VIDEO Salariile pe transe de venit: peste doua milioane de romani castiga sub 1500 de lei, un milion intre 1500-3000 de lei si 4,5% peste 5000 de lei

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:14 Economie | Finanţe & Bănci

Salariul mediu brut de baza în luna octombrie 2011 a fost de 1719 lei pentru salariatii care au lucrat 21 de zile, cu program complet, iar salariul mediu brut realizat de 1922 lei. Numarul salariatilor la 31 octombrie 2011 (exclusiv unitatile din sectorul economic cu mai putin de 4 salariati) a fost de 4,20 milioane persoane (barbatii - 53,6%), din care cu program complet,  3,53 milioane. Diferenta o reprezinta munca part-time. Sursa datelor: INS
Vezi in text repartizarea salariatilor pe grupe de salarii realizate

Repartizarea salariatilor dupa salariile brute realizate arata ca 4,9% din numarul salariatilor care au lucrat cel putin 21 de zile, cu program complet, în luna octombrie 2011 au realizat sub si la nivelul salariului minim pe economie (670 lei), 50,3% dintre salariati au realizat salarii brute cuprinse între 671 si 1500 lei, 30,9% între 1501 si 3000 lei, 9,4% au realizat salarii brute între 3001 si 5000 lei, iar 4,5% au realizat salarii brute de peste 5000 lei. Distributia salariatilor dupa salariile brute realizate releva o concentrare în zona salariilor mai mici de 1500 lei, atât în rândul femeilor (58,1%), cât si al barbatilor (52,5%).
  • Salariul mediu brut de baza si realizat în luna octombrie 2011
Salariul mediu brut de baza în luna octombrie 2011 a fost de 1719 lei pentru salariatii care au lucrat 21 de zile, cu program complet, iar salariul mediu brut realizat de 1922 lei. Comparativ cu anul precedent, salariul mediu brut de baza a crescut cu 12,7%, iar salariul mediu brut realizat cu 11,7%. Salariul mediu brut realizat cuprinde pe lânga salariul de baza si o parte variabila compusa din sporuri si prime acordate ca procentaj din salariu sau ca suma fixa.



(Pentru a intelege mai bine graficul de mai sus, vezi clasificarea din final)

  • Analiza raportului dintre salariul de baza si salariul realizat, pe activitati economice, arata ca cele mai mari sporuri si adaosuri se regasesc în activitatile: industria extractiva (36,8%), productia si furnizarea de energie electrica si termica, gaze, apa calda si aer conditionat (28,8%), transport si depozitare (23,8%).

În ceea ce priveste activitatile „sectorului bugetar”, începând cu 01.01.2010 s-au aplicat prevederile Legii-cadru nr.330/2009 privind salarizarea unitara a personalului platit din fondurile publice. Conform acestui act normativ, salariile de baza ale categoriei de salariati careia i se aplica, au fost stabilite pe functii în raport cu nivelul pregatirii profesionale, experienta si raspunderea în munca, precum si cu nivelul de complexitate a activitatii specifice fiecarui post. Astfel, sporurile (de vechime etc.), majorarile, precum si indemnizatiile de conducere au fost incluse în salariul de baza, în conditiile prevazute de lege, spre deosebire de anii precedenti când aceste drepturi salariale erau cuprinse în salariul realizat.

De asemenea, începând cu luna iulie 2010, cuantumul brut al salariilor lunare de încadrare, inclusiv sporuri, indemnizatii si alte drepturi salariale aferente personalului platit din fonduri publice au fost diminuate cu 25% (în conformitate cu prevederile Legii nr.118/2010 privind unele masuri necesare în vederea restabilirii echilibrului bugetar), iar începând cu ianuarie 2011 au fost majorate cu 15% (în conformitate cu prevederile Legii nr. 285/2010). De la aceeasi data, conform Legii nr. 284/2010, în salariul de baza corespunzator personalului din sectorul bugetar au fost incluse „sporurile, indemnizatiile, compensatiile, precum si celelalte elemente ale sistemului de salarizare”. Prin urmare, consecinta aplicarii acestor acte normative a fost de crestere a sferei de cuprindere a salariului brut de baza în luna octombrie 2011, comparatia cu perioada precedenta (octombrie 2010) nefiind relevanta.

  • Salariul brut realizat în luna octombrie 2011 fata de luna octombrie 2010 a înregistrat cresteri în toate activitatile economice. Cele mai semnificative cresteri din sectorul economic (exclusiv activitatile: administratie publica, învatamânt si sanatate si asistenta sociala) au fost în: activitatile profesionale, stiintifice si tehnice (17,1%), comert (17,0%), agricultura, silvicultura si pescuit (14,6%) si tranzactii imobiliare (14,1%).

Citeste si analiza HotNews.ro "Numarul angajatilor la Stat si la privat. Rezultatul anilor de reforma

Câstigul salarial mediu brut realizat de salariatii care au lucrat cel putin 21 de zile, cu program complet, pe total economie a fost de 2023 lei. Femeile au câstigat în medie cu 12,1% mai putin decât barbatii, realizând un câstig salarial mediu brut de 1884 lei (fata de 2143 lei al barbatilor). Barbatilor le revin câstiguri salariale medii brute superioare femeilor în majoritatea activitatilor economice, cele mai mari diferente regasindu-se în intermedieri financiare si asigurari (39,2%), industria prelucratoare (31,1%), alte activitati de servicii (26,5%), comert (18,1%), învatamânt (16,6%), informatii si comunicatii (16,5%) si sanatate si asistenta sociala (14,4%).

Distributia câstigurilor salariale medii brute pe grupe majore de ocupatii evidentiaza ca salariatii din grupa majora 1 - membri ai corpului legislativ, ai executivului, înalti conducatori ai administratiei publice, conducatori si functionari superiori – realizeaza câstigurile cele mai mari în majoritatea activitatilor (4818 lei), cu valori între 2772 lei în activitatile hoteluri si restaurante si 9035 lei în activitatile de intermedieri financiare si asigurari. Cele mai mici câstiguri salariale brute se realizeaza în grupele majore de muncitori necalificati – grupa majora 9 si de lucratori în domeniul serviciilor – grupa majora 5 (1032 lei, respectiv 1096 lei ).

Nota: Pentru a intelege graficul din text, aveti mai jos legatura literelor de pe orizontala cu activitatile economice:

Nivel secţiune    Denumirea activităţilor
A    Agricultură, silvicultură şi pescuit
B    Industrie extractivă
C    Industrie prelucrătoare
D    Producţia şi furnizarea de energie electrică şi termică, gaze, apă caldă şi aer condiţionat
E    Distribuţia apei; salubritate, gestionarea deşeurilor, activităţi de decontaminare
F    Construcţii
G    Comerţul cu ridicata şi cu amănuntul; repararea autovehiculelor, motocicletelor
H    Transport şi depozitare
I    Hoteluri şi restaurante
J    Informaţii şi comunicaţii
K    Intermedieri financiare şi asigurări
L    Tranzacţii imobiliare
M    Activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice
N    Activităţi de sevicii administrative şi activităţi de servicii suport
O    Administraţie publică (exclusiv forţele armate şi asimilaţi)
P    Învăţământ
Q    Sănătate şi asistenţă socială
R    Activităţi de spectacole, culturale şi recreative
S    Alte activităţi de servicii














Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

8162 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    E important NET nu BRUT (Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:27)

    Alexx [anonim]

    Buna ziua,
    Astept o analiza cu distributia salariului NET.
    • +1 (1 vot)    
      poti sa astepti.. (Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:43)

      dude [anonim] i-a raspuns lui Alexx

      ca asa ceva nu se face oriunde pentru ca este foarte greu daca nu imposibil sa faci statistici cat de cat exacte cu salariul net pentru ca salariul net este individual.
      • 0 (2 voturi)    
        ? (Miercuri, 25 aprilie 2012, 13:14)

        ? [anonim] i-a raspuns lui dude

        se poate face simplu
        doar ca nu se vrea
        ar creste procentul celor sub 7mil si nu da bine politic
        • +1 (1 vot)    
          Gresesti si insisti (Miercuri, 25 aprilie 2012, 13:33)

          florin [anonim] i-a raspuns lui ?

          Nu se poate face. Primul motiv, dar nu singurul: deducerile individuale, functie de numarul de copii. Iar la INS se raporteaza brutul, nu netul.
          • -1 (1 vot)    
            ? (Joi, 26 aprilie 2012, 9:30)

            ? [anonim] i-a raspuns lui florin

            se poate f simplu si nu e vb de INS aici
            salariul net se vede intr-o serie mare de declaratii
            care nu se depun la INS. :)
  • 0 (4 voturi)    
    Brut? (Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:33)

    adrian [anonim]

    Fratilor, ne-ati omorat cu cifrele, care este salariul net, asta intereseaza nu brutul, ca nu pleaca nimeni cu brutul acasa. Daca aveti o impartire a salariului net (fara luat in calcul tichete de masa sau alte aberatii) pe transe de venit asta m-ar putea interesa, ce aratati voi aici cu brutul e praf in ochi, in realitate se iau cca 67-69 % din brut ca si salariu net.
    Daca gresesc imi cer scuze, dar mie asa imi da.
    • +3 (3 voturi)    
      brut - net (Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:59)

      Xu [anonim] i-a raspuns lui adrian

      Salarul net depinde de situatia fiecaruia. Sunt unii care au scutiri de impozit, altii care au deduceri pentru persoane in intretinere, multi au concedii medicale care se calculeaza cu media la 6 luni, concediile de odihna cu media la 3 luni etc...

      Netul este volatil in fiecare luna, brutul ramane constant daca nu exista modificari (facute prin contract) la salar. Asta e motivul pentru care lumea discuta despre brut si nu despre net.

      Cat despre procentaj, in functie de deduceri, procentajul este pe la 71-75% din brut pentru cei platitori de impozit si de aproximativ 84% pentru neplatitori.

      Poti sa dai un google pentru a gasi un calculator de salar net-brut pentru o situatie specifica. Intentia acestui articol nu era asta presupun.
    • -2 (4 voturi)    
      corect! (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:06)

      Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui adrian

      Intru totul corecta observatia "nu pleaca nimeni cu brutul acasa", ne intereseaza venitul REAL, nu cel care ar putea fi. Mai mult, se spune doar despre veniturile SALARIATILOR, ori noi suntem o minoritate, numai 3,5 milioane din cei 19 milioane de locuitori ai tarii!
  • +2 (2 voturi)    
    4,5% (Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:55)

    tristul [anonim]

    inseamna deci circa 200 mii de cetateni. ar fi interesant pentru mine cati sunt capusele politice dintre acestia: directori si directorasi de 'unitati' aflate in proprietatea statului: regii, bugetari (manageri de spitale, tot soiul de directori de scoli), administratii etc
    sa vedem daca mai raman 10 mii din privat.
    ca sa nu ne mai miram ca nu ajunge bugetul si ca sa se vada pe unde ar trebui umblat in adevar daca se doreste echilibrarea lui. ca un lipitor de afise de campanie, sa ma iertati va rog, dar mai mult de minimul pe economie nu merita. sau un politician cu nspe scoli la universitati de renume () si zero experienta practica. cititi-le cv-ul celor din parlament, majoritatea se falesc cu lichidari de intreprineri. nu e unul care a pus ceva pe picioare. poate doar 'mari' firme care sug de la stat. din pacate.
  • 0 (0 voturi)    
    Salariul brut poate fi dublat-triplat de sporuri (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:27)

    John [anonim]

    Din cunostintele mele atunci cand vorbim de salariile bugetarilor ar trebui sa luam in considerare venitul brut realizat pentru ca au (sau cel putin aveau panasa le taie total sau partial) atatea sporuri incat salariul lor brut se dubla sau se tripla lunar. Daca mai punem si al 13-lea salariu care din cate citeam era cat 2-3 salarii atunci sa nu ne mai miram ca cei din administratia publica castiga si traiesc mult mai bine decat marea majoritate a celor din privat care duc greul acestei tari primind minimul pe economie si eventual o amarata de prima de paste / craciun.
    Sa nu mai amintim de zilele de concediu care in marea majoritate sunt la 21 de zile iar la bugetari in marea majoritate depasesc 30-35 zile lucratoare.
    Astfel consider ca pentru o comparatie corecta luati in considerare venitul brut al bugetarilor in locul salariului brut.
    • +1 (1 vot)    
      gresesti (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:59)

      jean [anonim] i-a raspuns lui John

      nici pe departe nu se dubla sau tripla salariul prin sporuri. cel putin nu la noi. poate pe la ceva pile de-ale sefilor, nu la palmasii de rand. cat despre al 13-lea salar, era la nivelul unui salariu mediu brut pe anul precedent. nici vorba de 2-3 salarii. si nici nu cred ca ai vrea sa traiesti asa de "mult mai bine" cum traiesc marea masa de bugetari. nu-i confunda pe toti cu sefii din unitatile bugetare sau cu functionarii de prin agentii guvernamentale si ministere. am colege de birou care nu castiga 700 de lei, si asta fara sa aiba datorii. cat despre concedii, degeaba ai 30-35 de zile de concediu pe hartie, daca nu le poti lua. ne-au rarit in asa hal, ca daca ti-ai lua concediu, treaba de care raspunzi tu ar ramane nefacuta, ca nu mai exista un al doilea care sa-ti preia sarcinile cand esti plecat in CO. eu de exemplu pe anul trecut am avut 31 de zile de concediu. mi-au ramas neefectuate 14, care nici nu le-am putut lua si nici nu mi-au fost compensate in bani. asa ca nu mai crede chiar tot ce ti se spune despre "raiul bugetar".
      • +1 (1 vot)    
        Am vazut personal (Miercuri, 25 aprilie 2012, 16:18)

        John [anonim] i-a raspuns lui jean

        Nu contest ca toti castiga bine. Poate cei care sunt proaspat angajati au 700 lei net.
        Am vazut in 2010, in perioada protestelor salariatilor din Min. Finante, un fisier postat chiar de Hotnews cu salariile celor din Minister carora tocmai le taiase o parte din Sporuri.
        Am remarcat soferi care castigau intre 2000 si 3000 lei. De asemenea, femei de serviciu cu 1500 lei. Secretarii si Sefii de servicii aveau peste 4000-5000 lei, chiar 8000.
        Erau si cativa cu sume sub 1000 lei.
        Nu mai gasesc acum acel fisier dar tin minte ca m-am crucit de sumele pe care le-am vazut in el.
  • -2 (4 voturi)    
    Nu mai mintiti (Miercuri, 25 aprilie 2012, 12:56)

    bgc [anonim]

    MAJORITATEA romanilor castiga lejer mii de euro pe luna, nu cred ca mai exista cineva sub 1500 RONI (poate doar cativa pensionari), uitati-va ce masini circula pe strada si veti intelege!
    • +3 (3 voturi)    
      FALS! (Miercuri, 25 aprilie 2012, 13:30)

      XO [anonim] i-a raspuns lui bgc

      Majoritatea (55%) castiga sub 1500 lei... Asadar sa nu mai aberam!
      • 0 (2 voturi)    
        Stai... (Miercuri, 25 aprilie 2012, 15:00)

        bgc [anonim] i-a raspuns lui XO

        Daca esti in capitala vei intelege ce zic!
  • +1 (1 vot)    
    4,20M salariati (Miercuri, 25 aprilie 2012, 13:05)

    Vizitiul [utilizator]

    Cand se va dubla numarul ala (exclus bugetari) atunci mai vorbim de bunastarea Romaniei!
    • -1 (1 vot)    
      nr e mai mare de fapt (Joi, 26 aprilie 2012, 7:28)

      ady [anonim] i-a raspuns lui Vizitiul

      stau si eu si ma intreb - daca esti angajat la o firma cu 3 persoane de ex, sau esti pfa si oricum contribui la toate nu meriti sa fii inclus in statistici? sunt cel putin 5000-10.000 pfa pe fiecare judet, ceea ce dubleaza "salariatii" sau oamenii muncii. Nu de alta dar la 4.2 mil de salariati doar dadeam de mult chix ca sistem.
  • +1 (1 vot)    
    Salariu brut la stat sau la privat (Miercuri, 25 aprilie 2012, 13:13)

    stefy [anonim]

    Salariu brut nebrut(net) la stat sau la privat, dar la salariul minim pe economie si marirea acestuia cu rata inflatiei si puterea de cumparare a majoritatii cetatenilor tarii se gandeste oare cineva din Guvernul Romaniei? Intrebare retorica? Cum s-ar putea creste salariul minim? Simplu fie din evaziuni fiscale, fie redirectionari ai banilor publici si europeni, fie impozit progresiv pe venit si cifra de afaceri a multinationalelor prezente in Romania. Chestiunea este sa se si vrea toate astea.
  • +1 (1 vot)    
    salariati - despre asta e vorba (Miercuri, 25 aprilie 2012, 13:22)

    dana eugeniia [anonim]

    4 mil salariati ... full time plus part-time
    8 mil pensionari - cred (erau dublul salariatilor la un moment dat)
    6 mil copii sau similar (in intretinerea parintilor)
    si exista altfel de oameni - actionari, administratori, investitori (da, si aia imobiliari) care traiesc din altfel de venituri - cei ale caror masini le invidiem ;)

    restul masinilor sunt in majoritate luate din salariu - cu rate platite la sange (sau cu sange :)).... putini au masini pe care si le permit ....
    • 0 (0 voturi)    
      adica (Miercuri, 25 aprilie 2012, 14:12)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui dana eugeniia

      Adica (considerand ca inca vreo 500 000 sunt liber profesionisti cu acte in regula sau lucreaza la firmulite pana in 4 angajati - categorie care presupunem ca se autosustine si din numarul de angajati 1/4 cel putin lucreaza la stat), un angajat are in spate 1.5 pensionari, 2 copii, un sfert de somer, un sfert de bugetar, jumate de bisnitar...
      Echitabil...
  • -1 (1 vot)    
    Adrian si tichetele lui de masa (Joi, 26 aprilie 2012, 8:35)

    Catalin Popa [anonim]

    Spunea Adrian: net, nu brut, "fara luat in calcul tichete de masa sau alte aberatii". Cand acele "aberatii" sunt suportate de angajator/patron, eu zic sa nu le numiti "aberatii", ca nu sunt plase cu cadouri date de politicieni. Daca angajatorul nu v-ar mai da aceste "aberatii" -pentru ca i-ar trece prin cap ca si el sa le considere aberatii-, atunci cum le-ati considera?
    Evident, nu se poate calcula netul, pentru ca este individualizat (fiecare "aberator" are netul lui).
    • -1 (1 vot)    
      ... (Joi, 26 aprilie 2012, 9:38)

      Miles Teg [anonim] i-a raspuns lui Catalin Popa

      sa nu-mi spui ca acele "aberatii" sunt, de fapt, cadouri date de angajatori salariatilor - care si asa nu merita nimic, mama lor de ticalosi si lenesi...

      Patroane, nu uita ca, de fapt, pe munca astora iti faci tu vila, iti cumperi bemveu si mertzan, iti platesti taxele la stat (pardon... asta nu, uitasem !), nu pentru ca esti tu destept si stii sa faci afaceri profitabile.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu sunt tichetele lui Adrian (Joi, 26 aprilie 2012, 10:59)

      ncodrin [utilizator] i-a raspuns lui Catalin Popa

      Angajatorul (patronul) sa facă bine și sa plătească munca la adevărata ei valoare în condiții decente. (De regula el nu se gândește decât la buzunarul lui) Asa cum se îngrijește de profitul lui sa se îngrijească și de cei care produc. Tichetele de toate felurile sunt o găselnița a actualilor politicieni și guvernanți (aduc avantaje clientelei) Munca trebuie plătita cu bani la adevărata ei valoare nu cu tichete pe care le da fiecare după cum vrea. (patronu nu da de la masa tichete, în condițiile în care le da, iar salarizarea la patron este mizerabila)
    • 0 (0 voturi)    
      tichete de masa (Joi, 26 aprilie 2012, 11:01)

      adrian [anonim] i-a raspuns lui Catalin Popa

      Pt Catalin Popa,

      Cei de la INS au prostul obicei sa calculeze veniturile cu tot cu tichete de masa, tichete cadou, solda etc., pe mine ma intereseaza banii, pentru ca patronii pot acorda tichete de masa daca firma e profitabila, ori si eu si d-v stim f bine ca un contabil bun poate face ca 1+1 sa dea cat e nevoie, nu 2 ca in matematica. Asa fac si dobitocii de la INS, in caz ca nu stiati sunt: minciuni mici, minciuni gogonate si minciuni statistice. Tocmai ca cei de acolo interpreteaza totul dupa bunul lor plac. De ce nu se vorbeste cum se face calculul cosului zilnic, sa vedem care ar trebui sa fie valoarea lui reala, si care e diferenta fata de realitate? Sa vedem care ar trebui sa fie valoarea salariului minim care sa acopere acel cos? Ca altfel cine ar merge la munca ca sa vina cu bani de acasa?
  • 0 (0 voturi)    
    Despre munca la negru, nimic? (Joi, 26 aprilie 2012, 18:49)

    madame [utilizator]

    Dap, e greu de facut o statistica, sau nu e cazul, asa-i?
    "Cele mai mici câstiguri salariale brute se realizeaza în grupele majore de muncitori necalificati – grupa majora 9 si de lucratori în domeniul serviciilor – grupa majora 5 (1032 lei, respectiv 1096 lei . "

    Unde s-a facut statistica, bre?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi