Cum se pierd 2 miliarde de dolari. Pariezi "in secret" 10 miliarde pe cresterea francului elvetian si o dai in bara

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 19 septembrie 2011, 8:55 Economie | Finanţe & Bănci

adoboli
Foto: Facebook

Traderul UBS a pariat pe cresterea francului elvetian si a pierdut. "Am nevoie de o minune", scria pe pagina sa de Facebook Kweku Adoboli, la cateva minute dupa ce Banca Elvetiei a intervenit in piata si a fortat deprecierea monedei. Tanarul s-a “jucat” cu circa 10 miliarde de dolari. Daca francul ar fi continuat sa se aprecieze, UBS ar fi facut un profit urias. Asa, a pierdut peste doua miliarde. Familia lui Adoboli se declara "devastata". Tatal traderului a plecat la Londra sa isi sustina moral fiul. Lui Oswald Grubel, presedintele de onoare al UBS i se cere demisia. Agentiile de rating "analizeaza" reducerea ratingului UBS. Totul, din cauza goanei dupa bani. Adoboli castiga-fara bonusuri- 350.000 de dolari pe an.

  • Un tip generos, amator de distractii

E drept, tot Adoboli a fost cel care si-a anuntat superiorii de “gaura” facuta. Acestia au anuntat imediat FSA si FINMA (organismele de supraveghere ale pietelor financiaredin Marea Britanie si Elvetia), dupa care au sunat la Politie. Cele trei agenţii de rating, Standard & Poor, Moodys şi Fitch, a anunţat că sunt pregatite sa reduca ratingul UBS, referindu-se la "punctele slabe ale grupului bancar in privinta gestionarii riscurilor”. Tatal lui Adoboli s-a declarat „stupefiat” de cele intamplate si a plecat la Londra pentru a-si sustine moral baiatul.

Descris ca un om social, generos şi iubitor de distractii, tanarul ghanez este fiul unui angajat al Organizaţiei Naţiunilor Unite. El a fost educat în Anglia, angajandu-se la UBS în 2006. In 2011, salariul lui era de circa 350.000 de dolari anual, inafara bonusurilor. Lucra in fiecare zi pana tarziu si obisnuia sa organizeze petreceri la care alcoolul curgea in valuri.

La fel ca si traderul francez Jerome Jerviel, Adoboli a lucrat mai intai in back-office, ceea ce i-a permis sa cunoasca vulnerabilitatile sistemului. Scandalul tranzacţiilor neautorizate a şters patru miliarde de lire sterline din valoarea acţiunilor UBS, potrivit MailOnline. De asemenea, pierderile de 2 mld. dolari sunt comparabile cu economiile pe care banca încearcă să le facă concediind 3.500 de angajaţi.

  • Grubel nu vrea sa demisioneze, desi isi asuma o parte din vina

Sefului UBS, Oswald Grübel, i se cere din toate partile demisia. Grubel refuza deocamdata, dar zilele lui la carma celei mai mari banci elvetiene sunt numarate.

Până să fie arestat, Adoboli locuia într-un apartament, de circa 300 de metri patrati pentru care platea 5000 de euro pe luna. El este reprezentat în instanţă de Kingsley Napley, firma de avocatură care l-a apărat pe traderul Nick Leeson, celebru pentru îngenuncherea băncii britanice Barings în 1995.

"Afacerea încă este în curs de investigare, dar estimarea actuală a UBS indică o pierdere în jurul a două miliarde de dolari. Este posibil ca din acest motiv UBS să raporteze pierderi pentru trimestrul trei din 2011. Nici un client al băncii nu a fost afectat", se arată în declaraţia băncii elveţiene, publicate înainte de deschiderea pieţelor bursiere.
Luna trecută banca elveţiană anunţa că va concedia 3.500 de angajaţi pentru a reduce costurile anual cu două miliarde de franci elveţieni.

În 2009, pierderile băncii elveţiene s-au redus la 2,7 miliarde de franci, după pierderile de 21,3 miliarde de franci elveţieni înregistrate în 2008, din cauza efectelor crizei financiare mondiale.

UBS a beneficiat, în luna octombrie 2008, de un plan de salvare în valoare de 60 miliarde de dolari, fonduri alocate de guvernul elveţian

 



Citeste mai multe despre   












Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

7577 vizualizari

  • +8 (14 voturi)    
    ... (Luni, 19 septembrie 2011, 9:30)

    mefisto [anonim]

    Cam asa arata profilul indivizilor care efectiv se joaca cu economia lumii. Iar in spatele unor indivizi de acest gen stau sefii lor, doar nu crede cineva ca a lucrat singur.
    • +7 (7 voturi)    
      normal, da stirea e pt fraieri (Luni, 19 septembrie 2011, 10:29)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui mefisto

      Dupa ce au mai fost "cazuri" ni se spune ca a pariat de unu singur si cica in secret.. LOL

      Ce-i kk-anaria asta.. pai ce pozitiile deschise nu se vad de sefii lui, nu trebuie aprobate?

      Asta e o gargara sa limiteze pierderea de imagine a bancii, tipul este decartat.
    • +5 (5 voturi)    
      Marii guru ai finantelor (Luni, 19 septembrie 2011, 10:40)

      Scippio [anonim] i-a raspuns lui mefisto

      Ne-am umput de guru in ale finantelor. Asa sunt toti, niste pusti carora li se dau pe mana miliarde din banii altora sau virtuale ca sa se joace la pariuri. Ascunse in spatele unor denumiri sofisticate ca sa creada fraierii neinformati ca cine stie ce chestii mega-inteligente fac ei acolo.
      • 0 (0 voturi)    
        din (Luni, 19 septembrie 2011, 13:47)

        din [anonim] i-a raspuns lui Scippio

        din pacate, fraierii sunt destul de... fraieri incat sa isi dea banii pe mana acestor "guru". au impresia ca altul le va purta lor de grija.
  • +2 (2 voturi)    
    eu nu inteleg (Luni, 19 septembrie 2011, 9:49)

    Lucian* [utilizator]

    chestiile astea bancare.
    UBS platea 350000 de euro pe an unui tip care facea pe speculatorul financiar.
    Pai sunt jucatori la bursa care fac ceva similar aproape pe gratis.

    Incep sa ma intreb atunci, cat de corecta este listarea la bursa a diferite companii monstru.
  • +5 (5 voturi)    
    Trader care se joaca discretionar? (Luni, 19 septembrie 2011, 10:01)

    denvarel [utilizator]

    Cu sume peste 1 000 000 000 euro? S-o creada Mutu!
    • 0 (0 voturi)    
      nu chiar atat (Sâmbătă, 24 septembrie 2011, 16:40)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui denvarel

      Nici eu nu cred ca a fost de capul lui dar suma nu era atat de mare. El se juca pe derivative si probabil fie opera in marja, fie avea niste contracte forward/options cu alte banci pe care le evaluau colegii lui...:) Pierderea a fost imensa dar sunt gata sa pariez ca in bilantul bancii operatiunile care il aveau pe el in spate nu apareau cu mai mult de 100 mn. Practic, ce a facut Banca Elvetiei a fost foarte neobisnuit si francul s-a prabusit aproape instantaneu de la 1.08 pe la 1.2 (franci pentru euro). Daca nu ar fi fost caderea asta brusca el ar fi putut sa inchida pozitia cu pierderi mult mai mici.
  • +4 (4 voturi)    
    ss (Luni, 19 septembrie 2011, 10:04)

    ... [anonim]

    Ce s-ar fi intamplat daca iesea in castig? Ar mai fi comentat cineva ceva sau taceau malc, multumiti de afacere?
  • +5 (5 voturi)    
    VECHEA NEBUNIE A LUMII (Luni, 19 septembrie 2011, 10:16)

    pointless man [utilizator]

    Aceea ca banii pot produce bani fara circuitul productiei propriu-zise, grefata pe eterna lacomie. S-a nascut de mult, in secolul XIX a luat proportii de masa si traieste bine mersi si astazi. Oare indivizi ca asta nu pot fi depistati la un examen psihologic serios ? Chestia cu sefii amestecati in smecherie e subreda - iata ca Grubel o pateste fara a se putea dovedi ceva (daca se va dovedi, vai de mama lui - vezi cazul Madoff). Nu-s chiar toti KGB-isti (doar acolo nu misca frunza fara aprobare si daca misca... disparea).
    • 0 (0 voturi)    
      pai (Luni, 19 septembrie 2011, 13:49)

      pai [anonim] i-a raspuns lui pointless man

      pai a dus lipsa, vreodata, loteria de clienti? sau casele de pariuri? asa e si cu "trading"-ul asta.

      important este sa gasesti prosti care sa iti dea banii sa te joci cu ei. si pe care prosti ii platesti, in medie, tot din... banii lor (nimic nu se produce, nimic nu se pierde...)

      scuze: se pierde ceva, si anume comisionul de "administrare".
  • +7 (7 voturi)    
    traderul (Luni, 19 septembrie 2011, 10:25)

    traderul lui peste [anonim]

    O pariat si a pierdut, sunt sigur ca daca castiga nu se auzea nimic, omul asta face parte din categoria asa zisilor bancheri/traderi care nu fac altceva decat sa inmulteasca electronic bani, ZERO munca efectiva, un fel de cazino autorizat.
    Daca ar fi dupa mine as impozita cu 50-80% asemenea castiguri, ca sa nu zic ca le-as interzice, lucrurile astea fac bine la o mana de oameni si produc pagube imense in buzunarele multimii.
  • +3 (3 voturi)    
    E cusuta rau cu ata alba (Luni, 19 septembrie 2011, 10:27)

    The Special One [utilizator]

    Nu cred ca e prima data cand a "pariat ilegal". Doar ca atunci ia mers. Acum a pierdut.

    As vrea sa vad si eu un caz de acuzatie de operatiune ilegala care ia adus un profit bancii.
  • +1 (1 vot)    
    Banii... unde sunt banii ?? (Luni, 19 septembrie 2011, 10:34)

    George [anonim]

    Ok.. au pierdut 2 miliarde.. dar nu se spune nimic de cei care au castigat aceste 2 miliarde..
    • 0 (0 voturi)    
      Pai ... (Luni, 19 septembrie 2011, 12:17)

      Gigi Kent [utilizator] i-a raspuns lui George

      ... unde sa fie? La cei care au pariat invers (adica pe depreciere).
  • 0 (0 voturi)    
    Nu mai tin minte exact (Luni, 19 septembrie 2011, 10:35)

    sile [anonim]

    UBS erau aia care crescusera inainte de criza precum Fat Frumos? Pentru ca la urma sa se afle ca presedintele bancii facuse tot felul de operatiuni riscante?

    NB N-o luati de buna, e posibil sa gresesc si sa fi fost alta banca.
  • -1 (3 voturi)    
    ei... (Luni, 19 septembrie 2011, 10:39)

    CCC [anonim]

    3500 angajati = un tip dintr-o tara saraca ce se crede Dumnezeu.
  • +2 (6 voturi)    
    beizadea ghaneza (Luni, 19 septembrie 2011, 10:47)

    gimini [utilizator]

    Baiatu' era baiatu' lu tata de la ONU. Toata lumea stie ca diplomatii africani sunt cei mai corupti din lume (ai nostri, alde Severin, Base cu EBA... sunt ... copii de gradinita!), invartind literalmente miliarde de dolari din fonduri sifonate de-a lungul ultimelor decenii care au venit ca "ajutoare" in tarile lor din Africa. Ceea ce pateste individul asta, faptul ca va face nitica puscarie (foarte putina!) si isi va pierde un job de vis e o mica reparatie morala pentru toti copiii africani care au murit in ultimii 50 de ani din cauza ca elitele lor compradores au sifonat, in cardasie cu corporatiile europene, tot ce aveau mai de pret acasa.
  • +7 (7 voturi)    
    Foarte tare (Luni, 19 septembrie 2011, 10:51)

    dum_i [utilizator]

    Deci o banca elvetiana (pentru ca papagalul ala nu actiona singur, ca sa fim clari) paria contra monedei propriei tari.

    Iar cei care au pierdut, in afara de milioane de oameni obisnuiti din toate tarile cu credite in franci, au fost milioane de cetateni din Elvetia ale caror produse au devenit mult prea scumpe pentru export. Adica...asta se traduce in saracie si somaj.

    Dar e bine ca papagalul si banda de sefuleti se desfatau cu pitipoance si sampanie seara de seara...
    • +3 (3 voturi)    
      penibil (Luni, 19 septembrie 2011, 12:01)

      John Wayne [anonim] i-a raspuns lui dum_i

      E penibil cum autoritatile care reglementeaza pietele nu blocheaza acest tip de pariuri. Lobby-ul ( coruptia) controleaza tot sistemul probabil ... si populatia accepta faptul ca trebuie salvate bancile cu orice pret chair daca lacomia lor nu are margini... intre timp inflatia creste, criza continua, baietii destepti se imbogatesc iar majoritatea traieste in saracie...Multe domenii strategiece (finante , energie, farma, militar) sunt controlate de grupuri care profitul este mai important decat orice, iar populatia este captiva lacomiei lor .
  • -2 (2 voturi)    
    ce reactii (Luni, 19 septembrie 2011, 11:36)

    alex [anonim]

    zici ca saracu trader a intrat in piata cu banii comentatorilor de pe hotnews. pentru cine nu cunoaste : pietele financiare reflecta economia si nu dorintele outsiderilor.
    • +1 (1 vot)    
      Un raspuns scurt pentru tine (Luni, 19 septembrie 2011, 14:51)

      Bucur [anonim] i-a raspuns lui alex

      Pietele financiare reflecta risipa, nu economia.
      • -1 (1 vot)    
        da (Luni, 19 septembrie 2011, 15:51)

        alex [anonim] i-a raspuns lui Bucur

        ai dreptate. economia - stransul de bani e invers proportionala cu orice cumparatura si mai ales cu cumparaturile nenecesare. dar economia reala se bazeaza pe investitii si consum. vrei nu vrei si bursa si forexul unde a tranzactionat nefericitul de mai sus sunt locuri in care iti poti proteja capitalul(vorbesc de profesionisti). nici o banca nu ar risca bani pe orice fel de piata daca nu ar fi obligata de piata insasi sa reactioneze. daca tu ai stii ca ca se va aprecia eur sigur pana la anul nu ai vrea sa ai economiile in eur? orice fel de piata te obliga sa o respecti si sa faci astfel incat sa nu pierzi. varianta prin care nu pierzi in piata este varianta in care faci profit. profitul este un must al oricarei piete. io ii deplanga soarta traderului respectiv dar ceea ce a facut el e o greseala de amatori si nu de profesionisti . eu am altfel de abordari ale pietelor financiare si in vecii vecilor nu as fi luat asemenea pozitii bazate pe mai stiu eu ce decizie discretionara. asta spune ceva si despre ubs si modul in care isi recruteaza traderii. in loc sa caute metode statistice dovedite de zeci de ani ca merg cauta traderi providentiali care "simt" piata si care mai sunt eventual si risc takeri.
  • +1 (3 voturi)    
    Comentarii (Luni, 19 septembrie 2011, 14:40)

    Todo [anonim]

    Ce mai comentarii din partea unora care nu inteleg genul asta de tranzactii- de parca ai fi furat banii ONG-urilor sau ONU.

    Functioneaza cam asa - pe FOrex poti sa cumperi un contract de 100.000 USD vs franc sau alta valuta, si sa vii cu bani de acasa doar 1000 USD. Se cheama tranzactii in marja (marja este de 1 la 100). Daca activul pe care ai pariat creste cu 2%, espectiv 2000 (fata de valoarea initiala de 100.000 ) , ai investit 1000 si ai obtinut 2000 (adica un randament de 200%). Daca scade cu 2%, bineinteles ai pierdut tot sau mai vii cu bani de acasa (primesti un apel in marja).

    Se poate face si la noi, si se face, dar la o scara mult, mult, mult mai mica.

    Si astea sunt jocuri cu suma nula- adica cineva a si castigat cele 2 miliarde de dolari, paote chiar colegii lui de la Credit Suisse, cealalta banca elvetiana.

    Baiatul a avut succes pana acum, i-a fost acordata probabil de banca permisiunea sa speculeze cat mai mult si cu sume mai mari, acum a pariat gresit si i s-a infundat. Bineinteles ca stiau de el, doar ca, cata vreme ai succes, nimeni nu zice nimic
    • -1 (1 vot)    
      ai dreptate (Luni, 19 septembrie 2011, 15:53)

      alex [anonim] i-a raspuns lui Todo

      suntem singurii de aici care inteleg cat de greu ajungi in top.
      • +1 (1 vot)    
        mai (Luni, 19 septembrie 2011, 20:01)

        mai [anonim] i-a raspuns lui alex

        mai sunt si altii.
    • +1 (1 vot)    
      ... (Luni, 19 septembrie 2011, 20:00)

      mefisto [anonim] i-a raspuns lui Todo

      Imi pare rau pentru tine...Asa ar trebui sa functioneze, dar nu mai functioneaza asa.

      De ce? Simplu. Acesti indivizi au inceput datorita fondurilor pe care le au la dispozitie sa manipuleze practic piata intr-o directie sau alta. Pot sa falimenteze state sau companii doar cumparand sau vanzand valuta/actiuni in cantitati mari.

      In ultima perioada au inceput sa actioneze concertat...doar sefii sunt aceeasi. La asta se adauga efectul de turma al "micilor investitori" articolele platite din media, agentiile de rating care nu mai fac rating de mult, spaga (ei ii spun lobby).

      Pariurile de care vorbesti nu mai sunt pariuri, iar eu rad de ma prapadesc cand mai vad la televizor cate un Messia al finantelor cu bratele pline de grafice.
      • 0 (0 voturi)    
        ok (Luni, 19 septembrie 2011, 23:06)

        alex [anonim] i-a raspuns lui mefisto

        din cate stiu eu ca sa influentezi piata trabuie sa ai 30% din piata. dumnevoastra chiar credeti ca e realist sa credem ca o singura banca influenteaza cursul? si cand fac interventii alea sunt de scurta durata si cursul isi revine la trendul anterior. pietele sunt atat de mari incat nici o singura banca nu poate influenta asa ceva. acuma daca sunt 100 de hedge funduri si banci care se decid sa vanda un indice din analize complet independente una de alta asta nu inseamna ca ei au provocat caderea ci numai ca s-au pozitionat corect fata de directia pietei.
  • +2 (2 voturi)    
    interesant (Luni, 19 septembrie 2011, 15:37)

    Adrian [anonim]

    UBS pierde 21 de miliarde in 2008 (suna a vandalizare) si nu iese cu scandal in presa internationala, mai mult banca primeste 60 de miliarde de la statul elvetian.

    Dupa care banca elvetiana pariaza impotriva monedei nationale.

    Astfel banii contribuabililor au fost "pariati" impotriva acestora.

    Tragic!
  • +3 (3 voturi)    
    oho (Luni, 19 septembrie 2011, 18:05)

    Paleopterix [utilizator]

    Si ca cioara asta jegoasa sunt mii de care nu stim nimic. Uitati-va bine la el si veti vedea unul din adevaratii responsabili pentru nenorocirea de criza care afecteaza mapamondul. Habar n-au cum se face sau cum functioneaza un ipad, un televizor sau un bec macar, tot ce (au impresia ca) stiu e sa speculeze cu bani inexistenti in speranta de a face averi fara a produce absolut nimic, in afara de ruina altora. Daca intreg sistemul asta nu se restructureaza, nu avem nici o sansa. Alternativa e un al treilea razboi mondial, poate ultimul.
  • 0 (0 voturi)    
    Uitati un aspect..... (Miercuri, 21 septembrie 2011, 9:48)

    Marcel [anonim]

    banii pierduti in astfel de pariuri nu s-au evaporat efectiv. Intradevar sunt o pierdere pentru UBS dar profit pentru "contraparte".... Ori in aceasta criza, care dureaza de cativa ani si in care toti declara ce pirderi au, banii "s-au transferat" la altii.....


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi