adevarul asta sa fie clar precizat pe bon/factura.

    In felul asta separate preturile la raft si taxele, nu vad de ce cresterea/descresterea taxelor ar trebui sa influenteze pretul la raft. Ca niste magazine sau fabricanti/furnizori de alimente vor incerca sa profite de micsorarea taxelor, care le lasa oamenilor citiva lei in plus in buzunar, e posibil. Dar ar trebui sa existe concurenta care sa-i readuca rapid cu picioarele pe pamint.
    • +3 (5 voturi)    
      Du-te ma (Duminică, 31 mai 2015, 23:28)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui Cititor de duminica

      Da unde traiesti tu, in Cocostan ?

      Cum adica sa nu arate pretul total pe etichete ? Ce-mi pasa mie de pretul fara TVA ? Ma intereseaza cat trebuie sa scot din buzunar.
      • +1 (5 voturi)    
        Mai bine ai tacea (Luni, 1 iunie 2015, 10:35)

        silmix [utilizator] i-a raspuns lui HP

        "cocostan" auzi la el

        Ma geniu nr2 comentator la articolul asta , cocostanul asta e SUA.

        In primul rand la ei exista sales tax , nu tva si da taxa iti apare la casa nu se afiseaza la produs.

        Nu am timp sa iti explic nici argumentele pro nici contra asa ca zboara si documenteaza-te singur pe wikipedia cocostane
        • +2 (2 voturi)    
          Lol (Luni, 1 iunie 2015, 17:01)

          HP [utilizator] i-a raspuns lui silmix

          Daca in SUA te trezesti la casa ca platesti mai mult cu X% fata de pretul afisat pe raft, e grav. Noroc ca nu se intampla asa ceva, decat in mintiuca ta de ghertzoi.

          Si nu te mai lauda ca stai in SUA de parca ar fi cine stie ce chestie.

          Pentru informarea ta, in SUA nici nu exista TVA (VAT), ci ai o asa numita sales-tax, care n-are nimic de-a face cu VAT-ul european.

          Leusteane.
    • +2 (2 voturi)    
      pret de vanzare (Luni, 1 iunie 2015, 11:36)

      invalidprotocol [utilizator] i-a raspuns lui Cititor de duminica

      In RO trebuie afisat "pretul de vanzare", care include TVA si orice altceva. E o hotarare de guvern care specifica asta. De fapt e valabil in toate tarile din UE, pentru ca exista o directiva data de parlamentul european, asa ca toate tarile au fost obligate sa-si actualizeze legislatia.
  • +2 (4 voturi)    
    Preturile nu vor scadea... (Luni, 1 iunie 2015, 0:14)

    Ciprian [anonim]

    Preturile nu vor scadea pentru ca in Romania valoarea afisata la bunuri si servicii contine si TVA-ul, ceea ce face ca acest pret combinat sa fie angrenat in mecanismul economiei de piata. Preturile sunt decise de raportul cerere/oferta, dar nimic nu se schimba luni in acest raport. Principalul obiectiv al comerciantilor este sa faca bani, deci pentru acestia reducerea TVA-ului este o excelenta oportunitate de a face profit suplimentar.

    In alte tari preturile afisate nu contin TVA-ul. Aceste preturi sunt rezultatul echilibrului economic. La casa de marcat cumparatorulu i se solicita pretul afisat in galantar, plus taxa pe valoarea adaugata. Daca o asemenea masura de scadere a TVA-ului s-ar lua in acele tari, preturile din galantar ar continua sa ramana neschimbate, dar la plata finala cumparatorul ar trebui sa adauge o taxa mai mica, ceea ce l-ar face sa scoata din buzunar mai putin.

    Trambitarea masura a scaderii TVA-ului nu este decat o schema populista, care nu va modifica prea mult viata cetateanului obisnuit.
    • +2 (4 voturi)    
      nu mai mormai tu acolo (Luni, 1 iunie 2015, 10:42)

      silmix [utilizator] i-a raspuns lui Ciprian

      Stiu ca te referi la singura tara civilizata care nu afiseaza "sales tax" la produs si doar la casa dar chiar si in state sunt multi care spun ca asta a devenit o mica tampenie.

      In mod real nu e nici o diferenta doar ca americanii mai fac un calcul mental in plus pana sa ajunga la casa. O prostie absoluta ramasa dintr-o perioada mai incalcita si care da semne ca va fi indreptata.

      Iar raportul cerere va functiona ca si inainte aici sunt de acord dar principalul obiectiv al comerciantului este sa vanda.
      Daca concurenta va scadea preturile atunci cel ce nu scade pierde din vanzari.
      Iar la cum se mananca intre ei principalele lanturi sunt sigur ca va fi o scadere.
      Poate nu 12% dar va fi.
      • -1 (1 vot)    
        Am prieteni in SUA (Luni, 1 iunie 2015, 19:23)

        CristinaStanescu1 [anonim] i-a raspuns lui silmix

        care inteleg sa faca economii astfel : - vecina , vezi ca la supermarketul X ( aflat la 15 km dus si 15 km intors ) produsul Y costa cu 5% mai putin decat la supermarketul Z . Vecina da fuga cu masina 30 km , uitand ca cheltuie bani pe benzina , poate mai mult decat diferenta de pret . Am crezut ca mor de ras cand le-am demostrat asta pe hartie si le-am vazut fetzele , parca venisera de pe luna ! Ei erau convinsi ca fac economie . Am observat si ca nu stiu sa faca operatii aritmetice simple cu creionul , pe hartie . Nu vorbesc de romani stabiliti in SUA ,ci de americani get-beget . Nivelul lor de scolarizare este f. scazut , stiu doar sa faca bani si "economii " (ha ,ha ... )
  • +2 (4 voturi)    
    "scaderea" preturilor... (Luni, 1 iunie 2015, 10:42)

    demaGOGU [anonim]

    ...a fost deja incorporata in profituri

    altceva, cu ce ne mai delectati astazi?
  • -2 (2 voturi)    
    tva 9 % (Luni, 1 iunie 2015, 11:22)

    cristi [anonim]

    marile lanturi de magazine au reactionat din timp si au majorat foarte multe preturi la raft , desi furnizorii au mentinut preturile de vinzare.
    Exemplul concret , daca cineva vrea si poate sa-i penalizeze : Kaufland Barbu Vacarescu vindea painea neagra feliata de la Boromir cu 1,45 lei si acum mai bine de o luna au marit pretul la 1,69 lei.
    Evident ca de azi vor reduce pretul prin scaderea tva-ului , dar vor ramine in cistig,respectiv painea va costa cu tva de 9 % = 1,49 lei , adica cu 4 bani mai mult decit inainte.
    Aceste manevre pot fi foarte usor descoperite , cu conditia ca cineva sa si vrea acest lucru , ori pina acum , de platit a platit INTOTDEAUNA POPORUL
    • +2 (2 voturi)    
      hmmm (Luni, 1 iunie 2015, 11:54)

      silmix [utilizator] i-a raspuns lui cristi

      "desi furnizorii au mentinut preturile de vinzare."

      De unde stii tu asta?
  • 0 (4 voturi)    
    Tot e bine (Luni, 1 iunie 2015, 11:29)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Oricum, statul va lua mai putin tva, deci mafia va avea mai putin de furat.
  • -2 (4 voturi)    
    aerul din gogosi e mai mic cu 12%. (Luni, 1 iunie 2015, 11:36)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    multumim din inima partidului si tovarasului ponta.
  • -2 (2 voturi)    
    Ce-i cu lăudăroșenia asta? (Luni, 1 iunie 2015, 13:32)

    vali47 [utilizator]

    Se face atâta caz că va scădea prețul la gogoși,de parcă statul ar da ceva din punga lui Ponta și nu ar încasa.Scârboasă propagandă!Nu am văzut bon fiscal la tarabă,în piață și prețul este azi la fel cu cel de ieri.
  • -2 (2 voturi)    
    Preturile n-au scazut !,ba au crescut . (Luni, 1 iunie 2015, 14:32)

    andreesanu [utilizator]

    In piata la Onesti capsuni de Satul Mare cal l a 6 lei ,
    in piata Bacau aceleasi capsuni 7,5 lei si ieri si azi .
    Am verificat la alte alimente diferentele de pret de ieri pina azi erau de doar 25-50 bani !
    Cas proaspat de oi si urda ieri 16 lei/kg azi 16 lei /kg.
    Cum stam ???,unde-s reducerile ???.
    Povesti de campanie !!!
    • 0 (0 voturi)    
      Preturile (Luni, 1 iunie 2015, 18:55)

      CristinaStanescu1 [anonim] i-a raspuns lui andreesanu

      au scazut sigur in medie cu 10 % . Am cumparat ieri 31 mai si azi 1 iunie de la Billa aceleasi patru produse si azi am platit cu 10 % mai putin . M-am uitat si la Auchan , preturile sunt mai mici ca ieri.Producatorii (taranii )si speculantii din piete nu platesc TVA , nu dau bonuri fiscale ,deci nu exista nici un motiv sa scada preturile . De fapt , cred ca ei nu platesc nici impozit , poate un impozit forfetar . DEX :
      FORFETÁR, -Ă, forfetari, -e, adj. (Despre tarife, taxe, impozite etc.) Care este dinainte stabilit la o sumă globală declarata și invariabilă.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică