Guvernul promite ca proiectul privind salarizarea bugetarilor nu va genera nicio scadere de salarii ci va introduce echitate, astfel incat sa nu mai existe functionari care, desi sunt incadrati in aceeasi treapta salariala, au aceeasi vechime si realizeaza aceleasi sarcini, primesc venituri diferite. Proiectul va acorda prioritate Sanatatii, unde salariile vor fi majorate, in paralel cu un proces de reforma. In plus, se va reintroduce posibilitatea managerilor de a acorda bonusuri de 2% din fondul de salarii pentru Sanatate si Educatie. Nu toate unitatile vor benefica insa de acest bonus, ci doar cele care indeplinesc o serie de criterii de performanta, care urmeaza a fi detaliate.

Dragos PislaruFoto: Agerpres

Ministrul Muncii, Dragos Pislaru, si-a exprimat speranta ca sindicatele din Educatie vor renunta la amenintarile de greva, afirmand ca acestia nu pierd nimic prin noul sistem de salarizare.

"Asta este ceea ce putem pune in fata dvs azi. Trebuie inceput de undeva si important e sa mergem pana la capat, pentru a implementa ceea ce am decis", a spus premierul Dacian Ciolos.

Declaratii premierul Dacian Ciolos:

  • Am cerut dlui ministru sa analizeze posibilitatea ca in alocarea bugetara pe care ne-o putem permite, pastrand obiectivul asumat de a rezolva problema corectiilor de incadrare pentru toate categoriile de salariati in aceeasi unitate publica, sa venim pentru sistemul de sanatate cu o abordare completa, o abordare unitara de corectare si reechilibrare a salariilor
  • Nu vrem sa facem ca si altii care promit, lanseaza petarde cu alocari bugetare, dupa care fug ca nu pot sa faca, noi ne limitam la ceea ce stim ca putem face
  • Am auzit declaratiile unor reprezentanti ai sindicatului din Educatie - ca atata importanta acorda guvernul Ciolos Educatiei - cred ca Educatia e importanta. Dar nu poate guvenul Ciolos in cateva luni de zile sa corecteze toate problemele din sistem

  • Daca nu incepem si cu reforme o sa continuam cu aceeasi abordare de mariri de 1- 2% pentru toti la fel, pastrand aceleasi dezechilibre care se mentin de ani intregi
  • Vrem sa venim cu un domeniu pe care vrem sa ni-l asumam nu doar pe partea de salariu, cel al Sanatatii, pentru care venim si cu aceasta propunere de salarizare
  • Ea include si asteptari pe care le vom avea din partea sistemului de Sanatate si acesta va fi mandatul cu care va fi instalat si noul ministru al Sanatatii, de a continua un proces de schimbare care sa redea increderea pacientilor prin mai multa claritate, transparenta, prin utilizarea mai eficienta a fondurilor
  • Pe langa cresterea echitatii salariale, vom introduce elemente noi de stimulare a calitatii, printr-un sistem de bonusuri de performanta, legate clar doar de elemente de performanta, daca se vor indeplini anumite criterii, si deocamdata ni le putem permite pentru sanatate si educatie
  • Incepem cu acest proces, dupa care se va continua
  • Proiectul nu va fi adoptat maine, e firesc sa intre intr-o perioada de dezbatere publica, a fost discutat cu partenerii sociali. Dupa aceea va fi aprobat prin ordonanta de urgenta
  • Suntem constienti de asteptarile care exista, dar am spus de la inceput ca guvernul Ciolos nu poate corecta toate problemele acumulate in timp
  • Asta este ceea ce putem pune in fata dvs azi. Trebuie inceput de undeva si important e sa mergem pana la capat, pentru a implementa ceea ce am decis
  • Sper ca acest proiect sa fie punctul de pornire pentru ceea ce ar trebui sa insemne eficienta in sistemul public. Vom cere multe lucruri si eforturi sistemului de sanatate
  • Cu acest proiect de ordonanta nu va scadea niciun salariu, ci vor creste in anumite domenii. Proiectul nu va afecta salariile existente in prezent decat in sens pozitiv

Declaratii ministrul Dragos Pislaru:

  • As vrea sa incep cu doua tipuri de multumiri. Primul e neuzual, e o multumire pentru partenerii sociali. Au stat la masa, au discutat, am avut un ton decent, au prezentat date si li se cuvine aceasta multumire. A doua multumire e catre mass media
  • De la inceput am stabilit foarte clar ce vrem sa facem. La momentul in care ne-am apucat de constructia primelor variante, in calitate de consilier de stat am cerut datele din sistem. La ministerul Muncii nu exista nicio data, ele erau centralizate la Ministerul de Finante
  • Angajamentul meu in calitate de ministru e acela ca proiectul de lege pe care o sa lucram va fi unul fundamentat pe date. Este un  proiect net superior bazat pe realitate, pe date
  • Obiectivele au fost legate de corectii. Corectii ce tin de incadrare si de decomprimarea bazei piramidei de salarizare
  • In discutii am stabilit ca nu scad salariile nimanui si ne-am asigurat cifra cu cifra ca salariile de la Sanatate sunt mai mari decat salariile maxime aflate in sistem
  • Exista o diferenta in sistem intre salariile de baza - ordonanta se refera strict la corectii pe salariile de baza
  • In Aparare si ordine publica salariul de baza e mic, dar castigul generat de indemnizatii e mai mare. Ne concentram pe salariul de baza in aceasta propunere

  • Care este solutia? Ne concentram de rezolvarea disfunctionalitatilor de incadrare

  • Ne-am concentrat pe reasezarea structurii in familia ocupationala a Sanatatii pe principii corecte

  • Echitatea salariala in administratia publica centrala, unde nivele intre ministere erau incredibil de mari

  • Introducerea de bonusuri de performanta pentru a veni in aliniament cu masurile de reforma propuse

  • Pe inechitati e o alocare propusa de 900 milioane. Pe impact de reforma - 1,22 mld. Ne incadram in plafonul de 2,3 mld anuntat initial

  • In 2009, 30% din sistem primea un salariu de merit. In 2009 au fost incluse in salariul de baza, dar ceilalti nu le au. La ele se adauga salarii si bonusuri caracteristice. Noi acum corectam o problema din 2009 egalizand baza din aceasta familie educationala
  • La educatia, 69 mil reprezinta corectii si bonusuri de 240 milioane. Exista o problema de inechitate legata de principiul la munca egala plata egala. Am primit de la sindicate date locale care arata diferente intre consilieri superiori cu aceeasi vechime, dar diferente de salarii de peste 600 de lei in aceeasi unitate. Frustrarile exprimate de sindicate sunt reale
  • Inspectori de specialitate, cu aceeasi vechime, diferente de aproape 900 de lei la Botosani, pentru aceeasi unitate. Daca ei merg in instanta, si au facut-o deja, 9 mld de lei au fost castigate in instanta in prezent pe probleme de inechitate
  • Evitam si un cost potential de 3,5 mld lei
  • Aceasta masura de eliminare a discriminarilor e aplicabila la nivelul unitatii si elimina frustrarile pe care noi le putem avea legate de aceasta repartitie
  • Sanatate. Grila de salarizare este in dinti de fierastrau
  • Am incercat sa nivelam, sa venim cu o curba fireasca care sa pastreze ierarhiile. In cadrul unitatii rezolvam diferentele de salarii pentru functii identice
  • Rezolvam si intre toate unitatile, nu o sa mai fie niciun medic pe o functie cu un salariu diferit, ricandu-l la nivelul maxim de plata pe functia respectiva
  • Pe verticala rezolv ca debutantul sa nu aiba mai mult ca cineva din vechime
  • Element de noutate - avem o problema de retentie in sistem si lumea pleaca, am aplicat o crestere de 10% pentru toate tipurile de debutanti. Asta inseamna ca ridici toata familia
  • Exemplu: la un spital clinic de urgenta, i-am ridicat pe toti la 5.500 de lei, superior maximului in plata de la unitatea respectiva
  • Ma asigur ca nu exista spital care pentru medic primar gradatia 5 sa nu aiba mai putin unul decat celalalt
  • Daca sistemul nu e bine pus la punct, masura poate perverti. S-a mai intamplat sa fie acordate de directori la prieteni. Masura exista in legislatie, practic o deblocam
  • Cum putem trimite un mesaj pentru angajatii din aceste sectoare ca suntem chititi sa facem reforma?
  • HG care stabileste criteriile de performanta, daca un spital sau o scoala indeplineste criterii solicitate, managerul are la dispozitie 2% din fondul de salariu pentru a-l stabili
  • Performanta in educatie poate fi diferita. Pentru invatatorul care merge 20 de km pe jos asta poate fi performanta. Pentru licee ca Lazar, Vianu performanta pot fi olimpicii
  • Doar sa pui bani intr-un sistem ciuruit nu ajuta cu nimic
  • Vrem ca pe salarizare sa aratam ca ne pasa si proiectam un sistem care are sens. Prin modelul de la Sanatate aratam catre ce am vrea sa ne indreptam intr-o lege generala de salarizare. E un proiect pilot
  • Era o certitudine ca nu o sa fie toata lumea multumita. Noi vrem sa ne asiguram ca ce facem are sens, ca suntem coerenti cu propriile principii si sa ne asiguram ca intr-un birou nu poti pleca cu doua salarii diferite pentru aceeasi incadrare

Intrebari

Care vor fi criteriile de acordare a bonusurilor?

Un tip de principiu e limitarea risipei in cheltuirea banului public. Un alt principiu e eficientizarea actului medical. Sau modul in care se lucreaza si se previne abandonul scolar. Acestea sunt conditii de reforma. Criteriile detaliaza conditiile de reforma. Aceste lucruri vor fi detaliate in reformele specifice in cele doua domenii.

Cate persoane vor beneficia de aceste bonusuri?

Oricati decide managerul institutiei respective. Nu e gandita limitativ acum, se stabileste alocarea pe baza performantei indentificate in sistem.

Sindicalistii din Educatie ameninta cu greva, ce le puteti spune?

Consider ca s-au infierbantat putin, existau niste asteptari, dar nu poti sa construiesti doua sectoare prioritare pe un context de inechitati in tot sistemul bugetar.

Cei de la Educatie nu doar ca nu pierd nimic, ci castiga rezolvarea inechitatilor si se activeaza partea de performanta. Atat timp cat nu pierd nimic, anul trecut au avut o crestere salariala de 26,7%, nesugerand ca salarii sunt suficiente, atat timp cat pierd relativ, nu e vorba de solidaritate?

Sa se bucure ca si copiii profesorilor respectivi merg intr-un sistem de sanatate care se reformeaza. Problema lor e ca cei de la sanatate castiga. Mesajul este solidaritate si acest angajament ca ducem la capat legea, care ii va viza si pe ei prioritar

Cum poate functiona invatamantul cand un asistent universitar debutant primeste 1.000 de lei?

Este eronat, salariul minim e 1.250 lei. Datorita majorarilor de anul trecut, salariul minim de plecare e de 1.313 lei. E cel mai mic salariu.

Asistentul universitar e la clasa 40, nivelul salarial e mult mai mare, dar nu sugerez ca e suficient.Nu e suficient pentru a fi motivat intr-o cariera universitara

Care este calendarul proiectului?

De azi se intra in dezbatere publica.Ne vom intalni cu sindicatele, inclusiv din Educatie, stiu ce inseamna, am patru copii in sistemul de Educatie.

Au plecat din sala cu 10 minute inainte pentru ca au inteles ca nu vor benefica de acelasi lucru ca cei din Sanatate. Au tot dreptul sa faca asta

Am toata deschiderea sa discutam, ii voi invita saptamana viitoare. Educatia e un sector prioritar in lege

Calendarul e ca pe 1 iunie, daca lucrurile vor fi ok, in sedinta sa adopta OUG cu implementare in august 2016, deci salarii in plata in septembrie 2016

Banii vor fi alocati la rectificarea bugetara

Ce se intampla cu salariile de la SGG?

Exista 7 ministere care au tras paiul scurt, nu au reusit sa isi negocieze marirea grilei. Ei au ramas in urma cu salarii, au jumatate

70% in grila SGG e de fapt media sistemului. Ii ridicam pe cei cu salariile sub medie la medie. Sa nu va imaginati ca sunt niste salarii fabuloase

Cand va fi anuntata propunerea la Sanatate?

Nu va fi azi, nu va fi maine.

___

Reamintim ca proiectul salarizarii bugetarilor a dus la prima demisie in guvernul Ciolos. Pislaru i-a luat locul Ancai Costea dupa ce aceasta a sustinut un proiect care ducea la cresteri masive de salarii si periclitarea echilibrelor bugetare.