Un raspuns pentru doamna Paul Vass. Tico sau Mercedes?

de DP     HotNews.ro
Joi, 20 octombrie 2011, 9:07 Economie | Finanţe & Bănci

Doamna Vass a publicat pe blogul sau un text in care concluzioneaza ca in vreme ce media europeană a bunastarii (reflectata prin PIB/Capita) a scăzut în ultimii 3 ani de la 25.000 euro (în anul aderării României) la 24.400 euro (în 2010), PIB pe locuitor la paritatea puterii de cumpărare în România a crescut de la 10.400 euro (2007) la 11.000 euro (2010). Statisticile sunt inselatoare insa, iar o manipulare a lor poate fi usor “trasa” inspre directia dorita. Un prim raspuns l-a dat Florin pe blogul lui. Haideti sa ne uitam si din alt unghi: ca diferenta absoluta intre “bunastarea” din Ro si EU, scrie Dan Popa pe blogul Hymerion.ro

distanta-ro-eu-300x183
Foto: Hotnews
Ceea ce spune d-na Vass Paul este ca daca un Mercedes franeaza mai incet decat accelereaza un Tico, ar fi bine sa ne cumparam Tico.

Aveti in dreapta aceasta distanta, dintre bunastarea din Ro si EU. Cand linia coboara, distanta dintre PIB/Capita in Ro si in EU scade. Cand ea urca, aceasta distanta creste, adica ne indepartam de media europeana a bunastarii, cum ii spune d-na Vass (desi bunastarea asta ar include multi alti indicatori, dupa cum arata raportul lui Stiglitz facut pentru francezi)

Pana in 2004, ne apropiam de media EU, in vreme ce intre 2004 si 2007 ne-am cam indepartat. 2007 e anul in care aceasta diferenta de bunastare scade consistent (nu ca ne-a crescut noua “bunastarea” ci ca le-a scazut lor, criza lovind mai repede in alte tari europene), dupa care din 2008 iar ne indepartam.

Explicatia consta si in decalajul cu care criza a muscat. Cand economiile altor state incepeau sa incetineasca, noi eram inca sus. Cand ele au inceput sa iasa din criza, noi eram tot la pamant. Dar daca privim prin “ochelarii (criteriile) d-nei Vass, concluzia e ca ne cam indepartam de bunastarea europeana medie. In niciun caz

unde-ne-aflam-in-2010-300x217
Foto: Hotnews

ei scad ca-s prostanaci iar noi crestem ca suntem destepti si il avem pe dl. Boc.

In termeni absoluti, de PIB/capita (datele sunt obtinute de la Banca Mondiala), aratam destul de prost.

Graficul e in stanga, cu observatia ca punctele mai aproape de centru reprezinta un nivel scazut al bunastarii. Cu cat esti mai la “periferie”, esti mai “fericit”, avand un raport PIB/capita mai  ridicat.

Despre productivitate, cu alta viitoare ocazie.

Voiam doar sa semnalez ca daca tratezi in cheie proprie niste date statististice, poti obtine aproape orice.  Te poti juca oricum cu cifrele, fara sa insemne ca ai musai dreptate. Valabil chiar si in cazul acestui post. :)

Ca veni vorba de bunastare, paradoxul lui Easterlin se refera la faptul ca o crestere a PIB nu e insotita in mod necesar de o imbunatatire a nivelului de trai (e legat si de paradoxul abundentei, asupra caruia ma voi opri cu o alta ocazie). Ei bine, respectivul paradox l-a determinat pe Andrew Sharpe, seful Centrului de Studii asupra Standardelor Vietii din Canada sa calculeze un indicator similar PIB-ului care, in opinia sa, nu mai e reprezentativ pentru economia de azi. Sharpe a „inventat” asadar Indicele Bunastarii Interioare Nete. El e format din:


- consumul mediu (care pondereaza 20% in calculul indicelui), care include un algoritm care combina cheltuieli private cu publice
- egalitatea sociala (40%), care include nivelul saraciei, ecartul salarial, ocuparea cu caracter partial a fortei de munca
- securitatea economica (30%): nivelul somajului si durata lui medie, cheltuielile de sanatate
- valoarea capitalului uman (10%): nivelul educatiei, poluarea... Indicele mai e apoi ponderat cu nivelul increderii populatiei si, in final, comunicat public.

Citeste si comenteaza pe Hymerion.ro



Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ca voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

4337 vizualizari

  • +4 (10 voturi)    
    D-na Vass (Joi, 20 octombrie 2011, 9:30)

    catalin_mattei [utilizator]

    D-na Vass este un profesionist conform propriei opinii.. altfel domnia sa s-a remarcat prin lipsa totala de modestie aplicata unui stil mediocru de a fi.. nu stiu cata atentie merita aceasta doamna!!!
  • +5 (9 voturi)    
    TICO SI VLASS (Joi, 20 octombrie 2011, 9:36)

    GRIG MOISE [anonim]

    ..TEORIA Chelului...un chel avea un fir de par ..i-a mai crescut un fir de par ..concluzia parul a crescut 100%...asa cu dna vlass cu nicvelul nostru d etrai...............
  • +6 (8 voturi)    
    dezamagit (Joi, 20 octombrie 2011, 9:44)

    zone [anonim]

    Doamna Vass, in ciuda faptului ca ii admir calitatile de luptatoare si elocventa discursului, incepe sa ma dezamageasca tot mai des. Mai nou cosmetizeaza statistici sa arate ceva fals. Hmmm. Ca si faptul ca se mandrea cu faptul ca Romania e pe locul 3 in lume la viteza de internet (remarcabil, dar fara niciun merit din partea echipei din care face parte), in schimb e pe locul 137 din 139 in lume in privinta transparentei guvernamentale - lucru de care doamna de mai sus si seful ei sunt DIRECT raspunzatori. Vreti sa va spunem in ce companie de tari suntem pe acel loc?
  • +4 (6 voturi)    
    aritmetica (Joi, 20 octombrie 2011, 9:50)

    Constantin [anonim]

    Asta imi aduce aminte de o lectie de istorie din vremurile trecute cand eram mandri de faptul ca economia Romaniei crestea de 6 ori fata de cea a Japoniei care crestea doar de 2 ori.
    Raspunsul profesorului de istorie, un adevarat profesionist, a fost urmatorul:

    Imaginati-va o sfera mica care creste de 6 ori in volum, fata de o sfera mare care creste doar de doua ori. Veti ramane surprinsi sa constatati ca diferenta dintre cele doua sfere creste in loc sa se micsoreze.

    Asa si cu Dna Vass care , se pare ca nu a invatat aritmetica la scoala.
    • 0 (4 voturi)    
      Profesorul tau (Joi, 20 octombrie 2011, 10:44)

      revelare [anonim] i-a raspuns lui Constantin

      stricto modo, a facut o afirmatie incorecta, preluata si perpetuata de tine, pentru ca amandoi sunteti de fapt neprofesionisti in alte aritmeticii/matematicii.

      In cazul de mai sus diferenta creste totusi, doar in anumite conditii si anume daca diferenta dintre volume era mai mare decat de 4ori volumul sferei mici.Daca nu e indeplinita aceasta conditie, diferenta scade, totusi.
      Asta ca sa invatati sa stabiliti clar conditiile si sa puteti face o analiza corecta si sa nu mai vorbiti in dorul lelii.

      Pueti inventa fel de fel de parametri, dar nivelul pe cap de locuitor a crescut asta e clar si vrei nu vrei e mai bine pe medie... Ca tot la medie va uitati si la altii cand aratati cu degetul...
      • +1 (1 vot)    
        daca tot faci ... (Joi, 20 octombrie 2011, 11:13)

        catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui revelare

        daca tot vrei sa fii rege atunci invata sa iti meriti coroana...
        X = volum sfera mica
        Y = volum sfera mare ( X< Y )
        pt ca 6X< 2Y atunci trebuie ca X < Y/3
        Am mai observat o chestie de acest gen... cu adevarat 2010-2007 = 3 dar in fapt perioada 2007-2010 cuprinde 4 ani ( 2007, 2008, 2009, 2010).. asta daca nu se preciseaza clar perioada gen 31.12.2007-31.12.2010 cand sunt cu adevarat 3 ani... oricum aceste mici artificii arata cat de bine pregatiti sunt "profesionistii Romaniei"....
        2. ai dreptate ca important ca indicator este pib/locuitor dar trebuie facut un demers mult mai amanuntit pt a vedea modul in care s-a ajuns la cresterea aia din Bucuresti.. nu de alta dar tare imi este ca parte din bani sunt aia imprumutati care au inceput tocmai sa le iasa pe ochi celor cu credite
        • 0 (0 voturi)    
          aritmetica (Joi, 20 octombrie 2011, 11:56)

          constantin [anonim] i-a raspuns lui catalin_mattei

          Calculul trebuie facut in spatiul tridimensional. Mai incercati.
          • 0 (0 voturi)    
            ??? (Joi, 20 octombrie 2011, 12:34)

            catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui constantin

            cand calculezi un volum vei obtine un rezultat .. cred ca este vorba de confuzie intre geometrie euclidiana si neeuclidiana... oricum as fi foarte interesat de ce intelegi prin "calculul trebuie facut in spatiul tridimensional"..
            • 0 (0 voturi)    
              aritmetica (Joi, 20 octombrie 2011, 12:43)

              constantin [anonim] i-a raspuns lui catalin_mattei

              Este vorba , clar, despre geometria euclidiana in care, dupa cate stiu eu, incape si sfera numai ca: sfera nu e cerc sau , altfel spus, volumul nu e suprafata.
              • 0 (0 voturi)    
                asa... (Joi, 20 octombrie 2011, 13:30)

                catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui constantin

                si?.. comparatia este facuta intre X si Y care reprezinta volume si nu raze stimate domn care ati terminat matematica.. cand faceti afirmatii este foarte bine sa cititi foarte bine ce scrie cel caruia doriti sa-i dati replica..... daca vreti rezultate legate de raze puteti aplica doar formulele pt volumul sferei si mergeti cat doriti de in amanunt.. iar diferenta cea mai utilizata dintre cele doua geometrii ( asa cum ati invatat in facultatea de matematica) este ca daca in G euclidiana doua drepte paralele se intalnesc la infinit, in cealalta ele se pot intalni oricand..
                • 0 (0 voturi)    
                  aritmetica (Joi, 20 octombrie 2011, 14:54)

                  constantin [anonim] i-a raspuns lui catalin_mattei

                  Touche! Nu credeam ca am de-a face cu un cunoscator, desi dupa intrebare trebuia sa-mi dau seama.
                  Chapeau bas!

                  P.S. Oricum, rationamentul initial ramane in picioare si l-am facut pentru a ilustra modul in care un anumit tip de propaganda poate induce in eroare.
                  • 0 (0 voturi)    
                    eu nu ... (Joi, 20 octombrie 2011, 16:33)

                    catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui constantin

                    eu nu iti raspunsesem tie initial ci primului comentator ....
                • 0 (0 voturi)    
                  incomplet (Vineri, 21 octombrie 2011, 8:20)

                  Kor [anonim] i-a raspuns lui catalin_mattei

                  Ba chiar gresit. In spatiul euclidian se face o distinctie intre dreptele paralele (care, apropo, NU SE INTALNESC NICIODATA) si celelalte drepte.

                  Exista mai multe geometrii ne-euclidiene. In spatiul Riemann toate dreptele se intalnesc, deci nu exista drepte paralele (in sensul Euclidean). In spatiul Bolyai-Lobachevki lucrurile sunt nitel mai comnplicate. Simplificand putin, putem spune ca aici dreptele nu se intalnesc niciodata, deci nu exista drepte ne-paralele
          • 0 (0 voturi)    
            pai sferele sunt tridimensionale, (Joi, 20 octombrie 2011, 18:08)

            revelare [anonim] i-a raspuns lui constantin

            nu stiai?
        • 0 (0 voturi)    
          hai sa te invat (Joi, 20 octombrie 2011, 18:07)

          revelare [anonim] i-a raspuns lui catalin_mattei

          artimetica.

          Nu se compara volumele, se compara diferentele
          VM-Vm=DV1 delta volum initial
          2VM-6Vm=2VM-2Vm-4Vm=2(VM-Vm)-4Vm= 2DV1-4Vm=DV1+(DV1-4Vm).
          Asa ca vdaca rezultatul din paranteza a pozitiv sau negativ, aflam daca diferenta creste sau scade.

          dar principiul este ca fiecare isi da asa cu parerea, ca sa arate cat e de destept si apoi o alta gramada de prosti ii cred orbeste...
      • +1 (1 vot)    
        aritmetica (Joi, 20 octombrie 2011, 11:46)

        constantin [anonim] i-a raspuns lui revelare

        Cateva contraargumente pentru raspunsul Dstra:
        1. Sunt absolvent al facultatii de matematica.
        2. Am afirmat ca intamplarea se petrecea in vremurile trecute,prin anii 1966, cand propaganda vremii putea fi combatuta doar de catre oameni curajosi, cum a fost profesorul meu, iar comparatia era intre Romania de atunci si Japonia de atunci. Asadar, conditia ca rationamentul sa fie corect era indeplinita. Adica diferenta dintre Mercedes si Tico.
        3.Asadar conditia era indeplinita.
        4. Astept comentariul Dstra si , eventual, ceva scuze.
        • 0 (0 voturi)    
          don't worry (Joi, 20 octombrie 2011, 12:08)

          neprofesionist [anonim] i-a raspuns lui constantin

          nici macar nu a inteles problema. Pentru ca diferenta intre sfere sa se mareasca, adica 2y-6x>y-x, trebuie ca y>5x, adica Mercedes mai mare decat 5 Tico sau Japonia mai mare decat 5 RSR.
          • 0 (0 voturi)    
            nici macar nu stii sa citesti (Joi, 20 octombrie 2011, 19:15)

            revelare [anonim] i-a raspuns lui neprofesionist

            y>5x identic cu y-x>4x , adica exact ce am afirmat, ca afirmatia profesorului "profesionist" de istorie, citata de absolventul de matematica (de la Spiru Haret ?) sa fie adevarat, trebuie ca diferenat initiala de volume intre sfere sa fie de 4ori si ceva mai mare decat volumul sferei mici astfel ca daca volumul sferei mari creste de 2 ori iar al celei mici de 6 ori, diferenta intre volume sa creasca si nu sa se micsoreze asa cum empiric se asteapta omul.... asa ca ai scris bine matematic, dar interpretezi cu curul. La ce it mai trebuie capul, daca tot curul vorbeste?
            • 0 (0 voturi)    
              interpretare (Vineri, 21 octombrie 2011, 12:40)

              neprofesionist [anonim] i-a raspuns lui revelare

              Interpretarea ta prietene e ca scarpinatul la urechea dreapta cu mana stanga ridicata peste cap.
              Oricum, in dinamica, lucrurile se schimba. Multiplicand din nou sfera mare de 2 ori si pe cea mica de 6 ori, pentru ca diferenta dintre ele sa continue sa se mareasca ar trebui ca sfera mare initiala sa fie de 15 ori mai mare decat cea mica. Astfel la a 6 iteratie (sau dupa 6 ani daca revenim la macroindicatori), pentru ca trendul sa nu se inverseze ar trebui ca sfera initiala mai mare sa fie de vreo 1215 ori mai mare decat cea mica. In concluzie, dupa un numar relativ mic de ani, diferenta incepe sa scada in favoarea sferei initial mai mici.
    • 0 (4 voturi)    
      Sfera patrata (Joi, 20 octombrie 2011, 11:04)

      No Sferatu [anonim] i-a raspuns lui Constantin

      Treaba cu sferele este valabila din punct de vedere matematic.Daca romanii nu isi stiu lungul nasului nu pot trage concluzii valabile economic.Romania si romani ,o tara agrara plina de muncitori necalificati a ajuns dupa 1945 in perioada comunista sa se industrializeze si sa isi califice forta de munca intrun ritm x6 comparat cu sine insusi dedinainte de 1945.Ceea ce era remarcabil.A te compara cu tari europene sau Japonia este numai prostie in stare pura.
      Economia romaniei este expresia societatii romanesti.Nu vedeti ca cei mai mari smecheri din top 300 nu ii duce mintea decat sa isi faca retea de buticuri sau sa vanda cereale sau alcool?Nu vedeti ca averile provin majoritar din exploatarea bruta a resurselor naturale ale tarii?
      fara a fi inobilate prin procese industriale secventiale care produc plus valoare?
      Romania asteapta un an 365 de zile cu sufletul la gura si facand slujbe sa ploua ca sa aiba o productie agricola de care depinde TOTUL.In timpul asta elvetienii produc ceasuri,germanii masini,francezii avioane,olandezii si belgienii fac servicii germanilor ,polonezii fac servicii germanilor si rusilor fiind avantajati geografic,Cum poti sa faci comparatii?Ce a mai ramas din economia Romana?Zdrente.Am ajuns importatori de produse industriale exact ca o tara agrara ce am fost toata istoria.Perioada comunista si industrializarea a fost un accident.Si am avut noi grija sa fie ca inainte ca pe vremea taranistilor si liberalilor si a regelui.Adica cateva manufacturi,cativa muncitori,in rest tarani prosti si analfabeti care traiau de azi pe maine ,abrutizati de foame si de primitivismul societatii abuzati de coruptii perioadei: boierii liberali si taranisti si regele lor.Adica taricenii de azi,ciorbii ,patricii,ponti si antonesti,voiculesti si vosganienii ,nastasii si popesti ,mitrii si bercenii,toata pleiada de politicieni comunisti in blana de liberali sau socialisti care sunt cei care au condus tara spre dezastrul de azi.Cu mana lor.Da Boc e de vina
    • -2 (2 voturi)    
      numa matematicieni... (Joi, 20 octombrie 2011, 11:08)

      mark [anonim] i-a raspuns lui Constantin

      Europa are un moment mai greu.Romania il are si mai greu insa a strans cureaua chiar la timp ca sa nu intram in vizorul pietelor neinduratoare cu politicieni.Totusi am fost dinainte de al doilea razboi mondial si am ramas in urma istoric.Vrem ca in Europa , salarii , pensii dar nivelul e de Africa mai rasarita.Acuma ramane intrebarea , ne plangem ca babele sau vedem jumatatea plina...
  • 0 (4 voturi)    
    Vreti nu vreti (Joi, 20 octombrie 2011, 10:29)

    revelare [anonim]

    nivelul de trai a crescut in Romania si s-a redus nivelul fata de media Europeana... asta e.
    Da , ca sa ajungi la mercedes trebuie multi trec prin tico, plecand de la bicicleta.

    Asta trebuie sa vedeti, nu s ava vaitati ca nu avem toti mercedes, pentru ca acum cativa ani tot voi astia va vaitati ca avem biciclete si nu masini...
    si cand o sa trecem spre mercedes o sa va vaitati ca nu avem RR
    • +2 (2 voturi)    
      da... (Joi, 20 octombrie 2011, 11:16)

      catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui revelare

      da.. nivelul ed trai a crescut in Romania gratie boom-ului economic din perioada 2007-2008. Acest nivel de trai a crescut in parte si datorita apetitului de consum al romanilor care au facut credite intr-o veselie.. exact acele credite extrem de criticate astazi...Din pacate aceasta crestere nu reflecta o crestere economica sanatoasa a Romaniei
      • 0 (0 voturi)    
        Si cine nu s-a bazat pe consum (Joi, 20 octombrie 2011, 19:02)

        revelare [anonim] i-a raspuns lui catalin_mattei

        in aceeasi perioada?
        Atunci s-a atins un nivel, acum a dat putin inapoi, mai departe la el ne raportam, CA A FOST SANATOS SAU NU...

        De aici incolo vrem sa crestem in continure, indiferent ca a fosta tins "sanatos" sau nu.
        Acum putem creste sanatos,.
        Productia industriala creste mereu...
  • -1 (1 vot)    
    Unde (Joi, 20 octombrie 2011, 10:44)

    Florin [anonim]

    Nu inteleg faza cu Tico vs Mercedes. Spune AV undeva ? Că dacă franeaza mai incet, inseamna ca-l loveste si atuncide ce mi-as lua Tico ? Sunt putin bulversat. Cred ca de la frantuzescul bouleverse...
  • 0 (0 voturi)    
    matematic (Joi, 20 octombrie 2011, 13:08)

    Stefan [anonim]

    Daca luam pur matematic cresterea de la 10.400 la 11.000 inseamna un aprox 6% crestere. Daca luam inflatia anuala generala de 4% in 3 ani ar fi trebuit sa avem o crestere de 12%( adica 11.648 euro ) ca sa fim efectiv unde am fost si in 2007. Comparand 12% necesar cu 6% vedem ca numarul de produse cumparate este o scadere, adica cumperi 94 de paini in 2010 in loc de 100 in 2007.
    Poate am gresit si eu cu calculele ca si altii ?
    • +1 (1 vot)    
      Stefan (Joi, 20 octombrie 2011, 13:38)

      catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui Stefan

      exista totusi exprimarea in euro si prin urmare este necesar sa te raportezi la inflatia euro... sa nu uitam ca 1 euro in 2007 avea o valoare si in 2010 alta ( 3.3373 in 2007 curs mediu si 4.2099 in 2010/ cursuri conf BNR)
      • +1 (1 vot)    
        hmm (Joi, 20 octombrie 2011, 15:10)

        Stefan [anonim] i-a raspuns lui catalin_mattei

        Eu ma refeream la inflatie in general. Inflatia RON era mai mare decat inflatia de euro mai tot timpul(cred) depilda 6-7% anul acesta. Nu am vrut sa ma pierd in detalii, dar probabil ai dreptate, nici macar 90 paini nu as putea cumpara.
        • 0 (0 voturi)    
          da... (Joi, 20 octombrie 2011, 16:35)

          catalin_mattei [utilizator] i-a raspuns lui Stefan

          eu iti dau dreptate dar ceea ce vreau sa subliniez este faptul ca aceasta A Vass care este consilier economic pt Dl Boc conform matricilor ce le utilizeaza pt a justifica anumite lucruri de natura economica da dovada de o mediocritate ce ma sperie... ma sperie caci eu ca persoana condusa de Guv E Boc sunt cel ce primeste direct rezultatele profesionalismului domniilor lor
    • 0 (0 voturi)    
      Cumva ai gresit (Joi, 20 octombrie 2011, 19:05)

      revelare [anonim] i-a raspuns lui Stefan

      in sensul ca nu tocmai painea trebuia luata ca referinta, pentru ca in aceeasi perioada pretul alimentelor au crescut in toata lumea, datorita unnor factori ce nu tin de inflatie in general.
      • 0 (0 voturi)    
        exemple cu errori (Vineri, 21 octombrie 2011, 13:59)

        Stefan [anonim] i-a raspuns lui revelare

        inflatia simplificat se refera la preturile care au crescut in general, inclusiv painea. In articol se vorbeste de bunastare, de cresterea puterii de cumparare...
        Ce vroiam eu sa subliniez ca desi matematic poate a crescut puterea de cumparare, in realitate poate nu ai puterea de a cumpara mai multe produse ca in trecut. Am dat ca examplu un produs de baza ( painea ) care nu reprezinta un moft cand vine vorba de puterea de cumparare. Eu cred ca acum 4 ani aveai "puterea" de a cumpara mai multe paini ca acuma.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version