"Executia bugetara pe primele 5 luni ale anului scoate in evidenta un deficit bugetar (ca procent din PIB doar usor mai mic decat cel inregistrat in aceeasi perioada a anului 2011 (1.19% in 2012 vs 1.28% in 2011), ceea ce arata ca riscurile in atingerea tintei de deficit bugetar pe intreg anul 2012 sunt majore daca in a doua parte a anului nu se iau masuri semnificative de corectie", a declarat pentru HotNews presedintele Consiliului Fiscal si economist sef al Raiffeisen Bank, Ionut Dumitru. Executia bugetara cumulata la 5 luni arata ca problemele sunt localizate in special pe partea de cheltuieli bugetare, mai spune Dumitru.

Pe partea de venituri bugetare, acestea au crescut in primele 5 luni cu o rata anuala usor peste rata anuala programata

Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal

Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal

Foto: HotNews.ro

pe tot anul 2012 (9.6% vs 8.3% programat pe tot anul 2012), cu evolutii mai bune in primele 5 luni decat asteptarile pe intreg anul 2012 la veniturile din impozit pe profit, impozitul pe venit si accize si mai slabe la TVA.

Executia bugetului general consolidat arata un deficit de 7,23 miliarde de lei, respectiv 1,19% din PIB, in usoara crestere fata de nivelul inregistrat la finalul din PIB dupa primele patru luni din 2012 - 0,83%, potrivit datelor comunicate de Ministerul Finantelor Publice. Tinta de deficit bugetar stabilita de autoritati pentru acest an este de 1,9% din PIB pe metodologia cash si 3% pe standarde europene.

De altfel, mai spune seful Consiliului Fiscal, in Raportul anual pe 2011 al Consiliului Fiscal se avertiza cu privire la tinta de

Trebuie mentionat ca ratele ridicate de crestere anuala a cheltuielilor de capital finantate din resurse proprii si a celor cu bunuri si servicii in primele 5 luni au fost generate in special in zona autoritatilor locale. In plus, trebuie mentionat si faptul ca se planifica initial sa se produca o substitutie a cheltuielilor de capital finantate din resurse proprii cu absorbtie de fonduri europene, insa cheltuielile de capital finantate din surse proprii au continuat sa creasca foarte rapid.

Ionut Dumitru, pres. Consiliu Fiscal

deficit bugetar pe 2012 ca "sunt persistente riscuri in ceea ce priveste atingerea acesteia, avand in vedere revizuirea descendenta a proiectiei de crestere economica, precum si datele privind executia bugetara la finele trimestrului intai, in conditiile in care incadrarea in plafonul de deficit s-a produs pe fondul decalarii in luna martie a platii trimestriale a impozitului pe profit, precum si a unei recrudescente a acumularii de arierate la nivelul bugetului de stat si al bugetelor locale".

"In ceea ce priveste cheltuielile bugetare, acestea au crescut in primele 5 luni cu o rata anuala semnificativ mai mare decat cea programata pe intreg anul 2012 (8.5% in primele 5 luni vs 2.4% programat pe intreg anul 2012), in special datorita cresterii cu 11.7% a cheltuielilor cu bunuri si servicii (vs 2.2% programat pe intreg anul 2012) si a cresterii cheltuielilor de capital (finantate din resurse proprii) cu 33.1% (vs o scadere de -4.8% programata pentru intreg anul 2012)", mai arata economistul roman.

In acest context, daca trendul celorlalte componente ale bugetului se mentine, cheltuielile de capital finantate din resurse proprii si cele cu bunuri si servicii trebuie sa scada semnificativ in a doua parte a anului 2012 fata de aceeasi perioada a anului 2011 pentru a reveni la dinamica proiectata a acestora si a se atinge tinta de deficit bugetar. Alternativ, ajustarile trebuie facute la alte componente ale bugetului, dar, in mod cert, acestea trebuie sa fie semnificative, conchide Ionut Dumitru.

  • Melania Hancila, economist sef Volksbank Volksbank: Este alarmant ca la atatia ani dupa declansarea crizei economice, Romania continua sa inregistreze an de an dinamici de crestere a cheltuielilor cu bunuri si servicii cu 2 cifre

Datele releva faptul ca autoritatile au inregistrat progrese la nivelul colectarii taxelor si impozitelor in primele 5 luni ale anului, insa avansul veniturilor nu este suficient de rapid pentru a compensa cresterea cheltuielilor administratie publice, astfel incat sa conduca la o incetinire a avansului deficitului bugetar. Intre ianuarie-aprilie, bugetul general a inregistrat cresteri la nivelul principalelor categorii de venituri, ceea ce transmite un semnal pozitiv investitorilor, insa trebuie vazut daca trendul

Avand in vedere viteza cu care avanseaza deficitul bugetar care a ajuns in primele 5 luni la 1.2% din PIB, in conditiile in care este de notorietate faptul ca in Romania deficitul bugetar avanseaza intr-un ritm mai alert in cea de-a doua jumatate a anului, devine putin probabil ca autoritatile sa se incadreze in tinta de 2.2 % din PIB asumata fata de FMI

Melania Hancila, ec. sef Volksbank

acesta va continua si in cea de-a doua jumatate a anului, mai ales ca s-a modificat formula de guvernamant.

Totusi, avand in vedere viteza cu care avanseaza deficitul bugetar care a ajuns in primele 5 luni la 1.2% din PIB, in conditiile in care este de notorietate faptul ca in Romania deficitul bugetar avanseaza intr-un ritm mai alert in cea de-a doua jumatate a anului, devine putin probabil ca autoritatile sa se incadreze in tinta de 2.2 % din PIB asumata fata de FMI anul acesta.

Este alarmant ca la atatia ani dupa declansarea crizei economice, Romania continua sa inregistreze an de an dinamici de crestere a cheltuielilor cu bunuri si servicii cu 2 cifre (+11.7% an/an in primele 5 luni), in conditiile in care ni se tot promite eficientizarea cheltuielilor publice si rata inflatiei in aceeasi perioada a anului a fost de doar 1.8 % an/an.

Cresterea alerta a cheltuielilor cu bunuri si servicii, precum si a transferurilor intre unitati ale administratiei publice (+87% an/an) releva faptul ca nu s-au inregistrat progrese in managementul banului public, ceea ce pune sub semnul indoielii si

Melania Hancila

Melania Hancila

Foto: Hotnews

eficienta cheltuielilor pentru investitii care au avansat cu 36% an/an, in conditiile in care in aceasta zona se evapora repede cei mai multi bani, datorita lacunelor sistemului achizitilor publice.

Cifrele balantei bugetare releva riscuri semnificative ca autoritatile sa rateze tintele de deficit bugetar asumate fata de FMI, in conditiile in care deficitul a ajuns la 1.2% din PIB in doar 5 luni din tinta de maxim 2.2% din PIB asumata pentru intregul an, in conditiile in care urmeaza si alegeri parlementare in ultimul trimestru al anului si sunt premise semnificative ca pomenile electorale sa continue. In acest context, deficitul bugetar se va apropia de limita de 3% din PIB, mai ales ca avansul real al PIB se va situa sub estimarea de 1.7% an/an dupa care a fost constuit bugetul general si probabil ca investitiile de capital vor incetini semnificativ in semestrul II, altfel nu exista sanse de a ne incadra in tintele asumate fata de FMI.

Opinia economistilor ING este similara. Intr-un raport publicat marti, acestia arata ca evoluţia nu pare compatibilă cu ţinta oficială. "La finele celor şase luni deficitul ar putea ajunge la un nivel de 2% din PIB mult peste ţinta de 1,1%, convenită cu FMI. Dacă aceste ţinte cantitative vor fi ratate, atunci pieţele ne-ar putea penaliza, întrucât ar fi prima oară când ratăm acest obiectiv, în ultimii trei ani de când avem acord cu FMI", se mai arata in Raport.