Recentul scandal al manipularii LIBOR a suscitat ingrijorari serioase in legatura cu declaratiile false emise de banci referitoare la ratele estimate ale dobanzilor interbancare, a anuntat miercuri Comisia Europeana. Drept urmare, Executivul european a adoptat miercuri modificari ale propunerilor initiale de regulament si de directiva privind utilizarile abuzive ale informatiilor privilegiate si manipularile pietei, inclusiv in ceea ce priveste sanctiunile penale, care au fost prezentate la 20 octombrie 2011. Modificarile prevad interzicerea clara a manipularii indicatorilor, inclusiv a indicilor LIBOR si EURIBOR, si calificarea acestui tip de manipulare drept infractiune.

Citeste si: Cea mai mare manipulare din istorie? O piata de 350.000 de miliarde dolari, "trucata" de cateva banci cu ajutorul LIBOR

  • "Anchetele internationale in curs cu privire la manipularea indicelui LIBOR au scos la iveala inca un exemplu de comportament scandalos al bancilor. Doream sa ma asigur ca propunerile noastre legislative privind abuzul de piata interzic categoric asemenea acte reprobabile. De aceea am discutat acest aspect cu Parlamentul European si am luat masuri rapide pentru modificarea propunerilor, astfel incat manipularea indicatorilor sa fie considerata in mod clar ilegala si sa faca obiectul unor sanctiuni penale in toate tarile", a declarat miercuri Michel Barnier, Comisarul european pentru piata interna si servicii.

De asemenea, Viviane Reding, vicepresedinta Comisiei Europene, a precizat ca "sunt necesare masuri la nivelul UE pentru a pune capat activitatii infractionale din sectorul bancar, iar dreptul penal poate avea un puternic efect disuasiv in acest sens. De aceea propunem astazi norme la nivelul UE pentru a combate acest tip de abuz de piata si pentru a elimina eventualele lacune de reglementare" si ca un acord rapid cu privire la aceste propuneri va contribui la restabilirea increderii consumatorilor.

Context

Un indicator este orice indice comercial sau cifra publicata care se calculeaza prin aplicarea unei formule la valoarea unuia sau mai multor active-suport sau preturi de referinta, inclusiv estimari ale preturilor, ale ratelor dobanzilor sau ale altor valori, sau la date de anchete la care se face trimitere atunci cand se stabileste suma de plata in cadrul unui instrument financiar. Activele-suport sau preturile de referinta utilizate la stabilirea indicatorilor pot include rate ale dobanzilor sau materii prime precum petrolul, cu conditia ca acestea sa determine suma de plata in cadrul unui instrument financiar, cum ar fi un instrument financiar derivat.

Comisia a adoptat miercuri doua propuneri modificate. Prima este o propunere modificata care aduce urmatoarele modificari propunerii de regulament privind utilizarile abuzive ale informatiilor privilegiate si manipularile pietei, adoptata de Comisie la 20 octombrie 2011:

  • modificarea domeniului de aplicare al regulamentului propus pentru a include indicatorii;
  • modificarea definitiilor pentru a include o definitie a indicatorilor, bazata pe o versiune extinsa a definitiei utilizate in propunerea de regulament privind pietele instrumentelor financiare (MiFIR); printre altele, sunt inclusi indicatorii privind ratele dobanzilor si materiile prime;
  • modificarea definitiei infractiunii de manipulare a pietei (articolul 8) pentru a include manipularea si tentativele de manipulare a indicatorilor; si
  • modificarea considerentelor pentru a justifica integrarea indicatorilor in domeniul de aplicare al regulamentului si in definitia infractiunii de manipulare a pietei.

In paralel, Comisia a adoptat o propunere modificata care aduce urmatoarele modificari propunerii de directiva privind sanctiunile penale pentru utilizarile abuzive ale informatiilor privilegiate si pentru manipularile pietei:

  • modificarea definitiilor pentru a include o definitie a indicatorilor;
  • modificarea definitiei infractiunii de manipulare a pietei pentru a include si manipularea indicatorilor; si
  • modificarea definitiei infractiunii de "instigare, complicitate si tentativa" pentru a include aceste comportamente in cazul manipularii indicatorilor.

Comisia nu isi propune deocamdata sa stabileasca tipurile si nivelurile minime ale sanctiunilor penale, insa doreste sa solicite fiecarui stat membru sa prevada in legislatia sa nationala sanctiuni penale pentru manipularea indicatorilor. In propunerea sa initiala de directiva, Comisia si-a propus sa realizeze, in termen de patru ani de la intrarea in vigoare a directivei, o reexaminare in special a oportunitatii introducerii de norme comune minime privind tipurile de sanctiuni penale si nivelurile acestora.