Finantele vor sa interzica prin lege jocul televizat de bingo. Motive sunt destule: Jucatorii pierd bani pe care nu si-i permit sa-i piarda, devin dependenti de hazardul moral, iar jocul adanceste capcana saraciei si reduce eficienta in munca

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 8 august 2012, 18:32 Economie | Finanţe & Bănci


 documente
(08 Aug 2012) PDF, 109KB
(08 Aug 2012) PDF, 209KB
Guvernul vrea sa interzica prin lege jocurile de bingo televizate, invocand ca acest joc alimenteaza sperantele jucatorilor in "fructele iluzorii ale hazardului moral". Un alt argument este  faptul ca jucatorii de bingo fac parte din categoria persoanelor cu venituri scăzute şi a şomerilor. "Aceasta reprezintă o categorie extrem de vulnerabilă de populaţie, care pierde bani pe care în realitate nu îşi permite să îi piardă care devine dependentă de hazardul moral care se multiplică în mod contraproductiv din punct de vedere social", se mai arata in Nota de fundamentare a proiectului de lege. In plus, jocul de bingo adânceste capcana sărăciei, crescand necesarul de cheltuieli de sănătate, şi reducand eficienţa la locul de muncă. Dupa aceste principii, ar trebui insa interzis si lozul in plic sau orice joc de noroc.


  • Jocurile bingo organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune (bingo televizat), au fost permise în perioada 1992 – 2002. Odată cu intrarea în vigoare a prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 348/2002 pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 251/1999 privind condiţiile de autorizare, organizare şi exploatare a jocurilor de noroc, acestea au fost interzise până la 23.06.2009, data intrării în vigoare a Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, când s-a reintrodus organizarea şi desfăşurarea acestui tip de joc de noroc.

Ce mai spune Nota de fundamentare
  • Se remarcă faptul că în perioada 2002 – 2008, o perioadă de creştere economică rapidă, jocul bingo televizat nu a fost prevăzut în prevederile legale, neputându-se astfel organiza, fără a genera însă consecinţe sau reacţii negative din partea cetăţenilor. Populaţia beneficia de fructele creşterii economice reale şi nu resimţea nevoia de a apela la şansa unui câştig imaginar. Din 2009 însă jocul bingo televizat a fost reintrodus prin lege, ceea ce, pe fondul crizei economice, a alimentat speranţa jucătorilor, nemulţumiţi de situaţia lor economică, în fructele iluzorii ale hazardului moral.
  • Operatorii economici deţinători ai acestor licenţe au intrat în insolvenţă ca urmare a acumulării de datorii, atat către bugetul de stat, cat si catre alţi operatori economici sau participanţi la joc.
  • În România nu există studii consistente cu privire la structura demografică şi socio-economică a participanţilor la jocuri de tip bingo. În alte ţări s-au făcut studii în acest sens; ele sunt relevante şi în contextul României, întrucât tipul de joc şi comportamentul uman sunt similare.

  • Conform unor studii realizate de institute cu reputaţie internaţională din Marea Britanie şi Canada, practicarea jocului este corelată negativ cu veniturile jucătorilor, în sensul în care cei mai mulţi participanţi provin din categoria persoanelor cu venituri scăzute şi a şomerilor. Aceasta reprezintă o categorie extrem de vulnerabilă de populaţie, care pierde bani pe care în realitate nu îşi permite să îi piardă dar care, din cauza veniturilor reduse şi a educaţiei scăzute, devine dependentă de hazardul moral care se multiplică în mod contraproductiv din punct de vedere social.
  • Plecând de la principiul economic al utilităţii marginale, sumele pierdute de jucătorii cu venituri reduse au un impact mai mare asupra capacităţii lor de a-şi acoperi nevoile de bază decât în cazul jucătorilor mai înstăriţi. Mai mult, în cazul în care acele cheltuieli respectiv nu afectează capacitatea de acoperire a nevoilor de bază, ele afectează însă rata de economisire.
  • România, după cum se cunoaşte, are astăzi cea mai scăzută rată de economisire din UE şi nu ar trebui să promoveze activităţi economice care conduc, în mod dovedit, la reducerea economisirii. Aceste activităţi de tipul jocurilor bingo nu creează valoarea adăugată, ci doar transferuri, cel mai adesea slab fiscalizate (din cauza dificultăţii de control), de la populaţia săracă către administratorii jocurilor respective.
  • În general, persoanele cu venituri reduse cheltuiesc o pondere mai mare a veniturilor lor pentru jocuri de tip bingo decât persoanele cu venituri ridicate, ceea ce adânceşte inegalitatea distribuţiei veniturilor în rândul populaţiei şi distruge coeziunea socială. Conform datelor statistice (aşa cum arată şi studiile menţionate anterior), populaţia săracă este supusă unui risc crescut de expunere la probleme legate de jocuri de noroc în general, dar mai ales jocul de bingo televizat în special. Aceasta conduce şi la înrăutăţirea stării generale de sănătate a  populaţiei, în special în regiunile care cunosc o discrepanţă accentuată între cei cu venituri reduse şi cei cu venituri ridicate, conform unor studii publicate în Marea Britanie.
  • Statul are pierderi bugetare din jocurile de noroc de tip bingo întrucât ele adâncesc capcana sărăciei,  permanentizând astfel transferuri sub formă de ajutoare sociale, cresc necesarul de cheltuieli de sănătate, şi reduc eficienţa la locul de muncă.
  • Transmiterea jocului de bingo pe posturile de televiziune implică un număr de factori agravanţi din perspectiva impactului socio-economic.
  • În primul rând, în criza economică, frustrările oamenilor cresc receptivitatea pentru jocurile de noroc, în special pentru cele uşor accesibile, promovate prin reclame sau prin difuzare pe TV. Persoanele care trăiesc la limita sau sub nivelul subzistenţei se refugiază la imaginar. Prin sistemul bingo TV faptul că numeroşi participanţi , în termeni nominali (deşi puţini în termeni relativi faţă de numărul total de participanţi la joc), pot avea câştiguri săptămânale sau lunare de mică valoare, îi poate determina să investească în continuare în acest joc, în speranţa unui câştig major.
  • Caracterul televizat al jocului bingo aduce un element agravant de continuitate a prezenţei jucătorilor şi implicit a tuturor consecinţelor negative de ordin social, psihologic şi economic.
  • Singurul element potenţial pozitiv al jocului de tip bingo, şi anume elementul de socializare, existent în jocurile de tip bingo desfăşurate în spaţii amenajate care necesită prezenţa fizică a participanţilor, dispare atunci când jocul se desfăşoară doar virtual, prin intermediul TV.
Având în vedere cele de mai sus, se impune din punct de vedere economico-social interzicerea jocurilor de tip bingo televizat, propunere pe care o promovează prezentul proiect de act normativ.

Descarca din atasament nota de fundamentare si proiectul legislativ


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.






2985 vizualizari

  • +6 (10 voturi)    
    sincer sa fiu (Miercuri, 8 august 2012, 18:40)

    sucaa [utilizator]

    sunt de acord cu asta. nu suport acest guvern, dar initiatiava este laudabila. sa speram ca va permite si felix asta ca doar la antene se mai dadea bingo :)
    daca reusesc asta, au o bila alba de la mine.
    • +5 (7 voturi)    
      Complet stupid (Miercuri, 8 august 2012, 19:10)

      OrlyOpinions [anonim] i-a raspuns lui sucaa

      Statistica cu "cei mai mulţi participanţi provin din categoria persoanelor cu venituri scăzute şi a şomerilor" nu poate fi folosita ca argument, pentru ca cei mai multi oameni din romania si din orice tara apartin aceasta categorie.
      De exemplu, lumea din toate categoriile sociale cumpara bilet la loterie cand premiul atinge valori impresionante, iar jucatorii pasionati mai joaca doar la pariuri, care sunt sigurele jocuri unde mai si castigi. In plus lumea din categoriile cu ceva bani, practica joaca la bursa, care tot un fel de bingo este, si la fel de prost fiscalizat
      In plus mi se pare o prostie sa targhetezi doar jocul de bingo televizat, cand se pot implementa gramezi de jocuri de noroc care sa genereze acelasi efect.
      Sa aduci ca argument economisirea, mai ales in lei, mi se pare o nesimtire mai mare decat jocurile piramidale, in conditiile in care inflatia si devalorizarea constanta a leului efectiv erodeaza sumele economisite.
      Tot folosind argumentele de mai sus, ar trebui interzis sistemul de pensii din romania, unde contribui un procent in ideea ca statul iti va da pensie, si apare o sleata de lideri de politici din cand in cand, care sa iti zica, ca domnea nu mai sunt bani si deci nu mai dam, traind cu impresia ca ei au fost pusi acolo pentru a explica situatii ci nu pentru a gasii solutii.
      • 0 (4 voturi)    
        mie argumentele mi se par stupide (Miercuri, 8 august 2012, 19:32)

        sucaa [utilizator] i-a raspuns lui OrlyOpinions

        practic tu spui ca daca mai exista si alti hoti de ce sa-i condamnam pe cei care-i prindem.
        da, sunt o gramada de alte jocuri de noroc,
        nu poti compara bursa cu jocurile de noroc. este ca si cum ai compara tablele cu sahul. hai sa fim un pic mai atenti la astfel de comparatii.
        repet, ma ingrozesc ce guvern avem, dar asta e o solutie buna
        • +1 (1 vot)    
          Nu ai inteles (Joi, 9 august 2012, 0:49)

          OrlyOpinions [anonim] i-a raspuns lui sucaa

          Practicarea "jocurilor de noroc" face parte din a fi om, si nu ai cum sa intezici aceste practici. Fiecare dintre noi este amator intr-o mai mica sau mai mare masura de risc si mai ales de castiguri usoare, asta fiind una din caracteristicile care ne-au ajutat sa prosperam ca si civilizatie.
          Fiecare risca si joaca dupa posibilitati, la bingo, la loto, la bursa, este irelevant. Din punctul meu de vedere intre amaratul de la coada vacii care joaca la bingo, si "investitorii" la bursa nu este nici o diferenta. Cine a avut bani la Lehman Brothers, sau a prins bula din 2000 stie foarte bine.
          Exista si povesti de succes, de la Cristofor Columb/Spania care au riscat sume imense pana la Caritasul romanesc care a facut Clujeni oameni cu multi bani (bine sa nu uitam de fostul FSN, ca fiscalitatea e fiscalitate).
          Se mai poate studia la "investitii" falimentul Scotiei si cum a devenit parte din Marea Britanie.
          Ce face fiecare cu banii lui il priveste strict si personal, nu este treaba statului sa decida, deja face asta cu 60% din veniturile noastre, plus ca are la dispozitie resursele naturale ale romaniei, dar este prea retardat sa le explateze in interesul nostru, asa ca le vinde la recomandarile FMI-ului.
        • +1 (1 vot)    
          ai dreptate (Joi, 9 august 2012, 13:19)

          kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui sucaa

          nu poti compara bursa cu jocurile de noroc, pt. ca doar bursa poate duce la crize economice globale, in schimb bingo, il saraceste doar pe badea gheorghe.
          dar jocurile loteriei romane, de ce nu sunt inchise, caci oricum conform actualului contract, cea mai mare parte a beneficiilor merg la greci.
      • -1 (5 voturi)    
        Stupid e sa deturnezi discutia ne-constructiv. (Miercuri, 8 august 2012, 19:38)

        OutsideThisBox [utilizator] i-a raspuns lui OrlyOpinions

        Masura mi se pare buna.

        Ca ar mai putea fi luate si altele sau ca tu ai impresia ca nu o sa fie nu stiu ce castiguri, e o alta discutie.

        Ai tu statistici despre distributia pe categorii sociale a jucatorilor la astfel de jocuri? Sau e doar impresia ta?

        Prea ne-am invatat numai sa criticam. Vino cu solutii constructive, daca crezi ca ai idei mai bune.

        Sistemul de pensii e mai degraba un sistem de economisire, nu de bingo.
        • 0 (0 voturi)    
          Care economisire? (Joi, 9 august 2012, 1:04)

          OrlyOpinions [anonim] i-a raspuns lui OutsideThisBox

          Sistemul actual de pensii functioneaza pe principiul ca ce se strange de la cei care contribuie se da la pensionari. Nu are nici o legatura cu cat ai contribuit tu ca suma cu ce vei primii la pensie. Calculul pensiei, daca nu ma insel, se face folosind media ultimilor 5 ani.
          Mai exact tu cotizezi, urmand ca la pensie sa primesti dupa cum urmeaza: daca economia o duce bine primesti ceva mai multi banuti, daca o duce rau primesti ceva mai putini banuti. Suma pe care o primesti o decide clasa politica care este la putere in perioada respectiva, cam cat prind ei intre doua degete. Daca sunt dreptaci la guvernare faci foamea, daca sunt socialisti iti e ceva mai bine, dar sa nu exageram. Daca intra statul in incapacitate de plata, sau esti in America si falimenteaza fondul de pensii, e nasol rau de tot.
          Deci pensia ta depinde de atat de multe variabile incat se poate pune pe picior de egalitate cu jocul de bingo, doar ca ai castig minim garantat.
          Exista si sisteme interesante de pensii, cum ar fi cel canadian, dai tu frumos 200 CAD pe luna indiferent de cati bani castigi, si la pensie primesti 1500 CAD lunar. Vrei mai mult, exista institutii private, noi statul ne ocupam doar de asta. Ce zici, nu-i asa ca e frumos?
    • +2 (2 voturi)    
      unde ? (Miercuri, 8 august 2012, 19:55)

      Bing Brother [utilizator] i-a raspuns lui sucaa

      asa, ca o precizare.. unde mai exista bingo la tv acum? ce exact vrea sa interzica?
      s-a trezit si asta din somn si se bate cu fantome..
    • +2 (2 voturi)    
      tardiv (Miercuri, 8 august 2012, 19:57)

      NicolaeA [utilizator] i-a raspuns lui sucaa

      Se interzice dupa ce antenele lui voiculescu le-a terminat ! Din punctul meu de vedere poate sa introduca si interzicerea consumului de icre negre si ieftinirea castanelor necomestibile; tot un drac !
  • +8 (8 voturi)    
    casinouri? (Miercuri, 8 august 2012, 19:12)

    MSN [utilizator]

    Dar cu casinourile care s-au raspandit ca ciupercile cum ramane?
    • 0 (0 voturi)    
      LOTO? (Miercuri, 8 august 2012, 21:09)

      xan [utilizator] i-a raspuns lui MSN

      Dar cu Loteria Nationala cum ramane? Are toate caracteristicile enumerate pentru care vor sa interzica bingo...Upss la asta nu s-au gandit...
  • +2 (2 voturi)    
    Nu inteleg (Miercuri, 8 august 2012, 21:06)

    Orpheus [utilizator]

    Ce treaba are statul ce fac eu cu banii mei? Nu ca as fi jucat vreodata bingo, dar nu vad de ce nu as avea dreptul sa o fac, daca vreau. Televizat, adica, fiindca altfel stiu ca se poate.
  • +1 (1 vot)    
    OK, cu 2 amendamente (Miercuri, 8 august 2012, 23:04)

    marvio [utilizator]

    Din punctul meu de vedere sunt de acord cu interzicerea jocului de bingo televizat (nici nu stiam ca mai exista), dar:

    1) trebuie verificat daca aceasta interdictie este sau nu constitutionala;

    2) nu pot sa nu ma intreb ce tinteste in realitate guvernul prin aceasta masura.
  • 0 (0 voturi)    
    Bingo (Joi, 9 august 2012, 13:59)

    @pitbull [utilizator]

    "jocurile saraciei",bingo,jocurile piramidale(sa ne amintim de Stoica),au prins bine in tarile sarace precum Romania.sper sa fie interzise.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version