Prioritatea ANAF este lupta cu grupuri evazioniste puternice, care au capacitatea de a influenta decizii la nivelul administratiei fiscale, a spus presedintele institutiei, Serban Pop. "Exista grupuri evazioniste cu o capacitate financiara importanta, care pot sustine sisteme relationale capabile sa atinga cel mai inalt nivel al administratiei fiscale. Aceste grupuri se vor opune prin toate mijloacele unei reforme a ANAF si unei aplicari corecte a legii, bazandu-se pe posibilitatile financiare si de influenta pe care le au. Lupta cu aceste grupuri este o prioritate, vom restructura agentia astfel incat sa faca fata acestor provocari", a afirmat Serban Pop.

ANAF va aplica un program de masuri, care include atat actiuni pe termen scurt cat si pe termen mediu si lung. Obiectivul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) este sa asigure o buna colectare a veniturilor la bugetul de stat, astfel incat Romania sa poata finanta investitiile in economie, sa asigure banii necesari pentru plata pensiilor si salariilor si un mediu economic corect si echitabil pentru toti contribuabilii.

"Am inceput o evaluare a institutiei si pot spune ca rezultatele de pana acum pot fi cu siguranta imbunatatite. Vom adapta administratia fiscala astfel incat sa raspunda obiectivelor care vor fi stabilite de catre primul-ministru in urma analizei pe care ANAF o va prezenta in cursul acestei saptamani", a declarat Serban Pop, presedintele ANAF.

Pe termen scurt, activitatea ANAF pe domeniile economice cunoscute ca avand un grad ridicat de evaziune, respectiv comertul cu produse supuse accizarii (tutun, alcool, produse petroliere) si comertul cu legume si fructe, va viza in special masurile de natura preventiva si de descurajare a initiativelor evazioniste.

"Activitatea de combatere a evaziunii fiscale trebuie sa aiba ca rezultat incasarea unor sume la buget, nu efectuarea unor controale care stabilesc prejudicii cu sanse reduse de recuperare, care sa devina arierate fiscale pe care statul sa le urmareasca fara succes, consumand resurse in mod inutil. Calea de actiune directa este urmarirea circuitului banilor, iar aici trebuie imbunatatita colaborarea cu alte institutii inclusiv din domeniul bancar si cel judiciar", a precizat presedintele ANAF. El a mai afirmat ca trebuie eliminat subiectivismul din actul de control, iar restructurarea Agentiei sa se axeze pe transferul functiilor din activitatile de suport catre cele operationale.

"Exista un grad ridicat de subiectivism in actul de control, pentru ca procedurile au permis ca deciziile de a verifica un contribuabil sau un altul sa fie lasate la latitudinea unor oameni, fara sa fie stabilite criterii foarte clare, care sa oblige reprezentantii fiscului sa se indrepte catre contribuabili in functie de gradul de risc", a conchis Serban Pop.

Presedintele ANAF a subliniat ca este foarte importanta activitatea de tip preventiv, pentru ca agentii economici sa aiba un partener de lucru in ANAF, care sa le asigure o relatie corecta si putin consumatoare de timp si resurse pentru respectarea obligatiilor fiscale, dar in acelasi timp sa stie ca ANAF aplica legea si nu tolereaza evaziunea fiscala, intrucat trebuie sa asigure un mediu de afaceri corect si echitabil.

"Agentia a mai trecut prin procese de restructurare, inclusiv anul trecut, si au existat anumite rezultate in sensul cresterii veniturilor bugetare. Insa o mare parte a personalului este implicata in activitati de suport, care pot fi inlocuite in mare masura cu sisteme IT, iar oamenii respectivi sa fie transferati catre directiile operationale", a mai mentionat presedintele ANAF.

Pe termen lung, este foarte importanta restructurarea ANAF in cadrul programului cu Banca Mondiala. Prin imbunatatirea relatiilor cu contribuabilii si prin simplificarea procedurilor de declarare si plata a obligatiilor bugetare, programul urmareste cresterea gradului de conformare voluntara, a afirmat presedintele ANAF.

Potrivit Programului de Convergenta, restructurarea ANAF cuprinde:

  • Obiective pe termen mediu ANAF: combaterea fraudei multinationale, in special a celei intracomunitare (cu accentul pur pe frauda carusel) si controlul comertului electronic;
  • Cresterea gradului de declarare electronica la distanta pana la 98% din totalul declaratiilor primite pentru persoanele juridice, pentru declaratiile care se pot depune prin acest sistem;
  • Introducerea unui catalog de servicii pentru contribuabili si a  standardelor de calitate in domeniul asistentei contribuabililor;  
  • Crearea pentru contribuabili (persoane fizice si juridice) a posibilitatii de a-si vizualiza situatia fiscala, de a solicita si de a primi documente prin  portalul ANAF;
  • Imbunatatirea modului de segmentare a contribuabililor si de alocare a resurselor pentru administrarea acelor categorii de contribuabili care genereaza cea mai mare pondere a veniturilor bugetare;
  • Cresterea eficacitatii sanctiunilor administrative, recuperarea mai buna a obligatiilor bugetare rezultate din frauda si evaziune fiscala si o mai buna cooperare cu organele de cercetare si urmarire penala in asa fel incat sa creasca numarul de cazuri pentru care se obtine o condamnare in urma sesizarilor penale inaintate de catre structurile ANAF; 
  • Organizarea aparatului teritorial pe o structura regionala si reducerea in continuare a retelei de administratii financiare pentru cresterea eficientei organizationale si diminuarea riscurilor de aparitie a coruptiei;
  • La  jumatatea anului 2013 se vor crea 8 directii generale regionale, avand competenta teritoriala similara celor 8 regiuni de dezvoltare, care vor integra administrarea contribuabililor mijlocii la nivel de regiune si care vor detine functii suport adecvate;
  • In anul 2015 numarul de administratii financiare va fi redus pana la 47 de unitati (cate una in fiecare judet si in sectoarele Municipiului Bucuresti) iar directiile regionale de finante publice, cele de vama si cele de garda financiara vor fuziona intr-o singura structura;
  • Recalificarea si redistribuirea personalului catre domeniile deficitare (inspectie fiscala, control vamal ulterior, asistenta contribuabili, structuri dedicate contribuabililor mari si mijlocii sau unitatilor cu un mare numar de contribuabili) si recrutarea de specialisti pentru functii cu valoare adaugata mare (tehnologia informatiei si comunicatiilor, juridic, anumite functii de management), cu incadrarea in numarul actual de posturi;
  • Modernizarea sistemului de tehnologia informatiei si comunicatiilor (TIC), ceea ce va presupune investitii importante in tehnologie.