Intalnire sustinuta de Mazars

(P) A avut vreodata Romania cota unica? Gabriel Sincu, partener la compania de consultanta MAZARS a discutat online cu cititorii HotNews.ro

de     Smile Media
Marţi, 5 iunie 2012, 10:34 Economie | Finanţe & Bănci

Gabriel Sincu - Mazars Consulting
Foto: Mazars
A functionat cu adevarat in Romania sistemul de impunere al cotei unice? Ce avantaje ne-a adus si care au fost dezavantajele acestui mecanism? Si-a facut cota unica "datoria", iar acum e vremea sa renuntam la ea? Gabriel Sincu, partener la compania de consultanta Mazars a discutat online cu cititorii HotNews.ro. Invitatul va raspunde la intrebarile venite de la cititori pana la ora 12.00 pe parcursul zilei de astazi.
  • Puteti posta intrebari prin intermediul formularului de comentarii.
  • Nota redactiei: Pentru coerenta si relevanta discutiei, nu vom aproba comentariile care nu se refera la tema anuntata, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.

Gabriel SINCU, Partner, Head of Tax & Outsourcing Mazars
  • Absolvent al Facultatii Finante-Banci din cadrul Academiei de Studii Economice Bucuresti si detine calificarea de expert contabil in Romania.
  • Si-a inceput cariera ca inspector fiscal, iar din 1999 a intrat in domeniul consultantei in cadrul firmei RSM Hemmelrath, care in aprilie 2007 a fuzionat cu Mazars, dobandind astfel o experienta considerabila de peste 14 ani  in consultanta fiscala: impozitare companii, in special in ceea ce priveste impozitul pe profit, TVA, impozite cu retinere la sursa, reglementari internationale cu privire la preturile de transfer.
  • Este implicat si intr-o serie de mandate de planificare fiscala pentru investitorii straini care isi desfasoara activitatea in Romania, precum si in rezolvarea problemelor legate de impozitarea cetatenilor straini detasati in interes de serviciu pe teritoriul Romaniei.
  • In decembrie 2009 devine primul partener roman numit in cadrul Mazars, in prezent conducand departamentele de Fiscalitate si Outsourcing - Contabilitate si Payroll.
  • A elaborat si sustinut numeroase seminarii si traininguri in domeniul legislatiei fiscale.
  • Participa in mod regulat la intalnirile cu Ministerul de Finante pentru implementarea codului fiscal, organizate de AmCham si FIC.
  • Membru al: Camerei Consultantilor Fiscali din Romania (CCFR), Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania (CECCAR), ACCA (Association of Chartered Certified Accountants), Asociatiilor Romane si Internationale a Auditorilor Interni (AAIR / IIA).


Citeste mai multe despre   










3222 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    dividende vs. salariu (Marţi, 5 iunie 2012, 11:13)

    sindbad [anonim]

    Buna ziua,

    as dori sa ma lamuriti intr-o chestiune: impozitul de 16% pentru dividende nu este o a doua impozitare de 16% pentru un actionar al unei societati comerciale? (de moment ce profitul i-a fost impozitat deja cu 16%)

    pentru un tanar antreprenor roman, din punct de vedere fiscal ce este mai interesant pentru el?
    sa isi deschida propria firma (sau un parteneriat) sau sa isi faca o cariera intr-o companie multinationala?

    cand e actionar unic e mai simplu, isi manipuleaza contabilitatea astfel incat toate cheltuielile sa fie facute pe firma si sa scape si de impozitul pe profit si de cel pe dividende.

    dar cand sunt mai multi parteneri e mai complicat. iar spectrul impozitarii dividendelor cred ca este e o frana in calea dezvoltarii societatilor romanesti cu mai multi actionari parteneri
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:16)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui sindbad

      Da, incepem cu o problema interesanta: in principiu sunt de acord cu dvs., e o dubla impozitare. Teoreticienii vin insa cu urmatorul contra-argument: vorbim de doua persoane diferite, compania care plateste impozit pe profit si cel care primeste dividendele.
      Faptul ca eu, ca si individ, beneficiez in acest caz de protectia raspunderii limitate (eu raspund in fata creditorilor doar in limita capitalului aportat, daca firma are probleme) are si un revers: trebuie sa platesc un impozit suplimentar.
      Daca vreau sa il evit am optiunea de a-mi desfasura activitatea ca si PFA, platesc 16% doar o singura data, pe venitul impozabil, dar am un risc foarte mare: daca afacerea da faliment, creditorii pot veni si executa bunurile mele personale (casa, masina, etc) pentru a-si recupera prejudiciul.

      Referitor la alegerea antreprenoriat - angajat, aici este optiunea fiecaruia si tine mai putin de fiscalitate.

      Vis-a-vis de manipulat contabilitatea di registrele fiscale dati-mi voie sa nu comentez, fiecare isi organizeaza in viata lucrurile asa cum crede. Prin natura meseriei noastre, noi consultantii nu dam sfaturi de evaziune fiscala si descurajam aceste practici.
      Optimizarea fiscala este altceva, este legal, se practica peste tot in lume, dar evaziunea inseamna incalcarea legii si inchisoare.
  • +1 (1 vot)    
    Dumneavoastra ce parere aveti (Marţi, 5 iunie 2012, 13:16)

    eugenrc [utilizator]

    1. A functionat cu adevarat in Romania sistemul de impunere al cotei unice?

    2. Ce avantaje ne-a adus si care au fost dezavantajele acestui mecanism?

    3. Merita sa renuntam la ea?

    Dupa parerea mea cota unica a functionat bine spre foarte bine si acest fapt s-a regasit in primul rand in faptul ca in urma aplicari ei , imediat in acel an veniturile la buget din acest gen de impozit au fost mai mari decat in ani anteriori si in plus nu au mai fost necesare atatea declaratii fiscale ca in anii in care impozitul era gradual. De asemenea acest tip de impozitare sa dovedit mult mai usor de controlat.

    Daca vrem mai multa birocratie si mai multa evaziune probabil ca va trebui sa revenim la impozitarea de tip PSD-PDSR-FSN.

    Vad ca tendinta noi administrati guvernamentale este aceea de a da in cap celor ce mai pun osul la treaba in tara asta in folosul celor obisnuiti cu cafeaua MOCA.
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:25)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui eugenrc

      Dupa parerea mea Romania nu a avut niciodata un sistem de cota unica in adevaratul sens al cuvantului. Asta pentru ca in stilul care ne caracterizeaza, noi suntem unici in felul nostru si fiecare face presiuni pentru a se introduce o exceptie care sa il favorizeze. Si aici avem exemplul impozitului pe veniturile din cedarea folosintei bunurilor din patriomoniul personal, impozitarea castigurilor la bursa, etc.

      Totusi, asa schiop cum a fost, sistemul a functionat si asa cum ati mentionat si dvs a demoonstrat ca este viabil (venituri crescute la buget, simplificarea birocratiei, promovarea investitiilor straine) si merita avut in vedere in continuare.

      Dupa parerea mea renuntarea la acest sistem ar fi o mare greseala care nu va face decat sa complice lucrurile, sa alunge investitorii si sa creasca gradul de nefiscalizare a economiei romanesti. Consider ca introducerea cu adevarat a cotei unice dublata de eficientizarea administrarii fiscale este cheia succesului in fiscalitatea romaneasca.

      Pentru detalii va recomand cartea "The Flat Tax" scrisa de economistii americani Hall & Rabushka.
  • 0 (0 voturi)    
    Achizitie intracomunitara cu depozitare temporara (Marţi, 5 iunie 2012, 14:49)

    Cosmin Frumosu [anonim]

    Buna ziua,
    Va rog sa ma lamuriti cu urmatoarea problema:
    Firma A inregistrata in scopuri de TVA in Germania are incheiat un contract pentru livrare de bunuri cu firma B inregistrata in scopuri de tva in Romania.

    Pentru optimizarea costurilor firma B (Romania) a incheiat un contract depozitare si transport cu firma C inregistrata in scopuri de tva in Ungaria.

    Firma A(Germania) emite factura catre B(Romania), iar marfa pleaca de la A(Germania) catre C(Ungaria) si de acolo firma C(Ungaria) transporta marfa catre firma B(Romania) si emite factura catre B(Romania) pentru transportul marfurilor.
    Intrebari:
    1.Firma A(Germania) si C(Ungaria) emit facturi fara TVA catre firma B(Romania)-livrare intracomunitara cu transport, iar firma B face taxare inversa?
    2.Firma B(Romania) trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Ungaria?
    Multumesc,
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:28)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cosmin Frumosu

      Intrebarea nu are legatura cu tema discutiei. Pentru un raspuns competent va recomand sa adresati intrebarea pe site-ul companiei noastre la sectiunea Mazars eTax unde colegii mei vor avea grija sa primiti lamuriri.
      Multumesc pentru intelegere.
  • 0 (0 voturi)    
    dividende 16% (Marţi, 5 iunie 2012, 15:48)

    Viorel [anonim]

    Buna ziua ,
    Nu credeti ca ar fi binevenit ca taxa de 16% pe dividende sa fie mai mica , ex. Bulgaria 5% sau macar diferentiata in functie de cifra de afaceri?Cred ca mai multi bani s-ar colecta daca aceasta taxa ar fi mai mica si nu s-ar mai duce atatia sa isi faca firma in Bulgaria.Multumesc
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:34)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Viorel

      Desigur, poate fi o varianta. Eu care sunt sustinatorul cotei unice nu sunt insa de acord cu aceasta propunere: sistemul tocmai pe asta ar trebui sa se bazeze, pe simplitate, orice exceptii sau conditionari nu fac decat sa complice lucrurile si sa ne indeparteze de ideea de cota unica.

      Din raportul Consiliului Fiscal pentru anul 2011 impozitul pe venit (incluzand pe langa dividende si salarii, veniturile PFA-urilor, etc) a reprezentat un total de 19.1 mld lei dintr-un total al veniturilor fiscale de 102.9 mld. Probabil ca impozitul pe dividende este o cota foarte mica din aceasta suma si dupa parerea mea o astfel de modificare nu se justifica.
  • 0 (0 voturi)    
    inregistrare in scopuri de TVA (Marţi, 5 iunie 2012, 16:07)

    Schmaus Mihaela [anonim]

    Buna ziua,
    Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele raspunsuri:
    Societatea A (Romania) vinde marfa(flori) unei Societati B din Olanda (factura 1), iar aceasta o vinde mai departe unei alte Societati C (Romania) (factura 2), cu care are contract. Livrarea efectiva a marfii se face direct de A catre C, marfa nu paraseste teritoriul romanesc.
    1.Cum trebuie emise factura 1 si factura 2, din punct de vedere al TVA si cum declara societatea C in declaratia 300 si 390 (daca este cazul)?
    2.Societatea B din Olanada trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania?
    Multumesc anticipat,
    Mihaela
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:35)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Schmaus Mihaela

      Si pe dvs va rog sa adresati intrebarea pe site-ul Mazars eTax, intrucat nu are legatura cu subiectul discutiei de astazi.
      Multumesc.
  • 0 (0 voturi)    
    cota (Miercuri, 6 iunie 2012, 10:42)

    Ionel [anonim]

    Buna ziua
    USL a anuntat ca vrea ca din 2012 sa elimine cota unica, inlocuind-o cu trepte de impozitare de 16,12 si 8%. Credeti ca se poate sustine bugetul in urma acestei scaderi?

    multumesc
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:43)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ionel

      Dupa parerea mea aceasta miscare este una cu caracter electoral. Statul stie ca nu poate sa piarda mare lucru din aceasta modificare.
      Diferenta de bani se va duce oricum in consum deci cca 1/5 se va intoarce inapoi la buget ca si TVA. Iar grosul veniturilor bugetare vine din impozite indirecte si contributii sociale, nu din impozitul pe salarii.

      Dupa parerea mea nu o impozitare degresiva sau o supraimpozitare a bugetarilor asa-zisi bogati ar rezolva problema deficitului bugetar in Romania ci introducerea catorva reguli simple, eliminarea exceptiilor si eficientizarea administrarii fiscale.
      Abia dupa ce facem acesti pasi putem vorbi despre o modificare a sistemului de impozitare.

      Va recomand sa cititi raportul Consiliului Fiscal pentru anul 2011 si veti vedea ca avem printre cele mai mici rate de eficienta a colectarii din UE (ex: rata efectiva de TVA este de 14.2%, a impozitului pe profit de 3.6%, iar a impozitului pe venit de 12.6%). Asadar inainte de a veni si a cere modifcarea sistemului ar trebui sa vedem unde nu functioneaza bine cel existent.
  • 0 (0 voturi)    
    competitie (Miercuri, 6 iunie 2012, 10:43)

    Vasile Pop [anonim]

    Cit de mult a ajutat cota unica Romania in competitia sa cu statele din regiune pentru atragerea de investitii? Credeti ca putem vorbi de "dumping" fiscal?
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:50)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vasile Pop

      Un raspuns exact este greu de dat pentru ca evolutia pozitiva din anii 2005 - 2008 nu a fost doar rezultatul cotei unice, ea a fost generata de un complex fericit de factori care au actionat in diretia buna pentru noi.
      Totusi, trebuie sa recunoastem ca 16% a reprezentat (si inca mai reprezinta) pentru noi un "brand fiscal de tara" foarte bun care a incurajat investitorii catre tara noastra. Ulterior cota unica a aparut si in alte state, in Bulgaria de ex cu o rata chiar mai mica decat a noastra, deci pentru noi era necesar sa ramanem aici pentru a ne pastra competitivitatea.

      Referitor la notiunea de "dumping fiscal" am auzit-o pentru prima oara din gura ministrului de finante german din 2005 care acuza Romania si alte state din est de asa ceva. Totusi, atata vreme cat nu exista nicio directiva europeana care sa oblige statele la un anumit nivel minim al cotei de impozitare, afirmatia mi se pare gratuita si cu caracter demagogic.
      Desigur, acum lucrurile s-au schimbat, exista un pact fiscal european care obliga statele la un anumit nivel al deficitului bugetar. Ori nerespectarea acestui nivel ar putea reaprinde discutia pe tema dumpingului fiscal. Dar deja aici vorbim de dispute la nivel de politica europeana. Oricum, subiectul este interesant si va ramane de actualitate, in opinia mea, pentru multa vreme.
  • 0 (0 voturi)    
    Cota unica. (Miercuri, 6 iunie 2012, 10:43)

    Maria R [anonim]

    Cota unica sau rata unica de impozitare dupa parerea mea (chiar daca a fost partiala) a fost si trebuie sa ramana o parghie de reducere a evaziunii fiscale .Cel putin la nivelul de impozitare a salariilor a functionat foarte bine in sensul in care multi au renuntat sa compenseze munca salariala prin alte metode decat legale.
    Credeti ca cele peste 90.000 de salarii de peste 4500 lei vor fi suficiente pentru a colecta bani pentru bugetul statului?Oare nu se vrea sa se loveasca in clasa mijlocie care este foarte plapanda in Romania?
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 12:02)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Maria R

      Partial de acord. Desi ceva salarii au iesit la lumina din economia subterana la momentul introducerii cotei unice, costul impovarator al contributiilor sociale a facut ca multe dintre salarii (mai ales cele mari, peste 1000 EUR) sa ramana in zona neagra sau in zona gri (microintreprinderi, PFA-uri, contracte de cesiune a drepturilor de autor, etc).
      O plafonare reala la un nivel decent (3-4 salarii medii pe economie) a tuturor contributiilor sociale ar putea sa faca cu adevarat diferenta si sa convinga platitorii si beneficiarii acestor salarii mari sa treaca la forma 100% legala de remunerare - contractul de munca.

      Referitor la taxarea "bugetarilor bogati", chiar pe Hotnews am citit zilele trecute o analiza care demonstra foarte clar ca suma maxima pe care ar putea sa o genereze aceasta supra-impozitare ar fi undeva la 500 mil EUR / an (daca imi amintesc eu bine). Ori deficitul bugetar din Romania care este in jur de 5 mld EUR cu siguranta ca nu ar putea fi acoperit in acest mod.

      Solutia este incurajarea conformarii (prin plafonarea de care mentionam mai sus) coroborata cu eliminarea exceptiilor si reducerea evaziunii fiscale, mai ales in zona impozitelor indirecte (potrivit Consiliului Fiscal gradul de eficienta a TVA este de 54% - doar Letonia sta mai rau decat noi cu 46%).

      Incurajarea clasei de mijloc a fost si ramane un slogan al clasei politice la fiecare 4-5 ani cand avem alegeri. Din pacate, realitatea ne arata ca sunt incurajati evazionistii, nu cei care vor sa munceasca.
  • 0 (0 voturi)    
    Transfer de activitate (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:11)

    Corina R [anonim]

    Va rog sa ma ajutati cu raspunsul la urmatoarea intrebare:
    Trebuie sa se emita factura cu 24% cota pentru vanzarea bunurilor (mijloace fixe) atunci cand are loc transfer de activitate intre firma care a preluat activitatea comerciala a companiei vandute in baza contractului de transfer de activitate?
    • 0 (0 voturi)    
      raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 12:03)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Corina R

      Fiind o tema de TVA va recomand sa adresati intrebarea la colegii mei pe siteul Mazars eTax.
  • 0 (0 voturi)    
    cota unica (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:20)

    marian [anonim]

    Daca se pastreaza cota unica si asta inseamna multe dezavantaje ce alte masuri fiscale ar putea fi adoptate in paralel?
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 12:09)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui marian

      Asa cum am mentionat mai sus, cota unica ar trebui mai intai introdusa in Romania, abia apoi pastrata. Eu am o parere diferita, nu vad dezavantaje majore pentrua cest sistem.
      Masurile fiscale propuse de mediul de afaceri sunt foarte multe, ele sunt adunate in fiecare an intr-un dosar gros si inmanate de Consiliul Investitorilor Strainin si Camera de Comert Romano-Americana. Din pacate, tot timpul ele sunt rasfoite si puse deoparte, fara a fi bagate prea mult in seama.
      Doar cateva dintre ele (pe langa cele mentionate deja mai sus): introducerea legislatiei de holding, regandirea sistemului de impozite si taxe locale, deductibilitate fiscala pentru provizioane, simplificarea sistemului de amortizare fiscala, acceptarea reevaluarii activelor ca urmare a inflatiei, clarificarea tratamentului fiscal pentru ariile tulburi din fiscalitate (cum ar fi de ex. stock-option plan-urile). Si multe altele.
  • 0 (0 voturi)    
    Comparativ cu alte tari europene (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:24)

    gigel [anonim]

    Ca argument pentru mentinerea cotei unice guvernul spune ca se realizaeaza scoaterea din zona nefiscalizata a aproximativ 150.000 de locuri de munca. Este adevarat? Cota unica exista in special in tarile europei de est. De ce credeti ca s-a intamplat acest lucru? Este ceva regional?
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 12:14)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui gigel

      Dupa cum spuneam mai sus, fara regandirea sistemului de contributii sociale (mai exact plafonarea acestora la un nivel decent) cota unica nu poate face minuni. Atata vreme cat este mai avantajos atat pentru angajat cat si pentru angajator sa foloseasca o solutie alternativa (bani in plic, PFA, DDA, microintreprindere) cu siguranta ca vor prefera acest sistem.

      Cota unica a avut succes in zona noastra de Europa tocmai pentru ca este simpla si nu necesita un aparat de administrare fiscala bine pregatit si eficient. Practic fiecare stie ce are de platit foarte usor, deducerile sunt putine, avantajele fiscale de asemenea. Desigur, in acest fel se pierde foarte mult din caracterul de parghie de actiune in economie dar acest lucru este compensat de avantajele simplitatii si eficientei impunerii. Atunci cand inspectorii nostri fiscali vor fi la fel de pregatiti si de bine platiti precum cei din tarile dezvoltate, atunci vom putea sa ne gandim la renuntarea la cota unica.
  • 0 (0 voturi)    
    cota unica (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:28)

    ANA [anonim]

    Cred ca a avut efect cel putin asupra persoanelor juridice si fizice, le-a dat posibilitatea sa respire putin. Va spun din experienta ca fiind salariat cu un salariu bunicel la care cota de impozit era mare, la final de an cind se calcula impozitul global era teroare pentru ca se recalcula impozitul la activitati colaterale functiei de baza si devenea mult mai mare.
    Am rasuflat usurata cind s-a introdus cota unica. Nu mai merita sa lucrezi in plus. Adica tot cel care muncea mai mult era lovit. Si acum se plateste de exemplu sanatatea si la alte venituri din activitati independente(cind esti si salariat) desi calitatea serviciilor scade, mai mult, ajungi sa-ti platesti singur medicamentele prin spitale.
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 22:00)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ANA

      Nu pot decat sa fiu de acord cu dvs. Cota unica adevarata si un sistem de plafonare la un nivel decent al contributiilor sociale ar fi cheia pentru incurajarea muncii.
      Vom continua sa propovaduim asta, poate ne aude cineva la un moment dat.
  • 0 (0 voturi)    
    Dezavantajele inregistrarii unei firme in Bulgaria (Miercuri, 6 iunie 2012, 11:39)

    Ion STANCA [anonim]

    Care ar fi dezavantajele inregistrarii unei firme in Bulgaria, la Ruse ca-i mai aproape de Bucuresti.

    Multumesc
    • 0 (0 voturi)    
      Raspuns (Miercuri, 6 iunie 2012, 22:07)

      Gabriel Sincu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion STANCA

      Recunosc ca nu sunt un expert in fiscalitatea din Bulgaria, nu pot sa va dau un raspuns pertinent.
      Pentru mine, daca as fi in aceasta postura, cel mai greu ar fi sa trec de bariera psihologica, cea de limba si de legislatie pe care nu le stapanesc. Ar tb deci sa am un consultant foarte bun, in care sa am incredere, dar care probabil ca ar fi destul de scump.
      Altfel, in conditiile in care am firma in Bulgaria dar desfasor activitate in Romania, am sanse bune sa dau nastere unui sediu permanent aici iar intreprinzatorul nostru sa se intoarca de unde a plecat: sa plateasca impozit in Romania.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri