Apel din partea societatii civile de pe ambele parti ale Prutului, catre sefii statului roman, pentru infiintarea unui fond de investitii dedicat Republicii Moldova

de G.S.     HotNews.ro
Marţi, 1 decembrie 2015, 12:02 Economie | Finanţe

Republica Moldova
Foto: Wikipedia
Un grup de organizatii unioniste ale societatii civile din Romania si Republica Moldova a transmis, marti, un apel catre presedintele Klaus Iohannis, premierul Dacian Ciolos si presedintii Camerelor Parlamentului referitor la infiintarea Fondului Moldova, un fond de investitii specializat ca instrument al sprijinului Romaniei pentru schimbari fundamentale in tara vecina si reducere a decalajelor dintre cele doua maluri ale Prutului, informeaza Agerpres.

"Constatand degradarea fara precedent a situatiei economice si sociale din Republica Moldova, indepartarea perspectivei europene pentru acest stat precum si lipsa unor rezultate concrete ale programelor de finantare din partea Romaniei a diverselor proiecte si nevoi ale Republicii Moldova, va rugam sa luati in considerare posibilitatea infiintarii si dezvoltarii unui fond de investitii specializat, Fondul Moldova - ale carei linii esentiale au fost deja trasate si lansate in spatiul public de catre Fundatia Universitare a Marii Negre - ca instrument de exprimare a sprijinului Romaniei pentru schimbari fundamentale si ireversibile in Republica Moldova precum si ca instrument de reducere a decalajelor dintre cele doua maluri ale Prutului", se afirma in textul apelului.

In document se afirma ca multe din ajutoarele oferite de Romania tarii vecine "s-au pierdut in adevarate gauri negre" si ar trebui eliminat riscul de coruptie si de ingerinta politica in gestionarea acestui instrument. 

"Intrucat multe din ajutoarele oferite de Romania catre Republica Moldova s-au pierdut in adevarate gauri negre, propunem ca Fondul Moldova sa aiba - pentru eliminarea oricarei ingerinte politice si a riscului de coruptie - ca membri in Consiliul de Administratie atat institutii ale statului cat si organizatii nonguvernamentale specializate in buna guvernare de pe ambele maluri ale Prutului, pe langa asociatii de afaceri, reprezentanti ai companiilor, etc. Atat contributorii cat si cheltuielile sa poata fi urmarite online in timp real", se mentioneaza in apelul Actiunii 2012. 

Potrivit documentului, principiile de la baza infiintarii si functionarii Fondului Moldova trebuie sa fie urmatoarele 

"- Fondul sa fie infiintat de catre statul roman, cu un aport initial din partea acestuia, dar apoi deschis prin oferte publice initiala si secundare investitorilor de retail si celor institutionali, astfel incat majoritatea actiunilor sa fie detinute privat; 

- Actiunile fondului sa fie tranzactionate inca din prima zi pe Bursa de Valori Bucuresti, cu respectarea regulilor guvernantei corporatiste si cu asigurarea deplinei transparente a actului managerial; 

- Suma investita de fond in Republica Moldova sa poata fi suficient de mare pentru a schimba paradigma de dezvoltare in acest stat; 

- Plasamentele acestui fond sa fie facute pe trei directii: suport bugetar prin achizitionarea de obligatiuni emise de catre Guvernul Republicii Moldova si eventual de catre unele municipalitati, investitii in proiecte de infrastructura de transporturi, energie si comunicatii si cofinantarea proiectelor de investitii ale companiilor romanesti in Republica Moldova; 

- Administrarea investitiilor sa se faca exclusiv de catre fond, supus unui audit anual, concluziile fiind obligatoriu aduse la cunostinta opiniei publice; 

- Pentru un control riguros, sa fie aplicate principiile si regulile transparentei decizionale, in asa fel incat opinia publica, societatea civila sa poata fi consultata pentru a avea un cuvant de spus, inclusiv in privinta directiilor de dezvoltare". 

Potrivit semnatarilor apelului, un astfel de instrument ar putea asigura obtinerea unor castiguri importante: "realizarea si urmarirea unui program coerent si structurat de investitii/asistenta financiara pentru Republica Moldova; eliminarea arbitrariului si a lipsei de transparenta din eforturile de finantare a nevoilor statului din stanga Prutului; evitarea acordarii unor finantari prin intermediul politicienilor de la Chisinau, care sunt priviti cu mare neincredere atat de catre opinia publica cat si de catre partenerii de dezvoltare; promovarea firmelor, produselor si mentalitatilor romanesti intr-un al doilea spatiu de spiritualitate romaneasca; cresterea ponderii populatiei din Republica Moldova cu orientare europeana si favorabila Romaniei". 

"Ne dorim ca astfel sa exprimam atasamentul pragmatic al Romaniei moderne, europene, fata de cetatenii Republicii Moldova (in buna parte si cetateni ai Romaniei) si, in acelasi timp, dorim sa reconectam malul stang al Prutului la lumea euroatlantica prin intermediul actiunilor si valorilor specifice romanesti pe care le impartasim in comun", se concluzioneaza in incheierea apelului. 

Semnatarii apelului sunt Fundatia Universitara a Marii Negre, Societatea Academica din Romania, Platforma Unionista Actiunea 2012, Academia de Advocacy, Asociatia Culturala "(Re) descopera Romania!" (Atena, Grecia), Asociatia Doctorilor si Doctoranzilor Basarabeni din Franta, Paris, Asociatia moldo-elena Orfeu, Asociatia Obsteasca Spirit Romanesc (MD), Asociatia Presei Independente - (MD), Asociatia Pro. Do. Mo, Asociatia Profesorilor de Limba Romana (MD), Centrul de Cultura si Asistenta Didactica "Casa Limbii Romane" (MD), Asociatia Romania Vie, Asociatia Tighina, Asociatia Viitorul in Zori - Let's Do It, Romania!, Centrul pentru Cultura, Istorie si Educatie (MD), Centrul pentru Resurse Civice, Consiliul National al Elevilor, Consiliul National al Reintregirii, Fundatia Alaturi de Voi Romania, Fundatia Caesar, Fundatia Constantin Stere, Fundatia Regina Elena (MD), Institutul Fratii Golescu pentru relatii cu romanii din strainatate, Institutul pentru Cultura si Drepturi Europene (MD), Miscarea Civica Tinerii Moldovei (MD), Societatea Mihai Viteazu, Ziarul Timpul (PP Timpul de dimineata) - Chisinau. 


Citeste mai multe despre   









4092 vizualizari
  • +16 (28 voturi)    
    Mai intai (Marţi, 1 decembrie 2015, 12:15)

    Soljenitin [utilizator]

    Mai intai expulzati agentii rusi (Usatii, Dodon si altii ca ei), desfiintati partidul comunist, scoateti comunismul in afara legii. Apoi incepeti sa va incadrati.
    • +5 (15 voturi)    
      :) (Marţi, 1 decembrie 2015, 13:49)

      Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui Soljenitin

      Proprietate, legalitate, stabilitate, siguranta...astea conteaza.

      De 10 ani studiez piata din R. Moldova si tot mi-e frica sa cumpar ceva acolo.
      • -6 (12 voturi)    
        Unire mai intai, si apoi bani, investitii, fonduri (Marţi, 1 decembrie 2015, 16:55)

        Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui Xorciser

        .

        Unire mai intai !!!

        ... si apoi bani, investitii, fonduri ....

        asa aruncam banii intr-o groapa fara fund, unde zac lupii rusi sovietici (a se citi agentii KGB !! REALI KGB !) , care recent au reusit "performanta" sa fure UN MILIARD DE DOLARI AMERICANI din Rep. Moldova !!

        .
        • -2 (4 voturi)    
          UNIRE...fratilor.....fara dodoni si usetisti. (Marţi, 1 decembrie 2015, 18:16)

          oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

          Sa fim o singura tara.... apoi.......vin si banii.
    • +5 (5 voturi)    
      sprincean.nicu@gmail.com (Marţi, 1 decembrie 2015, 13:52)

      Magnus [anonim] i-a raspuns lui Soljenitin

      Comunistii din Moldova nu mai au aceeasi influenta ca alta data, alte partide sunt mai periculoase, si aservite Moscovei: Partidul Nostru al lui Usatii, Socialistii condusi de Dodon, Democratii "pro-europeni", dirijati de Plohotniuc, principalul papusar din tara. Iar scoaterea unor partide sau orientari (greu de numit comunismul moldovenesc ideologie) nu e o solutie democratica, ci o practica dictatoriala. Schimbarea trebuie sa vina din interior - anul viitor sunt parlamentarele - insa favoriti tot filorusii sunt, intrucat populatia a vazut ca partidele filoeuropene, care au fost la guvernare, sunt doar o aceeasi Marie, cu alta palarie. Situatie e grea, incerta si neprevizibila: oricand e posibil sa izbucneasca o revolta, puci, mai ales acum, cand situatia economica a tarii, dupa ce i s-a refuzat imprumutul de catre Romania, derapeaza pe zi ce trece.
      Ca moldovean, am o mare temere in privinta viitorului RM.
      • +2 (2 voturi)    
        pai eu ce spuneam domnule !!?!? (Marţi, 1 decembrie 2015, 17:57)

        Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui Magnus

        aruncam bani in Rep. Moldova ???

        care ?? ca daca acestia ajung la politicieni care sunt agenti KGB care DOMINA puterea si politica din Rep. Moldova ??? atunci banii nostrii, ai Romaniei ar alimenta elementele pro-ruse !

        Sa treaca RDS, UPC si Telekom in Rep.Moldova si sa dea 100% canale romanesti !
        Sa lasam vreo 5-10 ani sa se curete media si creierele rusofone si apoi vedem noi si de fonduri, unire !!

        DAR UNICUL PARTID PUR ROMAN, CLAR PRO-UNIUNEA EUROPEANA - P.N.L. din Rep. Moldova condus excelent de Vitalia Pavlicenco (care au platforma clara de pro-unire cu Romania, au facut multe manifestari) DE CE NU ESTE SUSTINUT DE ROMANIA ???

        Sau de ce NU ESTE VIZITAT de oficialitatile romane cand vin in Rep. Moldova ????

        pentru ca sunt niste cwrwe si unii politicieni si altii !
  • -5 (19 voturi)    
    hehe (Marţi, 1 decembrie 2015, 12:34)

    Mazeta [utilizator]

    Propun ca noua schemă financiară să se numească Fondul Național de Integrare, abreviat FNI, ca să înțeleagă lumea despre ce e vorba.
    • -5 (7 voturi)    
      aha (Marţi, 1 decembrie 2015, 13:48)

      Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Pana atunci, ce mai zice raportul Kroll?
    • -4 (8 voturi)    
      hehe 2 (Marţi, 1 decembrie 2015, 15:51)

      Qwertz [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Eu zic sa incercam cu un Caritas mai intai, si apoi sa le bagam FNI-ul.
  • -4 (18 voturi)    
    societatea civilă? (Marţi, 1 decembrie 2015, 12:43)

    Gustav555 [utilizator]

    Societatea civilă sau, mai bine spus, cei care se cred societate civilă, bat câmpii cu gratie. Exact asta ii lipsește României, in rest are de toate. N-ați vrea voi sa vorbiți cu Soros care si asa va plătește salariile degeaba?
    • -4 (12 voturi)    
      Mai incet (Marţi, 1 decembrie 2015, 13:19)

      Soljenitin [utilizator] i-a raspuns lui Gustav555

      Gavareste mai incet, diadia, ca duhnesti a cupaj de vodca de pufoaica si vodca de electrod.
      • +7 (11 voturi)    
        Draga HN, (Marţi, 1 decembrie 2015, 16:00)

        Gustav555 [utilizator] i-a raspuns lui Soljenitin

        Faptul ca ma jignește un nimeni cu creier neted, nu ma afectează câtuși de puțin. Si nu este singurul de teapa lui pe acest site. Ma uimește in schimb atitudinea moderatorilor care avizează publicarea unor astfel de comentarii. Chiar exista tendința de a cobori nivelul dezbaterilor si comentariilor la periferia bunului simt? Sau considerați ca glumeții cu pricina dispun de un neîntrecut simt al umorului? Va faceți deservicii cu mânuța voastră.
        Contează mai puțin dacă-mi publicati comentariul, m-as bucura sa-l citească cineva de la voi de la cap la coada.
        • +3 (3 voturi)    
          ... (Marţi, 1 decembrie 2015, 18:02)

          John.Doe [utilizator] i-a raspuns lui Gustav555

          Subscriu
        • -2 (4 voturi)    
          De ce te miri? (Marţi, 1 decembrie 2015, 18:46)

          Un roman anonim [anonim] i-a raspuns lui Gustav555

          La cate comentarii antiromanesti si proruse ai scris pana acum, la ce te asteptai? Am un sfat pentru tine. Nu ne mai "onora" cu panseurile tale si nimeni nu te va mai cataloga. Poti parasi HN linistit ca nimeni nu iti va duce lipsa, Si e valabil si pentru ceilalti de teapa ta gen Mazeta.
        • +4 (4 voturi)    
          De acord (Marţi, 1 decembrie 2015, 19:17)

          UpNext [utilizator] i-a raspuns lui Gustav555

          cu pozitia ta. Si eu am fost confruntat cu acest tip de comentarii, in cel mai bun caz stupide, generate de sfertodocti gen @soljenitin, @un domn etc., cel mai probabil indivizi cu probleme psihice care trolleaza tot de misca privind problematica ro/md/ru. Evident nu suntem singuri in aceasta situatie, dar HN nu obisnuieste sa modereze commenturile insultatoare, pentru ca inca nu a implementat efectiv elemente etice de baza in politica sa editoriala (chiar daca le mentioneaza formal).
          Este o problema comuna mai multor site-uri si portaluri, dar nefiind clar reglementate elementele etice, libertatea de a injura/insulta sub acoperirea nickurilor ramane activa.
          Nu ar fi rau sa luam, mai multi dintre noi care comenteaza civilizat-critic, o atitudine comuna de sanctionare urbana a acestor postari infame. De gandit, iar propunerile sunt bine venite!!
  • -3 (27 voturi)    
    un fond de investitii pentru Moldova noastra... (Marţi, 1 decembrie 2015, 12:45)

    lili [anonim]

    Nu e mai necesar si mai sigur ca efect?!
    Sa bagam banii nostri aia muuuuulti in gaura neagra numita Moldova in loc sa-i bagam in Moldova noastra, una dintre cele mai sarace regiuni din UE????!!!!
    Sa fim sinceri, majoritatea moldovenilor de peste Prut NU vor unirea cu Romania, nici pe mine nu ma pasioneaza grija lor, sa-si duca singuri grija daca chiar vor viitor in UE, ceea ce nu mi se pare, dimpotriva sincer ii atrage mai mult Rusia..
    E treaba lor, nu?!
    • +1 (1 vot)    
      Un pas in fata faci doar daca vezi drumul (Marţi, 1 decembrie 2015, 17:11)

      Caligula [utilizator] i-a raspuns lui lili

      Suntem interesati in evolutia RM intr-un stat de drept si cu o economie "la suprafata". Eu cred ca o asemenea initiativa ne ajuta pe noi in primul rand, indiferent de ce vor sau nu vor basarabenii.
  • +17 (29 voturi)    
    E o idee foarte buna (Marţi, 1 decembrie 2015, 12:54)

    3 milioane romani basarabeni [anonim]

    In R.Moldova e nevoie de o justitie dupa model romanesc care sa duca o lupta fara mila impotriva coruptiei. Chisinaul poate avea gratis experienta Romaniei, daca doreste, ar fi un imens avantaj pt ca nu ar trebui sa faca totul singur.

    Un fond de investitii romanesc, consistent, de cateva sute de milioane de euro, ar face o mare diferenta in economia R.Moldova. Proportional, e ca si cum Romania ar dispune de un astfel de fond de 20 de miliarde euro.

    Nici un stat din lume nu renunta la peste 30.000km2 si 3 milioane de etnici de care a fost despartit cu forta din cauza unor "mari puteri" totalitare.

    Daca R.Moldova esueaza ca stat independent, si vedem cu totii ca problemele par greu de depasit prin forte proprii, atunci solutia cea mai sigura si rapida ramane Unirea cu Romania.
    Ar fi avantaje imediate si altele pe termen lung pentru intreg neamul romanesc.

    Desigur, se vor opune toti cei care ne-au agresat de-a lungul Istoriei, vor continua propaganda si defaimarile, tentativele de dezbinare, sub identitati false "romanesti".

    Sunt destui romani patrioti inteligenti, muncitori si perseverenti, pe ambele maluri ale frontierei administrative de pe Prut, vor lucra impreuna pana cand se va prezenta o fereastra de oportunitate istorica si Unirea se va face, asa cum s-a mai intamplat in trecut.

    La multi Romania, la multi ani romanilor de pretutindeni !
    • +8 (12 voturi)    
      Constat cu mare durere în suflet (Marţi, 1 decembrie 2015, 15:01)

      ionv [utilizator] i-a raspuns lui 3 milioane romani basarabeni

      că nici astăzi nu suntem, măcar de formă, solidari între noi.
      O astfel de idee, indiferent de unde vine, aplicată corect în practică, ar fi excelentă.
      Dincolo de acest fapt, este de-a dreptul respingătoare reacția unora ce sar, ca la comandă, la gâtul celor care au curajul de a formula și exprima astfel de idei.
      Ani la rândul am crezut că putem depăși acest multiplu handicap al nostru ( lipsa de solidaritate, lipsa curajului și a bunului simț) potențat de sindromul capului plecat.
      Multă vreme am crezut că acestea precum și celelalte rele ( capra vecinului, drobul de sare, egoismul,...) au fost cauzate de comunism ori de „ agenturile străine”.
      Ei bine, nu-i așa.
      Atâta vreme cât nu înțelegem că în unire stă puterea ( lucru atât de bine înțeles de înaintași), suntem sortiți pieirii ca popor, ca națiune și, în cele din urmă ca indivizi. Degeaba mai apare câte un tânăr inventator, un mare sportiv, un artist. Ca popor nu mai suntem nimic. Am rămas piață de desfacere pentru produse second hand.
      Și întotdeauna dăm vina pe altcineva ( politicieni, biserică, imperialiști, masoni, mari conspirații). Niciodată nu ne vedem bârnele din ochii proprii.
      Și nici nu ne asumăm „curajul” de a munci mai bine, de a ne cultiva mai mult , de a fi mai serioși, de a avea mai mult bun simț, de a gândi mai mult, de a fi adevărați și demni români.
      Îi felicit pe cei care nu se înscriu în rândurile celor pe care i-am enumerat mai sus și, totodată, îi rog să fie mai vocali, mai prezenți, mai în față.
      Ani mai buni, România și la mulți ani români care simțiți românește.
      • -3 (9 voturi)    
        unirea profitabila (Marţi, 1 decembrie 2015, 15:46)

        neurino [utilizator] i-a raspuns lui ionv

        mai hai sa ne lamurim cum e si cu unirea asta...
        la 1918, Transilvania s-a unit cu ROmania nu pentru"spiritul romanesc" ci pentru a duce mult mai bine (cine poti spune ca erau patrioti sunt moldovenii care au acceptat unirea la 1859).

        revenind la vremurile noastre...ma scuzi dar in MD sunt multi rusi (nu mai vorbesc de rusofili) ca sa nu mai spun comunisti....noi ce facem acum, ii aducem sub umbrela noastra ca poate tine?

        Cine s-a simtit roman, s-a facut deja cetatean si nu are probleme...cine nu, insemana ca e rus sau rusofil , ori de astia, nu ne trebuie.
        • +6 (8 voturi)    
          In Transilvania azi (Marţi, 1 decembrie 2015, 17:01)

          Ioizu [utilizator] i-a raspuns lui neurino

          dupa 100 de ani de unire, sint vreo 75% romani. In R. Moldova, fara Transnistria, dupa 45 de ani de ocupatie sovietica si 25 de ani de dominatie rusa sint tot 75% romani. Iar din aia 25% de nu-s romani, jumate-s ucrainieni. Deci avem sprijin; totul e doar sa vrem.
          Si da, Romania de ambele parti ale Carpatilor a prosperat dupa Unire, dar nu asta a fost motivul. Romanii ardeleni nu avea nici un drept: nu aveau partide romanesti in parlament ca ungurii azi, nu avea dreptul sa-si vorbeasca limba, erau tolerati pe propriul pamant. Citeste documente vechi cu ardeleni care ziceau soldatilor romani "nu ne lasati fratilor" si ungurii pe de alte parte care bateau tricolorul de spatele romanilor in cuie cand ii prindeau cu el. Am trecut timp de atunci si trebuie sa fim toleranti azi, dar nu trebuie sa uitam cum a fost cu adevarat si daca alti frati au nevoie de noi, nu trebuie sa-i uitam nici pe ei.
          • +2 (2 voturi)    
            lamuriri (Marţi, 1 decembrie 2015, 17:17)

            neurino [utilizator] i-a raspuns lui Ioizu

            cum spuneam, MD a avut 8si are incontinuare suport din partea Romaniei, slva cerului)...nu doar prin acordarea cetateniei ci si a altor facilitati.
            personal, n-am prea vazut spijin si suport din partea moldovenilor decat, dati-ne bani ca noi suntem saraci...iar daca nu ne dati voi, ne ducem la rusi.

            Sorry, dar cu astfel de mentalitati nu vreau sa am de-a face, imi sunt suficienti proprii cetateni, existenti.
          • +1 (1 vot)    
            pe sleau (Marţi, 1 decembrie 2015, 17:57)

            verdeata [anonim] i-a raspuns lui Ioizu

            si eu as vrea unirea cu Basarabia (da, cu rusii de acolo cu tot, va pun probleme lipovenii, care sunt tot rusi?), dar basarabenii care mai sunt in Basarabia sunt dezorientati de propaganda ruseasca, de tradarea partidelor care au pretins ca sunt pro-europene si de problemele acute ale supravietuirii fizice, de aceea sa nu ne facem iluzii, ei nu vor cere unire deocamdata. Pentru moment supravietuirea este problema lor cea mi mare, de aceea cred ca daca Rusia le-ar garanta asta ar merge inspre rusi.
            Ca urmare trebuie sa ii ajutam in alt fel, poate om la om si institutie la institutie (in niciun caz sa nu mai aruncam banii in gauri negre), dar nu stiu cum se poate organiza asa ceva.
            Poate ca acest fond ar fi parte din Solutia cea mare.
        • +1 (1 vot)    
          De aceea (Marţi, 1 decembrie 2015, 18:38)

          ionv [utilizator] i-a raspuns lui neurino

          consider că românii de acolo trebuie susținuți și ajutați. De cine? De cine altcineva decât de românii din România, dacă mai sunt. Cât despre prima dumneavoastră remarcă ( aceea cu „ pentru a duce mai bine”), n-am cuvinte. Ilustrează perfect cele zise de mine în mesajul anterior. Vă mulțumesc, oricum, pentru atenția acordată.
          S-auzim de bine.
  • +1 (15 voturi)    
    Banii romanilor in buzunarul rusofonilor. (Marţi, 1 decembrie 2015, 13:18)

    andreesanu [anonim]

    Inainte de a cere bani veniti cu proiecte viabile palpabile care sa aiba efect in nivelul de trai al celor necajiti.
    Romania de 26 de ani incearca sa-si apropie pe fratii lor basarabeni ,s-au dat mereu ajutoare pe care noi nu le-am contabilizat. Azi vreti bani cash !!!,bani care sa ia
    calea buzunarelor fara fund ale mafiotilor si rusofonilor .
    Frate frate ,dar brinza-i pe bani si banii sunt la noi !!!
    De 26 de ani eu cu mila dupa tine ,tu cu sula dupa mine !!!. Cu fundul in doua luntre nu mai merge ,ori !!!,ori !!!.
    Cand majoritatea va intoarceti cu fata spre Europa ,cand terminati cu politica de curvasareala ,Romania v-a mai gasi bani si pentru Basarabia.
    Sa va dea Dumnezeu gandul cel bun.
  • -3 (11 voturi)    
    Eheee.... (Marţi, 1 decembrie 2015, 13:30)

    dodo [anonim]

    Nu mai e nimic de furat din Moldova...?
  • -5 (15 voturi)    
    Actiune inutila (Marţi, 1 decembrie 2015, 13:43)

    Soim roman [anonim]

    Am fost de multe ori in Rep. Moldova si de e un lucru am ajuns sa fiu convins.
    Moldovenii sunt mult mai apropiati de rusi decat vor fi vreodata de romani.
    Pe romani ii dispretuiesc, pe rusi ii stimeaza, daca nu chiar mai mult.
    Moldovenii ar sta daca s-ar putea in doua luntrii, sa primeasca ajutor si de la rusi si de la romani.
    Asta chiar si cei care zic ca sunt unionisti si de simtire romaneasca.
    Nu mai vorbesc de procentul masiv de vorbitori de limba rusa, care sunt fatis in favoarea Rusiei si care din pacate conduc cele mai mari afaceri din Rep. Moldova, sunt in functii de conducere in entitatile economice, etc.
    O spun cu parere de rau, insa Republica Moldova nu mai trebuie sa fie un obiectiv pentru Romania.
    O spun chiar de Ziua Nationala a Romaniei, cu durere in suflet.
    Pentru simplul motiv ca majoritatea moldovenilor nu simt cu adevarat romaneste.
    Simt mai degraba ruseste.
    Pacat, dar asta e adevarul.
    • -6 (8 voturi)    
      foarte adevarat ca-s mai rusi decat romani (Marţi, 1 decembrie 2015, 15:15)

      Alin [anonim] i-a raspuns lui Soim roman

      Ai dreptate.
      SUnt mai spre ursul rusesc decat spre cerbul carpatin.

      Propunerea mea este asta : moldovenii atat cei vorbitori de limba romana cat si cei vorbitori de limba moldoveana (sic! aka veniti "di piesti Prut") care au ocupat masiv Timisoara si Bucurestiul si alte mari orase Transilvane, sa stranga ei pentru fratiil lor de acolo. Peste tot auzi soldoveni vorovind dulșia rusascî, ca sa nu-i intelegem noi. In parcuri plin de rusoaice. Au venit un milion. Au luat locuri de munca in toate structurile. Ia sa puna fiecare care o su' gi euro, adica una suta de €, si sa vezi cum se aduna la Kishnau suta de milioane de euroi, tocmai buni de furat acolo.

      Basescu vrea moldoveni. Iar ungurii vor Ardealul.

      Cand s-or ruga in genunchi moldovenii, atunci sa incepem sa dezbatem. Altfel mai lasa-i in granitele de acum inca 40-50 de ani.
    • +1 (1 vot)    
      Stimate domn ori stimată doamnă, (Marţi, 1 decembrie 2015, 19:20)

      ionv [utilizator] i-a raspuns lui Soim roman

      Vă înțeleg și, totodată, vă respect opinia.
      Problema se pune, în opinia mea, altfel.
      Acum situația o fi așa cum spuneți dar ce facem noi ca să nu mai fie așa în viitor?
      Putem gândi și noi ca șahiștii? Măcar pe 5 ani înainte. Să ne gândim chiar la istoria noastră.
      1821 primul pas - a fost înlăturat regimul fanariot, 1859- al doilea pas, iar cei care l-au făcut au gândit și pe al treilea - 1877- și pe al patrulea- 1918.
      Credeți dumneavoastră că, în martie 1918, erau cu mult mai puțini ruși ( procentual vorbind) în Moldova?
  • -3 (7 voturi)    
    pai nu vi-ar fi rusine.... (Marţi, 1 decembrie 2015, 14:18)

    Tudor-AdrianSusman [anonim]

    ONG-uri de doi bani ce sunteti.... Stiati ca banii de pe ajutorul de minimis pentru anul 2015pe care l-au castigat firmele romanesti in anul 2014 cand s-a lansat programul, nu au fost alocati nici acum??? Stiati ca IMM-urile romanesti ingtra in faliment din cauza ca statulroman nu isi onoreaza platile catre acesti beneficiari? Halal patrioti, ce sa zic....iti moare omul in casa si tu te gandesti la vecinii de peste prut, Mai intai ocupativa de IMMurile din RO care sunt jefuite la greu de statul,roman, dati-le o gura de oxigen sa nu moara si apoi ocupati-va si de moldoveni! Cu tot respectul pentru acestia
  • -8 (8 voturi)    
    sa inteleg... (Marţi, 1 decembrie 2015, 14:18)

    unualibro [utilizator]

    ca nu mai e nimic de furat in Moldova.
  • -1 (13 voturi)    
    fond? (Marţi, 1 decembrie 2015, 14:30)

    ion [anonim]

    nu prea vad din initiatori nici o banca sau economisti, sunt doar poeti care nu raspund de nimic, doar dau din gura pe banii altora, ia incercati sa faceti ceva in moldova si o sa intelegi cat de viabil e acest fond

    ca sa functioneze acest fond, intai sa se hotarasca clar moldova ce vrea si sa se faca curat in justitie si politie, altfel sunt bani aruncati pe geam
    • +7 (7 voturi)    
      Nici la 1859 (Marţi, 1 decembrie 2015, 15:52)

      ionv [utilizator] i-a raspuns lui ion

      si nici la 1918 nu prea s-au vazut banci.
      Erau mai mulți poeți.
      • +1 (1 vot)    
        mai degraba diplomati-politicieni (Marţi, 1 decembrie 2015, 17:23)

        neurino [utilizator] i-a raspuns lui ionv

        decat poeti.
        Kogalniceanu, Epureanu (2 dintre pilonii importanti din 1859) au fost avocati si adevarati politicieni de cariera.

        Cu 3 strofe, nu faci niciodata, nici o branza.
  • +6 (6 voturi)    
    de acord, dar cu conditii (Marţi, 1 decembrie 2015, 14:31)

    sampras [anonim]

    De acord sa ii ajutam, dar sa verificam cheltuirea banilor mai ceva ca UE. si sa trimitem ajutoarele tintit: spre educatie, spre infrastructura catre Romania.
    In plus cred ca ar trebui sa lase odata transmistria sa se desprinda. Nu e teriotriu romanesc, si cu transnistria inclusa creste artificial numarul rusofililor. Ar fi mult mai putini procentual daca s-ar desprinde odata peticul ala de pamant care si-asa nu e romanesc
    • +1 (1 vot)    
      Asa e (Marţi, 1 decembrie 2015, 17:07)

      Ioizu [utilizator] i-a raspuns lui sampras

      Si totusi romanii sint cea mai numeroasa natiune din Transnistria, vreo 34%, adica mai mult decat % romanilor din Harghita sau Covasna si de vrei 2 ori mai mult in valoare absoluta decat romanii din Harghita si Covasna la un loc. Pe ei i-ai lasa de izbeliste?
    • +2 (2 voturi)    
      precizare....... (Marţi, 1 decembrie 2015, 18:42)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui sampras

      ....initial, in feudalism, teritoriile de peste Nistru,apartineau domnitorilor moldoveni....ulterior prin sec.19, cand armata mujicilor a inceput sa bata armata osmanliilor,s-a infiintat orasul tiraspol, colonizandu-se ,astfel masiv cu rusnaci teritoriile de peste Nistru.
  • +2 (2 voturi)    
    repede bani (Marţi, 1 decembrie 2015, 18:13)

    gopo111 [utilizator]

    pai incadrati-va la o societate pro romania, nu pro rusia daca vreti bani de la romania, la voi se pare ca mereu cistiga rusi alegerile si doar sa arunci bani in gurile hapsine ale politicienilor nu merita
  • +1 (1 vot)    
    De acord (Marţi, 1 decembrie 2015, 19:21)

    Ilie [anonim]

    Dar ceva concret, totusi nu se face! De ce nu se face un proiect legislativ, cu strangere de semnaturi, care sa fie depus apoi in Parlament. Cred ca pentru ceva concret vor adera foarte multi romani, iar clasa politica va trebui sa'-l adopte!


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă