Lucian Isar: Regula lui 44

de DP     HotNews.ro
Marţi, 8 noiembrie 2011, 21:47 Economie | Finanţe & Bănci

Lucian Isar
Foto: Hotnews

Romania ar trebui sa urmeze in urmatorii 3 -5 ani regula lui 44 care presupune o tinta pentru rata de inflatiei in jur de 4% si deficite in jur de 4%. Mai explicit, inflatia ar trebui sa tinteasca un interval centrat pe 4% (+/-1%), deficitul bugetar sa se situeze in jur de 4% (+/-1%) iar deficitul de cont curent sa se plaseze in jur de 4% (+/-1%), scrie Lucian Isar, fostul economist sef al Bancpost

Romania  este o tara cu economie in curs de dezvoltare a carei politici economice ar trebui, tinand cont de realitatile interne si externe, sa aiba ca si deziderat cresterea avutiei si bunastarea populatiei in conditiile asigurarii viabilitatii institutiilor. Procesul de convergenta reala nu poate fi realizat decat in masura in care restrictiile nominale permit o astfel de evolutie.

  • Tintele impuse in ultima perioada si acceptate de autoritati au fost generate in alte conditii istorice si pentru alt gen de economii

Spre exemplificare, deficite sub 3%  sunt greu de atins in diferite momente ale ciclului economic inclusiv de economiile avansate. Deficite plasate in jurul lui 4% nu doar ca sunt sustenabile in conditii de crestere economica dar si permit refacerea potentialului economiei prin investitii in economia reala. Investitorii, cind analizeaza capacitatea de rambursare a datoriei unei tari, nu se ancoreaza in inexistenta momentana a deficitelor ci rumineaza asupra capacitatii de crestere economica a respectivei economiei. Investitiile cu rentabilitate mai mare decit costul finantarii si expansiunea economiei sunt solutia din iesirea din capcana austeritatii. 

O inflatie redusa nu este un deziderat per se daca se realizeaza nenatural prin agravarea recesiunii si prelungirea perioadelor de stagnare. Un astfel de procedeu de calmare doar momentana a inflatiei, pentru poza de sfirsit de clasa, nu face decit sa acumuleze tensiuni care distorsioneaza procesele economice la un moment ulterior. O inflatie redusa aflata in jurul a 4% promovata de anumiti economisti si anumite economii permite reancorarea anticiparilor si absorbtia inflatiei structurale fara a forta autoritatile monetare sa sugrume economia prin conditii monetare restrictive si reglementari care sa reduca creditarea si viteza banilor.

  • O inflatie in jurul a 2% si un deficit mult sub 3% se pot obtine relativ usor dupa inca 3 ani de recesiune or stagnare

Politicile economice in Romania ar trebui sa se concentreze si asupra pilonului economiei reale si nu doar asupra unor indicatori macro nominali. O inflatie in jurul a 2% si un deficit mult sub 3% se pot obtine relativ usor dupa inca 3 ani de recesiune or stagnare. Mai corect spus o incercare rupta de realitate de a obtine un deficit mult sub 3% si o inflatie in jur de 2% nu va face decit sa genereze acesti 3 ani de recesiune. 

Statul prin diferitele masuri ar trebui sa actioneze doar la nivelul mezzoeconomic. La nivel micro energiile creative au capacitatea de a produce fenomene emergente greu de modelat in ciuda progreselor din domeniul sistemelor adaptative complexe. Ambitiile demiurgice ar trebui sa se retina de la a afecta acest nivel deoarece imixtiunile la acest nivel denatureaza profund capabilitatile regenerative ale economiei fie prin demotivare fie prin complacere.

La nivel macro acolo unde actioneaza arhitectii de alegere cei doi piloni nominali trebuie sa fie bine ancorati in realitati la 4% pentru a permite spatiu de dezvoltare.

  • La nivel mezzoeconomic statul are multe de facut

O actiune usor de realizat la nivel mezzoeconomic cu efect de multiplicare semnificativ, inclusiv dupa captura statului,este constructia de poli de crestere.  O astfel de constructie implica participarea statului si a sectorului privat autohton si strain. Implicarea statului reuseste sa rezolve doua probleme si anume : pauperizarea sectorului autohton , credibilitatea unor investitii realizate de antreprenorii autohtoni din perspectiva investitorilor straini. Investitiile in infrastructura in Romania datorita fenomenului de captura a statului ( comisioane) nu au un multiplicator supraunitar de maniera in care sunt efectuate in prezent.

Fortarea realizata de autoritatile romane este menita sa permita aderarea in zona euro in 2015. Deja o sumedenie de economisti valorosi au verbalizat motivele pentru care nu ar trebui sa ne propunem 2015 ca si data de aderare si sa fortam ajustari nominale.  in timp ce economistii se chinuie sa produca argumente de substanta autoritatile vin cu unele amuzante . Printre acestea ultimele prezentate sunt beneficiul de a avea un nou comitet interministerial, rezolvarea din timp a aspectelor operationale de genul transportului cu camionele a bancnotelor si monedelor euro si nu in ultimul rind dificultatea alegerii unei alte date oportune in conditiile actuale de incertitudine globala.

Regula lui 44 aplicata pe parcursul urmatorilor ani nu este doar sustenabila din punctul de vedere al investitorilor ci si permite refacerea economiei reale.

Cteste textul integral scris de Lucian Isar



Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

2460 vizualizari

  • -2 (4 voturi)    
    hai fraate (Marţi, 8 noiembrie 2011, 21:56)

    gigi [anonim]

    implicarea statului, deficit x%, inflatie y%, habar n-ai despre ce vorbesti, ai preluat niste expresii de la TV, nu stii cu ce se mananca, dar tii predici despre cum ar trebui statul sa manevreze economia. Despre ne-implicarea statului ai auzit ?

    Am vazut cum cheltuieste statul banii inca a mia oara de cand exista conceptul de stat: in proiecte aberante, asfalteaza vasile milea si timisoara cand soseaua era excelenta, construiesc o autostrada buc-ploiesti care nu-si justifica existenta, etc etc.

    In mintea ta si a altor pseudo-analisti, statul e Dumnezeu, daca statul nu cheltuieste (din banii tuturor evident), iarba se usuca
    • +3 (3 voturi)    
      ne leshi? (Marţi, 8 noiembrie 2011, 22:53)

      baubau [anonim] i-a raspuns lui gigi

      bai gigel, daca tu crezi ca Lucian Isar nu stie ce vb, tu nu stii cate urechi ai, amice!
      Omul Isar Lucian este prea destept pentru tara asta.
      Ar trebui sa invatam putin din ceea ce spune dl Isar...
      De curiozitate, cauta pe google expresia "studii lucian isar", si da un click pe primul link.

      Nu tin partea dlui Isar, dar am lucrat intr-o organizatie in care lumea avea un respect deosebit pentru omul acesta, pentru ce are in cap; asadar este frustrant pentru cineva care il cunoaste catusi de putin, sa vina un gigel si sa ii puna la indoiala judecata dlui Isar.
      • -2 (2 voturi)    
        nu conteaza ca este (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 0:13)

        nea caisa [anonim] i-a raspuns lui baubau

        prea destept pentru tara asta... conteaza ce a facut pentru tara numita inca Romania... e suficient sa vad ca a lucrat la Bancpost :-)) cine stie cunoaste ce si cum a fost cu Bancpost-ul

        baubau tu ai actiuni la Isar sau te plateste in aur acum cu criza?

        drama tarii este ca este plina de baieti destepti, daca erau mai prosti si mai patrioti poate o duceam si noi mai bine!
  • -1 (3 voturi)    
    tupeu de speculator (Marţi, 8 noiembrie 2011, 22:01)

    Gigel [anonim]

    Dupa acel trading blooper de la butoanele Bancpost mai avem obraz sa iesim in public?

    Uitam prea repede lucurile din care ne-am tras cele mai usturatoare invataminte, reputatiile se refac in mod natural daca stai intr-un con de umbra 2-3 ani, ceea ce este un defect major al acestui popor.

    Nenea Isarescu inca nu te-a uitat, poate cand o reveni EURRON la 3.7 :)
    • +2 (2 voturi)    
      tupeu de agitator (Marţi, 8 noiembrie 2011, 23:00)

      bau [anonim] i-a raspuns lui Gigel

      Valoarea unui specialist nu este data de faptele sale trecute, ci reprezinta masura potentialului sau in viitor...

      Hai sa fim struti toti cei care am trecut pe rosu, si sa nu mai conducem niciodata vreo masina...
      Cand va fi EUR/RON = 3.7 vei fi dumneata guvernator al Bancii Nationale...
      Pana atunci, actualul guvernator ar putea cere ajutorul lui Isar Lucian. Pacat ca oamenii care pot nu au sansa de a-si pune in valoare potentialul...
    • -2 (2 voturi)    
      pe cont propriu (Marţi, 8 noiembrie 2011, 23:16)

      Cristina [anonim] i-a raspuns lui Gigel

      El a fost singurul trezorier care si-a pierdut functia, deci banuiesc ca a speculat pe cont propriu. La ING si RBS nu s-au produs schimbari atunci.
      Imi amintesc cum vorbea la Money Channel in toamna lui 2008, si ne aburea ca leul se depreciaza pentru ca s-au facut niste operatiuni de swap, ca din cauza CDS-ului adica. Apoi parca a vorbit Isarescu cu aluzie directa la trezorieri care vin pe post si spun prostii.
      Acum e adeptul punerii pe foc a economiei cu deficit mai mare sau cu dobanda de politica monetara mai mica. Eu nu sunt de acord, dar are voie sa-si exprime opinia. Daca arata articolul unui redactor sigur i l-ar fi trimis inapoi la periat.
  • -2 (4 voturi)    
    Păsăreasca financiară (Marţi, 8 noiembrie 2011, 22:08)

    Un cititor român [anonim]

    M-as fi bucurat daca articolul Dlui Lucian Isar - preluat din Standard.ro, defunctul cotidian al Grupului Realitatea-Catavencu - ar fi fost scris in limba română de Bucureşti, nicidecum intr-o limba din amintiri, impregnata cu topici subrede si italienisme ("mezzoeconomic"), daca ghicesc eu bine.

    Se apropie momentul, cred, cand specialisti romani bine instruiti, dar care au luat calea strainatatii, sa poata fi publicati in patria-mumă doar prin intermediul unor traduceri din romana in romaneste. Atunci, echipa de traducatori ar putea eventual descifra, si chiar dezvalui, dialectul in care numitii se exprima, nu doar in forma, ci si in fond.
  • +3 (3 voturi)    
    e super ok propunerea (Marţi, 8 noiembrie 2011, 22:13)

    ionut [anonim]

    Voi sunteti ne...cititi? Propunerea lui Isar e super ok. In orice model econometric ati rula-o, rezultatele ne-ar avantaja. Cel mai bine ar fi ca unii dintre noi sa puna mana pe o carte de economie. Macar o data pe an...
    • +1 (1 vot)    
      de acord... (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 0:09)

      alex_1 [utilizator] i-a raspuns lui ionut

      foarte bine scrisa... nu-ti trebe modele in Eviews sa fi de acord. e clar pentru oricine ca un deficit sub 3% ne-ar fi daunator. de altfel, as spune urmatorul lucru: dat fiind ineficacitaea cheluielilor bugetare (exisa statistici pt a masura aceasta eficacitate, dar nu cred ca publicam asa ceva) - dat fiind acest lucru, o masura buna ar fi sa se taie ceea ce nu reprezinta investitii si sa se reduca taxele. adca sa lasam economia sa lucreze singura in a se reface de la nivel micro. unfel de stimulus prin reducere de taxe.

      in plus, ceea ce dl Isar cred ca intelege prin nivel mezzo este probabil interventie la nivel de industrie (nu mai jos de asta). Lucrul asta poate fi bun si poate aduce beneficii (vezi sector IT)... very Austrian school of you Mr Isar ;)
    • -1 (1 vot)    
      regula lui 33, nu 44! (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 7:39)

      aritmos [anonim] i-a raspuns lui ionut

      ca semnatari ai Maastricht, regula lui 33 e valabila. Altfel e INFRINGMENT!!!!! Restul e bla-bla de blog si "postareala".
      • 0 (0 voturi)    
        da.... (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 13:13)

        alex_1 [utilizator] i-a raspuns lui aritmos

        ca am fi singurii cu infrigement.... :)))))
        in plus, infringement si rifera la deficit nu inflatie.... iar un 4% deficit nu e dezastru, crede-ma... nu activeaza nimeni proceduri pt asta....
  • +2 (2 voturi)    
    wooooow... (Marţi, 8 noiembrie 2011, 22:14)

    economul [anonim]

    In sfarsit un om cu capul pe umeri! Felicitari, d-le Isar! Super ideea....
  • +1 (3 voturi)    
    Regula lui 72... (Marţi, 8 noiembrie 2011, 22:18)

    UnCapsunarCanadian [anonim]

    Eu stiu de regula lui 72 (vezi si http://en.wikipedia.org/wiki/Rule_of_72 ). Se imparte 72 la un numar ca sa afli in cati ani se dubleaza suma respectiva. De ex 72:5=14.4 In 14.4 ani se dubleaza preturile, datoria, etc. Cam repede cred eu
    • 0 (2 voturi)    
      lasa tu p-acolo... (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 0:44)

      alex_1 [utilizator] i-a raspuns lui UnCapsunarCanadian

      ca la noi nu e tzara dezvoltata cu resurse berechet... e un tradeoff aici stab. pretz/crestere ieconomica (scurt termen) si acum nu stam sa ne incurcam in d-astea.. stii tu ce s-ar intampla de fluiditatea banilor in sistemul bancar romanesc ar inghetza? vezi tu criza aia din 2008? vrei versiunea noua si upgradata? lasa tu inflatzia ca atunci cand te joci cu d-astea de stabilitate a sistemului financiar te cam doare fix in locuri mai ascunse de inflatie...

      io as mai face si cate ceva sa imi imbunatatzesc canalele de transmisiune a politicii monetare...

      a, da si sa nu uit... ceva de zicea raposatu' trichet la fiecare conferintza de presa: COMPETITIVITATEA frate!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Ajutor (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 1:11)

    mlucanu [utilizator]

    Dragi comentatori,

    Asa cum Dl. Mugur Isarescu beneficiaza de ajutorul Dl. Adrian Vasilescu pentru descifrarea mesajelor, o sa incerc sa va ajut sa intelegeti mai bine continutul articolului.

    Trecand peste cifre care sunt doar niste simple exprimari cantitative (in acest sens se pot observa usor marjele generoase din articol, mai ales pentru cei cu cunostinte relevante), ce trebuie sa intelegem in primul si in primul rand e ca daca iti faci bina treaba obtii rezultate bune.

    De retinuti urmatoarele doua aspecte (usor reformulate):
    1) "politicile economice ar trebui ... sa aiba ca scop cresterea avutiei si bunastarea populatiei in conditiile asigurarii viabilitatii institutiilor"
    2) "La nivel micro energiile creative au capacitatea de a produce fenomene ... greu de inteles. Cei ce doresc binele tarii trebuie sa se abtina de la a afecta microintreprinderile / microintreprinzatorii deoarece pot incura lucrurile"

    Presupun ca la punctul 1) fiecare poate sa recunoasta raportul de echilibru intre cetatean si stat, respectiv reprezentativitatea acestuia din urma pentru cel dintai - o intrebare ajutatoare ar fi legata de prezenta fiecaruia la vot :)

    La punctul 2) intrebarea e de ce si-ar baga cineva coada? Cine intelege intrebarea nu are nevoie de explicatii, cine nu o intelege degeaba i se explica.

    Ideal ar fi ca dupa ce ati citit articolul de mai sus sa reusiti sa intelegeti de ce se intampla anumite lucruri si sa incercat sa faceti ceva pentru a ajunge la rezultatul (pozitiv) dorit.

    Un comentariu personal - observ ca pana la comentariul meu, doar un singur utilizator a avut verticalitatea de a isi afisa username-ul; in plus, a vorbi (anonim sau nu) despre persoana si nu despre articol e o veche tehnica bolsevica si nu cred ca aduce plus valoare in nici un context.
  • 0 (2 voturi)    
    serios? (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 2:56)

    sipik [utilizator]

    deci deficit de 4% in conditiile in care prognoza cresterii economice este de doar 2% in cel mai bun caz? in conditiile in care dobanda la creditele pt finantarea deficitului au crescut deja la 7%? in conditiile in care, daca lucrurile merg prost cu grecii, aceasta dobanda poate creste si mai mult? din ce bani domnule autor? poate ne explicati cu niste date concludente
  • +2 (2 voturi)    
    Cand dobanda creste (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 3:36)

    xan [utilizator]

    ...nu te arunci sa-ti faci credite fara numar. Asa zice o veche vorba din popor, nu?
    'Tintele' impuse in ultima perioada au un motiv clar: se anunta dobanzi grele pentru finantarea statului.

    Si atunci ne imprumutam acum ca sa plangem pe urma? Si pentru ce? Exact care ar fi "investitiile cu rentabilitate mai mare decit costul finantarii" pe care le poate face statul? Mariri de pensii in an electoral? Dupa cum stim, FMI ne preseaza sa privatizam si ce a mai ramas la stat. Ne imprumutam acum la dobanzi care vor exploda, ca sa investim in ce vom privatiza maine la un sfert din costul initial?
  • 0 (2 voturi)    
    2-0 (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 5:42)

    john [anonim]

    Ce-ar fi daca Romania ar adopta regula 2-0? Adica 2% inflatie si 0% deficit. Asta ca sa nu ajunga in curand ca Grecia.
    • +1 (1 vot)    
      o posibila explicatie (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 11:44)

      James Bond [utilizator] i-a raspuns lui john

      In conditiile bugetului de cheltuieli actual, in care asistenta sociala ocupa un loc fruntas, in conditiile in care bugetul de pensii este finantat partial de bugetul de stat, ma indoiesc de faptul ca exsita resurse suficiente de investitii fara majorarea deficitului curent.
      Fara investitii, nu iti asiguri dezvoltarea in viitor.
      Majorarea deficitului ar trebui sa finanteze cresterea investitiilor.
  • 0 (2 voturi)    
    habarnisti (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 10:50)

    gigi [anonim]

    sigur, ce inseamna prognoza de deficit x% pt anul viitor ? Inseamna ca guvernul se bazeaza pe o crestere economica de 2%, ceea ce e clar ca nu o sa fie. Zidul chinezesc si recesiunea se vad de pe Luna.
    Deci 3% din 102% din PIBu pe anu asta o sa fie in realitate echivalent cu 3% din vreo 95% din PIBU pe anu asta, deci un deficit muult mai mare. Plus ca cifrele sunt facute sa spuna orice vor ei. Am vazut competenta INS la recensamant.
  • 0 (0 voturi)    
    opinie (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 11:21)

    irina [anonim]

    Nu e mai bine să se meargă pe ambele direcţii ! Dacă guvernatorul a stabilit o ţintă şi si-a propus să o atingă sunt sigură că e la curent cu atenţionările dumneavoastră . Cred că ştie că are de urmărit şi piaţa investiţiilor din România . Nu este omul care să facă declaraţii gratuite . Deci , să fim optimişti !
  • +1 (1 vot)    
    marmota si ciocolata (Miercuri, 9 noiembrie 2011, 14:04)

    Stefan [anonim]

    Da cum sa nu. Intreaba oricare bancher cand este momentul oportun sa iti iei un credit ( deficitul se acopera cu imprumut ). Normal ca o sa-ti zica : AZI !
    Cu inflatia sunt de acord, dar deficitul inseamna pur si simplu administratie proasta.
    Daca pornesti cu idea ca este ok sa administrezi prost o perioada pana cand cei din exterior o sa te readuca pe nivelul de plutire, atunci clar ca teoriile economice nu sunt facut pentru tine. Macar incearca sa pornesti cu idea de a incerca sa nu iesi pe minus, si in caz ca nu iti iese sa incerci sa inveti din greseli. Sunt 1001 de metode de a incerca sa scapi de deficit, cred ca imprumutul e cea mai prosta metoda dintre toate( iti asigura mormantul pe termen lung ).


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri