"Din cele 80 de masuri pe care le-am propus Guvernului, au fost luate in discutie 27 de masuri, iar 11 au fost rezolvate in spiritul nu neaparat si in litera lor, a declarat Mariana Gheorghe, CEO Petrom, la lansarea Cartii Albe a Consiliului Investitorilor straini. In domeniul fiscal, FIC recomanda reducerea CAS; exceptarea de la plata impozitului in Romania pentru fondurile de investitii cu sediul in strainatate; introducerea deductibilitatii integrale pentru cheltuielile cu casarea stocurilor si a mijloacelor fixe si reducerea TVA la 19%.

  • Economia Romaniei poate profita de redresarea globala, dar nu se stie cu siguranta cand ar putea avea loc acest lucru

Aspectul cel mai problematic al politicii economice din ultimii doi ani a fost in domeniul fiscal. In timp ce majoritatea analistilor economici se asteapta ca in Romania cresterea economica din 2012 sa depaseasca nivelul anului 2011, acest lucru este supus revizuirii in scadere, depinzand de rezultatul crizei indatorarilor in zona Euro. In vederea atingerii potentialului de crestere economica pe termen mediu, mentinerea unui angajament ferm fata de reformele structurale este de maxima prioritate pentru autoritati in vederea cresterii increderii investitorilor in economia nationala si a consolidarii imaginii Romaniei ca fiind o destinatie atractiva pentru investitii straine.

In cea mai recenta evaluare a sa, FMI a solicitat in mod justificat Guvernului sa continue reformele in domeniul muncii si protectiei sociale, sa controleze cheltuielile din intreprinderile de stat si sa grabeasca procesul de privatizare la cateva active detinute de stat. De asemenea, a subliniat necesitatea de a intari substantial capacitatea tehnica si administrativa a Romaniei de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune disponibile ale UE, ceea ce este o prioritate pentru GR.

Asa cum se arata in diverse analize si sondaje efectuate in tara, exista inca importante puncte slabe in mediul de afaceri. Spre exemplu, raportul Doing Business 2011 al BM plaseaza Romania pe locul 56 din cele 183 de economii analizate. Acesta evidentiaza deficiente permanente cu privire la plata taxelor si la procedurile de insolventa, domenii in care Romania se claseaza pe pozitia 151 si respectiv 102. In graficul 6 este prezentata o imagine de ansamblu asupra acestor punctaje. De asemenea, Business Environment and Enterprise Performance Survey (BEEPS), un studiu in care sunt analizate perceptiile a aproape 12.000 de intreprinderi din 29 de tari, realizat de BERD impreuna cu BM in 2008-2009, continua sa evidentieze aceste impedimente din domeniul afacerilor. Conform acestui studiu, aproape 28% din toti antreprenorii romani care au participat la sondaj au identificat cotele de impozitare ca fiind cel mai mare obstacol in desfasurarea operatiunilor comerciale. Economia Romaniei poate profita de redresarea globala, dar nu se stie cu siguranta cand ar putea avea loc acest lucru.

Alte recomandari ale investitorilor straini:

  • Reintroducerea sistemului care s-a aplicat de la 1 ianuarie pana la 15 aprilie 2007, care permitea ca plata TVA pentru bunurile importate din afara UE sa fie amanata pana cand acestea ajungeau la destinatarul lor final din Romania sau din alt stat membru UE.
  • Pierderile rezultate din casarea stocurilor sau a mijloacelor fixe ar trebui considerate cheltuieli deductibile din punctul de vedere al calculului impozitului pe profit. Reglementarile privind impozitul pe profit ar trebui aliniate cu cele privind TVA.
  • Angajatorii sa poata folosi procedurile de evaluare periodica a performantei pentru a concedia un angajat pentru rezultatele slabe in baza propriilor proceduri de evaluare prevazute de regulamentele interne.
  • Daca angajatorul a implementat o procedura de evaluare periodica a performantei, aplicabila tuturor angajatilor, aceasta procedura care este adaptata pentru respectivul angajator poate fi luata in considerare ca evaluare preliminara ce poate duce la concedierea angajatilor pe motiv de necorespundere profesionala.
  • Angajatorii ar trebui sa aiba dreptul sa investigheze in mod corespunzator presupusele abateri imediat ce acestea sunt constatate, in special in cazurile de absenta nemotivata de la serviciu, furt si consum excesiv de alcool sau alte substante interzise. Astfel, termenul limita de sase luni pentru aplicarea sanctiunilor disciplinare ar trebui prelungit la 12 luni.
  • Simplificarea restrictiilor birocratice in ceea ce priveste concedierea angajatilor ar avea ca efect pozitiv reducerea economiilor negre si gri, in final, imbunatatirea protectiei reale a angajatilor. Aceasta prelungire propusa a termenului ar avea, de asemenea, avantajul de a elimina posibilitatea angajatilor de a obtine concedii medicale succesive pentru a evita actiunile disciplinare.

Citeste in documentul atasat Cartea Alba a FIC care include toate propunerile investitorilor straini, pe domenii de activitate