Masura (plata TVA la incasare- n.red.) nu se ridica la asteptarile mediului de afaceri intrucat nu discutam de fapt decat de o amanare a colectarii TVA cu 90 de zile. Acest lucru s-ar putea sa schimbe fundamental modul in care aceasta masura va fi perceputa de mediul de afaceri intrucat avantajele asteptate de mediul de afaceri s-ar putea sa nu fie implinite", a declarat intr-un interviu HotNews Dan Manolescu, vicepresedintele Camerei Consultantilor Fiscali. Masura se aplica si in Polonia, dar numai 2% din firmele locale au optat pentru aplicarea lui, mai spune Manolescu

Statul nu pierde si nu castiga din aceasta masura, ceea ce- daca asa stau lucrurile- nici in mediul de afaceri nu cred ca vor fi castiguri sau pierderi, mai spune consultantul fiscal.

Asculta aici interviul acordat HotNews.ro de catre Dan Manolescu

Descarca fisierul audio in format MP3

Manolescu a stat de vorba online cu cititorii HotNews. Vezi aici raspunsurile date de consultantul fiscal

  • Intentionam ca, odata cu publicarea proiectului, sa reluam discutiile si sa aducem in atentia autoritatilor fiscale problemele care au fost identificate si in discutiile anterioare.
  • Ca punct de vedere general, am considerat ca un astfel de sistem ar trebiui aplicat cel putin in faza de inceput-un an, doi-cu titlu optional pentru a putea da posibilitatea agentilor economici sa-l inteleaga si sa identifice daca un asemenea sistem e benefic sau nu pentru activitatea desfasurata
  • Un asemenea sistem se mai aplica si in alte state. De exemplu in Polonia, el e aplicabil prin optiune iar din informatiile pe care le avem, doar 2% din agentii economici au optat pentru aplicarea lui- ceea ce ar trebui sa ne dea de gandit....
  • Ne asteptam la o crestere in prima instanta a costurilor generate de adaptarea programelor informatice si de evidenta pentru a putea implementa o astfel de masura. Totodata este posibil sa apara costuri suplimentare cu penalitati de intarziere si dobanzi in masura in care TVA aferenta facturilor platite in numerar devine datorata anticipat de la data emiterii acestora.
  • Ar trebui sa fie optiunea societatii sa aplice sau nu aceasta posibilitate de plata a TVA la incasare, doar ca din pacate, din declaratiile autoritatilor de pana acum se pare ca intentia este ca acest sistem sa fie unul obligatoriu. O astfel de abordare nu o consideram insa tocmai corecta, intrucat evaluarea utilitatii acestui sistem ar trebui lasata la alegerea mediului economic
  • Acest aspect al platii fragmentate a unei facturi (o parte cash si o parte prin banca) ramane a fi clarificat prin textul reglementarilor, intrucat e posibil ca plata cash (chiar partiala) sa determine schimbarea integrala de tratament a acelei facturi (TVA colectat la emitere) sau doar partial prin colectarea TVA la emitere doar corespunzatoare platii cash. Aceasta problema va ridica serioase dificultati de aplicare practica
  • Va exista o dificultate ridicata in a urmari corectitudinea declaratiilor fiscale lunare intrucat acestea se vor baza nu doar pe documente fiscale (facturi) ci vor tine cont si de alte elemente pur contabile cum este plata unei facturi. Astfel, declaratia 394 care vizeaza in prezent totalitatea facturilor emise si primite de catre un agent economic nu isi va mai avea utilitatea, ea trebuind cel mai probabil sa fie regandita de catre autoritatile fiscale
  • va fi nevoie de o evidenta contabila mult mai detaliata , iar programele de contabilitate vor suferi cu siguranta modificari. Jurnalele de TVA ca principiu ar trebui sa arate ca si pana acum, doar ca momentul in care se vor inregistra facturile in aceste jurnale nu va mai fi cel al emiterii, respectiv al primirii, ci cel al platii (respectiv al incasarii). De aici, necesitatea de a avea evidente mult mai detaliate legate de aceste facturi.
  • Din pacate, nu exista o posibilitate practica de verificare a platitorilor de TVA in general, nu doar a celor care se incadreaza sub plafonul de 500.000 de euro. Ceea ce exista in prezent este doar o sectiune pe portalul ANAF, unde pot fi verificati agentii economici din Registrul Operatorilor Intracomunitari, adica cei care pot desfasura tranzactii cu alte firme din cadrul UE.
  • Din discutiile avute pana in prezent cu MFP, se pare ca din pacate nu va exista o baza de date care sa contina agentii economici care vor intra in acest sistem de plata a TVA. Acest lucru va genera la nivel practic numeroase probleme, intrucat pentru un agent economic care primeste o factura de la un alt agent economic sub incidenta acestui sistem, va fi extrem de dificil sa determine modalitatea de deducere a TVA aferent acelei facturi (teoretic ar trebui ca factura emisa de agentul economic cu cifra de afaceri sub 500.000 euro sa poarte o mentiune de genul "TVA la incasare" care sa avertizeze clientul sau ca acel TVA va fi deductibil doar la momentul platii de catre client-in practica, ne asteptam ca aceasta mentiune sa fie omisa in multe cazuri tinand cont ca se discuta de aplicarea acestui regim de 92% din firmele existente, iar posibilitatea de eroare umana este foarte ridicata)