"Locul prestarii de servicii si prestarile in legatura cu bunurile imobile sunt amplu descrise in noile norme metodologice de aplicare a Codului Fiscal. De asemenea si in partea de asigurari sociale sunt prevederi privind sumele ce se includ sau sumele ce se exclud din baza de calcul a asigurarilor sociale obligatorii. Din pacate ca si in textul Codului fiscal, procedura de normatizare este greoaie si cu un limbaj neexplicit cu trimitere de la un temei normativ la un altul", explica Adrian Benta, consultant fiscal.

Documentul a aparut in Monitorul Oficial nr. 0078 din 31 Ianuarie 2012

  • Norme metodologice Codul fiscal

Daca ar fi sa facem o descriere a actului normativ in cateva cuvinte, acesta ar fi un volum impresionant. Intr-un numar de aproximativ 90 de pagini sunt explicitate si schimbate prevederile cunoscute pentru aplicarea codului fiscal, explica Adrian Benta de la Bentaconsult

Ca si structura, am observat ca regulamentul de aplicare a Directivei CEE nr. 112/2006 privind sistemul comun al TVA a fost transpus in legislatia interna. Astfel se necesita maxima atentie pentru cei ce presteaza sau achizitioneaza servicii in relatii cu parteneri externi, atat din Comunitate cat si din statele terte.

Locul prestarii de servicii si prestarile in legatura cu bunurile imobile sunt amplu descrise. De asemenea si in partea de asigurari sociale sunt prevederi normative dezvoltate din Codul fiscal, privind sumele ce se includ sau sumele ce se exclud din baza de calcul a asigurarilor sociale obligatorii.

Din pacate ca si in textul Codului fiscal, procedura de normatizare este greoaie si cu un limbaj neexplicit cu trimitere de la un temei normativ la un altul. In categoria accizelor se modifica conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca un operator economic cu produse accizabile, pentru obtinerea autorizatiilor. In acelasi timp se extind in viitor, categoriile de produse alcoolice supuse marcarii. Incercam sa surprindem cateva elemente considerate relevante in legatura cu aceste norme, avand in vedere volumul actului normativ.

La inregistrarea la ANAF a contractelor de prestari servicii efectuate de nerezidenti pe teritoriul Romaniei, in favoarea unor rezidenti s-a prevazut sintagma si pentru “orice alte activitati”. Prin norma s-a explicitat ca se vor intelege activitatile producatoare de venituri.

Daca nu exista un contract de prestari servicii, atunci se vor inregistra documentele ce conduc la situatia in fapt (comanda, corespondenta, situatii de lucrari, procese verbale, studii de fezabilitate, de piata). Declararea se face atat de beneficiari persoane juridice cat si de beneficiari persoane fizice. Declararea se face in termen de 30 zile, de la semnarea/modificarea contractelor de servicii, conform ordin ANAF nr. 230/2007, cu modificari.

La scaderea din evidenta a unei imobilizari corporale/necorporale in curs de executie, dar nefinalizata din diverse motive, sau valoarea investitiilor in imobile inchiriate daca contractul se incheie inainte de termen, reprezinta cheltuieli nedeductibile daca nu se valorifica prin vanzare sau casare. (casarea presupune dezmembrare si recuperare de valoare a bunurilor rezultate prin centre specializate)

La impozitul datorat de nerezidenti, prin norme au fost detaliate procedurile de restituire a impozitului, cand initial a fost retinut impozit de 16%, iar ulterior se prezinta certificatul de rezidenta fiscala valabil, iar conform conventiei de evitare a dublei impuneri se beneficiaza de reducere sau scutire de impozit. Practic, rezidentul depune declaratii rectificative cu diminuarea impozitului platit la buget si achita suma nerezidentului.

In ce priveste TVA, noile reglementari sunt ample si enumeram cateva dintre acestea:

1. Grupul fiscal, din punctul de vedere al TVA, se poate constitui din contribuabili administrati de aceiasi autoritate fiscala teritoriala. Astfel, acest grup functioneaza prin “colaborarea” mai multor societati si una singura asigura decontarea cu bugetul. La nivelul grupului se realizeaza compensarea sumelor de plata pentru TVA de la o societate cu sumele de TVA de recuperat de la buget, pentru o alta societate. Normele vin si precizeaza responsabilitatea reprezentantului grupului fata de autoritati si responsabilitatile individuale ale participantilor la grup.

2. Livrarea de programe soft standard (nepersonalizate) pe discheta sau pe un alt purtator de date, este considerata livrare de bunuri. Amintim ca furnizarea in general a softurilor este considerata prestare de servicii, cand aceasta se efectueaza prin internet sau prin alta transmisie electronica sau furnizarea de softuri personalizate.

3. La exigibilitatea TVA se tine cont de faptul ca sumele cu caracter de avans sunt in sfera TVA, iar data avansului este data exigibilitatii TVA. De asemenea sunt prezentate in norme cateva precizari cu privire la cota TVA cand se primesc/acorda reduceri, ulterior operatiei economice initiale, pentru livrari/achizitii externe, exprimate in valuta. Norma stabileste ca si reducerea se va evalua la cursul valutar al operatiei de baza.

4. La serviciile medicale scutite de TVA, se detaliaza substantial in ce constau aceste servicii. De exemplu sunt scutite de TVA serviciile de examinare medicala, de prelevare a unor culturi etc. Nu sunt scutite de TVA servicii ce nu au ca obiect protectia sanatatii, cum sunt eliberarea de adeverinte medicale, elaborarea unor rapoarte privind normele de protectia muncii, etc.

5. Livrarea de constructii noi, este supusa TVA. Este considerata cladire noua constructia ce are prima utilizare in anul in curs sau pana la data de 31 decembrie a anului urmator. Prin exceptie, vanzarile de cladirile vechi sunt scutite de TVA fara drept de deducere.

Norma metodologica detaliaza ce inseamna prima utilizare, astfel:

a) pentru imobilele la care legea speciala presupune o receptie, data procesului verbal de receptie definitiva la terminarea lucrarilor, este considerata data primei utilizari;

b) daca legea speciala nu presupune o receptie, data primei utilizari este data inregistrarii cladirii in evidenta contabila, in categoria de active.

In mod similar se procedeaza si la modernizarile ce conduc la incadrarea unei cladiri vechi in categoria celor noi, dupa modernizare.

6. Pentru ajutarea TVA la bunurile de capital, cand se datoreaza plata la buget, a unei parti din TVA dedus la achizitie, prin norme s-au prezentat mai multe situatii cu privire la acest fapt, inclusiv cateva exemple de ajustare a TVA in favoarea contribuabilului. In normele pentru art. 149 din Codul fiscal, am regasit bine explicitate, cu sume in caz concret, aceste ajustari de TVA.

7. Persoana mixta ce efectueaza livrari supuse TVA si livrari scutite de TVA deduce TVA de la achizitiile utilizate in comun pentru ambele tipuri de activitati cu ajutorul proratei. Norma metodologica stabileste ca daca in aceiasi perioada se efectueaza o livrare pe teritoriul national de bunuri supuse taxarii inverse, valoarea acestora se considera in cadrul livrarilor taxabile (supuse TVA).

In domeniul accizelor, prin norma se clarifica conditiile in care se inregistreaza un antrepozit fiscal, un destinatar inregistrat sau un expeditor inregistrat, reactualizandu-se documentatia necesara autorizarii si garantiile in favoarea bugetului pentru garantarea platii accizei. Actul normativ stabileste si conditiile de suspendare/anulare a autorizatiei. De asemenea se actualizeaza formularele privind obtinerea/modificarea autorizatiei de utilizator final.

Anumite bauturi alcoolice fermentate, vor fi supuse procedurilor de marcare, inainte de comercializare.

In cadrul taxelor locale datorate pentru constructii si situatia este aplicabila numai persoanelor juridice, norma detaliaza impozitarea cand nu se efectueaza o reevaluare. Chiar textul normativ prezinta un exemplu cu o cladire reevaluata in decembrie 2010. Ulterior nu se mai efectueaza nici un fel de reevaluare.

Pentru anii 2011 – 2013, impozit este intre 0,25 si 1,5%

Pentru anii 2014 – 2015, impozitul este intre 10 si 20%

Pentru anii 2016 si urmatorii impozitul este intre 20 si 40%

In cadrul acestor limite se va stabilii exact valoarea impozitarii de catre consiliul local, procentul aplicandu-se la valoarea de inventar a cladirii, mai arata consultantul de la Bentaconsult.