Romania ar trebui sa urmeze in urmatorii 3 -5 ani regula lui 44 care presupune o tinta pentru rata de inflatiei in jur de 4% si deficite in jur de 4%. Mai explicit, inflatia ar trebui sa tinteasca un interval centrat pe 4% (+/-1%), deficitul bugetar sa se situeze in jur de 4% (+/-1%) iar deficitul de cont curent sa se plaseze in jur de 4% (+/-1%), scrie Lucian Isar, fostul economist sef al Bancpost

Lucian IsarFoto: Hotnews

Romania este o tara cu economie in curs de dezvoltare a carei politici economice ar trebui, tinand cont de realitatile interne si externe, sa aiba ca si deziderat cresterea avutiei si bunastarea populatiei in conditiile asigurarii viabilitatii institutiilor. Procesul de convergenta reala nu poate fi realizat decat in masura in care restrictiile nominale permit o astfel de evolutie.

  • Tintele impuse in ultima perioada si acceptate de autoritati au fost generate in alte conditii istorice si pentru alt gen de economii

Spre exemplificare, deficite sub 3% sunt greu de atins in diferite momente ale ciclului economic inclusiv de economiile avansate. Deficite plasate in jurul lui 4% nu doar ca sunt sustenabile in conditii de crestere economica dar si permit refacerea potentialului economiei prin investitii in economia reala. Investitorii, cind analizeaza capacitatea de rambursare a datoriei unei tari, nu se ancoreaza in inexistenta momentana a deficitelor ci rumineaza asupra capacitatii de crestere economica a respectivei economiei. Investitiile cu rentabilitate mai mare decit costul finantarii si expansiunea economiei sunt solutia din iesirea din capcana austeritatii.

O inflatie redusa nu este un deziderat per se daca se realizeaza nenatural prin agravarea recesiunii si prelungirea perioadelor de stagnare. Un astfel de procedeu de calmare doar momentana a inflatiei, pentru poza de sfirsit de clasa, nu face decit sa acumuleze tensiuni care distorsioneaza procesele economice la un moment ulterior. O inflatie redusa aflata in jurul a 4% promovata de anumiti economisti si anumite economii permite reancorarea anticiparilor si absorbtia inflatiei structurale fara a forta autoritatile monetare sa sugrume economia prin conditii monetare restrictive si reglementari care sa reduca creditarea si viteza banilor.

  • O inflatie in jurul a 2% si un deficit mult sub 3% se pot obtine relativ usor dupa inca 3 ani de recesiune or stagnare

Politicile economice in Romania ar trebui sa se concentreze si asupra pilonului economiei reale si nu doar asupra unor indicatori macro nominali. O inflatie in jurul a 2% si un deficit mult sub 3% se pot obtine relativ usor dupa inca 3 ani de recesiune or stagnare. Mai corect spus o incercare rupta de realitate de a obtine un deficit mult sub 3% si o inflatie in jur de 2% nu va face decit sa genereze acesti 3 ani de recesiune.

Statul prin diferitele masuri ar trebui sa actioneze doar la nivelul mezzoeconomic. La nivel micro energiile creative au capacitatea de a produce fenomene emergente greu de modelat in ciuda progreselor din domeniul sistemelor adaptative complexe. Ambitiile demiurgice ar trebui sa se retina de la a afecta acest nivel deoarece imixtiunile la acest nivel denatureaza profund capabilitatile regenerative ale economiei fie prin demotivare fie prin complacere.

La nivel macro acolo unde actioneaza arhitectii de alegere cei doi piloni nominali trebuie sa fie bine ancorati in realitati la 4% pentru a permite spatiu de dezvoltare.

  • La nivel mezzoeconomic statul are multe de facut

O actiune usor de realizat la nivel mezzoeconomic cu efect de multiplicare semnificativ, inclusiv dupa captura statului,este constructia de poli de crestere. O astfel de constructie implica participarea statului si a sectorului privat autohton si strain. Implicarea statului reuseste sa rezolve doua probleme si anume : pauperizarea sectorului autohton , credibilitatea unor investitii realizate de antreprenorii autohtoni din perspectiva investitorilor straini. Investitiile in infrastructura in Romania datorita fenomenului de captura a statului ( comisioane) nu au un multiplicator supraunitar de maniera in care sunt efectuate in prezent.

Fortarea realizata de autoritatile romane este menita sa permita aderarea in zona euro in 2015. Deja o sumedenie de economisti valorosi au verbalizat motivele pentru care nu ar trebui sa ne propunem 2015 ca si data de aderare si sa fortam ajustari nominale. in timp ce economistii se chinuie sa produca argumente de substanta autoritatile vin cu unele amuzante . Printre acestea ultimele prezentate sunt beneficiul de a avea un nou comitet interministerial, rezolvarea din timp a aspectelor operationale de genul transportului cu camionele a bancnotelor si monedelor euro si nu in ultimul rind dificultatea alegerii unei alte date oportune in conditiile actuale de incertitudine globala.

Regula lui 44 aplicata pe parcursul urmatorilor ani nu este doar sustenabila din punctul de vedere al investitorilor ci si permite refacerea economiei reale.

Cteste textul integral scris de Lucian Isar