In Monitorul Oficial de miercuri a fost publicata noua procedura de radiere a inregistrarii in scopuri de TVA (Monitorul Oficial nr. 0060 din 25 Ianuarie 2012). Autoritatea fiscala are obligatia sa proceseze solicitarea contribuabilului pana la finele lunii in care s-a depus cererea de anulare a inregistrarii. Contribuabilul pastreaza calitatea de platitor de TVA pana la data comunicarii deciziei de radiere a inregistrarii in scopuri de TVA, explica pentru HotNews consultantul fiscal Adrian Benta.

  •  Cand se poate depune cererea ?

Cererea se poate depune in perioada 1-10 a lunii urmatoare perioadei fiscale la care contribuabilul plateste TVA (luna sau trimestru conform vectorului fiscal). Autoritatea fiscala are obligatia sa proceseze solicitarea contribuabilului pana la finele lunii in care s-a depus cererea de anulare a inregistrarii. Contribuabilul pastreaza calitatea de platitor de TVA pana la data comunicarii deciziei de radiere a inregistrarii in scopuri de TVA.

Contribuabilul are obligatia ca pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a comunicat decizia de anulare a inregistrarii sa depuna ultimul decont de TVA (chiar daca in vectorul fiscal este la trimestru), mai spune Benta, care detine si firma de consultanta Bentaconsult.

  • Ce conditii trebuie indeplinite pentru anularea inregistrarii in scopuri de TVA?

Trebuie indeplinite simultan doua conditii, explica Adrian Benta. "In anul anterior cifra de afaceri, din punctul de vedere al TVA, trebuie sa fie mai mica de 35000 EUR- 119.000 lei, curs de la data aderarii. A doua conditie este ca in anul in curs, pentru perioada fiscala in care s-a desfasurat activitatea, plafonul recalculat al numarului de luni trebuie sa fie mai mic de 35.000 EUR (119.000 lei)", mai arata consultantul fiscal.

Exemplu: Un contribuabil are perioada fiscala trimestrul. Depune cererea in data de 05 aprilie. Pentru primul trimestru din anul in curs cifra de afaceri trebuie sa fie mai mica de 29.750 lei

De retinut:

Daca cererea se depune in anul 2012, contribuabilul nu are obligatia ajustarii TVA pentru achizitiile efectuate anterior datei de 30.09.2011. [art. 152 alin. (7) din Codul fiscal- ultima teza]

In celelalte cazuri acesta are obligatia sa ajusteze TVA pentru achizitiile la care a dedus TVA, in procedura aplicabila fiecarui tip de achizitii (bunuri de capital, stocuri, etc.).

De exemplu: S-a achizitionat in decembrie 2011 un stoc de marfa la care s-a dedus TVA la achizitie. Stocul este nevandut la data deciziei de anulare a inregistrarii. In ultimul decont depus va achita la buget TVA dedus la stocul de marfa.