Impozitul pe gospodarie - modelul german

de Dani Rockhoff     HotNews.ro
Luni, 22 mai 2017, 20:35 Economie | Finanţe

Bani din impozite
Foto: Hotnews
Deruta a fost mare, la anuntul ministrului finantelor, ca de la 1 ianuarie anul viitor se vor impozita gospodariile din Romania. Teama de necunoscut, de haos administrativ, de armata de peste 70.000 de consultanti fiscali care trebuie sa intermedieze, pentru prima data in mai 2019, declaratiile pentru anul anterior, au ambalat spiritele. Trebuie sa spun ca in Germania aceasta practica este veche, reglementata, iar in urma ei cetateanul are de profitat.

Profit si eu de scadenta depunerii declaratiilor de venit germane in 31 mai, pentru a explica celor interesati cum se desfasoara lucrurile acolo.

Anul acesta, data limita standard pentru depunerea declaratiei de impozit pe venitul din 2016 (Einkommensteuererklärung) a ramas 31 mai 2017. Din 2019, termenul se va prelungi pana in 31 iulie.

Declaratiile se pot completa pe hartie sau in format electronic, pentru ultima varianta optand peste 20 de milioane de cetateni din Germania, dupa cum informeaza firma de statistica Statista.

Formularistica e complexa, cu multe rubrici si cateva anexe. Insa nu fiecare are de completat toate rubricile, care acopera intreaga paleta de cifre vizata de fisc. Prin urmare, dupa una sau doua incercari, fiecare persoana isi poate completa singura declaratia, asumandu-si prin semnatura corectitudinea ei.

Nu exista pentru persoane private obligativitatea angajarii unui consultant fiscal in acest sens. Ca avantaj, acest consultant stie poate mai multe chichite decat stau in instructiunile puse la indemana oricui si ca termenul de depunere prin consultant fiscal (CF) este automat pana la finele anului (ca persoana fizica, pentru decalarea termenului de depunere trebuie depusa o cerere la fisc-Finanzamt).

Ca dezavantaj, este faptul ca acesta costa bani. Unii CF percep o taxa raportata la timpul investit in completarea (sau doar verificarea) declaratiei de impozit. Minimul este de regula o jumatate de ora, la tarif de 79 euro/h + TVA. Cu cat declaratia e mai complicata (de ex. contine si venituri din chirii), CF-ul taxeaza mai mult. Un exemplu de facturare a serviciilor de consultanta intre 150 si 500 de euro poate fi accesat la acest link.

In Germania mai exista si servicii de consultanta fiscala care ii ajuta (mai ales pe straini) sa-si recupereze o o parte din impozitul platit la stat, retinand ca si comision intre 10-20% din suma pe care clientul o are de recuperat, iar aceasta doar la restituirea banilor de catre fisc. Serviciul de PF deruleaza totul, si viramentul bancar, trimitand clientului pe cont doar diferenta ramasa dupa retinerea propriului comision.

Referitor la termenele depunerii declaratiilor, precum si la anumite conditii de pausalizare a anumitor deduceri repetabile in timp, exista multa ingaduinta din partea fiscului german fata de cetatean, cu conditia sa fie anuntat si informat anterior, in scris. Raspunsul de acceptare sau de respingere vine si el prompt, in timp util.

Relatia cu fiscul e una armonioasa, daca se respecta corectitudinea datelor, se furnizeaza documente si chitantele aferente, de catre cetatean. Termenul de rezolvare este intre sase saptamani si trei luni, depinde de cat de aglomerat este fiscul si daca "dosarul" declaratiei este complet.

La instiintarea de impozitare (Einkommensteuerbescheid) se poate face reclamatie tot la fisc sau pe cale juridica, in termen de doua saptamani. La scurt timp dupa acest termen, eventuala restituire de impozit este pe cont. Spun eventuala, deoarece unele persoane, in urma declaratiei de impozit, nu primesc, ci datoreaza bani la stat.

Aceasta se intampla, de regula, cand o persoana dintr-un cuplu care face declaratie de impozit comuna a beneficiat de o clasa de impozitare mai avantajoasa. In Germania exista sase clase de impozitare (Steuerklasse I-VI), ce desemneaza persoana care castiga singura sau in cuplu, are un job principal si unul secundar, acestea fiind trecute pe asa-numita cartela de impozit pe salariu (Lohnsteuerkarte), cu eventuale mentiuni referitoare la copii, situatia de handicap, pausale de costuri repetitive, acceptate de Finanzamt.

E complicat? Nu e. Caci cartela se afla in buna pastrare la angajator, iar modificarile pe aceasta le facea la cerere fiscul, returnand-o pe loc angajatului. Acum, tot acest procedeu este automatizat, iar persoana in cauza nu trebuie sa-si mai faca griji in acest sens.

Un cuplu in care ambii lucreaza poate opta pentru combinatia de clase I-IV, ceea ce inseamna ca plateste impozitul corect in timpul anului, iar la echilibrarea de anul viitor, poate spera (si primi) diferenta rezultata in urma deducerilor legale. Multe cupluri insa opteaza pentru combinatia de clase III-V, adica pentru o mai mica impozitare in timpul anului, urmand sa plateasca diferenta "la bilant".

Simplu spus, se platesc aceleasi impozite, insa daca ai combinatia I-IV creditezi tu statul, iar daca ai III-V, te crediteaza el pe tine. Surpriza poate fi, pentru categoria din urma, o plata (Nachzahlung) de cateva sute de euro, in anul viitor. Iar acesti bani trebuie sa-i ai pregatiti.

Inca o mentiune: Pe prima pagina a declaratiei de impozit e o casuta care trebuie bifata in cazul cuplurilor, iar aceasta exprima optiunea de a-si pune impreuna veniturile, sau nu (Zusammenveranlagung, sau getrennte Veranlagung).

Prin urmare, fiscul german nu impune "gospodaria", ci lasa la latitudinea cetateanului traitor in cuplu cum sa-si plateasca impozitele catre stat.

Iar acum sa trecem la "deductibile". Oricine poate lua instructiunile in forma tiparita sau sa le descarce de pe net, pentru declaratia curenta. De regula, in fiecare an apar mici modificari, impuse de modificarile din legislatie si Codul fiscal, prin urmare, inainte ca cineva sa se puna pe treaba in completarea DI (declaratiei de impozit) e bine sa le citeasca, altfel poate pierde bani.

Sume pausale si libere de impozitare:

1)pausala de economii la banca, suma din dobanzi fiind mai mica de 801 euro/pers/an. Acest lucru trebuie dovedit prin hartia aferenta eliberata de banca/bancile la care clientul are deschise conturi de economii.
 
2) pausala de angajat (Arbeitnehmerpauschbetrag), care este pentru 2016 de 1.000 de euro. In aceasta pausala intra cheltuieli legate de munca, de ex. drumul dus (fara cel de intors) la serviciu. De regula, pana la o distanta de 20 de km de locul de munca nu poti adauga nimic, caci banii cheltuiti pe benzina sau mijloace de transport in comun sunt mai putini decat 1.000 de euro, care se acorda oricum. Cine lucreaza la distante mai mari obtine diferenta in plus.

3) pausala  de cont bancar de salariu - administrarea contului taxata de banca, maximum 16 euro.

4) pausala de "ingrijire" (Vorsorgepauschale) - care reprezinta 68% din sumele platite de angajat la pensia obligatorie + 12% din salariu dedicate altor contributii la asigurarile sociale. Aceasta pausala este plafonata la maximum 1.900 euro pt. clasele de impozitare I, II, IV, V si de 3.000 euro la clasa III.

Minimul liber de impozitare. Cine castiga putin, e complet scutit de impozit. Pentru 2016, acest minim este 8.820 euro, pentru cupluri 17.640 euro. Tabelele cu impozitarea in functie de venit (fara deducerile ulterioare, de pe DI) sunt la dispozitia oricui, pentru a-si putea singur vedea rubrica in care se inscrie si cat ar avea, la o adica, de platit. La acest link se pot vedea tabele (pe ani), atat pentru impozitarea individuala (tarif de baza - Grundtarif ), cat si cea colectiva (pentru cupluri - Splittingtarif).

Sume libere de impozitare pentru cresterea copiilor. In 2017, 4.716 euro castigati de parinti sunt scutiti de impozit, la care se mai adauga 2.640 de euro pentru necesitatile de "dadacire", crestere si educatie a copilului. O mentiune: parintii pot opta intre alocatie pentru copii (192 euro pentru primul si al doilea copil, urmatorii beneficiind de 223 euro fiecare), sau sumele libere de impozitare evidentiate mai sus, iar nu de ambele inlesniri. Beneficiaza de deduceri suplimentare parintele care isi creste copilul singur (pt. primul copil - 1.908 euro, pt. fiecare copil urmator - cate 240 euro).

Sume deductibile pentru pensionari. Se refera la pensionarii de peste 64 de ani, care pe langa pensie au venituri suplimentare sau incaseaza chirii. In DI 2017, sunt scutite de impozit 20,8% din aceste venituri, maximum 988 euro.

Deduceri pentru o activitate onorifica, de exemplu intr-o asociatie sportiva. E o inlesnire fiscala unica, indiferent cate astfel de activitati sunt prestate si in cate asociatii, in cuantum de 720 euro/an.

Pausala de formatori o primeste oricine are o activitate suplimentara ca artist, ingrijitor (de persoane) sau formator profesional, in slujba unei organizatii de interes sau uz public, aceasta ridicandu-se la o deductibilitate de maximum 2.400 euro.

Persoanele cu handicap beneficiaza de inlesniri fiscale, deducerile variind intre 370 si 3.700 de euro, in functie de gradul dovedit, de handicap. Cu facturi suplimentare, de peste 600 de euro, in acest caz se mai pot acorda niste deduceri din impozit.

La capitolul "cheltuieli speciale" si "cheltuieli deosebite" sunt acceptate facturile care confirma plata unei scoli private pentru copii (pana la 6.000 euro/an), cheltuieli stomatologice deosebite, un anumit procent (20%) din facturile meseriasilor care au facut reparatii curente in locuinta, cheltuieri cu incendii, inundatii in locuinta, casatorii sau inmormantari (in afara celor pentru pomeni sau cheful de nunta). Se mai pot deduce donatiile banesti catre organizatii religioase sau de utilitate publica, cotizatiile si donatiile catre partide politice, in cuantum de pana la 1.650 euro/persoana.

Nu toata lumea este obligata, in Germania, sa depuna o declaratie de venit anuala, acest lucru fiind in functie de venit. Insa a o depune renteaza, aproape intotdeauna. O statistica citata de publicatia Focus spune ca 87% din cereri sunt solutionate de fisc favorabil pentru cetatean. Potrivit Oficiului Federal de Statistica, media restituirilor a fost in 2016 in valoare de 875 euro/persoana. O suma frumusica, cu care se poate face un mic concediu in vara, am spune noi.












Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

18940 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Inchiriere (Luni, 22 mai 2017, 21:02)

    Casargoz [utilizator]

    Am un apartament de inchiriat. Vreau sa platesc in SPV. Online. Nu pot sau pot daca cumpar certificat calificat 40 euro sau am o amenda sau o impunre de la ANAF. Dar aici vine partea buna am nevoie de doua certificate pentru ca am 1/2 din apartamentdeci am nevoiie de 80 de euro pe an certificate.
    Apoi cand inchiriez mai trebuie sa cumpar diverse in ultima luna reparare aer conditionat frigider aspirator etc.. au fost mai mari decat chiria. In Germania un consultant costa daca inchiriezi peste 150 euro pe ora :)
    Adica daca chiriasii stau 6 luni voi plati consultantului cam 600 de euro pe an. Doua sedinte de 2 ore.
    Pana acum 680 de euro,

    Apartamentul sta inchiriat cam 6 luni pe an, sunt lacom cer mnult pe chirie.
    Deci in 6 luni voicere chirie de 1800 de euro.
    din care am datorie catre stat 180 euro. Aproximativ.
    raman. 1620 de euro.
    80 de euro ca sa ma autentific in situyl anaf spv:
    1540 de euro/
    600 de euro pentru consultantul fiscal:
    940 de euro.
    700 de euro reparatii ( reincarcare freon, zugraveala, igienizare, ultima igienizare m-a costat 1000 de euro)
    Pentru 6 luni obtin 700 de euro pentru un apartament la care platesc 300 de euro la banca pentru imprumut.
    Este o investitie buna :)




    .
    • +2 (2 voturi)    
      ai exagerat un pic (Marţi, 23 mai 2017, 9:39)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Casargoz

      Dar cam aia este ideea.

      Taie consultantul, ca si acum trebuie sa depui 200-le x2 si sunt persoane care-si pot prinde urechile la completare.

      Igienizarea si reparatiile sunt cica incluse in cota forfetara neimpozabila de 40%, dar de multe ori depasesc suma. Aici as oferi forfetar fara documente sau optiune de real cu documente (inclusiv fond reparatii administratie etc).

      Insa... ar fi trebuit sa fie deductibila dobanda bancara. Mai degraba pe asta trebuia sa o mentionezi ;) O alta magarie ar fi depasirea numarului de contracte per apartament si incadrarea la activitate regim hotelier. Ori asta se poate intampla usor data fiind rotatia chiriasilor de la noi.
  • +1 (3 voturi)    
    ... (Marţi, 23 mai 2017, 6:40)

    Sarmis [utilizator]

    Autorul articolului bate câmpii cu grație uitând să specifice care sunt "beneficiile" sistemului german de care el beneficiază. Poate faptului că trebuie să plătească consultant fiscal in locul stopajului simplu la sursă? Sau faptul că statul român dorește să plătească 1mld Eur/an pentru cei 35.000 de specialiști care vor completa hârtii?
    • +2 (4 voturi)    
      stii sa citesti? (Marţi, 23 mai 2017, 10:03)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Sarmis

      "Nu exista pentru persoane private obligativitatea angajarii unui consultant fiscal in acest sens"

      Articolul pare non-biased si doar prezinta un sistem din alta tara.
      • +4 (6 voturi)    
        noi stim sa citim (Marţi, 23 mai 2017, 10:25)

        t_beriu [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        Dar 70% din populatia tarii are dificultati in a plati o factura la bancomat, sau pe net.
        Crezi ca majoritatea se vor descurca fara ajutor?
        Eu zic ca nu.
        • 0 (0 voturi)    
          ca si in multe domenii (Marţi, 23 mai 2017, 12:50)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui t_beriu

          Cum ar fi medicina, nu? Zugraveala, mecanica auto etc.

          Populatia trebuie mai intai educata, dar asta este alta discutie. Apropo de citit, stii despre ce tara e vorba in articol, nu?
      • +1 (3 voturi)    
        ... (Marţi, 23 mai 2017, 11:18)

        Sarmis [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

        Pe tine te-am mai intrebat daca stii sa gandesti si n-am inca un raspuns.

        1. In Germania nu exista notiunea de "gospodarie" dpdv fiscal, in Romania se doreste introducerea acestui concept original ca si democratia noastra. In Germania se face referire la familie.

        2. Nicaieri in lume nu exista "obligativitatea" angajarii unui consultant. Hai sa citim insa tot nu ca repetentii care "citeste" dar nu inteleg:

        "Nu exista pentru persoane private obligativitatea angajarii unui consultant fiscal in acest sens. Ca avantaj, acest consultant stie poate mai multe chichite decat stau in instructiunile puse la indemana oricui si ca termenul de depunere prin consultant fiscal (CF) este automat pana la finele anului (ca persoana fizica, pentru decalarea termenului de depunere trebuie depusa o cerere la fisc-Finanzamt).

        Ca dezavantaj, este faptul ca acesta costa bani. Unii CF percep o taxa raportata la timpul investit in completarea (sau doar verificarea) declaratiei de impozit. Minimul este de regula o jumatate de ora, la tarif de 79 euro/h + TVA. Cu cat declaratia e mai complicata (de ex. contine si venituri din chirii), CF-ul taxeaza mai mult. Un exemplu de facturare a serviciilor de consultanta intre 150 si 500 de euro poate fi accesat la acest link. "
        Daca ai doar venituri din salarii probabil nu ai nevoie de CF. Insa nu e mai simplu de impozitat direct prin stopaj la sursa?

        3. In Romania va fi obligatorie folosirea CF si va costa statul roman cca 1mld. EUR/an.
        • 0 (0 voturi)    
          gizas... (Marţi, 23 mai 2017, 13:04)

          Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Sarmis

          Pumkin'... nici la atentionare nu ai inteles ca este un articol despre GERMANIA?

          Hai sa-ti desenez: este o PREZENTARE al unul sistem din ALTA tara. Adica NU Romania, adica scorurile de acolo sunt de la AIA, sistemul LOR. Ei, adica NU noi. E chiar atat greu sa gandesti ce citesti si preferi sa faci proiectie pe altii?!?

          Hai sa-ti raspund pe rand:

          1. NB: In GERMANIA. Ca discutie separata, misto abordarea semantica (daca folosesc cuvinte complicate, te rog sa ma anunti) ce se vrea a fi docta, cand principiul poate fi acelasi si sa difere doar cuvantul

          2. NB: In GERMANIA. Tot separat, daca discutam de Romania, nu vorbeam de aceleasi preturi, pe de o parte, pe de alta parte macar in cazul ala vorbeai la obiect si nu pe langa. Hai sa-ti mai repet inca o data: in articol este vorba de GERMANIA.

          3. Ce treaba are cu articolul, care prezinta situatia din GERMANIA? Din nou, separat, ideea lui dragnea este o aberatie din foarte multe puncte de vedere, asta cu cf-ul fiind doar bomboana de pe coliva. Dar... NU ARE LEGATURA CU GERMANIA.

          Ii spui unuia, care doar ti-a PREZENTAT un sistem din ALTA tara, ca bate campii si ma intrebi pe mine daca gandesc. Esti bine.
          • 0 (0 voturi)    
            ... (Marţi, 23 mai 2017, 14:03)

            Sarmis [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

            Sweetie pie...incearca sa-ti clarifici ideile si nu te apuca de desenat daca n-ai talent. Articolul este despre asta:

            "Deruta a fost mare, la anuntul ministrului finantelor, ca de la 1 ianuarie anul viitor se vor impozita gospodariile din Romania. Teama de necunoscut, de haos administrativ, de armata de peste 70.000 de consultanti fiscali care trebuie sa intermedieze, pentru prima data in mai 2019, declaratiile pentru anul anterior, au ambalat spiritele. Trebuie sa spun ca in Germania aceasta practica este veche,
            reglementata, iar in urma ei cetateanul are de profitat."
            • 0 (0 voturi)    
              yeah, right (Marţi, 23 mai 2017, 14:24)

              Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Sarmis

              Ia la tata urmatorul paragraf:
              "Profit si eu de scadenta depunerii declaratiilor de venit germane in 31 mai, pentru a explica celor interesati cum se desfasoara lucrurile acolo."

              ACOLO=GERMANIA, doh

              Pana si in ce ai citat: "Trebuie sa spun ca in Germania aceasta practica este veche,
              reglementata, iar in urma ei cetateanul are de profitat." In GERMANIA are de profitat si omul spune cum, cand si daca. DOH

              Vrei sa analizam cat % din articol se refera strict la GERMANIA iar tu tragi concluzia dintr-o introducere ca se discuta de Romania? Ii mai spui si autorului care-ti ofera niste informatii (eu nu aveam habar de ele) ca BATE CAMPII, doar pentru ca esti incapabil sa gandesti ce citesti si sari ca fata mare-n...
              • 0 (2 voturi)    
                ... (Marţi, 23 mai 2017, 15:21)

                Sarmis [utilizator] i-a raspuns lui Nevermind

                Scopul articolului este acela de a oferi un exemplu (in acest caz Germania) in conditiile in care Romania se pregateste sa adopte norme legale similare. Ceva de genul "uite cum au procedat altii in acelasi context"
                Daca ai inteles altceva esti doar un alt analfabet functional.

                Si da, bate campii. Nu exista impozit pe gospodarie in Germania.

                Dupa cum arata textul "Trebuie sa spun ca in Germania aceasta practica este veche, reglementata, iar in urma ei cetateanul are de profitat." pot sa jur ca cineva a cheltuit si niste bani publici ca sa se scrie mizeria asta.
                • 0 (0 voturi)    
                  :)))) (Marţi, 23 mai 2017, 17:55)

                  Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Sarmis

                  Corect, numai un intelect de seama ar intelege ca "uite cum au procedat altii in acelasi context" inseamna o apologie a sistemului sau o comparatie (nici macar nu are inca cu ce sa compare) si nu o prezentare factuala cu + si - LOCALE.

                  Citez: "Prin urmare, fiscul german nu impune "gospodaria", ci lasa la latitudinea cetateanului traitor in cuplu cum sa-si plateasca impozitele catre stat.". 'Telectualule functional mega intelijent, ai idee de ce a folosit virgulele alea apropiate numite ghilimele, inainte de a-i spune, din nou, ca bate campii?!?

                  Aia era o parere personala despre GERMANIA, cum probabil si daca s-ar aplica la noi mizeria gandita de dragnea, unii poate ar avea de castigat, desi ma indoiesc. Oricum, deja e prea complicat pentru cineva ce nu intelege nici macar ce inseamna ghilimelele intr-o fraza, 'telectualule...
                • 0 (0 voturi)    
                  :)))) (Marţi, 23 mai 2017, 18:21)

                  Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Sarmis

                  Corect, numai un intelect de seama ar intelege ca "uite cum au procedat altii in acelasi context" inseamna o apologie a sistemului sau o comparatie (nici macar nu are inca cu ce sa compare) si nu o prezentare factuala cu + si - LOCALE.

                  Citez: "Prin urmare, fiscul german nu impune "gospodaria", ci lasa la latitudinea cetateanului traitor in cuplu cum sa-si plateasca impozitele catre stat.". 'Telectualule functional mega intelijent, ai idee de ce a folosit virgulele alea apropiate numite ghilimele, inainte de a-i spune, din nou, ca bate campii?!?

                  Aia era o parere personala despre GERMANIA, cum probabil si daca s-ar aplica la noi mizeria gandita de dragnea, unii poate ar avea de castigat, desi ma indoiesc. Oricum, deja e prea complicat pentru cineva ce nu intelege nici macar ce inseamna ghilimelele intr-o fraza, 'telectualule...
  • +3 (3 voturi)    
    wir sprachen nicht Deutch (Marţi, 23 mai 2017, 12:06)

    Dedalus [utilizator]

    "Declaratiile se pot completa pe hartie sau in format electronic, pentru ultima varianta optand peste 20 de milioane de cetateni din Germania"

    Comentariu: sistemul de achizitii publice si mysmis sunt 2 argumente mai mult decat convingatoare ca in Romania este imposibil de implementat un sistem on-line de acest tip.

    =======
    "Formularistica e complexa, cu multe rubrici si cateva anexe. Insa nu fiecare are de completat toate rubricile, care acopera intreaga paleta de cifre vizata de fisc."

    Comentariu: cine a vazut formulare facute in Romania si "instructiunile" lor de completare va avea fiori de groaza la ideea unui formular fiscal de completat de fiecare gospodarie...

    =======

    Concluzie: intr-o Romanie cu functionari cu mintea incalcita si cu cetateni "produsi" de un "cumplit mestgesug de tampire" cum e educatia nationala, comparatia cu sistemul german este o comedie muta.
  • -4 (4 voturi)    
    Acest (Marţi, 23 mai 2017, 15:37)

    A310 [utilizator]

    sistem se aplica in multe tari occidentale , in diferite variante , dar in Romania tot timpul cand se propune o anume schimbare , apar tot felul de ORACAITORI care se comporta precum cei din povestea cu drobul de sare , sa nu uitam cata vanzoleala a fost cu implementarea cardului de sanatate , iar acum de bine de rau functioneaza . Eu sunt de parere ce cetatenii mai trebuie educati , nimeni nu s-a nascut invatat .
    • +3 (3 voturi)    
      practica (Marţi, 23 mai 2017, 15:55)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui A310

      Intregul sistem al medicilor de familie este un dezastru organizatoric, in frunte cu "cardul de sanatate".

      Cheltuieilile cu sanatatea sunt imense, in timp ce cetatenii sunt deja bolnavi-copti cand ies la pensie - situatie unica in UE.

      Medicul de familie in multe cazuri e un fel de dispecer, iar cardul de sanatate nu a rezolvat de fapt nimic in sanatate.

      Avem de ales intre mai multe case de sanatate, dar alegerea se face "dupa ureche" - la fel ca si medicul de familie, adesea dupa criterii de proximitate.

      Pe scurt, avem un card de sanatate care functioneaza "de bine de rau" si un sistem de sanatate la fel de prost ca unul fara card.
    • +2 (2 voturi)    
      nu prea (Marţi, 23 mai 2017, 16:00)

      Dedalus [utilizator] i-a raspuns lui A310

      Nu, nu se aplica in "multe tari occidentale" ci doar in cateva. In unele doar voluntar. Iar altele s-ar simti mai bine fara ele.

      ===

      Ramane insa intrebarea principala la care nimeni nu a reusit sa raspunda pana acum: de ce?

      In afara de lozinci si vorbe goale aruncate pe post de argumente, nimeni nu a reusit sa spuna, cu argumente, de ce ar fi mai bun noul sistem fata de cel vechi.

      Ca nu stie de fapt nimeni, o demonstreaza si fuga de-a dreptul caraghioasa a ministrului de finante. Nici domnia sa nu stie de ce il introduce....
  • 0 (0 voturi)    
    Nu spun ca sistemul (Marţi, 23 mai 2017, 16:07)

    A310 [utilizator]

    de sanatate din Romania ar fi unul performant , dar cu multa parere de rau , majoritatea romanilor nu se ingrijesc de sanatatea lor decat cand situatia devine grava sau foarte grava . De cativa ani de cand am plecat din Romania am avut contact cu diferite sisteme de sanatate din vest , doresc sa va spun cu bune credinta ca nicaieri lucrurile nu sunt perfecte , din punctul meu de vedere cele mai bine organizate sisteme de sanatate sunt cele din Elvetia si tarile scandinave , in UK au un sistem unde poti sa mori cu zile , fara nici o problema .


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică