Guvernul va demara, cu sprijinul unor consultanti de la Fondul Monetar, mecanismul procedural legat de declararea falimentului autoritatilor locale, se arata in draftul scrisorii de intentie cu FMI. Prevederi legislative au existat si pana acum in Legea Finantelor Publice, insa ele nu au fost niciodata aplicate. Este vorba de o misiune de asistenta pe langa MFP care sa ajute la identificarea modalitatilor concrete de declarare a falimentului unor primarii si de prezentare a celor mai utilizate practici similare in alte tari europene. Probabil se va merge catre fuzionarea autoritatilor locale nesustenabile cu primarii mai mari si mai puternice din punct de vedere financiar", au declarat pentru HotNews apropiati ai negocierilor.

"Popular se cheama <>. Dupa ce s-a discutat ani de zile dupa introducerea legii moderne finantelor locale in 1999, s-a decis si la noi sa se preia in legislatie buna practica (SUA, Ungaria, etc) de a avea prevederi pentru situatiile de - practic - faliment bugetar al unei autoritati locale. Deci exista ca posibilitate in legea cadru, dar n-au avut curaj sa vina cu detalii in legislatie secundara, deci nu avem inca o practica. In Ungaria exista, s-au facut", explica pentru HotNews Sorin Ionita.

E aproape ca la firme, spune Ionita: primarul si consiliul ales sunt trimisi acasa, se pune administrator special, se restructureaza debite, se vinde ce se poate (prop privata a municipalitatii, nu prop publica a ei, sa nu se isterizeze lumea cu populisme daca ma aude, ca se vor vinde scoli si parcuri...). Exista un cadru strict care prevede continuarea furnizarii serviciilor publice de baza.

"Probabil ca FMI preseaza sa ne decidem si sa finalizam cadrul. Actuala situatie de bailout continuu de catre bugetul de stat, si pe cei care merita ajutati, si pe cei care nu, creaza doar stimulente perverse, fireste. Falimentul municipal clarifica lucrurile, pune un blam politic-moral sever pe primari, transparentizeaza problemele, etc. Invers, primarii daca sunt de buna credinta se pot cere in insolventa imediat cand preiau un mandat imposibil, cu datorii ascunse datorate celor dinainte, si atunci sunt protejati politic pentru ca restructurarea o face administratorul special, apoi ei pot reveni la mandat", mai precizeaza Ionita.

Problema datoriilor autoritatilor locale este extrem de spinoasa in Romania, facturile neplatite de acestea- arieratele- crescand in ultima perioada in ciuda eforturilor Guvernului de a le reduce.

Situatia unor primarii falimentare poate fi noua in Romania, dar ea e prezenta in ultima vreme atat in Spania cat si in Italia de exemplu.

Potrivit Legii Finantelor Publice Locale, unitatea administrativ-teritoriala este considerata in stare de insolventa daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:

a) neachitarea obligatiilor de plata, lichide si exigibile, mai vechi de 120 de zile si care depasesc 50% din bugetul anual, fara a se lua in calcul cele aflate in litigiu contractual;

b) neachitarea drepturilor salariale prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli, pe o perioada mai mare de 120 de zile de la data scadentei.

(2) Orice creditor sau grup de creditori care are una ori mai multe creante certe, lichide si exigibile impotriva unei unitati administrativ-teritoriale, cu o valoare insumata care depaseste 50% din bugetul acesteia pe o perioada de 120 de zile consecutive, poate introduce la tribunalul in a carui circumscriptie isi are sediul unitatea administrativ-teritoriala o cerere de deschidere a procedurii insolventei acestei unitati administrativ-teritoriale.

(3) In termen de 30 de zile de la solicitarea oricarei persoane interesate, ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia furnizarii situatiei economico-financiare si a concluziei de incadrare sau neincadrare in prevederile alin. (1).

(4) Ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia ca, in termen de 15 zile de la constatarea starii de insolventa care a intervenit potrivit alin. (1), sa solicite deschiderea procedurii privind insolventa unitatii administrativ-teritoriale, prin cerere depusa la tribunalul in a carui circumscriptie se afla unitatea administrativ-teritoriala respectiva. Ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale are obligatia de a notifica deschiderea procedurii de insolventa creditorilor si oricaror persoane interesate.

(5) Introducerea prematura, cu rea-credinta, de catre ordonatorul principal de credite a cererii prevazute la alin. 4 atrage raspunderea acestuia, in conditiile legii, pentru prejudiciile pricinuite partii interesate.

(6) Judecatorul-sindic, prin hotararea de deschidere a procedurii de insolventa,va numi un administrator.

(7) In termen de 60 de zile lucratoare de la numirea administratorului, acesta intocmeste, impreuna cu structura teritoriala a Curtii de Conturi, un plan de redresare a insolventei unitatii administrativ-teritoriale.

(8) Administratorul sau ordonatorul principal de credite, dupa caz, are obligatia ca in perioada desfasurarii procedurii de insolventa sa asigure furnizarea eficienta si eficace a serviciilor publice esentiale, in conditiile legii.

(9) Planul de redresare a insolventei va cuprinde:

a) masurile de restabilire a viabilitatii financiare a unitatii administrativteritoriale;

b) masurile de continuare a prestarii serviciilor esentiale ale unitatii administrativ-teritoriale, pe toata perioada insolventei acesteia;

c) planul de achitare a debitelor catre creditori.

(10) Planul de redresare a insolventei se supune aprobarii consiliului local, in termen de 10 zile de la intocmirea conform prevederilor alin. (7), si devine obligatoriu atat pentru autoritatea deliberativa, cat si pentru ordonatorul principal de credite al unitatii administrativ-teritoriale.