Mugur Isarescu: Timpurile bune nu dureaza la nesfarsit, vai de politicienii care trebuie sa faca corectii

de I.R.     HotNews.ro
Marţi, 11 septembrie 2012, 14:00 Economie | Finanţe & Bănci

Politicienii trebuie sa inteleaga ca perioadele de avant economic nu dureaza la nesfarsit, iar unii dintre ei vor plati costurile ajustarilor necesare, mai ales daca societatea si chiar clasa politica nu-si va insusi notiunile de crestere economica sustenabila, a declarat marti guvernatorul BNR, Mugur Isarescu, citat de Mediafax.

"Exista o lectie pentru politicieni: timpurile bune nu dureaza la nesfarsit si exista si perioade de corectii, si vai de aia care trebuie sa faca corectiile", a spus Isarescu.

Declaratia a fost facuta la lansarea cartii "Cum a trecut Europa Emergenta prin criza din 2008/2009", editata de Bas B. Bakker, seful diviziei regionale Europa Emergenta de la Fondul Monetar International, si Christoph Klingen, adjunctul aceleasi divizii.

Guvernatorul BNR crede ca in societatea romaneasca este nevoie de crearea unui curent de opinie in care si publicul si politicienii, care-si extrag seva din anticipatiile publicului, sa inteleaga ce inseamna crestere economica sustenabila.

"O alta lectie a cartii este ca trebuie sa rezisti tentatiilor de a creste salariile. Este forte greu. Ar trebui sa nu te mai numesti politician, sa ai bani din plin si sa nu-i dai pentru voturi", a spus Isarescu cu o tenta ironica.

Pe de alta parte, seful bancii centrale spune ca pentru politicieni ar putea fi chiar mai greu sa tempereze o crestere accelerata decat sa ia masuri de prevenire sau reducere a efectelor crizei, intrucat populatia nu accepta sa-i limitezi posibilitatea de trai mai bine intr-un timp mai scurt.

Isarescu a trecut in revista cauzele declansarii crizei in Europa Centrala si de Est mentionate in cartea economistilor FMI si pe care le impartaseste aproape integral, apreciind chiar ca o astfel de lucrare, scrisa de analisti independenti, ar putea inchide discutiile interne privind diferite scenarii de actiune pre si din timpul declansarii turbulentelor in regiune.

"Aceste cauze presupun ca au fost si identificate si prezentate corect in multe dezbateri din Romania. Dar nu am reusit sa convergem si chiar sa convingem societatea. De multe ori nu este suficient sa stii si sa descoperi, ci si sa poti", a spus Isarescu, referindu-se la faptul ca BNR a incercat inainte de 2007 sa nu liberalizeze total contul de capital, insa cererea a fost respinsa de oficialii de la Bruxelles.

In mare, guvernatorul BNR a citat cauzele pe care le-a mai invocat pe rand in ultimii ani, respectiv un aflux abundent de capital, in buna parte speculativ, o explozie a creditului, mai ales a celui in valuta, cresterea nesustenabila a salariilor din sectorul public si extinderea apartului de stat, noteaza Mediafax.

"Prima tema importanta este cea subliniata, ca in cazul tuturor tarilor din ECE cauzele sunt foarte apropiate, poate similare: o crestere economica dezechilibrata, nesustenabila, bazata pe consum si dorinta de catching up. Obiective firesti ale Europei Centrale si de Est de a se integra mai rapid, dar cresterea de consum a fost exagerata in toate tarile, iar prin aceasta stimulare excesiva a consumului (...) Cu greu puteai sa convingi pe cineva prin 2005-2006 ca daca ai un deficit de cont curent prea mare o sa ai o problema. Paradigma era ca sunt deficite interne, acolo intre voi, se vor corecta cumva in timp. Totusi trebuie facuta diferenta dintre o corectie normala si una de criza", a continuat Isarescu.

Spre deosebire de aurtorii cartii, Isarescu s-a declarat impotriva ideii de "miopism a investitorilor", considerand ca acestia sunt prin definitie prociclici si nu pot fi criticati pentru acest comportament, fiind unul natural. De altfel, ideea este in concordanta cu pozitia guvernatorului BNR, care vede ca rolul anticiclic trebuie jucat de guverne si banci centrale.

"Un investitor privat nu poate sa faca altceva decat sa vada profitabilitatea. Noi nu putem sa-i acuzam ca sunt prociclici. Ei sunt prociclici. Ar fi exagerat sa acuz bancile ca sunt prociclice, e in ADN-ul lor. N-as vorbi de miopia investitorilor privati. As vorbi de miopia institutiilor financiare internationale, a guvernelor si a bancilor centrale", a explicat Isarescu.

Seful BNR a punctat cateva din scaparile bancii centrale, printre care o slaba analiza a investitiilor straine si o reactie tarzie la comportamentul bancilor cu capital strain aflate in lupta pentru cota de piata.

"Am avut o finantare excesiva din investitii directe, dar cu o statistica precara a investitiilor straine. Am bagat cu totii acolo, la gramada, si investitii directe in tradeables si non- tradeables, iar la tradeables am pus si cumpararile de pamant. In cazul Romaniei am avut probleme mari pentru ca am avut impresia ca avem investitii enorme. Si multe s-au dus intr-o bula speculativa", a continuat Isarescu.

De asemenea, el vede ca BNR a demonstrat "o bunavointa beningna" fata de bancile cu capital strain, uitand ca acestea au o guvernanta proprie si batalia pentru cote de piata poate duce la ritmuri periculoase.

"Va mai amintitti atunci cand am adunat cotele de piata tintite de banci si am ajuns la peste 200%? Cand transmiti managerilor locali asemenea mesaje trebuie sa ciulesti urechile. Noi la BNR le-am ciulit, dar le-am ciulit cam tarziu. Si am vazut mult timp doar partea buna", a apreciat Isarescu.











9349 vizualizari

  • +15 (19 voturi)    
    Si ce folos ca atentioneaza?? (Marţi, 11 septembrie 2012, 14:27)

    LiviuX [utilizator]

    Ca si cand politicienilor le-ar fi pasat vreodata de ce se intampla mai tarziu. Pentru ei a contat intotdeauna sa-si faca cat mai multi bani (chiar si chiulind...) si atat. Dupa ei, potopul!!
    • +7 (7 voturi)    
      Astia-s politicieni? (Marţi, 11 septembrie 2012, 14:53)

      ty [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

      Pacalici.
    • +6 (6 voturi)    
      Faci bani chiulind? (Marţi, 11 septembrie 2012, 15:13)

      felis_tigris [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

      Poate de-un sandviș, hai două, hai o sută, dar şi o mie dacă sunt, tot una este!
      Pentru că politicienii noştri dragi, de-o parte sau de alta a baricadei, au avut o preocupare mai profitabilă decât chiulul: au furat, au furat pe rupte.
      După ei, potopul, dar nu pentru că au chiulit, ci pentru că au jefuit ţara asta până la ruinare.
      Da, ţara au jefuit-o, adică pe mine, pe tine şi pe toţi ăia de se duc acasă şi pun pe masă pâinea aceea muncită corect, dar o pâine ciugulită cu neruşinare, ciuntită de nişte oameni care atunci când aud de cinste, ne râd în nas şi ne spun, direct sau indirect, că suntem nişte proşti ai neamului, pentru că nu ne descurcăm ca ei, pentru că nu avem veleităţi de borfaşi.
      Succes România!
      • +5 (5 voturi)    
        absolut... (Marţi, 11 septembrie 2012, 15:50)

        translativus [utilizator] i-a raspuns lui felis_tigris

        ....corect comentariul si subscriu. Din pacate, toate rautatile pe care le induram zilnic din partea "alesilor" au o cauza comuna greu de admis si anume prostia majoritatii jefuitilor.
        Cat de satisfacuti pot fi jefuitorii, vazand ca dupa ce au furat, au mintit si i-au scuipat in ochi pe prosti, acestia ii voteaza in continuare !!!!
        Sa iderti o asemenea prostie este aproape un pacat !!!!
  • +7 (7 voturi)    
    cata dreptate (Marţi, 11 septembrie 2012, 14:44)

    arthur_l [utilizator]

    cata dreptate are dnul mugur isarescu...

    cu continuarea:

    timpurile bune nu dureaza la nesfarsit insa cheltuirea banului public da.

    de ce in anumite institutii functionarii publici au salarii europene, de la 1500 de euro in sus, in timp ce angajatul de rand are salarii romanesti de 200 de euro???

    de ce in romania km de autostrada costa cel mai mult, iar un muncitor roman de la autostrada are salar de 300 de euro, in timp ce in germania km de autostrada costa mai putin iar muncitorul are 2000 de euro ???

    de ce in romania alimentele si benzina sunt aliniate la preturile din UE in timp ce salariile sunt de 200 de euro ??? diferenta de bani unde se duc, pentru ca la stat in nici un caz nu ajung ???

    deci dnul isarescu ar putea sa dea sfaturi politicienilor sa isi asume mai in serior rolul de guvernanti si sa propuna niste legi care sa ajute la eradicarea evaziunii fiscale.
  • 0 (6 voturi)    
    ... (Marţi, 11 septembrie 2012, 14:45)

    Marcu. [utilizator]

    Ce-i mai place dlui. Isarescu sa joace rolul de moralist... Despre faptul ca a dat liber la creditare excesiva odata cu intrarea in UE in 2005 nu spune nimic.
    • +4 (4 voturi)    
      Isarescu (Marţi, 11 septembrie 2012, 16:41)

      Ar3s [utilizator] i-a raspuns lui Marcu.

      Guvernatorul unei banci nu este si nu trebuie sa fie un vizionar, un lider. Acest rol este atribuit persoanelor, structurilor de incredere. In societatea postdecembrista, acest rol a fost atribuit politicului. In politic ati avut incredere, nu? Doar de aia v-ati dus la vot! Isarescu nu avea cum sa iasa la rampa si sa-ti spuna ,,Nu pune mana. Te frigi!". Acest lucru trebuia facut de presedinti, prim ministrii, ministrii de finante. De cei in care ati avut incredere.
      Consider ca Isarescu si-a facut datoria, stabilizand moneda, incercand agoniseala. Pe cat posibil.
      Oricum, locul lui Isarescu nu este doar de cel de guvernator BNR. Asta, o stim cu totii. Oameni de rand, politicieni. Insa, Isarescu nu doreste sa fie Sef de Stat in context politic. Aici, ai putea spune ca daca nu doreste acest lucru, sa taca. Ei bine, nu poate. Situatia se nasoleste.
      Orice iesire la rampa a lui Isarescu atrage atentia asupra situatiei averii obstesti.
  • -2 (8 voturi)    
    Dar domnul Isarescu (Marţi, 11 septembrie 2012, 14:52)

    OVali [utilizator]

    de ce nu a avut grija sa legifereze domeniul bancar mai ferm?
    De ce, de exemplu, daca ipoteca executata de banca nu acopera creditul este posibil ca banca sa te urmareacsa in continuare pentru recuperarea acelor create teoretic acoperite de ipoteca?
    Daca indatorarea in alte valute este asa nociva, unde era la momentul in care acest lucru se facea pe toate drumurile?
    Daca imprumuturile "cu buletinul" au generat o buna parte din criza din Romania unde era sa legifereze acest aspect?
    • +7 (7 voturi)    
      Iar vorbesc unii doar ca sa se afle in treaba... (Marţi, 11 septembrie 2012, 15:52)

      LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui OVali

      De cand Isarescu sau bancile fac legile?? Eu stiam ca numai parlamentul poate da legi, sau guvernul prin ordonante...
      Iar a da drumul la credite si imprumuturi e un lucru foarte bun! Ca oamenii sunt prosti si s-au indatorat mai mult decat pot duce insa nu mai e treaba bancilor!! Din cate stiu exista un minister care trebuie sa se ocupe de educatie...
      • -4 (4 voturi)    
        ... (Marţi, 11 septembrie 2012, 16:23)

        Marcu. [utilizator] i-a raspuns lui LiviuX

        Isarescu si BNR fac legile pentru banci de vreo 20 de ani cel putin.

        Este normal ca bancilor sa nu le pese de prostia clientilor si sa urmareasca sa faca maximum de profit. Ca institutii private lucrative este normal sa aiba un astfel de comportament.

        In schimb, BNR, ca institutie publica ar trebui sa reprezinte interesele romanilor, fie ei si prosti asa cum sunt. Adica BNR putea si trebuia sa franeze creditarea excesiva, ba chiar putea sa nu o permita din start. Dar in loc sa le pese de romani, le-a pasat si lor doar de "investitorii straini", ca tuturor politicienilor din Romania ultimilor 20 de ani.
        • +3 (3 voturi)    
          Asa cum spuneam, vorbiti ca sa vorbiti... (Marţi, 11 septembrie 2012, 17:39)

          LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui Marcu.

          Arata-mi te rog si mie o lege (numar, data) care sa NU FI trecut prin parlament sau sa nu fie o ordonanta, deci NESEMNATA de guvern si promulgata de Presedinte.
    • +5 (5 voturi)    
      pt ca (Marţi, 11 septembrie 2012, 16:01)

      AndreeaK [utilizator] i-a raspuns lui OVali

      nu el este cel care se ocupa ce legislatia, fie ea si inter/intra bancara, ala care se ocupa este ministrul de finante - guvernatorul bancii natioanale poate doar sa ajusteze dobanzi si rate si sa ofere sfaturi si sa traga semnale de alarma - daca il asculta cineva este altceva, iar la noi in tara politicienii si 'boborul' au facut o rutina din a nu asculta cand i se atrage atentia sa nu faca intr-un anume fel.
  • +6 (6 voturi)    
    aveti dreptate, dar.....degeaba (Marţi, 11 septembrie 2012, 15:00)

    geocrin [utilizator]

    Degeaba-i faci masaj unui picior de lem.
    Comparatia mea ar fi foarte dura daca dadeam acest exemplu cind ponta si antonescu erau pe tuse.
    Dar astazi dupa ce iubiti conducatori sunt de 4 luni pe teren din pacate exemplul meu este potrivit simturilor acestor indivizi care ne-au facut de risul lumii.
    Ce este si mai rau ca au dus la crearea unei imagini proasta ceea ce a speriat investitorii.
    Aici nu mai este vorba de simpatii ci este vorba de a vedea realitatea, asa dupa cum afirma domnul Isarescu.
    Din pacate noi romanii v-a trebuii sa platim toate orgoliile tovarasilor dornici de a fi mari conducatori desi nu sunt pregatiti pentru aceste functii.
    • 0 (2 voturi)    
      Nu-i degeaba! (Marţi, 11 septembrie 2012, 15:52)

      Con_stan_tin [utilizator] i-a raspuns lui geocrin

      Unii mai si invata din greseli, trag concluzii, ii invata si pe altii ... si greseala nu se mai repeta pe viitor dac-o simt pe pielea mea.
  • +4 (4 voturi)    
    din pacate (Marţi, 11 septembrie 2012, 15:28)

    luxdesign28 [utilizator]

    politicienii vor plati mai putin. Ca ei au de unde. Oamenii de rand vor plati din pacate, dar asta inseamna ca data viitoare vor trebui sa fie mai atenti cu cine voteaza.
  • +3 (3 voturi)    
    Constitutia si BNR (Marţi, 11 septembrie 2012, 16:23)

    solar [utilizator]

    Inrtr-o viitoare constitutie trebuie prevazute anumite articole consacarate locului si rolului Bancii Nationale de care sa tina seama obligatoriu intreaga clasa politica, adica Parlamentul in plenul sau.Asta pentru a se putea stopa si tine sub control tendintele ajunsilor la putere de a folosi discretionar alocarea banilor publici. Consider ca ar fi perfect democratic si ar obliga toate partidele sa construiasca programe din timp pentru dezvolatrea generala a tarii.Astfel, tocmai aceste programe ar fi baza concurentei electorale, a marimii PIB, a productivitatii muncii si, de ce nu?- a acumularii de capital.
  • -2 (2 voturi)    
    ... (Marţi, 11 septembrie 2012, 18:01)

    vitan.sandu [utilizator]

    Nu ar putea dl Isarescu:
    1. Sa spuna inainte de evenimentele neplacute "nu faceti asta ca iese rau". Se da mafalda dupa (dupa razboi multi viteji se arata; si mamai omida i-ar fi mai usor sa ghiceasca ceea ce s-a intamplat deja).
    2. Sa ne spuna care sunt salariile functionarilor din BNR, care au fost reducerile acestor salarii in 2010 (cand toti bugetarii au suferit de asta). Cu ce sunt acestia de 10 ori mai "productivi" decat restul bugetarilor sa aiba salarii de 10 ori mai mari?
    • +2 (2 voturi)    
      Isarescu spune multe..... (Marţi, 11 septembrie 2012, 20:52)

      asadar... [utilizator] i-a raspuns lui vitan.sandu

      .....dar "nu ma intereseaza ce spune Isarescu"...citat din memorie dupa un maret politician mioritic.
      acuma, punctual:
      1. a spus-o si nu o data. de pilda inainte ca Tariceanu sa dubleze intr-o luna def.bugetar. zilele astea a spus-o iar. mai usor cu salariile ca inca suntem in buda.
      2. chiar sunt de 10 mai profitabili decat multi bugetari. BNR este ca o firma, anul trecut au avut vreo 70 mil euro profit din care 80% au dat la stat.
  • +3 (3 voturi)    
    Carte (Marţi, 11 septembrie 2012, 18:28)

    Mircha [utilizator]

    Si unde gasim cartea asta?
    Poate unii ar vrea s-o citeasca...


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi