Cosmin Marinescu, consilier prezidential: Noul Cod Fiscal ar putea declansa procedura de deficit excesiv / Nu exista acordul Comisiei Europene si al FMI

de R.M.     HotNews.ro
Vineri, 17 iulie 2015, 13:23 Economie | Finanţe

Cosmin Marinescu
Foto: Hotnews
Punerea in aplicare a noului Cod Fiscal ar putea conduce la declansarea procedurii de deficit excesiv iar situatia macroeconomica, buna in prezent, ar putea fi expusa unor riscuri si vulnerabilitati, a declarat vineri consilierul prezidential pe probleme economice si mediul de afaceri al presedintelui Klaus Iohannis, Cosmin Marinescu, intr-o declaratie sustinuta la Palatul Cotroceni.

Acesta a subliniat ca noul Cod Fiscal nu are acordul Comisiei Europene si al FMI, "asa cum eronat s-a strecurat aceasta idee in spatiul public".

In plus, nu au fost prezentate masuri compensatorii si un plan de reducere a cheltuielilor bugetare.

Prin aplicarea Codului Fiscal, s-ar ajunge in 2016 la un deficit de 21,4 miliarde lei, la care se adauga recentele cheltuieli aprobate de guvern, care ar reprezenta un minus suplimentar de 0,2% din PIB.

In final, s-ar ajunge la un deficit final de 2,5% din PIB, o abatere semnificativa fata de angajamentul asumat de 1,2%, a spus Cosmin Marinescu, care a precizat ca aceste calcule nu sunt pur contabile, ci tin cont si de efectele bugetare pozitive ale relaxarii fiscale.

Consilierul a vorbit despre absenta unei corelari elementare intre politicile fiscale si cheltuielile bugetare si de un model economic bazat in principal pe stimularea consumului in dauna investitiilor.

"Romania are nevoie de relaxare fiscala dar e foarte importanta maniera si etapizarea adecvata a masurilor de reducere a impozitelor", in conditiile in care tara noastra "beneficiaza de un tablou macro bun si o crestere economica robusta", a mai spus el, mentionand ca "reducerea TVA e una dezirabila si necesara".

Iata mai jos declaratia consilierului prezidential:

„Buna ziua! Voi face câteva precizări referitoare la decizia Președintelui României de a solicita reexaminarea Legii privind Codul Fiscal, în baza principiilor de responsabilitate, prudență și sustenabilitate în politicile fiscal-bugetare. Mă voi referi la o serie de argumente care fundamentează această decizie, bazată pe o atitudine responsabilă în raport cu politica economică a României.

Primul și poate cel mai important argument provine din însuși textul Codului Fiscal, anume ultimul articol al acestuia, Articolul 498, care nu știu în ce măsură a fost citit cu atenție. Îl citez acum: «Guvernul va asigura respectarea prevederilor referitoare la soldul structural anual al administraţiei publice prevăzute la Art. 3 alin. (1) din Tratatul privind stabilitatea, coordonarea şi guvernanţa în cadrul Uniunii Economice şi Monetare», tratat adoptat de către România în anul 2012. În acest context legal și instituțional, atât Comisia Europeană cât și Fondul Monetar Internațional avertizează că România nu va respecta obiectivul bugetar pe termen mediu, așa-numitul MTO, care este ținta de deficit structural de 1% din PIB. Așadar, aplicarea Codului fiscal ar încălca, paradoxal, tocmai prevederile Codului fiscal. Trebuie precizat, de asemenea, că nu există acordul Comisiei Europene și al FMI privind Codul Fiscal, așa cum eronat s-a strecurat această idee în spațiul public.

De altfel, Codul vine în contradicție chiar cu documentele oficiale de politică economică, anume Strategia Fiscal-Bugetară și Programul de Convergență. Potrivit acestora, Guvernul şi-a asumat, citez din nou: «continuarea consolidării fiscale şi a traiectoriei de ajustare şi de menţinere în obiectivul bugetar pe termen mediu». Totodată, de la nivel guvernamental, este confirmată necesitatea unor măsuri compensatorii, măsuri care să acopere abaterea de la ținta de deficit. Deocamdată însă, nu au fost prezentate aceste măsuri, nu a fost prezentat un plan privind reducerea cheltuielilor bugetare. Așadar, încă nu știm clar cum va putea arăta bugetul pentru 2016. Ar fi trebuit ca măsurile compensatorii să fi fost prezentate încă de la început, pentru a cunoaște și cealaltă fațetă a relaxării fiscale. În baza datelor transmise de Ministerul Finanţelor Publice și potrivit calculelor efectuate în cadrul Administrației Prezidențiale, implementarea Codului fiscal va genera implicaţii semnificative pentru bugetul anului 2016, după cum urmează. La nivelul Bugetului General Consolidat, prin luarea în considerare a măsurilor Codului Fiscal, deficitul brut estimat pentru 2016 este de circa 2,9% din PIB, adică circa 21,4 miliarde lei. Nu am rămas la ipotezele strict contabile, ci am recurs la abordări economice, în dinamică. Astfel, am luat în considerare și efectele bugetare pozitive ale relaxării fiscale, adică așa-numitele efectele de runda a doua, care au fost estimate de Ministerul Finanțelor – mai mult sau mai puțin optimist, încă nu știm asta – la circa 0,6% din PIB, adică circa 4,5 mld. lei. În continuare, am luat în considerare și creșterile certe și recente ale unor cheltuieli deja aprobate prin acte normative, care vor induce asupra bugetului pentru 2016 o cheltuială suplimentară de circa 0,2% din PIB. Astfel, dacă tragem linie, ajungem la un deficit bugetar final de circa 2,5% din PIB, fapt ce arată o abatere semnificativă de la angajamentele bugetare asumate, care se cifrează la 1,2% pentru 2016. Aceasta indică în mod clar o anumită imprudență fiscală.

Dacă politica bugetară, politica cheltuielilor publice, va fi și ea imprudentă, atunci ar putea apărea riscul procedurii de deficit excesiv, din care am ieșit abia acum 2 ani. În acest context, așa cum semnalează și Consiliul Fiscal, situația macroeconomică a României ar putea fi expusă anumitor riscuri și vulnerabilități, cum ar fi:
- În primul rând, remarcăm absența unei corelări elementare între prioritățile și politicile fiscale, pe de o parte, și prioritățile și politicile bugetare, pe de altă parte. De exemplu, politica fiscală duce impozitele în jos, în timp ce politica bugetară ar duce cheltuielile în sus, dacă invocăm, de exemplu, creșterile de cheltuieli bugetare deja anunțate.
- Apoi, semnalăm revenirea la o politică fiscal-bugetară prociclică într-un moment cât se poate de nepotrivit, prin promovarea unui model economic axat, în principal, pe stimularea consumului, și aceasta în dauna investițiilor. În această privință, a investițiilor, execuția bugetară pe primul semestru oferă date dintre cele mai relevante.
- Nu în ultimul rând, performanțele recente în colectarea veniturilor trebuie consolidate și ele, trebuie confirmate în timp, pentru a putea susține un asemenea pachet de relaxare fiscală.

În cele din urmă, aș dori să formulez și câteva considerații generale. Este de la sine înțeles faptul că România are nevoie de relaxare fiscală, însă este foarte importantă maniera în care se realizează aceasta, este foarte importantă etapizarea adecvată măsurilor de reducere a impozitelor, care să nu aducă nicio vulnerabilitate cadrului fiscal-bugetar.

România beneficiază, în prezent, de un tablou macroeconomic bun, la care se adaugă o creştere economică robustă. S-a reușit, totodată, corectarea dezechilibrelor cauzate de o politică fiscal-bugetară puternic prociclică, așa cum a fost cazul în anii premergători crizei economice. Tocmai din acest motiv, este necesar ca România să evolueze, în continuare, pe culoarul unor politici responsabile, ceea ce necesită prudență în privința politicilor fiscal-bugetare, pentru a consolida echilibrele macroeconomice, dar și potențialul de creștere economică pe termen lung.

Măsura de reducere a TVA este, bineînțeles, una dezirabilă, necesară. Problema este tocmai punerea ei laolaltă cu toate celelalte măsuri, în același moment. Uneori, această abordare de tip all-inclusive își anihilează, paradoxal, propriile șanse de reușită. Pe de altă parte, trebuie subliniat faptul că introducerea cotei reduse de TVA pentru alimente este o măsură bună, cu efecte benefice, inclusiv în planul reducerii evaziunii fiscale. Oricum, chiar și în legătură cu această măsură, mai trebuie așteptat pentru a putea evalua, într-o manieră cuprinzătoare, toate efectele economice și implicațiile bugetare.

În opinia noastră, s-au făcut anumite greșeli de politică fiscală. De exemplu, prin Codul Fiscal s-a avut în vedere remedierea unor erori fiscale recente, adică eliminarea unor taxe introduse cu doar un an în urmă, cum ar fi taxa pe construcții speciale, celebra «taxa pe stâlp», și acciza suplimentară de 7 eurocenți pentru combustibili. După cum a demonstrat execuția bugetară pentru anul 2014, introducerea celor două taxe s-a dovedit nenecesară, de vreme ce deficitul bugetar efectiv realizat a fost de doar 1,5% din PIB în termeni ESA, adică mult sub deficitul bugetat de 2,2. În aceste condiții, anul 2014 a consemnat, în premieră, atingerea țintei MTO, însă în mod neintenționat și neașteptat, de vreme ce România nu avea un angajament bugetar în acest sens, aferent anului 2014. Asemenea erori de politică fiscală se rostogolesc, prin consecințele lor, în prezent. Introducerea, în trecut, a unor taxe nenecesare a îngreunat, în prezent, reducerea cu adevărat necesară a altor taxe, cum ar fi reducerea TVA, care trebuie să fie un obiectiv fiscal important pentru România.

Pentru ca relaxarea fiscală să fie una sustenabilă, sănătoasă pentru economie, avem nevoie, în prealabil, și de regândirea construcției bugetare, de așezarea politicii bugetare pe priorități clare. În absența unei astfel de exercițiu, bugetul va risipi în continuare banul public, iar cadrul fiscal-bugetar va suferi din lipsă de coerență. De aceea lucrurile trebuie abordate cu prudență, cu responsabilitate pentru starea finanțelor publice pe termen lung. Vă mulțumesc!”.












[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
3999 vizualizari
  • +7 (9 voturi)    
    Constatare (Vineri, 17 iulie 2015, 13:42)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Dl consilier le zice ca la carte. Doar ca parlamentarii nici nu stiu carte, si nici la deficit nu le e gandul. Deficit mai mare inseamna ca ei si clientela lor au mai mult de unde fura. In rest, ii doar la basca de bobor.
  • -4 (8 voturi)    
    marinescu`le nu te pricepi... (Vineri, 17 iulie 2015, 13:57)

    capatu` satului [anonim]

    vezi ca scaderea TVA la alimente a insemnat o crestere majora a vanzarilor, deci cresterea incasarilor din TVA, si don` guvernator a balmajit ceva ieri cu eroarea, erata sau ce`o fi fost ea, neemitand nici o judecata de valoare serioasa,

    taxa pe stalp si cresterea accizei la motorina au fost niste ineptii mari care au avut efecte dezastruoase asupra incasarilor bujetare si a mediului economic - multe firme au intrat in insolventa,

    asa ca lasa minciunile in seama politicienilor si pune mana pe carte,

    intr`adevar reducerea TVA, accize carburant si restu` taxelor este musai sa fie reduse, altfel mediu de afaceri sucomba, atata cat a mai ramas,

    pe de alta parte se impune renuntarea la ineptia impozitului fix de 16 % model preluat de la ursu` de la rasarit si revenirea la impozitu` progresiv pe venit,

    exista inclusiv opinii ale laureatilor de premiu Nobel in economie de ce trebuie sa existe impozit progresiv pe venit - la pnl, psd, pdl, udmr, unpr, pc e jale mare cu cartea de economie chiar si atunci cand fotoliu` din minister e ecupat de unu` ce zice ca preda la ASE,

    asa ca sfatu` meu din capatu` satului este ca oamenii seriosi sa puna mana pe carte,
    masura reducerii taxelor este corecta, mai putin cele privind sociale, respectiv reducerea contributiilor CAS, CASS, pensii, etc, domeniu in care cheltuielile bujetare este de asteptat sa creasca,
    altfel ajunge tara,
    FARA CARTE, FARA VIITOR.
    • +1 (1 vot)    
      Pe ce te bazezi (Vineri, 17 iulie 2015, 16:19)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui capatu` satului

      Datele INS te contrazic. Nici preturile nu au scazut la alimente in proprotiile scaderii TVA nici vanzarile nu au crescut. E probabil dezinformarea psd. cat despre mediul de afaceri ce stii tu un sarman cocalar care sunt problemele, in nici un caz TVA care se deduce ci taxele abuzive, controalele ANAF dirijate coruptia poolitica in dirijarea si licitarea banului public. ramai in "capatul satului" si lasa sfaturile inepte.
  • -1 (1 vot)    
    ... (Vineri, 17 iulie 2015, 14:13)

    vitan.sandu [utilizator]

    România a primit astăzi acordul Comisiei Europene asupra Codului Fiscal, în cadrul reuniunii Consiliului ECOFIN, a anunțat ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, într-o postare pe Facebook, adăugând că acordul României cu CE și FMI va continua.
    „Astăzi, am participat la reuniunea Consiliului pentru Afaceri Economice şi Financiare (ECOFIN), organizată la Bruxelles. Principala concluzie a întrevederilor de astăzi: Acordul României cu FMI şi CE continuă!“
    Stirea de mai sus aparea cu doua zile in urma. Acuma zice dl consilier ca "... nu acordul CE..." Sigur cineva este un mare mincinos. Cine??? Politicienii mint in general. Numai ca minciunile unor sunt mai sfruntate decat ale altora.
  • +5 (5 voturi)    
    Cum nu e voie cu mita electorala? (Vineri, 17 iulie 2015, 14:13)

    Bogdan_100 [utilizator]

    Ceva cratite IT, ceva ajutaore, reduceri de taxe ce se vor intoarce inzecit in anii urmatori in deficite si scumpiri. Pai cum sa mai faci atunci politica in Romania , doar cu proiecte siprograme ? Generatia de politicieni nastase e pierduta pentru ca nu stie decat mita, trafic de influenta, pacalirea electoratului cu pregatire precara(majoritar).
  • +1 (1 vot)    
    Intrebari . (Vineri, 17 iulie 2015, 14:28)

    Marx [anonim]

    Dar sustinuta campanie de marire a lefurilor bugetarilor . in special a celor de top , nu produce deficit excesiv ? Aa , am uitat ca la noi , toti rapanosii ajunsi peste noapte din anonimi notorii , persoane politice importante , brusc , se gandesc doar la binele propriu . Ei domnilor , de asta s-au inventat alegerile . Pacat ca vin doar din patru-n patru ani . Avem rabdare .
  • -2 (2 voturi)    
    Contabilitate (Vineri, 17 iulie 2015, 15:27)

    Arminius [utilizator]

    Domnul Cosmin Marinescu are un punct de vedere strict contabil. "Argumentele" sunt putine si foarte" subtiri". Sa fie clar: nimeni nu ne da nimic. Nicio pomana. Doar se revine la situatia dinainte de 2010. Intelesesem ca statul e cel mai slab administrator, da sau nu?
  • -2 (2 voturi)    
    teorii fara legatura cu practica (Vineri, 17 iulie 2015, 15:52)

    Marius [anonim]

    D-le Marinescu, potrivit teoriei dumenavoastra scaderea TVA va crea un deficit. Practica scaderii TVA la 9% la alimente a demostrat contrariul si anume ca au crescut sumele de TVA incasat. A combate singular prin prisma propriei viziuni, fara legatura cu practica si in ciuda deciziilor parlamentului, guvernului si insitutiilor internationale cu care s-a creat noul cod fiscal, inclusiv a PNL, cred ca este un demers lipsit total de credibilitate. Si fostul ministru de finante al Greciei este un cadru didactic de mare succes, dar asta nu l-a impiedicat sa falimenteze tara. Consultati si persoane din economia reala, insa ma indoiesc ca acolo veti gasi altfel de adepti decat cei interesati in mod direct sa va sustina.
    Ar fi interesant de facut un studiu care sa cuantifice sumele pierdute de tara in perioada de intarziere a promulgarii codului datorita analizaelor dumneavoastra si deciziilor dumnului presedinte.
    • 0 (2 voturi)    
      Pai pota tocmai programul grec vrea sa-l aplice (Vineri, 17 iulie 2015, 16:23)

      Bogdan_100 [utilizator] i-a raspuns lui Marius

      Varoufakis a fost "artizanul" de decenii al programelor socialiste ale lui papandreu - PASOK ce au dus Grecia la faliment prin scaderi de taxe, colectare discretionara, evazionism de masa. Mituia populatia pentru a fi reales. Prefera sa nu faca investitii dar sa dea ajutoare si pensii nesustenabile. Acelasi program si la pigmeii intelectuali ponta si gasca.
      • +2 (2 voturi)    
        mai documenteaza-te Bogdan (Vineri, 17 iulie 2015, 18:01)

        @Bogdan100 [anonim] i-a raspuns lui Bogdan_100

        in Grecia TVA-ul era 6% si Varoufakis era impotriva cresterii lui la 19%. Politicile din cele doua tari: dintre care Romania cu cel mai mare TVA in EU nu pot fi asemanate deloc. In unle tari TVA-ul la alimente este 0%. A sustine mentinerea TVA la 24% si a spune ca asta este o masura liberala este cel putin ciudat.
  • 0 (0 voturi)    
    Iar ii intrebam pe altii (Vineri, 17 iulie 2015, 16:04)

    Andrei Q [anonim]

    Oameni buni chiar nu suntem niciodata in stare sa decizii fara FMI sau Comisie Europeana. nu e in regula deja cred ca toti oamenii merg sa ceara afara ...
    • +1 (1 vot)    
      Grecii au votat NU (Vineri, 17 iulie 2015, 17:34)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui Andrei Q

      si totusi sau dus la FMI si CE cu capul plecat si mana intinsa. Cand e voraba de bani minciunile care prostesc populatia nu ajuta la nimic.
  • +2 (2 voturi)    
    ciomentariile consilierului prezidential (Sâmbătă, 18 iulie 2015, 8:32)

    Ion Bebi [anonim]

    Dle. Consilier,

    Ar trebui sa stiti ca rapoartele unui consilier nu se fac cu formulari conditionale ( ar putea...), si evaluari calitative ci cantitative. fiindca in felul asta discursul degenereaza in verbiaj.

    Iata o intrebare simpla la care ar trebui sa raspundeti cu o evaluare cantittiva: Daca economia Romaniei a revenit la nivelul dinainte de criza cind TVAul era de 19% acum de ce nu se poate reveni la acelasi TVA ?

    SI acum o intrebare mai complicate:

    Considerind derivatele de ordinal I si doi ai parametrilor economici stationari la nivelul current in cit timp economia Romaniei intra in limitele deficitelor cconvenite cu UE.

    Astept ca toti votantii din tara asta un raspuns concret.
    • +1 (1 vot)    
      corect!! (Sâmbătă, 18 iulie 2015, 21:25)

      lili [anonim] i-a raspuns lui Ion Bebi

      Nu am vazut nici o cifra ca argument in favoarea noului Cod Fiscal de la cei care-l sustin!
      Ponta si Teodorovici nu au prezentat nici o cifra, nici o analiza economica!
      Nici un plan de masuri care sa compenseze scaderile uriase ale incasarilor urmare a scaderii TVA cu 5 pp!
      Eu NU am vazut nici la Ponta nici la Teodorovici asta nici o cifra, nici un calcul cu ce efecte vor avea masurile de scadere a taxelor din noul Cod Fiscal!
      Cat vor fi scaderile de venituri la stat datorate scaderii TVAului?!
      Cat vor scadea veniturile la stat din scaderea celorlalte taxe?!
      Cu ce sume si prin ce masuri vor fi compensate aceste scaderi de venituri si in ce perioada?!
      Cat va fi deficitul pe 2016 si pe 2017?!
      Cresterile anuntate de Ponta ale salariilor din sistemul bugetar, unele chiar uriase (la medici de exemplu, in 2016 salariul va creste de 3 ori, a declarat Banicioiu!), cresterile de pensii din 2016, sunt luate in considerare la aceste scaderi de taxe?!
      La consilierul asta vad CIFRE, insa nu vad o reactie a Premierului Ponta si a Ministrului Teodorovici care sa combata aceste calcule, aceste CIFRE!
      Are Guvernul sau nu are o analiza fundamentata pe baza de CIFRE a efectelor noului Cod Fiscal?!
      Eu in dl Teodorovici(dupa povestea aia cu bacsisul la pizza!) NU am incredere deloc, la fel nu am incredere in Ponta!
      Ce parere aveti?!
  • -1 (1 vot)    
    Argat (Sâmbătă, 18 iulie 2015, 10:27)

    Flinder [utilizator]

    Acest argat la "curtea domneasca" devenit "consilier", isi da si el cu parerea cum ca n-ar fi bun codul fiscal, fiindca a vazut ca asa vrea presedintele, nu ca ar avea el argumente destepte impotriva tuturor specialistilor care au elaborat si aprobat codul. Incearca si domnul consilier sa-si justifice salariul pentru care , de fapt, nu face nimic.


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă