Anul 2011 nu a fost printre cei mai buni pentru firmele din economie. Au disparut peste 5000 de firme, cele mai multe fiind din zona comertului cu amanuntul. Stiti reteta, cumperi de la Metro, iti pui un adaos comercial si vinzi in scara blocului sau din garaj. Peste 2000 dintre magazinase si-au dat comercialul sfarsit. Nota bene: majoritatea acestora nu erau magazine de la tara ci din orase. Ba chiar peste o treime, din orasele cu peste 200.0000 de locuitori. Ceea ce inseamna un plus din punct de vedere al competitiei. Industria prelucratoare a pierdut si ea peste 500 de companii. Ce mai, pe plus au fost energia, apa si industria extractiva. Punct, scrie Dan Popa pe blogul Hymerion.ro

Ceea ce a mai ramas, ramane distribuit dupa cum urmeaza mai jos. Datele sunt din iunie 2012, de la INSSE.

Bancile sunt interesate de analize sectoriale, pe sectoare de activitate. Din ceea ce vedem in graficul de mai sus, deducem ca finantarea ar putea fi atractiva (cu mici exceptii, fireste), in zona energiei. Dar nu in sfera companiilor energetice de Stat, cazul insolventei Hidroelectrica fiind inca dureros. In treacat fie spus, nu stiu de ce Remus Vulpescu mai e mentinut la Hidroelectrica, in loc sa i se ofere un post de miner sau vanzator la un magazin de ceapa. Lui si sefilor acestuia, din birourile MECMA. Revenind, mai zicem asa, la nivelul economiei, peste 60% din firme au declarat pierderi, chiar daca rezultatul economic este pozitiv. Sigur ca uneori pierderile sunt doar o forma de optimizare fiscala, dar bancile cand se uita pe bilant si vad pierderi, le taie de pe lista finantarii. Doi la mana, sa nu uitam in ce economie rasuflam.

O tara in care circa 5% sunt companii de importanta sistemica, adica din categoria celor care nu se imprumuta never ever. Aceste companii s-au comportat mult mai bine in perioada crizei comparativ cu restul economiei. Cifra de afaceri a scazut mai mult decat pe intreaga economie, insa si-au pastrat profitabilitatea chiar si in conditii de criza. Au fost in stare sa isi gestioneza mai bine costurile. Au reusit sa isi pastreze pietele externe de desfacere. Exporturile chiar au crescut, deoarece ponderea produselor cu valoare adaugata mare este ridicat.

Cat despre noii intreprinzatori, sa fim seriosi. In Romania erau inca active in septembrie 2011, aproximativ 128.855 de intreprinderi noi, excluzand intreprinderile agricole.

Pentru comparatie, intr-un an anterior crizei, 1995, existau circa 390.000 de intreprinderi noi. Antreprenorii romani se plang de concurenta, de clienti fara bani, dar de prea putine ori vad barna din ochii lor. Numarul mediu de angajati la companiile nou infiintate este in medie 1,4, majoritatea intreprinderilor noi fiind in domeniul 0 salariati iar proportia generala a noilor intreprinderi al caror sediu este locuinta managerului a crescut cu 23 puncte procentuale. Aproape un sfert dintre noile firme dispar dupa un an.

O analiza a profitabilitatii companiilor pe zone de activitate economica urmeaza in aceste zile.

Comenteaza pe blogul Hymerion.ro