Inainte o negau desi se instalase, acum autoritatile o anunta inainte de a veni. Urmeaza o noua criza? Cand, de ce si care sunt 10 efecte pentru Romania?

de Dan Popa     HotNews.ro
Duminică, 25 septembrie 2011, 20:25 Economie | Finanţe & Bănci

Reactia oficialilor romani in intervalul trecut de la aparitia primelor semnale ale crizei din 2007 si pana astazi s-a schimbat radical. In prima faza a crizei au negat ca exista, apoi au negat ca ne va afecta, dupa care au acceptat ca vom fi cat de cat loviti si noi. Acum, lumea se afla in pragul unei noi crize.  Reactiile oficialilor au fost de data aceasta prompte. Criza va lovi si Romania, indiferent ce vom face. Suntem o piedica prea mica pentru a schimba directia taifunului anuntat.
De ce urmeaza un nou val al crizei, in ce moment economic ne prinde noua criza si care ar putea fi principalele 10 directii in care am putea fi afectati?

  • De ce vine iar criza?
In primul rand pentru ca liderii lumii nu au reusit inca sa “rezolve”criza din 2007-2008. Criza subprime s-a transformat intr-o criza bancara, apoi intr-o criza a datoriilor. Toate au primit un raspuns tarziu si partial. Too little, too late. Criza subprime a fost
 
Primul semn al ca ceva nu e in regula a fost anuntul HSBC din februarie 2007 ca va inregistra peste 10 miliarde de dolari pierderi ca urmare a expunerii pe subprime.
 
 
Semnele
«rezolvata » prin furnizarea de bani, bancilor. Banii au fost dati de catre state si institutii internationale, Statele au ramas ele insele fara bani. Notez in treacat ca nici institutiile nu mai stau la fel de bine. Ramase fara bani, tarile au fost nevoite sa se imprumute. De unde? De la banci si de la institutii internationale. Acum stau prost cu totii la capitolul finante, iar problema initiala tot nu a fost rezolvata. Drept e ca o mare parte din vina apartine agentiilor de rating.
  • De ce acum ar putea fi mai greu?
Pentru ca acest nou val vine intr-un moment in care economiile tarilor sunt deja slabite. Masurile de austeritate luate de-a lungul si de-a latul lumii au dus la somaj si au franat cresterea economica firava care se intrezarea. Altfel spus, daca primul val a fost ca un pumn dat in plexul unui organism sanatos, acum pumnul loveste in plexul unui organism slabit, care abia se taraste.
  • Unde ne prinde noul val al crizei?
Masurile anti-criza luate de Romania au venit tarziu si mai mult la presiunea finantatorilor straini. Daca nu ar fi fost FMI, CE si BM ca sa ne spuna ce trebuie facut,  masurile s-ar fi luat cu si mai mare dificultate. O componenta importanta a fost data de neintelegerile in plan politic. Evident, rolul Opozitiei este sa se opuna Puterii, dar daca impotrivirea are la baza doar argumente populiste, dezastrul este garantat.
Una peste alta, o parte dintre masuri au fost corecte, altele puteau fi imbunatatite, dar efectul lor agregat a fost bun.

Aici aveti lista completa a masurilor luate de Romania.

Romania chiar iesise din “era turbulentelor”si ar fi putut urma o perioada de crestere. Daca nu ar fi urmat un nou val al crizei.

Citeste aici ce masuri au luat alte tari pentru a "trece" criza

  • Care sunt riscurile la adresa Romaniei?
1.    Masuri populiste. Urmeaza un an electoral. Experienta arata ca asemenea episoade sunt insotite de promisiuni nesustenabile, privind cresterea salariilor, a pensiilor, relaxare fiscala samd. Acesta este cel mai mare pericol, subliniat de toate rapoartele internationale privind Romania si de corespondenta dintre FMI, CE, BM cu Romania. Este aproape sigur ca asemenea promisiuni vor fi facute si in campania electorala care urmeaza.

2.    “Miscari”mai bruste ale cursului leului. Asistam la un “razboi al valutelor”, deocamdata purtat in faza discreta. Statele isi depreciaza monedele (fie prin tiparirea de bani, fie prin decizii similare celei luate de Banca Elvetiei, fie intervenind direct in piata, fie prin alte metode), pentru a-si imbunatati competitivitatea la export si a descuraja speculatiile valutare. Cresterea volatilitatii cursului leu/euro sau leu/chf nu inseamna depreciere, cu fluctuatii mai mari (in sus si in jos). BNR ar putea interveni in piata pentru a apara un nivel al leului daca stabilitatea financiara sau inflatia ar fi pusa in pericol. Estimarile bancherilor consultati de HotNews vad leul intr-un interval de 4,2-4.4 in urmatoarele 6 luni.

3.    Crestere economica sub 1% in acest an. Daca cererea externa continua sa scada, exporturile vor scadea. Agricultura nu poate salva singura economia Romaniei si nu e bine sa se mizeze pe asta.

4.    Continuarea unor programe de austeritate, prin cresterea fiscalitatii. Reducerea cresterii economice antreneaza reducerea veniturilor bugetare si poate afecta tinta de deficit. Loc de noi scaderi ale salariilor nu mai este. Probabil vom asista la cresteri de taxe si de impozite, insa abia dupa alegeri. Niciun partid care vrea sa castige alegerile nu si-ar include un astfel de punct in programul electoral.

5.    Bani mai putini si mai scumpi. Tentativa BNR de a “muta”creditul din valuta spre cel in lei va scumpi imprumuturile in moneda straina, fara ca cele in lei sa cunoasca ieftiniri substantiale. Euro va fi mai putin disponibil si mai scump pentru populatie. Imprumuturile neperformante ar putea inregistra “varful” in 2011.

6.    In zona imobiliara, preturile ar mai putea scadea cu pana la 5-10%. Chiar daca restrictiile la imprumuturile ipotecare in valuta scumpesc locuintele, numarul tranzactiilor si cererea solvabila scazuta “trage”cantarul in sens invers.

Citeste aici o cronologie a actualei crize

7.    Somajul. De regula, cererea in scadere pentru export antreneaza o reducere a activitatii exportatorilor care se poate materializa prin presiuni in jos asupra salariilor sau prin concedieri.Daca Statul va aplica masuri de stimulare a infiintarii de locuri de munca, actualul nivel al somajului poate fi redus. Pana acum, acestea au fost timide.

8.    Presiuni asupra datoriei publice. Marea problema a statelor europene este sa isi achite la timp datoriile suverane. Din fericire, Romania nu are din acest punct de vedere nicio problema. Aici stam bine.

9.    Preturi alimentare in usoara crestere. Romania importa alimente mai multe decat exporta. Importam astfel inflatie din tarile in care preturile cresc si noi aducem produse. In plus, investitorii de pe pietele internationale ar putea renunta la investitii in aur si franc elvetian pentru a se orienta spre pretul materiilor prime.

10.    O iesire ordonata a Greciei din Euroland. Aici, scenariile care se fac sunt nelimitate, intrucat nu exista o experienta similara recenta. Consecintele sunt dificil de estimat. Daca iesirea Greciei din Eurozona se face necontrolat, riscurile cresc exponential.


Citeste mai multe despre   










19358 vizualizari

  • +23 (25 voturi)    
    Autoritatile au procedat corect (Duminică, 25 septembrie 2011, 20:54)

    mircea [anonim]

    E clar ca in nici o tara autoritatile nu o sa spuna fugiti vine o criza, ci o sa incerce sa incurajeze oamenii. Nici in antichitate un razboi nu incepea cu strigat de frica si hai sa fugim.. deci, din titlul articolului nu reiese decat ignoranta.. not reading more this time..
    • +6 (6 voturi)    
      Unde sunt banii? (Luni, 26 septembrie 2011, 6:44)

      Geo Limonada [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Nu inteleg un lucru:bancile nu au bani,trebuie recapitalizate,statele nu au bani.
      UNDE SUNT BANII????Cine absoarbe fluxul de pe piata!???????
      Unde dispar banii?
      • +4 (4 voturi)    
        ok (Luni, 26 septembrie 2011, 9:15)

        laiph [anonim] i-a raspuns lui Geo Limonada

        Banii injectati au acoperit o suma de bani virtual generata de banci. E o istorie intreaga, poti gasi pe net toate detaliile.
      • +10 (12 voturi)    
        Banii sunt ingropati in moloz (Luni, 26 septembrie 2011, 9:18)

        bogdan [anonim] i-a raspuns lui Geo Limonada

        Uita-te in Romania prin marile orase si vezi cite ansambluri rezidentiale "zac" in diverse stadii de executie. Extrapoleaza asta la nivelul intregii lumi civilizate. Mai adauga aici consumul pe datorie facut de cam toata lumea (datorie din ce in ce mai greu de achitat), si vei intelege unde-s banii.

        Si deocamdata tot ce se face e sa se mute problema dintr-un buzunar in altul
      • +4 (6 voturi)    
        este evident unde sunt (Luni, 26 septembrie 2011, 9:26)

        a [anonim] i-a raspuns lui Geo Limonada

        SCRIE SI IN ARTICOL!
        Bancile au pierdut bani pt ca aveau numeroase credite neperformante. Pt a nu da faliment statul a bagat multi bani in ele. Bancile abia au scos capul din cacao dar statul nu mai are de unde sa le dea bani.
      • +3 (5 voturi)    
        stim unde sunt banii (Luni, 26 septembrie 2011, 9:51)

        kllaus [anonim] i-a raspuns lui Geo Limonada

        Este foarte simplu. Nici macar un economist de talie mondiala nu-ti poate spune cu exactitate unde sunt banii. Dar iti poate da indicii. In anii precedenti, de asa zisa crestere economica, cand se cheltuiau banii fara cumpat, de fapt se cheltuiau mai mult mai mult decat se producea, se produceau mai degraba niste datorii viitoare, si nu curente. Nici bancile cand dadeau bani, nu dadeau din sold, ci tot din niste datorii viitoare. Acum li s-a cam taiat macaroana, iar toata lumea a ramas cu un mare gol in buget, si in suflet.
        Intr-o economie in care banii vin din speculatii in cascada, devine foarte greu sa cuantifici cati sunt, sau sa determini unde sunt si unde se duc banii. Din pacate, o mare parte din populatie are o educatie financiara inexistenta, de aceea apar intrebari de genul acesta. Insa realitatea ne demonstreaza ca destinul lor se afla in mainile unor oameni mai mult sau mai putin pregatiti sa se joace cu sume mari de bani, si nu in capacitatea fiecaruia de a-si stabili drumul in viata. Cand un trader joaca miliarde de euro la bursa, este greu de spus ca ceea ce produc mii de oameni mai conteaza in cursul unei economii. Activitatea lor pozitiva poate fi complet distrusa de actiunea unui inconstient din finantele mondiale. Si avem un caz foarte recent, pe care nu mai e cazul sa-l expun.
      • +3 (5 voturi)    
        nici nu au existat! (Luni, 26 septembrie 2011, 10:00)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Geo Limonada

        "Economia mondiala" e un sistem MLM - inevitabil, la un moment dat se blocheaza.
        Populatia a fost in crestere continua, oamenii au avut salarii samd... De unde acesti bani de salarii? Din nimic! Bani virtuali! Bani falsi!
    • 0 (0 voturi)    
      Unde sunt banii? (Luni, 26 septembrie 2011, 6:44)

      Geo Limonada [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Nu inteleg un lucru:bancile nu au bani,trebuie recapitalizate,statele nu au bani.
      UNDE SUNT BANII????Cine absoarbe fluxul de pe piata!???????
      Unde dispar banii?
      • -2 (2 voturi)    
        In tarile BRIC! (Luni, 26 septembrie 2011, 9:30)

        Constantin [anonim] i-a raspuns lui Geo Limonada

        Si aceste tari nu stiu inca ce sa faca cu surplusul de bani, de aici apare si blocajul. Tarile BRIC au ocazia sa preia suprematia economica de la SUA daca se vor dezmeticii la timp.
    • +5 (9 voturi)    
      Au procedat corect?! (Luni, 26 septembrie 2011, 6:48)

      omo [anonim] i-a raspuns lui mircea

      Cred ca nu multi romani ar comenta negativ masurile luate de guvern daca ar fi fost precedate de o sistare a cheltuielilor publice inutile! Pe Boc il auzim mereu vorbind de taieri de salarii si pensii, dar nu l-am auzit niciodata sa spuna ca se va renunta, macar temporar, la cheltuieli cu telegondole, patinoare, bazine s.m.a.! Puse cap la cap si insumate, aceste cheltuieli, aiurea si fara influenta asupra cresterii economice, sunt de cateva miliarde de euro!
      In alta ordine de idei, Romania este condusa ca o masina care urca si soferul mai trage si frana de mana! Toate tarile din jur au redus impoziltele pe profit sau cota unica in timp ce noi am procedat exact invers: am marit costurile cu forta de munca si, poate cea mai criminala masura economica!, am introdus impozitul forfetar! Daca in locul masurilor luate s-ar fi redus cota unica si costul cu forta de munca, am fi pastrat un nivel al investitiilor private, straine si autohtone, care ne-ar fi permis sa avem mai multe locuri de munca si, implicit, cheltuieli sociale mai reduse! Da' nu-i bai, noi suntem buni prieteni cu ungurii si bulgarii si nu ne suparam daca se muta firme de la noi la ei!
      • +4 (6 voturi)    
        Da (Luni, 26 septembrie 2011, 10:34)

        Seb [anonim] i-a raspuns lui omo

        Ai informatii total gresite.
        Mare amjoritate a telegondolelor, bazinelor si patinoarelor, sunt construite cu bani europeni, veniti special pentru asa ceva, deci nu vei putea sa construiesti autostrazi cu acei bani sau sa platesti pensii si salarii la bugetari. Nu te intrebi de ce ministerul dezvoltarii si turismului are cel mai mare grad de absorbtie al fondurilor?Impozitul forfetar a avut rolul de a mai peria firmele care existau inregistrate. Foarte multe dintre ele nu aveau nici un angajat, si o data pe an aveau o activitate, care de cele mai multe ori genera evaziune fiscala (vezi marile centre en-gros de chinezarii flori si conserve). Si culmea erau foarte multe astfel de firme. Si inca ceva costul fortei de munca nu a crescut deloc. Cota unica este tot 16%, contributia la CASS este tot 5.5% atat ptr angajat cat si ptr angajator (ba petru angajat a scazut de la 6.5%) iar CAS-ul este la fel 9.5 ptr angajat si ptr angajator 10.8%.
  • +19 (19 voturi)    
    Ce vorbim, moncher? (Duminică, 25 septembrie 2011, 20:57)

    Daniel [anonim]

    "Chiar daca restrictiile la imprumuturile ipotecare in valuta scumpesc locuintele"

    Restrictiile la imprumuturi le vor ieftini, s'avem pardon :)
    • +16 (20 voturi)    
      ... (Duminică, 25 septembrie 2011, 23:43)

      za darc [anonim] i-a raspuns lui Daniel

      Si inca una: "In zona imobiliara, preturile ar mai putea scadea cu pana la 5-10%. "

      Sa avem pardon, un 30% (50% pe alocuri, mai ales la apartamente) ar fi mai realist. La ce? La puterea de cumparare a romanului.

      Si atentie...mai terminati cu pretul mediu, trebuie vorbit de pretul median. La 100.000 de cloace comuniste e doar 1 singur duplex de 1 milion de euro. N-ai cum sa amesteci mere cu pere si sa vorbesti de preturi medii.

      P.S. de unde pana unde porcaria asta cu 60.000 de Euro la Prima Casa? Cine a stabilit suma asta? Politicienii corupti care-s mana in mana cu mafia imobiliara?
      • -5 (11 voturi)    
        De ce doar 50%??? (Luni, 26 septembrie 2011, 9:23)

        Emil [anonim] i-a raspuns lui za darc

        De ce sa scada doar cu 30%?? Si de ce doar cu 50%??
        De ce sa nu vinzi Dacia, eventual de 20 de ani, si sa nu iti un apartament de 3 camere in centru? Oricare ar fi acel centru... Eventual nou!

        Dar totusi cred ca cel mai potrivit pentru tine ar fi sa iti dea statul casa, gratis, ca doar ai tot dreptul!!!
        Doar esti un roman care cere, nu conteaza ca nu oferi nimic, ai toate drepturile!!! Asa ca pune mana si cere, eventual mai da in cap si cuiva...

        De unde sunteti picati oameni buni??? Nu ati invatat ca mai trebuie sa mai si muncesti in lumea asta? Ca nu ti se cuvine totul? Ca nu esti buricul pamantului??? Ca daca vrei sa ai, trebuie sa si dai? Nu doar sa ceri?
        • +5 (5 voturi)    
          corect! sa munceasca! (Luni, 26 septembrie 2011, 10:27)

          Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui Emil

          sa mai bage prin ministere si firmele "de stat" si oameni competenti - nu tot felul de putori lacome si incompetente!
        • +5 (5 voturi)    
          muncesc dragutule (Luni, 26 septembrie 2011, 10:47)

          darkdragon [utilizator] i-a raspuns lui Emil

          cu drag si spor, la privat bineinteles.
          am 4 zerouri la venituri

          P.S. inca nu am apartament cumparat in RO; ma mai gandesc daca merita sa iau unul, sa arunc banii pe geam doar ca sa fiu si eu la "casa mea" si sa am si eu "rostul meu"
          • +2 (2 voturi)    
            mda (Luni, 26 septembrie 2011, 14:43)

            pipi [anonim] i-a raspuns lui darkdragon

            nu e nimic rau in a "avea casa ta", doar ca ar trebui sa-ti faci foarte bine socotelile sa vezi daca se si merita. multi uita ca atunci cand contractezi un credit, fie el si prima casa, "casa mea" de fapt nu e a mea, ci e a bancii. adica nu stau in chirie, dar stau in chirie.
            si @emil, uiti ca traim totusi in romania, nu poti sa ai preturi asemanatoare la imobile cu cei din vest, pt ca lumea nu castiga cat castiga ceilalti, asta ca sa nu aducem si calitatea produsului in discutie. dar prost nu e ala care cere, ci ala care da
  • -5 (21 voturi)    
    niciun comentariu (Duminică, 25 septembrie 2011, 20:57)

    Dies-irae [utilizator]

    Ce interesant! Niciun comentariu pana la ora asta! Daca trebuia sa ne luam de Rege, sau de basescu sau mai stiu eu ce alte teme la care ne dam toti cu parerea aveati 80 de comantarii..
    • -8 (12 voturi)    
      N-ai ce face? (Duminică, 25 septembrie 2011, 21:09)

      x [anonim] i-a raspuns lui Dies-irae

      N-ai ce face?
      Daca n-ai, iti ofer spre citire si invatare acest "comantariu".
      PS. Cit despre Regele basescu, scrie-ti singur ce vrei sa citesti.
    • +14 (14 voturi)    
      Pai are dreptate (Duminică, 25 septembrie 2011, 22:06)

      Cristina [anonim] i-a raspuns lui Dies-irae

      Nu prea ai ce comenta
      As fi raspuns eu ca preturile la imobiliare scad cand se iau mai greu credite, dar sunt sigura ca e o greseala de neatentie. Tot respectul si simpatia pentru maestrul Dan Popa :)
      • +5 (5 voturi)    
        parere... (Duminică, 25 septembrie 2011, 22:42)

        mary [anonim] i-a raspuns lui Cristina

        Pare ca spune la sfarsit ce de fapt cantarul se indreapta in sens invers.deci nu este nici o scapare, dupa parerea mea...
    • +4 (4 voturi)    
      Mda (Duminică, 25 septembrie 2011, 22:06)

      Orpheus [utilizator] i-a raspuns lui Dies-irae

      Pai de fapt nici asta nu e un comentariu la articol, asa incat ce te deranjeaza de fapt?
  • 0 (2 voturi)    
    Superficial si incomplet (Duminică, 25 septembrie 2011, 21:18)

    Tony [anonim]

    asa cum deja ne-a obisnuit DP.

    Sumarizarea unor fenomene economico-sociale de anvergura mondiala in cateva paragrafe reprezinta o modalitate simpla si eficienta de inducere a unor teorii (ca sa nu le numesc manipulare).

    Doar pentru exemplificare, o mostra de superficialitate si o demonstatie de neintelegere a fenomenului economic in acelasi timp.
    Cazul Greciei:
    "Consecintele sunt dificil de estimat. Daca iesirea Greciei din Eurozona se face necontrolat, riscurile cresc exponential."

    Sa incercam sa reformulam: nu putem estima mai nimic, dar acest nimic ar putea creste exponential. Foarte tare logica.

    Riscul nr 8 pentru Romania: datoria publia. " Din fericire, Romania nu are din acest punct de vedere nicio problema. Aici stam bine." Unde este riscul??
    etc, etc.

    Domnu DP va sugerez din nou sa incercati domenii mai soft. In acelasi timp va recomand portaluri de stiri germane - poate va inspirati din precizia si exactitatea stirilor. Altfel alunecati, poate fara sa va dati seama, spre ceea ce se numeste manipulare. Nu cred ca este etic.
  • +3 (7 voturi)    
    Naspa (Duminică, 25 septembrie 2011, 21:21)

    Gimilica [anonim]

    Sincer sa fiu (asa cum sunt toti simpli cetateni), cred ca as fi luat masuri si mai dure la cati medici, profesori, militari, alti bugetari locali iau spaga in tara noastra. Din nefericire nici eu si nici altcineva daca as fi fost la conducere Romaniei nu prea mai puteam face nimic cu cei care au distrus agricultura, combinatele de porci, fabricile, uzinele, combinatele siderurgice, sau au privatizat pe nimic, sau au devalizat banci, sau au inventat Marea Cuponiada, sau cornuletul cu lapte, FNI, etc. Daca din toate astea macar de agricultura nu se "atingeau" acum nu tremuram in fata niciunei crize americane sau grecesti.
  • +9 (9 voturi)    
    grecia in faliment (Duminică, 25 septembrie 2011, 21:32)

    api [anonim]

    intra Grecia in faliment in Octombrie... controlat sau nu... oricum va zgudui tot continentul. nimeni nu poate prezice cum vor reactiona pietele, poate rau sau poate nu. Toti anunta cel mai rau scenariu...inca o criza.
    • -1 (1 vot)    
      faliment (Luni, 26 septembrie 2011, 10:26)

      dan2 [anonim] i-a raspuns lui api

      Actorii de pe "piete" se vor repezi sa apuce halci din economia Greciei.
  • +12 (12 voturi)    
    Ceva trebuie facut! (Duminică, 25 septembrie 2011, 21:33)

    Valentin Florea [anonim]

    Ar trebui ca agentiile de rating sa fie in aceasta perioada atent monitorizate-dar de catre cine? care este statutul lor, cine le constituie, care sunt competentele si responsabilitatile lor? sunt ele in masura sa aiba o atitudine obiectiva, impartiala? Asa cum se prezinta lucrurile, se pare ca ele actioneaza in afara cadrului unor reglementari internationale convenite, fiind , mai degraba exponente ale unor grupuri de interese, iar deciziile lor de "degradare" a unor state sau banci reflecta in cele mai multe cazuri interesele respectivelor cercuri de interese. Asa incat, intr-o conjunctura economico-financiara dificila, ca cea prezenta, astfel de decizii ale agentiilor de rating, motivate, in cele mai multe cazuri, de interese proprii obscure nu fac decat sa "toarne gaz peste foc" si sa amplifice efectele de panica generalizata, care se propaga in economia mondiala aidoma cercurilor dintr-o apa in care s-a aruncat cu o piatra. In conditi economico-financiare normale, astfel de agentii de rating si-ar gasi justificarea, in a oglindi situatia din economia mondiala si locul pe care il ocupa diferitele tari, in functie de nivelul dezvoltarii lor si dinamica acesteia; dar chiar si in aceste conditii normale ar trebui sa existe garantii institutionale internationale substantiale in privinta modului lor corect si impartial de actiune si evaluare.Cu atat mai putin, intr-o conjunctura internationala de criza si incertitudini, aceste agentii de rating nu trebuie lasate sa decida ele singure si dupa bunul lor plac subiectiv in privinta clasificarii sau declasificarii unor state sau banci, intrucat consecintele vor fi devastatoare.
    In fond,si la urma urmei, cine CLASIFICA SAU DECLASIFICA ACESTE AGENTII DE RATING? Eu n-am auzit pana acum ca vreuna sa fi dat faliment, ca urmare a unor evaluari gresite.Cred ca organisme precum UE, ONU, ar trebui sa se implice in aceasta problema, fiind in joc interese fundamentale economice si, in final de securitate a tuturor statelor.
    • +1 (3 voturi)    
      dar (Luni, 26 septembrie 2011, 2:47)

      dar [anonim] i-a raspuns lui Valentin Florea

      dar cine te obliga sa tii cont de ceea ce spun agentiile de rating?

      mergi si investeste linistit banii in grecia, in coreea de nord etc.

      agentiile de rating emit o parere. ,imeni nu este obligat sa tina cont de aceasta parere. nu este o lege.

      asadar, fa-le in ciuda.
      • +2 (2 voturi)    
        agentii putrede (Luni, 26 septembrie 2011, 9:30)

        standard [anonim] i-a raspuns lui dar

        pentru omul de rand o fi o parere ca oricare alta dar pentru marii investitori e o "parere" cu litera de lege, sunt obligati prin regulament sa vanda actiunile a caror nota a fost scazuta de "agentii"

        cat despre "obiectivitatea" lor nu mai exista nici un dubiu, nota firmei Enron a fost maxima cu 4 zile inainte de faliment, la fel nota produselor de subprimes.
        • -2 (2 voturi)    
          tu (Luni, 26 septembrie 2011, 10:47)

          tu [anonim] i-a raspuns lui standard

          tu nu lasi nimanui dreptul la eroare, cu exceptia ta.

          nu te obliga nimeni sa investesti banii in "marii investitori".

          creeaza-ti propriul fond de investitii si investeste asa cum vrei.
          • +1 (1 vot)    
            erori (Luni, 26 septembrie 2011, 13:27)

            poor's [anonim] i-a raspuns lui tu

            da, desigur, ii iertam ca au gresit si ei saracii
            tot "din greseala" au avut si rol de consultanta in produsele subprime, produse pe care apoi tot ei le-au notat . Cu nota maxima, bineinteles ca sa nu-si dea cu firma in cap
  • +6 (6 voturi)    
    Recomand (Duminică, 25 septembrie 2011, 21:35)

    arhideco [anonim]

    cu caldura sa urmariti "Inside job". Mie mi-a dat raspunsul la multe intrebari.
  • -6 (8 voturi)    
    criza cu strazile pline de masini scumpe? (Duminică, 25 septembrie 2011, 21:41)

    observatorul de noapte [anonim]

    Vorba lui M.Badea : 'am iesit din criza, si am intrat in rahat!"
  • +3 (5 voturi)    
    fara griji despre materii prime (Duminică, 25 septembrie 2011, 21:52)

    xan [utilizator]

    "...pentru a se orienta spre pretul materiilor prime"
    Daca revine criza scade productia globala, deci scade si cererea de materii prime. Scade pretul lor, si interesul investitorilor pentru ele. Deci fara griji despre materiile prime, avem altele destule.
  • +10 (10 voturi)    
    2012 sfarsitul ... crizei (Duminică, 25 septembrie 2011, 22:12)

    daniel voicu [anonim]

    Avea dreptate Patriciu. Criza va duce la ieftinirea apartamentelor, bancile vor cere garantii mai mari, iar cine investeste in alimente nu pierde. In 2012 vin alegerile si cei care au stat pe tusa 4 ani vor genera o noua criza, flamanzi fiind.
  • -2 (8 voturi)    
    Solutia (Duminică, 25 septembrie 2011, 22:16)

    Lucifer [anonim]

    este sa reduceti populatia globului la 3,5 miliarde.
    Cum? Alegeti voi......
    • +3 (7 voturi)    
      Exact asa este! (Duminică, 25 septembrie 2011, 23:12)

      swolf [utilizator] i-a raspuns lui Lucifer

      Singura solutie pentru a mentine bunastarea atunci cand resursele sunt pe cale sa se epuizeze este ca numarul celor beneficiaza de aceste resurse sa scada mai repede decat scaderea resurselor in sine. Acest lucru se poate face controlat, prin politici demografice coercitive sau necontrolat, prin razboaie sau epidemii. Este clar ca prima varianta nu este imbratisata de majoritatea populatiei globului, deci ramane doar a doua...
      • -2 (4 voturi)    
        Sau (Luni, 26 septembrie 2011, 3:35)

        CristianG [utilizator] i-a raspuns lui swolf

        resursele sa fie redistribuite.
        In momentul de fata resursele sunt concentrate in mana unui procent extrem de mic al populatiei planetei. 3,5 miliarde sau 7 miliarde impart doar 10-15 % din resurse. Nu spun sa ne intoarcem la comunism, insa o scadere a influentei multinationalelor in lume ar crea posibiliatatea afacerilor mici-medii sa prospere si, imlicit, o redistribuire a resurselor.
        • +6 (6 voturi)    
          2 comentarii (Luni, 26 septembrie 2011, 10:42)

          swolf [utilizator] i-a raspuns lui CristianG

          1. Redistributia de care vorbesti nu se poate face, in mod practic, fara razboi sau revolutie. Comunismul a incercat exact acest lucru si singura metoda a fost aceea a "omului nou", care presupunea implicit omorarea "celui vechi". Romanii au o lunga si nefericita experienta cu aceasta metoda.

          2. Toate multinationalele au inceput de la o afacere mica care s-a dezvoltat pe parcurs, in decursul a zeci sau sute de ani, fie prin crestere organica fie prin achizitii sau fuziuni. Doua exemple: P&G, cel mai mare producator mondial de produse de larg consum, a inceput in 1837 de la o firma minuscula din Cincinnati, Ohio, care producea lumanari si sapun. 175 de ani mai tarziu a ajuns la o cifra de afaceri de peste 80 miliarde de dolari. Apple, asa cum spune legenda, a inceput intr-un garaj si unde a ajuns astazi, stie toata planeta. Chiar daca prin absurd ai putea sa destrami companii ca P&G sau Apple, peste 50 sau 100 de ani alte multinationale mamut le vor lua locul. Si asta pentru ca forta de gravitatie a economiei atrage capitalurile preponderent catre firmele de succes, care cresc in marime precum... o gaura neagra :)

          Intr-un final, oamenii sunt cei care determina aceasta dinamica, pentru ca fiecare individ vrea sa traiasca mai bine si sa acumuleze mai mult pentru ei si pentru familiile lor. Daca ar exista o limita ipotetica de la care un individ sa spuna gata, am acumulat destul, de acum inainte ii las pe ceilalti sa acumuleze, poate ca redistributia de care vorbesti ar avea succes. Dar aceasta limita nu exista si nu va exista niciodata, pentru ca nu este in natura umana sa gandeasca in acest fel. Cel mai sarac sau oropsit cersetor daca ar avea sansa sa acumuleze in acelasi fel ca un om bogat, ar face-o fara ezitare si s-ar comporta exact in acelasi fel.

          Oamenii sunt egali in fata viciilor lor, indiferent ca traiesc intr-o cocioaba sau intr-un palat. In consecinta, daca oamenii nu isi pot limita consumul, trebuie limitat numarul oamenilor.
  • +2 (4 voturi)    
    o parere... (Duminică, 25 septembrie 2011, 23:07)

    mary [anonim]

    Pai cred ca lipseste ceva in lista:
    1.oamenii calificati si competenti care sa conduca economia si sa o carmeasca care mai incolo care mai incoace numai sa iesim cumva bine din ea...Iesirea din criza se face cu capul si cu mult efort de monitorizare pentru a surprinde rapid reactiile si a raspunde rapid la cele defavorabile.
    2. reducerea coruptiei si a contractelor facute cu "baietii destepti" - cica avem piata neagra sau gri, dar nu prea vrem sa o asanam. Macar acum avem o motivatie mai puternica decat in vremurile linistite...

    Oamenii competenti te ajuta sa conduci bine, rapid si eficient in vremuri in care nimeni, aproape nimeni, nu stie unde se duce corabia...

    Iesiri in public de genul ca nu avem nevoie de laureati ai Premiul Nobel pentru Economie ca exista lucruri firesti de facut pentru indreptarea economiei imi pare ca arata un pic ciudat...

    Mai apoi cred ca guvernul ar trebui sa se concentreze strict pe piata interna si sa limiteze catastrofele legate de:
    - somaj, prin toate metodele si instrumentele posibile si imposibile, pentru asigurarea unui minim de existenta unui numar cat mai mare de cetateni;
    - colectarea rapida a impozitelor si taxelor

    si impreuna cu bancile sa lucreze la:
    - reducerea creditelor neperformante;

    As recomanda sa o lasam mai moale cu
    1. datoriile suverane - trebuiesc urmarite, controlate - dar fara obsesie si nu le dau prioritate acum -
    2. cresterea fiscalitatii - moare omul pe strada - in saptamana asta am vazut 3 oameni care au cazut pe strada si unii vor fiscalitate...
    3. ideea de a avea crestere economica in 2011 -
    m-as bucura ca 2011 sa se incheie cu crestere zero!!!

    In concluzie, daca statul isi colecteaza rapid si corespunzator impozitele si taxele, pastreaza un echilibru al preturilor, lupta pentru reducerea somajului si dialogheaza cu bancile si BNR-ul pentru reducerea creditelor neperformante si stimularea creditarii pe baze reale poate mai apuc ziua de maine...

    Cu masuri reale se castiga alegerile nu cu populisme!
  • +6 (10 voturi)    
    Noi muncim, noi nu.... (Duminică, 25 septembrie 2011, 23:58)

    Juanes [anonim]

    Acum chiar ca e penibil; chiar suntem atat de fraieri sau asa ne cred toti? Ni se vinde ideea ca criza exista si e cumva lasata de la Dumnezeu si ca tre' sa ne obisnuim cu ea. Pai, dragi tovarasi, crizele nu le creeaza masele decat daca se rascoala altfel le creeaza tot imbuibatii marilor puteri. Imi cer scuze dar vecinul din stanga si cel din dreapta chiar muncesc pe branci pe bani putini si de aceea sunt sigur ca ei 2 nu au creeat criza; eu cu nevasta-mea sigur nu, ar mai ramane doi copii de tigani, dar la cat de desculti sunt in parc..... Punem noi botul sa discutam despre criza, ne injuram parlamentarul ales, ministrul numit, jurnalistul cinstit, medicul devotat, profesorul vertical, politistul blajin cand poate mai bine e sa citim o carte.
  • +5 (5 voturi)    
    apropo (Luni, 26 septembrie 2011, 0:34)

    apropo [anonim]

    apropo de titlu:

    "era pe cand nu s-a vazut,
    azi o vedem si nu e"
  • -1 (5 voturi)    
    E greu (Luni, 26 septembrie 2011, 8:46)

    Bb [anonim]

    Unele masuri au fost corecte (pe hartie,pentru ca in practica a fost ca la romani) dar sunt altele luate gresit si multe altele care nu au fost luate!Masurile neluate sunt cele care ne pot duce in jos,despre asta nu discuta nici un jurnalist de pe Hotnews,ei ne povestesc cum opozitia nu sustine guvernul.Dhaaa,nici pisica nu se joaca cu cainele,nici vulpea cu iepurele,etc dar pe aici se fac descoperirile astea socante.Puterea a ajuns prin vot sa aplice ce au promis (bine,nu mai pierdem timpul cu asta) iar opozitia trebuie sa isi faca treaba si sa se opuna,inclusiv "populist" ca doar nu vor atrage voturi cu taieri de salarii,cresteri de taxe si altele.
    • +2 (4 voturi)    
      Opozitia (Luni, 26 septembrie 2011, 10:20)

      zuperman [utilizator] i-a raspuns lui Bb

      Nu, opozitia trebuie sa faca ce e spre binele tarii daca vor sa aiba o sansa la votul meu.
  • +3 (7 voturi)    
    Eroare! (Luni, 26 septembrie 2011, 9:02)

    Gigi66 [anonim]

    Citez: "restrictiile la creditele ipotecare in valuta scumpesc locuintele" !!!
    Asemenea enormitate n-am mai auzit.
    Adica daca se dau mai greu creditele, cererea de locuite creste ? Sau cum sa se sccumpeasca ?
    Atunci cand se dau mai putine credite ipotecare, cererea scade, deci locuintele tind sa se ieftineasca.
  • +6 (6 voturi)    
    prioritatea nr 1 (Luni, 26 septembrie 2011, 9:10)

    giac [anonim]

    Reforma profunda in justitie. Romania nu poate creste sanatos fara o justitie reformata care aplice macar legile existente (ff multe discutabile).Ar influenta pozitiv si rapid societatea romaneasca.
  • -3 (5 voturi)    
    unde sint banii???????? (Luni, 26 septembrie 2011, 9:22)

    maria [anonim]

    Eu sint de parere ca banii sint la marii jucatori din politic ,economic in fiecare tara si apoi au cotizat mai sus nu stim unde ca nu la D-zeu de care ar trebui sa se teama oricum .Am vazut intr-o zi caci niste mari bogatasi de la noi au placeri tare ciudate :se 'joaca 'cu masinutze in miniatura care sint facute din nu stiu ce materiale scumpe,telefoane din aur care ajung pe 'piatza' crimei organizate prostitutie zic in calitate de cadouri etc ,apoi pun pariuri cu bani grei pe te miri ce de expelupte corp la corp.Ma tot intreb cu ce bani o fi cumparat Dul Remus Truica un iaht asa de scump s.a. ?ma gindesc asa ca un prost de om ce sint aaaaaaaaa imi amintesc a fost in politica in fine nu sin explicatii si mai rau ca nu mai avem ce face ;scapa cine poate !
  • +1 (1 vot)    
    "era, pe cand nu s-a zarit (Luni, 26 septembrie 2011, 10:03)

    Codruta N [utilizator]

    azi o vedem, si nu e..."

    Cam asa si cu banii... :P
  • 0 (2 voturi)    
    O noua criza??? (Luni, 26 septembrie 2011, 10:37)

    Stelia [anonim]

    Liderii politici trebuia sa raspunda ....cine ?de ce ?si pentru ce? se vrea o noua criza.Ori dorinta de putere prin obtinerea unor sume urias ori lipsa de competenta-pentru ca nu poti tu ca stat sa acorzi ajutoare de miliarde de euro bancilor avide de castiguri iar prostimea sa plateasca.Speculatiile financiare trebuie impozitate cu 90% a se vedea cazul Soros ,care la o singura tranzactie a castigat enorm dar cineva a pierdut si aceeia suntem noi oamenii de rand atat timp cat bancile falimentare vor fi in continuare Subventionate si nu Sanctionate.
  • 0 (0 voturi)    
    Criza exista... (Luni, 26 septembrie 2011, 12:27)

    Florin J. [utilizator]

    In esenta pentru ca...

    Cei aflati la putere au tras catre ei cat au putut din bogatiile tarii, apoi fiind cu burta plina s-au lenevit si la urma s-au prostit. E vorba de prostia aia care nu-i lasa sa vada ca de fapt pe termen lung isi sapa propria groapa.
    Puteau sa asigure premizele bunastarii pentru toti dar au preferat sa castige repede si usor numai pentru ei.
    Proasta strategie care pe termen lung, fara o fundatie bine facuta, produce ce se vede acum.

    Ne intrebam ce urmeaza?

    Filmul e cam asa...
    In continuare fiind tot cu burta plina isi vor mentine volumul (burtii) scazand de la cei multi fiindca din prostie si lene greu te recuperezi pana vin alegerile. Iar acolo vor minti si mitui poporul in modul cel mai ticalos cu putinta ca sa puna mana iar pe putere.

    Iar noi suntm fraieri fiindca le permitem !!
    Asta e. Istoria e plina de exemple din astea.

    Solutia (poate nu e perfecta dar tare se mai potriveste cu situatia actuala din Romania) este:

    Desfiintarea asocierilor politice sub orice forma.
    Singura modalitate de a accede in parlamentul tarii este alegerea directa.
    Se sparg grupurile de interese.
    Boicotarea sesiunilor parlamentare nu se mai intampla.
    Cetatenii ajung parlamentari in slujba tarii pe meritul propriu.

    Trebuie DEZBINATI, DEZBEMBRATI si pusi la respect.
  • 0 (0 voturi)    
    Criza exista... (continuare) (Luni, 26 septembrie 2011, 12:27)

    Florin J. [utilizator]

    Ca si monopolul economic, cel politic face la fel de mult rau, daca nu si mai mult. Si nu e nevoie de averi mari ca sa-l incepi, fiind astfel un pericol si mai mare pentru natiune.

    Ce ne trebuie noua acum ca moldova sa fie PSD, transilvania PDL, satele PSD, orasele PDL?
    In fine n-o fi chiar asa cum am spus dar ideea e ca partidele dezbina Romania.

    Intrebarea e:
    Ce naiba au adus pozitiv partidele astea pentru Romania de la revolutie incoace dar si inainte?

    Ah se pune problema ca cine mai elaboreaza doctrinele de stat?
    Raspuns: PARLAMENTUL ca de aia e acolo pus in slujba tarii.

    Dar guvernul? Guvernul cine il face?
    Raspuns: Pai ca si pana acum Presedintele propune si parlamentul aproba.

    Diferenta fata de cum e acum este ca nu se vor mai accepta grupuri de interese politice ca urmare procesul devine mai lin. Cei ce vor fi propusi ca ministri vor fi mai gospodari (profesionisti nu politicieni) si vor lucra in interesul tarii.

    Cum apar grupuri de interese in parlament sau altundeva trebuie sparte ca monopolurile economice.

    Asta e buba actuala: politica nu e tot una cu gospodarirea tarii.

    Clasa politica e o gasca de cartier. Gastile de cartier sunt predispuse infractionalitatii si nu au in vedere decat interesele proprii.

    Ca e parlament bicameral sau unicameral asta are mai putina importanta ACUM.

    Deci ce spuneti de initierea unei propuneri legislative care sa modifice constitutia si sa desfiinteze asocierile politice in regim de urgenta si cu aplicare efectiv imediata?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version