Directorul general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanta S. A, Nicolae Dan Tivilichi, a anuntat luni, intr-o conferinta de presa organizata in holul Garii Maritime, semnarea contractului de finantare cu Comisia Europeana, in valoare totala de peste 12.000.000 euro, pentru realizarea proiectului "Modernizarea infrastructurii si protectia mediului in Portul Constanta -PROTECT", si incasarea unei prime transe din bugetul alocat. . Proiectul are un buget de circa 12,7 milioane euro dintre care 85% rata de finantare de la CE si 15% contributii de la bugetul de stat.

Dan Tivilichi a precizat ca proiectul vizeaza atat cresterea sigurantei navigatiei in bazinele portuare si pe senalul navigabil, cat si ridicarea standardului de mediu la nivelul mileniului trei, in domeniul colectarii si tratarii apelor uzate preluate de la navele care sosesc in Portul Constanta.

"Bugetul aferent proiectului 'Modernizarea infrastructurii si protectia mediului in Portul Constanta - PROTECT', de 12,696,125 euro (fara TVA), din care 85% rata de finantare de la Comisia Europeana si 15% contributie de la bugetul de stat, va fi investit pentru prelungirea cu 130 metri a cheului de acostare al Danei DA2 si crearea unei platforme de 4.370 metri patrati, pe care va fi amenajata o statie de epurare si tratare automatizata, cu trei trepte mecano-biologice, ce va prelua si prelucra atat apele uzate, rezultate de la navele ce sosesc in Portul Constanta, pana la nivelul de puritate ce permite deversarea direct in mare, in deplina siguranta pentru mediu, cat si orice alt tip de deseuri solide sau slamuri", a precizat Tivilichi.

Potrivit directorului general al Portului Constanta, noul proiect de modernizare a infrastructurii portuare de navigatie si de mediu are in vedere si achizitionarea unei noi nave autopropulsate de tip tanc multifunctional pentru produse lichide, cu capacitatea de 500 tdw, pentru colectarea deseurilor si apelor reziduale in amestec cu hidrocarburi provenite din rezervoarele si magaziile navelor si transportarea acestora la statia de epurare. Nava va putea fi utilizata si pentru remorcarea si intretinerea sistemului de semnalizare si balizaj luminos al bazinului portuar si senalului navigabil.

"In prezent, dispunem de capacitatile insuficiente de preluare, stocare si tratare a deseurilor generate de nave, in situatia in care Portul Constanta este tranzitat de un numar in crestere de nave de capacitati mari iar aderarea la conventiile internationale impune reguli stricte de preluare a diverselor tipuri de ape uzate, ape de balast, ape gri si altele asemenea, in regim restrictiv si utilizarea de nave specializate cu capacitati optime pentru a limita numarul de deplasari de la navele din port la instalatiile tratare-neutralizare de la uscat. Aceste instalatii vor procesa sau trata apele uzate si le vor deversa in conditiile impuse de conventiile internationale, la care Romania este parte", a conchis, directorul general al CNAPM, Dan Tivilichi.