Dominique Strauss Kahn: Datoria Greciei trebuie stearsa.Pierderile asumate de catre state si banci. Vezi de cate ori si-a mai restructurat Grecia datoriile

de DP     HotNews.ro
Luni, 19 septembrie 2011, 9:09 Economie | Finanţe & Bănci

Dominique Strauss Kahn
Foto: AGERPRES
Fostul director general al FMI Dominique Strauss-Kahn pledeaza pentru anularea datoriei Greciei, reprosand europenilor ca "nu isi dau seama de amploarea" crizei care zguduie intreaga zona euro, intr-un interviu acordat TF1. In ce priveste stergerea datoriei Greciei, Strauss-Kahn a raspuns: "Cam asta ar fi ideea. Vedem foarte clar ca aceasta datorie este uriasa si trebuie redusa cu orice pret", a spus Kahn.  "Drumul pe creasta este ingust, iar guvernele europene il urmeaza cu greu pentru ca nu-si dau seama de amploarea problemei", a mai adaugat fostul sef al FMI.

"Bulgarele de zapada creste si face ca dificultatile sa fie din ce in ce mai mari, iar cresterea din ce in ce mai departe", a deplans el situatia.

Pentru fostul sef al FMI, "este necesar sa acceptam ca fiecare trebuie sa-si asume pierderea. Toata lumea trebuie sa si-o asume, atat statele, cat si bancile", a insistat el.

Dominique Strauss-Kahn a mai criticat incentineala cu care europenii pun in practica deciziile lor, dupa acordul de la 21 iulie asupra unui nou plan de salvare a Greciei in valoare de aproximativ 160 de miliarde euro, precizand ca "timpul economiei este mai rapid decat timpul politicii".
  • Pana acum au existat in istorie sute de restructurari ale datoriilor
Practica stergerii datoriilor unei tari este veche in istorie. In secolul al IV-lea inainte de Cristos avea loc prima restructurare din istorie a datoriilor autoritatilor publice. Rau-platnicul: Grecia. Se imprumutase de la unul dintre cele mai mari centre financiare locale (Templul din Delos). Winkler (1933) estimeaza imprumutul la 215% din ceea ce am numi astazi PIB-ul cetatilor elene. Intre 1820-2003 au existat sute de restructurari ale datoriilor statelor, foarte putine fiind cele care au scapat de acest lucru. De regula, restructurarile veneau dupa perioade dificile din punct de vedere economic (razboaie, recesiuni, sau pur si simplu imprumuturi de fite, cum au facut cativa regi francezi).

Inainte de primul razboi mondial de pilda, Turcia si Bulgaria si-au suspendat ratele in contul datoriilor pe care le aveau la tarile considerate “inamice”. Austria si-a restructurat datoriile in 1802 si 1868, dupa ce a pierdut razboaie. Spaniolii (1831) si  chinezii  (1921) au trecut si ei printr-o restructurare a datoriilor in urma unor razboaie civile.

Ca element comun al tuturor restructurarilor- cei care detineau creantele erau in majoritate companii sau asociatii private, nu alte State. La fel ca si acum, de fapt.
  • Cea mai lunga asemenea intelegere a durat 14 ani, si s-a petrecut in 1870
Printre putinele tari care nu au apelat niciodata la restructurari sunt Canada, Australia, SUA (la nivel federal) si cateva state arabe.

In perioada primelor defaulturi din istorie, creditorii se adunau intr-o adunare si incercau sa se inteleaga precum vulturii la impartirea prazii.  Uneori reuseau s-o faca, alteori discutiile se prelungeau cu anii. Cea mai lunga asemenea intelegere a durat 14 ani, si s-a petrecut in 1870, cand cu restructurarea datoriilor Spaniei.

E drept, sumele cu care se intra in default erau infinit mai mici. La 1906, totalul insolventelor scazusera de la 300 milioane de lire sterile la numai 25 de milioane (Mauro, Sussman and Yafeh, 2006). Dupa defaultul tarilor africane din anii 1970 (Zair, Peru, Sudan), clubul creditorilor se organizeaza si apare Clubul de la Roma.

  • Cum se face o restructurare de succes?

Istoria ne arata ca asemenea restructurari a datoriilor se face prin:

Acordarea unei perioade de gratie. Statului falimentar I se acorda o perioada de gratie in care nu I se cere plata ratelor, dar I se cere sa faca reforme dure si curatenie in ograda cu bani. Vi se pare cunoscuta metoda? Asa este, se practica si azi, pe alocuri.
Se aplica un moratoriu de plati (steregerea unei sume din datorie) si/sau extinderea maturitatii imprumutului. Asta fac si bancile cu clientii (ma refer la extinderea maturitatii). Ai avut imprumut scadent la anul? Lasa, ti-l prelungim pe inca doi ani, dar fireste, o sa iti crestem putin dobanda.
Reducerea dobanzii imprumutului. Nu mai platesti 5% ca nu ai cum. Platesti 4,99, ca stim ca poti, dar nu vrei.
Infiintam un consiliu care se va ocupa de incasarea banilor la buget, consiliu format din 5 reprezentanti ai creditorilor si unul al datornicului, de sanchi. Este cazul Greciei (1898) Paraguay (1855), Egipt (1876), Turcia(1881), Serbia (1895). Practic, statele isi pierd controlul finantelor publice, iar creditorii fac cam ce vor ei, ca niste recuperatori de treaba.


Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de Superbrands

JW Marriott, orasul din mijlocul orasului

Unul din cei mai mari jucatori de pe piata hoteliera locala, hotelul JW Marriott Bucharest Grand Hotel si-a castigat in cei 17 de existenta reputatia de un oras in mijlocul orasului datorita impresionantei desfasurari de produse si servicii: 402 camere si apartamente elegante, cele mai mari camere de 5 stele din zona, cu o suprafata medie de 36.8 mp, sase restaurante si lounge-uri, 12 sali de evenimente, dintre care doua ballroom-uri ce pot gazdui impreuna pana la 1.200 de persoane. Cladirea mai adaposteste un centru de fitness si spa, cu piscina interioara, o galerie de magazine de branduri internationale de lux ce acopera o suprafata de peste 2.700 mp, spatii de birouri de 11.000 mp si o parcare generoasa de 550 de locuri.

5065 vizualizari

  • +10 (10 voturi)    
    Grecia... (Luni, 19 septembrie 2011, 9:19)

    acasa1284285656193 [utilizator]

    Grecia trebuie lasata sa se dea cu capul de pragul de jos al usii,prea si-o luasera in cap!
    Daca nu se va manifesta inflexibilitate si duritate in relatia cu Grecia,situatia se va mai repeta si in cazul altor tari de prin vecinatatea ei,avand cam aceleasi apucaturi!Pe datorie si nemunca nu se poate obtine prosperitate durabila!
    • +3 (5 voturi)    
      Dc Grecia se da cu capul de usa (Luni, 19 septembrie 2011, 9:58)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui acasa1284285656193

      restul tarilor o sa se dea cu capul de pereti. Si pe langa nemunca ... as adauga si ingineriile financiare. cine a pus bancile respective si statele respective sa finanteze pe unii care nu muncesc?
      • 0 (0 voturi)    
        >> (Luni, 19 septembrie 2011, 14:06)

        Pongo [anonim] i-a raspuns lui Andrei

        Aia care le-au vandut submarine germane de exemplu...
    • +7 (7 voturi)    
      Lucrati cu notiuni nedefinite (Luni, 19 septembrie 2011, 11:02)

      MaistrulVasile [anonim] i-a raspuns lui acasa1284285656193

      "Salvarea greciei", nesalvarea ei, faliment partial, dat cu capul de pragul de jos, protectorate, restructurari.Lucrati cu abstractiunile primite de la tv si formatorii lor de opinie aparent fara sa intelegeti jocul. Va zic eu care e jocu si era vizibil inca de acum 2 ani. Avem cativa actori bine delimitati in balciul asta. 1-Bancile europene private.2-Grecia.3-Banca centrala europeana.4-Politicienii europeni(Sarkozy und Merkel in principal).Scena 1: Grecia ajutata de GoldmanSachs se indatoreaza mult peste limitele ei luand bani de la banci private europene (SocieteGenerale,Credit Agricole ~70mld euro + Deutsche bank ~40mld euro + altii).Schema functioneaza pana in 2008. Scena 2: Odata cu criza, Grecia ajunge pe noi culmi de indatorare si e clar ca nu mai au bani. Bancile europene apeleaza la politicienii europeni care incep sa trancane despre marelele pericol de prabusire al sistemului financiar etc.Multimea proasta ii chiar crede.Solutia vine tot de la politicieni "responsabili": Banca centrala europeana sa acorde Greciei un "ajutor" de 100 de miliarde de euro dar in conditii prestabilite de politicienii europeni (adica sa ii transfere aproape direct in conturile bancilor private europene si sa faca reforme "drastice"). Unii mai destepti se prind ca e tzeapa la contribuabilul european (inflatia de peste 3% in zona euro devine ceva normal) si protesteaza (germanii). Era evident ca Grecia cu datorie de 110 miliarde nu avea cum sa returneze 210 miliarde peste un an sau doi. Acuma bancherii si politicienii incearca sa ne pregateasca pentru Scena3: Aia in care Grecia ori falimenteaza si banca centrala europeana suporta grosul pierderilor ori se recurge la "restructurari" pe termen lung a datoriei, ori pur si simplu ECB(banca centr. euro) o ia in barba si sterge datoria cu totu. Concluzie: Toti detinatorii de euro platesc (hipnotizati de cuvinte precum "salvare" si "restructurare") pentru bunastarea trecuta a grecilor si pentru bunastarea curenta a bankerilor.
  • +10 (10 voturi)    
    Ce spune Misca (Luni, 19 septembrie 2011, 9:28)

    marius [anonim]

    Vine itzic acasa foarte suparat. Misca il intreaba ce are, ca asa suparat nu l-a vazut niciodata.
    - Cum sa nu fiu suparat daca maiine trebuie sa-i dau lui Strul 100 lei!!!!
    Misca deschide geamul si il intreaba pe Strul daca este adevarat, iar dupa ce Strul confirma, Misca ii spune ca Itzic nu are bani sa-i restituie imprumutul, si inchide geamul, apoi ii spune lui Itzic:
    - De ce sa te doara pe tine capul ca nu ai bani, lasa sa-l doara pe el capul ca nu primeste.....
    • +1 (1 vot)    
      doua (Luni, 19 septembrie 2011, 13:53)

      doua [anonim] i-a raspuns lui marius

      doua completari:

      1. ce se face nevasta lui itic daca maine strul vine cu portarelul la usa si ii scoate casa la licitatie?

      2. ce se face itic daca maine are nevoie de inca o suta de lei si i s-a dus buhul ca are rating "D" (default)?

      3. ce se face itic daca strul isi vinde datoria unor "recuperatori" cu bate si ciomege (ie. razboi)?
      • -1 (1 vot)    
        Tu crezi ca o sa inceapa bancile... (Luni, 19 septembrie 2011, 14:54)

        Bucur [anonim] i-a raspuns lui doua

        vreun razboi?
        • 0 (0 voturi)    
          dar (Marţi, 20 septembrie 2011, 10:22)

          dar [anonim] i-a raspuns lui Bucur

          dar cine a zis ca bancile? statele din spatele bancilor. sau crezi ca nu sunt destui carora le-ar prinde bine o iesire la mediterana?
  • +10 (10 voturi)    
    Faliment sau protectorat federalist UE (Luni, 19 septembrie 2011, 9:28)

    Grecia, falita inca din Antichitate [anonim]

    Cele mai 'bune' scenarii pentru restul Europei ar fi doar doua:

    -falimentul Greciei si iesirea ei din zona euro, pentru a lua presiunea de pe euro si a responsabiliza grecii in a-si gestiona tara in mod corect si nu traind 'occidental' pe banii altora.
    Ar pierde banci franceze si germane, restul tarilor PIIGS ar fi obligate la masuri severe in economia lor, insa n-ar mai plati toata Europa, sute de miliarde de euro, pt prostia si hotia grecilor.
    Populatia greaca si-ar pierde majoritatea economiilor si ar reveni la salarii si pensii reale, mult mai mici, in acord cu ceea ce produce economia greaca.

    -preluarea controlului politicii fiscal-bugetare din Grecia da catre expertii UE, grecii urmand sa cedeze suveranitatea asupra finantelor lor publice, centrale si locale.
    Tara ar fi practic administrata de straini, ceea ce ar fi bine perceput de restul Europei, insa umilitor si probabil 'inadmisibil' pentru populatia greaca, supusa de zeci de ani unei propagande nationaliste si stangiste.

    Pentru acuratete, potrivit expertilor de la universitatea Oxford, Grecia este campioana Europei la falimente ale statului, mai mult de jumatate din istoria ei Grecia a fost practic in incapacitate de plata, e un stat obisnuit sa traiasca pe banii altora..

    Urmeaza Spania, cu 8 falimente in istoria ei (nici acum nu sta prea bine), Germania, Austria si Ungaria cu cate 7 falimente nationale fiecare.
    • +3 (3 voturi)    
      Categoric (Luni, 19 septembrie 2011, 10:17)

      bilbofil [utilizator] i-a raspuns lui Grecia, falita inca din Antichitate

      Vina pentru situație o au în primul rînd politicienii greci, care au avut banii pe mînă. Doar că aceștia sînt insolvabili. Prin urmare, corect ar fi ca răspunderea să fie extinsă la cei care i-au „girat”: cetățenii greci care i-au votat bucurîndu-se de micile avantaje de moment și creditorii, care s-au repezit să împrumute bani pe baza unor calcule teoretice ale riscului, fără să analizeze bonitatea reală a debitorului lor concret.

      E imoral ca datoriile Greciei să fie șterse pe socoteala noastră. Ar trebui însă lăsați creditorii să recupereze cît și cum pot prin forțe proprii, prin mijloacele legale. Dacă unii dintre ei vor avea pierderi prea mari, să fie lăsați să intre în faliment, așa cum și merită pentru iresponsabilitatea cu care și-au investit banii.

      De protecția statelor europene (adică de banii contribuabililor) ar trebui să se bucure cel mult (și poate doar parțial) persoanele fizice care și-au plasat cu bună credință economiile lor personale în acele instituții falimentate, direct sau prin fonduri de pensii.
  • -6 (8 voturi)    
    Asta este (Luni, 19 septembrie 2011, 9:44)

    evoque [utilizator]

    Asa este, bancile si toti care au crezut ca se vor imbuiba peste noapte, trebuie sa invete sa si piarda.
    Indiferent ce vor spune unii sau altii despre greci datoriile trebuie sterse. Sunt datorii create de speculatori ai pietii financiare iar acestei specii ii trebuie pusa botnita.
    • +8 (8 voturi)    
      Hmmm... (Luni, 19 septembrie 2011, 11:08)

      Gigi-Contra [utilizator] i-a raspuns lui evoque

      Ai dreptate doar intr-o mica masura. Bancile sunt niste jefuitori legali si asta se stie peste tot in lume. Dar ceea ce bancile au facut in Grecia, paleste pe langa ce au facut grecii cu mana lor...sau mai bine zis nu au facut, ca nu au prea lucrat. Problema majora a Greciei vine din politica populista sociala pe care ani de-a randul, guvern dupa guvern au adoptat-o. Au "premiat" lenea si relaxarea, au dat ajutoare de tot felul cu nemiluita. Si nu ar fi nimic rau in asta daca ar avea de unde... Dar aici e problema, pe langa faptul ca Grecia nu a produs mare lucru inafara de turism si ulei de masline...poate si niste branza. Dar si in domeniile in care au produs, nu au platit prea multe impozite si taxe pentru ca s-a lucrat foarte mult la negru. Iar evaziunea fiscala este ceva foarte natural. Daca nu se face evaziune e problema. Aaaa...si sa nu uitam...CORUPTIA!!!
      Deci cam asa sta situatia Greciei
      • +1 (1 vot)    
        @ gigi-contra (Luni, 19 septembrie 2011, 11:32)

        evoque [utilizator] i-a raspuns lui Gigi-Contra

        in concluzie vinovati sunt politicienii greci.
        • +2 (2 voturi)    
          @evoque (Luni, 19 septembrie 2011, 12:50)

          Gigi-Contra [utilizator] i-a raspuns lui evoque

          mai corect ar fi: vinovati sunt SI politicienii greci.
          • 0 (0 voturi)    
            @gigi-contra (Luni, 19 septembrie 2011, 20:08)

            evoque [utilizator] i-a raspuns lui Gigi-Contra

            pe langa banci, ma rog bancheri. Nu as vrea sa acuz poporul grec pentru ca el, din punctul meu de vedere, a beneficiat prea putin si acum plateste oalele sparte
    • -1 (3 voturi)    
      Primul... (Luni, 19 septembrie 2011, 12:03)

      Liviu [anonim] i-a raspuns lui evoque

      care judeca! Merci evoque! Oameni buni, economia este facuta pentru a sustine oamenii si nu invers. Bancile sunt facute pentru a ajuta oamenii si economia....si pot sa merg in continuare.
      • 0 (2 voturi)    
        @ Liviu (Luni, 19 septembrie 2011, 12:15)

        evoque [utilizator] i-a raspuns lui Liviu

        De acord, numai ca bancile in foame lor de bani au inceput sa profite de toate slabiciunile societatii. Marea slabiciune a societatii este coruptibilitatea factorului politic, iar de la aceasta, prin intermediul influentei pe care politicienii o au asupra guvernelor, pana la a indatora tari nu a fost decat un pas.
        Este lesne de inteles jocul bancilor, una este sa lucrezi cu indivizi separat pe sume relativ mici si alta este sa joci cu guverne pe sume mari.
        Ajutorul bancilor catre oameni sa diluat in profituri mari si sigure de la guverne.
        • -1 (1 vot)    
          Cu alte cuvinte... (Luni, 19 septembrie 2011, 18:27)

          Liviu [anonim] i-a raspuns lui evoque

          ...bancile ar trebui sa se arda in cazul asta, ca sa se poata intoarce la indivizi si sa ceara ajutor statelor si nu sa le impuna politici. Stiu ca suna aiurea, insa asa cum eu imi primesc banii cu intarzieri de la beneficiari, asa si banca ar trebui sa aiba impunere ca o perioada de cativa ani sa pasuiasca un stat. Daca da faliment facand asta, inseamna ca s-a lungit mai mult decat ii este patura.
    • +1 (1 vot)    
      cat minte nu e... (Luni, 19 septembrie 2011, 15:37)

      vindicomvs [utilizator] i-a raspuns lui evoque

      nimic nu e. Daca nu ai habar despre mecanismele economiei atunci da, bancile sunt vinovate.
      Nu grecii ca cheltuiau mai mult decat produc si care aveau si al 14-lea salariu sunt vinovati ci bancile care le cumparau bondurile. Adica bancile sunt vinovate ca grecii emiteau bonduri si bancile le cumparau?!? Pai d-aia le emiteau desteptule ca ca fie cumparate!
      Si tu personal esti liber sa inestesti in bond-uri suverane, asta te-ar face vinovat ptr indatorarea statului emitent?!?!?
      • -1 (1 vot)    
        @dman (Luni, 19 septembrie 2011, 17:39)

        evoque [utilizator] i-a raspuns lui vindicomvs

        Inteligentule, fericitule, chiparosule si alte chestii cu .....le la final.
        Nu mai da tu lectii de economie, mai bine citeste de zece ori ce ai scris ca sa intelegi ceva.
        Iar daca tot nu intelegi atunci cumpara tu toate bondurile si derivatele si toate produsele de tepuit inventate de bancheri.
        • +1 (1 vot)    
          @evoque (Luni, 19 septembrie 2011, 18:31)

          vindicomvs [utilizator] i-a raspuns lui evoque

          din pacate eu nu am scris de la o tastatura ca tine, daca ma intelegi...Oricum, se pare ca ai inteles.
          Cand ai creierul cat o nuca si nu pricepi nimic din ce se intampla in jurul tau e normal sa gandesti asa. Habar n-ai cum si de ce iti intra bani in buzunar.
          • 0 (0 voturi)    
            @dman (Luni, 19 septembrie 2011, 20:34)

            evoque [utilizator] i-a raspuns lui vindicomvs

            Probabil ca ai dreptate. In cazul meu bani vin si vin si vin. Important este ca vin si pot sa asigur familiei un trai cel putin decent.
            Cu mai multa sau mai putina minte, cu idei mai bune sau mai putin bune ma descurc, in timp ce altii mai docti si mai pregatiti nu gasesc usa de iesire de la casa.
            Toate acestea nu inseamna ca ma laud ca as avea bani, este doar o reamintire, daca vrei, a proverbului cu buturuga mica (ma rog nuca).
            Asa ca foloseste in continuare lubenita aia de creier in ce directie vrei pentru ca eu cu nuca mea ma descurc si nu am nevoie sa imi tina contul nici o lubenita.
            Ma crezi sau nu am destule lubenite care lucreaza pentru mine, asa ca te rog sa nu imi pui etichete sau sa ma asemeni cu personaje gen becali sau mai stiu eu ce potlogari.
  • +8 (8 voturi)    
    Cu ce drept ? (Luni, 19 septembrie 2011, 9:46)

    Edy [anonim]

    Cu ce drept ? De ce nu este valabil si pentru altii? Sau prostii platesc si desteptii scapa? Adevarul esteca ceilalti europeni mai pot suporta o taxa in plus , un pret mai mare la unele produse, o dobinda mai mica la banci si un profit mai mic pe actiuni ca sa scape Grecia de faliment. Dar parca ceilalti europeni au platit corect, au si restructurat daca era nevoie si alte alea. Pentru ce, pentru niste pietre si o istorie, ca statiuni turistice bune au si altii, A , stiu raspunsul: PENTRU A MUNCI IN CONTINUARE PUTIN PE BANI MULTI, SI PENTRU A DAINUI VESNIC CLANUL PAPANDREU SI SOCIALISTII.
  • 0 (8 voturi)    
    Am o senzatie amara.... (Luni, 19 septembrie 2011, 10:26)

    Liviu [anonim]

    vazand cum nimeni in comentariile astea nu se gandeste la faptul ca niste incapabili si probabil hoti de la conducerea unui stat sunt lasati sa "pedepseasca" o populatie si o istorie. Masurile de austeritate nu va afecta pe Papandreu si pe socialistii lui (cum citeam un comentariu aici), pentru ca acesti tipi raspunzatori de aconomia elena sunt putred de bogati. Afectat o sa fie grecul de rand. NU faceti puturosi o natie intreaga, asemeni exemplului nostru de la Cotroceni! Sunt perfect in acord cu DSK. Grecii sunt europeni si, pentru cei care nu sunt interesati de populatie le spun ca daca o tara pica asa....o belesc toate mai rau decat daca sunt ajutati. Daca Grecia e lasata sa respire avem avantajul de a obliga bancile pentru prima data de la inceputul crizei sa plateasca o pierdere cu ocazia asta, ca tot ele au provocat-o.
  • +3 (5 voturi)    
    Foarte periculoasa abordare (Luni, 19 septembrie 2011, 10:29)

    sgc [anonim]

    S-ar putea ca un faliment al Greciei sa provoace convulsii pe pietele financiare, ceea ce Merkel tot incearca sa amane, dar nu e posibil ca unii sa traiasca vesnic pe datorie, adica din munca altora, si sa nu fie penalizati in vreun fel ca nu le pasa de un intreg sistem european.
    De ce nu cedeaza din insule, ca un fel de gaj? Asa se mai intelege de ce sa dea neamtul banii si grecul sa iasa din letargie .
    • -2 (6 voturi)    
      Tu... (Luni, 19 septembrie 2011, 11:20)

      Liviu [anonim] i-a raspuns lui sgc

      ai accepta sa se dea Harghita si Covasna ca sa se plateasca o datorie nationala din princina unui guvern impotent? Exact asta percep si grecii insulele alea.
      • 0 (2 voturi)    
        Eu as m-as face datorii fara acoperire (Luni, 19 septembrie 2011, 13:14)

        sgc [anonim] i-a raspuns lui Liviu

        Si cum sa-i convingem pe greci sa munceasca mai mult , sa consume cat produc si sa nu mai faca alet datorii/
        E principiul creditului bancar: daca nu mai poti plati rata bancii, iti executa gajul.
        Nu e vorba de poltica de ocupare si suzeranitate, aici e inconstienta, abuz de incredere si sfidare, la urma urmei!
        Se aplica constrangeri, daca nu se tin de planurile de redresare, e cat se poate de corect.
  • +7 (9 voturi)    
    Curios (Luni, 19 septembrie 2011, 10:38)

    Mircea [anonim]

    Foarte curios. Tara e in incapacitate de plata practic si Papandreu taie ...al 14-lea salariu! cand de fapt trebuia sa faca o reducere de 50% a salariilor, de 70% a pensiilor, atat cat poate acoperi Grecia.
    Sa mearga si grecii sa culeaga capsuni in Spania, sa cale moloz in Anglia.
    • -4 (6 voturi)    
      Sa taie 70% din pensii??? (Luni, 19 septembrie 2011, 11:25)

      Liviu [anonim] i-a raspuns lui Mircea

      Pe sistemul "sa moara si capra vecinului". Pensia este DREPT CASTIGAT si nu un ajutor al statului. Reducerea pensiei este ca si cum tu toata viata ai platit la un apartament de 4 camere si vine statul si iti baga pe cineva in 2 camere.
      • +4 (6 voturi)    
        da,dar... (Luni, 19 septembrie 2011, 11:43)

        hot news [utilizator] i-a raspuns lui Liviu

        nu cand iesi la pensie la 50 de ani... Pai daca primul loc de munca il ai la 25 de ani, mai muncesti 25 si gata... in timpul asta, timp de 25 de ani ai platit taxe ca sa mai traiesti inca 25 de ani apoi din pensie... nu ti se pare cam mare boieria asta?

        Si ca sa nu uit, daca tu crezi ca la noi e evaziune fiscala, inseamna ca la greci e epidemie ;)
        • -1 (1 vot)    
          da, dar... (Luni, 19 septembrie 2011, 18:34)

          Liviu [anonim] i-a raspuns lui hot news

          cel care se pensioneaza la 50 de ani nu are aceeasi pensie ca cel care munceste pana 65-70 de ani. :)
          • 0 (0 voturi)    
            pai (Marţi, 20 septembrie 2011, 11:31)

            pai [anonim] i-a raspuns lui Liviu

            pai asta si trebuie facut: valoarea pensiei la 50 ani sa fie zero lei. cel mult 1 leu.

            personal, cred ca trebuie desfiintat complet sistemul de pensii, asa cum este el acum.

            fiecare sa economiseasca in fondurile de pensii si sa se poata pensiona cand crede de cuvvinta ca ii ajung banii.

            pensia sa fie stabilita gradual, in functie de cotizatii, cu evolutie exponentiala.

            te pensionezi dupa 1 luna de munca - pensie de 1 ban.

            te pensionezi dupa 10 ani de munca - pensie de 100 lei.

            etc.

            fiecare isi alege cum ii convine - inclusiv pensionare partiala.
  • +4 (6 voturi)    
    Simplist (Luni, 19 septembrie 2011, 10:44)

    sile [anonim]

    Ok, sa zicem ca ni se face mila de greci si le stergem datoriile.
    Ii face asta sa nu mai dea 13-14 salarii la bugetari? Sa inceapa colecteze taxele? Pentru ca fara reforme, o sa inceapa sa se imprumute din nou si o sa ajunga fix in aceeasi situatie.
    NU se pot sterge datoriile grecilor fara a-i forta sa faca ceva reforme in schimb.
    • +2 (2 voturi)    
      si (Luni, 19 septembrie 2011, 13:54)

      si [anonim] i-a raspuns lui sile

      si peste 10 ani ce facem? iar le stergem datoriile? si peste 20 de ani? si peste 30 de ani?

      noroc cu apocalipsa, ca o sa ne scoata din bucla asta.
  • -1 (3 voturi)    
    primul credit (Luni, 19 septembrie 2011, 11:56)

    LEC [anonim]

    Este primul bolovan legat cu lant sudat de picior
    Al doile credit, este inca un lnt, in jurul gatului si
    legat de celalalt picior.
    Numai ca , al doile creditor, te-a vazut cu bolovanul la picior... si te-a ajutat sa te indatorezi mai mult; avea bani si nu stia ce sa faca cu ei , asa ca ti i-a dat tie nenorocitule
    Parerea mea :
    Si banii care sunt pompati in credite , sunt adesea suspecti
  • 0 (2 voturi)    
    toata lumea impotriva Greciei (Luni, 19 septembrie 2011, 13:00)

    bogdan [anonim]

    dar cei ce au "ajutat" Grecii sa ajunga la o datorie nesustenabila ? Ma refer la germania Franta ce au conditionat primele ajutoare financiare de achizitii de armament perfect inutile. De tari din EU ce au conditionat aderarea de diverse contracte, intrarea in spatiul S de diverse dotari de pe la ei (va suna cunoscut si in Romania- poate mai prelungim intrarea fraierilor Romani sa le mai bagam pe gat ceva echipamente de supraveghere granite de la noi de la EADS). Ar fi o discutie interesanta cum a functionat atatia ani economia Greciei si in numai 3 ani s-a prabusit cu totul sub o datorie imensa dar cauzele sunt vagi "spiritu Grec", evaziunea fiscala, etc cauze ce sunt acolo de decenii. De meditat ! Mai ales pentru a nu repeta noi greselile lor.
    • +1 (1 vot)    
      pai (Luni, 19 septembrie 2011, 13:56)

      pai [anonim] i-a raspuns lui bogdan

      pai grecii nu trebuia sa ajunga in situatia de a cere ajutor si de a-l lua in orice conditii.

      macar daca ar fi ajuns sa aiba dificultati financiare in urma unei catastrofe: sa zicem ca dadea tsunami-ul peste ei, ca la fukushima - atunci, da, ar fi fost de inteles si de respectat apelul lor la solidaritate.

      dar ei au ajuns aici... traind bine si lasandu-se pe tanjala.

      adica au nevoie de solidaritatea ca sa o duca ei bine. si sa munceasca fraierii ceilalti ca deh, ei sunt greci.
  • -1 (1 vot)    
    ... (Luni, 19 septembrie 2011, 15:49)

    F [anonim]

    Nu doar grecii sunt vinovati pt situatia actuala . In primul rand institutiile de creditare care au acordat imprumuturi Greciei au stiut foarte bine in ce situatie este aceasta pana in ultimul moment . Si cu toate astea au continuat sa-i acorde imprumuturi . Acum toti pun presiune pe un stat in care au pompat constient ani la rand bani pt profituri uriase . Nu exista intelegere , nu exista unitate . Nu ii pasa nimanui de poporul ala , care , in mare parte , nu e vinovat . Bineinteles ca , in situatia de fata , cea mai buna solutie e stergerea datoriei . E clar . Nu mai pot plati . Datoria aia nu a fost facuta cu acordul unei singure parti sau fortand mana cuiva . Peste tot vorbesc de drepturile omului , de intelegere , de prietenie ... si ei ce fac ? Vor sa forteze mana unui stat sa-si condamne poporul la saracie . Unde sunt toate astea ? Marii economisti ai Europei ( platiti cu sume uriase din buzunarul statelor membre ) nu au fost in stare sa anticipeze asta si acum plang ? Inseamna ca nu sunt atat de mari ...
  • 0 (0 voturi)    
    Pt. toti romanii harnici (Marţi, 20 septembrie 2011, 16:51)

    paul [anonim]

    care s-au grabit sa dea cu piatra in greci cum ca ar fi lenesi le transmit in cunostiinta de cauza(sint rezident in Grecia) ca acolo ei muncesc mult mai serios decit o face romanul.
    Inchipuiti-va ca orice proprietar de hotel sau restaurant munceste cot la cot cu angajatii lui.
    Parca in Romanica nu prea se procedeaza asa,nu??!
    Imi si vine in cap imaginea"smecherului" care si-a deschis terasa la Mamaia si care sta toata ziua cu berea/cafeaua in fata si fluiera gagici.
    Cunosc si persoane care lucreaza in Grecia in mediul privat la companii puternice si care incaseaza intr-adevar 14 salarii/an, dar se lucreaza la birou 10-11 ore/zi, fara solitaire pe calculator si alte trageri de timp romanesti.
    Problema la ei a aparut ca si in alte parti din cauza politicienilor care au furat peste masura.
    Concluzie: nu va mai grabiti sa-i judecati pe greci, ca sint mai harnici ca noi. priviti intai in ograda proprie.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi