​Analiza HotNews

Ce inseamna pentru economie sa reduci deficitul la 1,9-2,5% din PIB? Care sunt reformele prioritare si cati bugetari trebuie pusi pe liber?

de Dan Popa     HotNews.ro
Marţi, 8 noiembrie 2011, 8:42 Economie | Finanţe & Bănci

 documente
(08 Nov 2011) PDF, 246KB
Aflati sub restrictiile acordului cu FMI, Romania se va incadra in tinta de deficit bugetar pe 2011 (4,4% din PIB/cash si sub 5% din PIB/ESA), ne asigura oficialii Fondului, chiar daca in primele noua luni veniturile au fost mai mici decat se anticipa. In 2012, trebuie sa reducem insa deficitul pana sub nivelul de 3% din PIB/ESA. Atingerea acestei tinte fiscale impune continuarea restrictiilor de cheltuieli, spun reprezentantii FMI. Din care cheltuieli sa mai tai sau unde poti creste veniturile ca sa confirmi? Sa pornim de la cateva realitati: in 2011, consumul privat s-a ajustat in termeni reali cu 15%, iar cel bugetar cu doar 10%. Avem o reducere de cheltuieli bugetare facuta cu intarziere, iar ajustarea a fost efectuata in special la nivelul salariilor si cheltuielilor sociale.
  • Cheltuielile curente de functionare a aparatului de stat au ramas la acelasi nivel, ca procent din incasari
Raportat la nivelul veniturilor, cheltuielile curente de functionare a aparatului de stat au ramas la acelasi nivel, ca procent din incasari, confirma presedintele Consiliului Fiscal, Ionut Dumitru.
ajustarea cheltuielilor
Foto: Hotnews

Provocarea majora pentru anii urmatori este, in opinia lui, cum iesim din prociclicitate. "Aici poate sa aiba sens cat de ambitiosi putem fi in privinta consolidarii fiscale. Alte provocari sunt imbunatatirea eficientei cheltuirii banului public, cresterea colectarii taxelor si reducerea semnificativa a evaziunii fiscale", explica seful Consiliului Fiscal.

Dumitru aminteste un lucru simplu: Bulgaria- cu taxe mai mici decat noi - colecteaza mai mult la buget. "Prin reducerea cotei unice, chiar la un nivel mai mic decat la noi si cu un TVA de numai 20% Bulgaria are incasari mai mari decat Romania, tocmai pentru ca a reusit in acest fel sa reduca parte din evaziunea fiscala. In mod cert avem o problema in ceea ce priveste evaziunea, pe care noi o estimam la 10%. Avem nevoie de o reforma adanca a sistemului, iar exemplul Bulgariei poate fi folositor", crede Ionut Dumitru.
  • Crestera economica foarte ridicata, alimentata de intrari de capitaluri straine a dus la cresterea datoriei externe
Inainte de criza am avut o crestere economica foarte ridicata, alimentata de intrari de capitaluri straine. Aceasta a dus la cresterea datoriei externe. "Atat sectorul privat cat si sectorul public isi finanta consumul si investitiile pe baza capitalurilor straine. Din aceasta cauza Romania, alaturi de statele baltice au fost foarte
ajustarea consumului
Foto: Hotnews
vulnerabile la schimbarea sentimentului pietelor", mai spune Dumitru.

"Pe partea de cheltuieli bugetare, cea mai puternica ajustare s-a produs la nivelul salariilor si cheltuielilor sociale. In ceea ce priveste cheltuielile curente, ele au ramans relativ constante, ca procent din incasarile bugetare.

In perioada 2009, 2010 si in prima jumatate din 2011 se constata o scadere a investitiilor publice de durata cu 60%.

"In contextul in care spatiul de indatorare al sectorului privat nu exista, avem nevoie de absorbtie de fonduri europene si chiar politici publice de stimulare a economisirii pe termen lung", spune Dumitru.

O alta sursa de finantare, considera economistul roman, ar putea fi data de imbunatatirea colectarii banilor publici, cu atat mai mult cu cat nivelul taxelor si impozitelor din Romania au un nivel relativ mic, dar sunt dezechilibrate.

Pe termen scurt, modelul de crestere economica din Romania va continua sa se bazeze pe intrarile de capitaluri straine in conditiile in care necesarul de investitii va fi mai mare decat economisirea interna.
  • Asistam la o scadere abrupta recenta a investitiilor publice pe standarde ESA95
Stimularea intrarilor de investitii straine directe si cresterea absorbtiei fondurilor europene nu genereaza datorie externa (exceptand partea de credite intra-grup din cadrul investitiilor straine directe).
investitii publice
Foto: Hotnews


Este nevoie de politici publice indreptate in directia cresterii economisirii interne (nu numai prin depozite bancare, ci si prin economisire in sisteme private de pensii, asigurari de sanatate, banci de economisire-creditare, planuri de economisire pentru studii etc.) ca sursa de finantare a investitiilor si reducerea  dependentei de intrarile de capitaluri straine (economisire externa).

Mai trebuie spus ca toate calculele indica faptul ca am asistat la o scadere abrupta recenta a investitiilor publice pe standarde ESA95. Guvernul se lauda la inceputul anului ca a primit acceptul FMI pentru a da drumul cheltuielilor de investitii, insa cifrele nu arata un proces investitional incurajator din partea statului.

Analistii au sustinut in nenumarate randuri ca investitiile publice nu ar trebui diminuate, mai ales in aceasta perioada cand sectorul privat inca sufera si economia nu si-a revenit complet. Solutiile corecte pentru respectarea tintei de deficit tin in special de taierea cheltuielilor inutile, nu de reducerea alocarilor pentru investitii.

contributii crestere
Foto: Hotnews
Una dintre solutii ar fi sa crestem gradul de absorbtie al banilor europeni. "S-au trezit tardiv. Trebuia ca Guvernul sa faca acest lucru din 2009", crede un fost ministru de Finante.
  • Ce e si cu deficitul asta si cat de corect indica o afectiune economica?

Inchipuiti-va doua familii- Ionescu si Popescu.  Ionescu o duce bine si isi cumpara o casa de 300.000 de euro prin credit. Are un venit lunar de 10.000 de euro care ii permite sa faca acest lucru, intrucat nu cheltuie pe luna mai mult de 1000 de euro pentru intretinerea familiei. Anual, el incaseaza  prin urmare 120.000 de euro si cheltuie 12.000. Inainte de a-si lua casa, este pe surplus bugetar. Dupa ce si-a facut creditul, e pe deficit cu 180.000 euro. Un deficit  bugetar de 150%!!! Tehnic, nimeni nu ar mai trebui sa se apropie de Ionescu, ba chiar ar urma sa i se ceara sa isi reduca cheltuielile si sa aplice masuri de austeritate. Asta daca nu i se va impune sa isi vanda si lucruri de prin casa (sa le "privatizeze").

Popescu. Are un venit de 12.000 de euro anual. Cheltuie insa 13.000 de euro, fiindca ii plac excursiile si mancarea din restaurantele de fitze. Tehnic, e pe deficit. Vinde insa o bucata de teren cu 10.000 de euro si trece pe "excedent". Nu isi schimba insa stilul de viata. Intrucat a trecut de pe minus pe plus, toata lumea il apreciaza si spune ca acela e modelul corect, sa treci de pe deficit pe excedent.

Este insa mai "sanatos" financiar Popescu decat Ionescu? Nici vorba. Citeste aici mai multe

  • Poate fi privatizarea o solutie?

Unii spun ca da, altii ca nici vorba. Fiecare are argumentele sale, valide si plauzibile. Avantajele privatizarii - pe scurt-, sunt ca iti aduc bani la buget, ca asigura un management  de o calitate mai buna decat cea a Statului si ca asigura venituri viitoare prin impozitele pe care ulterior le achita la buget.

Dezavantajele sunt ca odata privatizat, nu mai dispui de parghiile economice prin care participi direct in business,sau  ca managerul privat poate da afara o parte a angajatilor,, antrenand cresterea cheltuielilor Statului pe partea protectiei sociale. Prof. Daniel Daianu crede ca ar fi o "nerozie", o "prostie" ca Romania sa privatizeze companiile mari din domeniul energiei, care sunt profitabile, asa cum a sugerat FMI.

Daca tragi linie, privatizarea pare a fi insa calea cea mai buna in acest context.

  • Bugetarii- sunt prea multi, prea putini sau e ok numarul lor?
Nimeni nu stie, cata vreme nu exista un studiu care sa indice care ar fi numarul "corect". Nimeni nu stie de cati bugetari e nevoie pentru ca sistemul sa functioneze. Sa dai afara bugetarii in exces poate fi o solutie, daca ai pregatite programe de reconversie profesionala si in niciun caz nu dai simultan sute de oameni afara. Ca sa ii poti mentine pe toti, e nevoie sa aduci bani la buget. Dar daca reusesti sa aduci bani mai multi, de ce sa ii dai pe plata salariilor unor functionari angajati doar pe criterii de rudenie politica?

Pana in 2010, salariul mediu din sectorul public a fost mai mare decat in sectorul privat, insa reducerea cu 25% a salariilor din sectorul bugetar incepand cu cea de-a doua jumatate a anului 2010 a redus castigul mediu in
evolutie numar bugetari
Foto: Hotnews
sectorul public la mai putin decat media din sectorul privat. Datele din luna decembrie 2010 indica faptul ca salariul mediu brut in sectorul public a scazut de la 2,108 lei, in trimestrul II 2010 la 1,701 lei in trimestrul IV 2010, sub media de 2,013 lei, in sectorul privat.

  • In perioada 2005-2008 numarul de angajati bugetari a crescut cu aproximativ 170.000 pana la aproximativ 1,4 milioane de persoane

Cele mai mari cresteri ale numarului de personal au avut loc la nivelul autoritatilor locale (aproximativ 90.000), la care s-a adaugat o crestere a personalului de aproximativ 50.000 de angajati in cadrul administratiei centrale. Ca urmare a eforturilor autoritatilor de ajustare fiscala, numarul total de angajati in sectorul guvernamental a scazut cu 132.000 (la 1,26 milioane angajati) intre sfarsitul anului 2008 si decembrie 2010. Mai mult de 50 la suta din aceste reduceri de personal au avut loc la nivel local (aproximativ 76.000), din care 29.000 de persoane in cadrul invatamantului preuniversitar. De asemenea, un declin puternic al numarului de angajati s-a inregistrat in sectorul de sanatate (aproximativ 33.000).

Personalul din sectorul bugetar este impartit aproximativ egal intre administratia centrala si institutiile auto-finantate si administratiile locale. Numarul persoanelor angajate in sectorul bugetar a fost de aproximativ 1,26 milioane de oameni in luna decembrie 2010. In cadrul institutiilor finantate din bugetul de stat numarul de personal este de aproximativ 350.000 de oameni, cu cea mai mare parte a personalului in cadrul Ministerului Administratiei si Internelor si Ministerului Apararii. Institutiile auto-finantate, cea mai mare parte spitale si universitati, au aproximativ 380.000 de angajati. Aceste institutii sunt in mare parte finantate prin transferuri directe de la bugetul administratiei centrale. Restul de aproximativ 600.000 de persoane se afla la nivelul autoritatilor locale.


Citeste mai multe despre   












Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

3785 vizualizari

  • +6 (6 voturi)    
    e si normal (Marţi, 8 noiembrie 2011, 9:19)

    kin3zu78 [utilizator]

    eu am depus la Administratia financiara sector 3 actele necesare eliberarii unui certificat fiscal de miercurea trecuta si de ieri dimineata pana la aceasta ora este INCA la semnat. E bataie de joc, sa stea un amarat de act la semnat 2-3 zile ca doamna directoare are alte lucruri mai importante de facut. Din pacate majoritatea bugetarilor mai ales cei din primarii si AF cam freaza ridichea, au program de la 08:30 vin la ora 09:00 pana beau cafeau etc , la sfarsit de program normal este 16:30 insa de pe la ora 15:00 nu prea ii mai vezi. Timpul trece leafa merge.
  • +3 (7 voturi)    
    Cati? (Marţi, 8 noiembrie 2011, 9:25)

    Trantorul [anonim]

    90% cel putin
  • +5 (9 voturi)    
    oricati (Marţi, 8 noiembrie 2011, 9:26)

    airamerica [utilizator]

    Oricati bugetari ar pune pe liber, tot nu e destul, trebuie si mai multi dati afara si mai putin platiti, pentru ca oricun nu fac NIMIC, nu stiu sa faca NIMIC si cel mai grav, nu vor sa faca NIMIC
    • -3 (9 voturi)    
      si 90% din patroni arestati (Marţi, 8 noiembrie 2011, 9:46)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui airamerica

      nu contribuie cu nimic la societate, nu fac nimic pentru societate si nu vor in veci sa dea ceva pentru societate (ma refer la obligatiile legale). Pana nu bagam la greu in puscarie patroni pentru evaziune fiscala, murim in chinuri!
    • -2 (2 voturi)    
      Bugetarul de la cap se împute... (Marţi, 8 noiembrie 2011, 17:01)

      Bulgaru' [anonim] i-a raspuns lui airamerica

      Da, dacă te referi la bugetarii Băsescu, Boc, Udrea, Anastase, Blejnar&comp sunt perfect de acord: trebuie dati afara (după gustul meu, undeva mai către Jilava...), pentru că oricum nu fac NIMIC, nu stiu să facă NIMIC bun pentru Ţară şi cel mai grav, nu vor să faca NIMIC altceva în funcţiile pe care le ocupă decât să îşi umfle buzunarele şi conturile lor şi camarilei din jurul lor !!!
  • +3 (5 voturi)    
    si privati si bugetari (Marţi, 8 noiembrie 2011, 10:09)

    andu [anonim]

    rica asta bugetari/privati e total inutila, de vreme ce fiecare are "vina" lui. Aia de la privat zic de bugetari ca ei duc greul si ceilalti freaca ridichea (ceea ce e partial edavarat), iar bugetarii zic de privati ca evazioneaza bugetul lucrind fara a declara veniturile reale (ceea ce iar e partial adevarat). Tipir romanesc, a te uita in curtea vecinului!!! Ce ar fi daca bugetarul ar munci cum trebuie, iar privatul nu ar dosi anumite venituri, pentru a nu plati taxele? Ce bine ar fi in tara asta daca TOTI am munci si ne-am respecta (munca si intre noi)!!!
    • -2 (4 voturi)    
      nu pricepi? (Marţi, 8 noiembrie 2011, 10:17)

      airamerica [utilizator] i-a raspuns lui andu

      Cei din privat sunt OBLIGATI sa doseasca niste bani: ca sa dai spaga bugetarului iti trbuie ceva negritura, ca altfel de unde bani?
    • +3 (3 voturi)    
      In sfarsit un comentariu echilibrat! (Marţi, 8 noiembrie 2011, 10:49)

      duda [utilizator] i-a raspuns lui andu

      Subscriu la tot ce-ai spus.

      As mai avea de adaugat cateva lucruri: bugetarii si privatii sunt niste categorii mult prea abstracte. In spatele acestor categorii se ascund oameni, iar oamenii au si bune si rele (si la bugetari si la privati).

      De cativa ani ochii tuturor sunt insa indreptati catre bugetari, pentru ca ei sunt platiti din banii nostri, ai tuturor. Dar refuz sa cred ca TOTI bugetarii trag matza de coada si ca trebuie concediati.

      Problema sta (cred eu) la conducerea institutiilor bugetare (ministere, primarii, spitale, etc). E o problema majora de resurse umane peste tot in aparatul bugetar si cred ca mentalitatea ca "la stat slujbele trebuie sa fie sigure si prost platite" creaza o gramada de probleme.

      Sa dau un singur exemplu: sa presupunem ca avem un angajat incompetent la stat intr-un post cheie. In mod normal seful lui ar trebui sa-l inlocuiasca. Dar cu cine? Oamenii capabili se pot angaja oricand la "privat" pe un salariu de cateva ori mai mare. Care e solutia? De multe ori se apeleaza la tineri care vor sa faca treaba dar nu au experienta. Problema e ca atunci cand vor capata experienta vor pleca si ei mai departe pe salarii mai mari.
  • +2 (2 voturi)    
    metalitatea! (Marţi, 8 noiembrie 2011, 11:05)

    resita31 [utilizator]

    nu datul afara dintr-un sector sau altul sau reducerea salariala intr-un sector sau altul (oricum, daca am face un calcul onest de raport preturi salarii in euro si l-am raporta la orice tara pe care o vrem ca model, suntem campioni mondiali la dramuiala si strans din dinti), ... ci mentalitatea!!!
    la mentalitate avem de lucru si la constiinta! daca rezolvam problema asta, cred ca problemele se vor rezolva in Romania. cat timp vom promova oameni care cauta vinovati si nu solutii, care consstruiesc si nu distrug, nu vom evolua niciodata.
    • 0 (0 voturi)    
      inversati, va rog, construiesc cu distrug (Marţi, 8 noiembrie 2011, 13:04)

      resita31 [utilizator] i-a raspuns lui resita31

      cu scuzele de rigoare.
  • +3 (3 voturi)    
    salarii mai mari la bugetari? (Marţi, 8 noiembrie 2011, 11:51)

    raulica [anonim]

    Aiurea , nu sint salariile mai mari la bugetari decitla privat , doar sint DECLARATE CORECT in statistici deoarece privatii declara majoritatea ca platesc salariul minim pentru a nu plati taxele si impozitele , decj EVAZIUNE CLARA. Aici trebuie sa se gaseasca o solutie, nu statistici eronate.
  • 0 (2 voturi)    
    hehe (Marţi, 8 noiembrie 2011, 11:52)

    Mazeta [utilizator]

    Basescu vrea taxele unui stat comunist, dar ofera serviciile unui stat ultra-capitalist. Smecher baiatu'. p.s. care e raportul populatie/bugetari in franta, italia, germania, bulgaria, polonia?
    • 0 (0 voturi)    
      prin raport (Marţi, 8 noiembrie 2011, 13:50)

      pipi [anonim] i-a raspuns lui Mazeta

      populatie/bugetari cred ca ai vrut sa spui contribuabili/bugetari (unde contribuabil poate sa fie si un angajat in sistemul bugetar, iar un bugetar poate sa fie si un pensionar de ex.)
      • 0 (0 voturi)    
        nu, domne (Marţi, 8 noiembrie 2011, 14:29)

        Mazeta [utilizator] i-a raspuns lui pipi

        populatie/bugetari, sa vedem si noi o tara cu x oameni cam de cati bugetari are nevoie. Nu om avea noi cercetari in aceasta privinta, dar nu ne putem uita la altii si sa facem o medie?
  • +2 (2 voturi)    
    de ce cu deficit? (Marţi, 8 noiembrie 2011, 13:31)

    iorgu [anonim]

    Poate cineva sa explice de ce e "regula" ca un stat cum e Romania sa functioneze pe deficit? Mai ales ca suntem saraci comparativ cu Vest-ul?
    Intr-o familie, intr-o companie - cat timp se poate trai in acest fel? Adica an de an sa iti acoperi pierderile cu imprumuturi.
    Ar fi acceptabil "minusul" bugetar dintr-un an in cazuri exceptionale - calamitati naturale, razboi... Dar noi de 10-20 de ani tot pe deficit suntem: http://ro.wikipedia.org/wiki/Deficit_bugetar. In situatii normale, cheltuim cat avem sau mai putin - dar nicidecum mai mult.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri