Costurile cu forţa de muncă raportate la costurile totale ale companiilor au crescut in Romania cu 10%, de la 9,26% în 2009, la 10,13% în 2010, potrivit studiului PwC Saratoga România 2011. Cu toate acestea, costurile cu forţa de muncă din România se menţin în continuare scăzute în comparaţie cu cele din Europa de Vest. ​Rentabilitatea Capitalului Uman a scăzut cu 12%, potrivit aceluiasi document, de la 1,53 la 1,34. Acest indicator analizează Rentabilitatea Capitalului Uman, măsurată ca fiind venitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetară (fie ea euro, dolar american sau leu) plătită de angajator sub formă de remunerare. Rezultatele studiului a fost prezentate în cadrul unei conferinţe organizată marti de PwC România.

„În actualul context economic, cele mai multe companii din România s-au confruntat cu o deteriorare a rezultatelor financiare. La aceasta s-a adăugat şi o uşoară majorare a costurilor cu forţa de muncă, pe măsură ce multe dintre companii au abandonat practicile de muncă neplătită sau de angajare cu normă redusa, care au fost utilizate pe scară largă în perioada de apogeu a crizei. Prin urmare, rentabilitatea medie a capitalului uman în România a scăzut în mod semnificativ în 2010. Acesta este un semn de îngrijorare cu privire la competitivitatea României, iar companiile locale ar trebui să se concentreze pe îmbunătăţirea rezultatelor financiare şi a productivităţii muncii, pentru a menţine atractivitatea României ca destinaţie de investiţii în Europa Centrală şi de Est”, a declarat Peter de Ruiter, Partener, Liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România.

Aceste evoluţii au adus rentabilitatea capitalului uman din România (1,34) aproape de media din Europa Centrală şi de Est (1,36). S-a menţinut însă un avantaj semnificativ în comparaţie cu Europa de Vest (1,17).

„După o cvasi-îngheţare a ratei de recrutări externe în 2009, companiile din România au început din nou să recruteze personal din afara organizaţiei pentru toate poziţiile, rata de recrutare externă dublându-se în 2010 faţă de 2009 (14,1% şi respectiv 6,7%). Aceasta este încă o dovadă că firmele autohtone au depăşit mentalitatea de supravieţuire din perioada crizei din 2009 şi au început să-şi refacă efectivele. Cu toate acestea, în condiţiile în care perioada tulbure din punct de vedere economic se pare că se va prelungi, este important pentru companiile locale să rămâna suple şi agile şi să păstreze un control ferm asupra costurilor”, a adăugat Peter de Ruiter.

O serie de alte măsuri specifice de Resurse Umane, incluzând aproape dublarea numărului de ore de training per angajat, care a ajuns acum la 25 ore/angajat/ an si care astfel depăşeşte cifrele similare din Europa Centrală şi de Est, au dus la creşterea angajamentului forţei de muncă, element de asemenea măsurat în studiu prin intermediul ratei absenteismului şi a rotaţiei de personal.

Analizând structurile organizaţionale, raportul observă o creştere cu 38% a numărului de angajaţi alocaţi la un manager. În privinţa departamentului de Resurse Umane, s-a remarcat de asemenea creşterea numărului de angajaţi alocaţi la un responsabil Resurse Umane, acompaniată de o optimizare cu 15% a costurilor departamentale proprii.

Studiul PwC Saratoga Romania 2011 prezintă date exhaustive referitoare la indicatori ai Capitalului Uman pe baza datelor colectate de la 81 de companii participante din cinci ramuri economice (telecomunicaţii şi tehnologie, produse industriale, industria farmaceutică, industria bunurilor de larg consum şi sectorul bancar).