Ministerul Finantelor: Legea ne-a impiedicat sa acordam garantii de stat pentru Oltchim, nu lipsa asumarii responsabilitatii politice

de DP     HotNews.ro
Marţi, 25 septembrie 2012, 14:32 Economie | Finanţe & Bănci

Avem de-a face cu inoperabilitatea acordarii unei garantii de stat pentru OLTCHIM, nu din lipsa asumarii responsabilitatii politice de catre MFP, ci dimpotriva, ca efect al respectarii limitelor responsabilitatii juridice date de legislatia interna si cea europeana, precum si al obiectivului consolidarii credibilitatii Romaniei fata de angajamentele asumate in raport cu partenerii externi CE, FMI si BM, care faciliteaza accesul la finantarea de pe pietele intenationale de capital, asigurand functionarea normala a economiei si institutiilor statului, transmite Ministerul Finantelor Publice intr-un comunicat. "Privatizarea OLTCHIM face parte din setul de reforme privind ajustarea sectoriala, asumat in cadrul acordului negociat in februarie 2011 de catre Romania cu CE, FMI, BM si valabil pe perioada martie 2011 - martie 2013", mai arata documentul publicat marti.

Indeplinirea conditiilor acestui acord faciliteaza accesul Romaniei la finantarea externa strict necesara mentinerii stabilitatii economico-financiare a tarii, inclusiv onorarea platii salariilor, pensiilor si datoriilor scadente ale statului.

Termenul prevazut initial pentru privativazarea SC OLTCHIM SA era luna aprilie 2012. Din negocierile derulate la inceputul lunii mai a.c., in conditiile nerealizarii privatizarii la termenul asumat de precedentul guvern, s-a negociat un nou termen, respectiv, pentru finele lunii septembrie a.c., de natura sa dovedeasca partenerilor externi ai Romaniei seriozitate in respectarea angajamentelor asumate fata de acestia, inclusiv in domeniul reformelor structurale.

Analiza indicatorilor economico-financiari ai societatii OLTCHIM SA reflecta inregistrarea, an de an, de o maniera cronica, de pierderi financiare, care la sfarsitul anului 2011 cumulau 1,571 miliarde lei (aproximativ 350 milioane euro). In afara acestor pierderi foarte mari, OLTCHIM inregistra la 31 decembrie 2011 datorii substantiale, respectiv: 581milioane lei credite bancare, 1.368 milioane lei furnizori (din care 291,8 milioane lei restante), datorii fiscale de 37,8 milioane lei, precum si 552,7 milioane lei fata de alti creditori. Prezentand o situatie financiara extrem de nefavorabila, care a condus si la inregistrarea unor capitaluri proprii negative, OLTCHIM nu era eligibila, in cursul anului 2012, pentru a primi credite de la banci, avand in vedere cerintele prevazute de normele prudentiale bancare.

Pe fondul unei nevoi de finantare in crestere la nivelul societatii mentionate, a fost luata in calcul, pe parcursul ultimelor 2 luni, solutia acordarii unei garantii de stat pentru facilitarea contractarii unui credit bancar in valoare de 40 milioane euro, iar specialistii in materie au constatat urmatoarele:

  • In conformitate cu normele europene, pentru acordarea unei garantii de stat este necesara notificarea Comisiei Europene (CE) de catre Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (MECMA), deoarece exista riscul distorsionarii competitiei de pe piata unica europeana, constituind, in acelasi timp, ajutor de stat. Din consultarea expertilor CE a rezultat ca perioada minima de analiza a cererii de garantie este de 5-6 luni, iar probabilitatea primirii unui raspuns negativ este foarte ridicata. Acordarea garantiei si implicit a ajutorului de stat fara acordul CE ar fi condus la recuperarea, pe baza deciziei forului european, a intregii sume de la decidentii nationali, care ar fi incalcat, astfel, cadrul legislativ european si national;
  • In ipoteza acordarii garantiei (care conform legislatiei, nu ar fi putut acoperi decat 80% din valoarea creditului solicitat) si a contractarii pe baza acesteia a imprumutului mentionat, OLTCHIM, companie aflata in situatia foarte dificila prezentata mai sus, ar fi putut genera necesitatea acoperirii ratelor scadente aferente creditului de catre MFP. Rambursarea de catre MFP a ratelor scadente ale creditului ar fi determinat un deficit bugetar suplimentar, care ar fi pus in pericol respectarea tintei de 2,2% din PIB convenita, pentru acest an, cu partenerii externi.

Din cele expuse mai sus, rezulta inoperabilitatea acordarii unei garantii de stat pentru OLTCHIM, nu din lipsa asumarii responsabilitatii politice de catre MFP, ci dimpotriva, ca efect al respectarii limitelor responsabilitatii juridice date de legislatia interna si cea europeana, precum si al obiectivului consolidarii credibilitatii Romaniei fata de angajamentele asumate in raport cu partenerii externi CE, FMI si BM, care faciliteaza accesul la finantarea de pe pietele intenationale de capital, asigurand functionarea normala a economiei si institutiilor statului.

Vicepreşedintele PNL, Dan Radu Ruşanu declarase anterior pentru Gandul că eşecul privatizării Oltchim ar fi putut fi evitat dacă ministrul de Finanţe, Florin Georgescu, şi-ar fi asumat responsabilitatea politică în urmă cu trei luni pentru acordarea unei garanţii de stat pentru combinat în valoarea de 40 de milioane de euro.

„Greşeala este a Ministerului de Finanţe care a refuzat să dea o garanţie a statului de 40 de milioane de euro, ceea ce ar fi asigurat continuarea activităţii pentru şase – şapte luni de zile, timp în care se putea pregăti o privatizare reală cu nişte competitori interesaţi şi potenţi pentru această achiziţie. A fost o neasumare politică a responsabilităţii de ministrul de Finanţe actual, care a refuzat tot timpul să dea aceşti bani”, a spus,Dan Radu Ruşanu.



Citeste mai multe despre   












Jurnal​ din Israel

FOTOGALERIE Tel Aviv: artistic si sofisticat

Tel Aviv e un oras nou pornit de la un port vechi si are un tip de sofisticare, nearoganta, care-l face definitiv interesant. Arhitectura lui, accentele moderne, tusele europene, aspiratiile americane, muzeele, casele memoriale permit calatorilor sa traiasca in el si o experienta culturala. Spiritul relaxat al orasului si umorul generatiei tinere din Tel Aviv se traduce uneori in mici capodopere in culoare pe ziduri. Unul dintre cele mai bune, amuzante si interesante tururi e cel din cartierul florentin, cunoscut ca partea boema a orasului.

907 vizualizari

  • +4 (6 voturi)    
    legea (Marţi, 25 septembrie 2012, 15:08)

    palul [utilizator]

    wow, legea i-a impiedicat. Si eu care credeam ca prostia si nesimtirea.

    Da cel mai tare este ca exact prin aceasta privatizare si-a propus guvernul Ponta sa "dovedeasca partenerilor externi ai Romaniei seriozitate in respectarea angajamentelor".

    Oamenii astia sunt de o incompetenta atat de crasa ca deja nu mai poti nici sa plangi nici sa razi. Au depasit deja orice nivel imaginabil de cretinism cronic. Daca mergi la un spital de nebuni si alegi 10 la intamplare faci un guvern mai capabil ca asta. Gloata asta de retardati numita guvernul romaniei nu ar fi in stare nici macar sa administreze un kioshc de tzigari.
    • -3 (5 voturi)    
      Cand va aud... (Marţi, 25 septembrie 2012, 15:55)

      OvidiuDiaconescu [utilizator] i-a raspuns lui palul

      Mai, o teorie simpla spune ca nu e ok sa critici pentru prostie decat daca te consideri mai destept decat ala pe care-l critici. o teorie d ebun simt, daca mai ai asa ceva. Si oricat i-ai acuza de intentii neortodoxe, sa spui ca sunt prostii universului te face sa pari un mare... PAPAGAL !!!
      • 0 (0 voturi)    
        Teoria e in general corecta (Marţi, 25 septembrie 2012, 19:50)

        Mihail_AD [utilizator] i-a raspuns lui OvidiuDiaconescu

        Practic, se poate constata ca nu in cazul de fata nu e aplicabila. Justificare:
        1. Ipoteza bunului simt este exclusa de comportamentul si lipsa de responsabilitate a guvernantilor (motivat mai jos). Cum se poate aplica o teorie, atunci cand ipotezele sale sunt din start nevalide?
        2. Sunt de analizat aici efectele greselilor. De acord, o greseala neintentionata poate fi scuzabila, atunci cand este recunoscuta si se iau masuri pentru reducerea efectelor sale si evitarea recidivei. In acest caz, greseala nu inseamna prostie, ba poate avea chiar un efect pozitiv pentru viitor. Cand insa ea este negata, culpabilizandu-se in special adversarii, se arunca o ceaţa peste incercarile de a repara-o si a-i izola efectele. Deja aici putem suspecta aici prostie si rea intentie, care au efecte asupra celor poate nu atat de inteligenti ca impricinatii. Prin urmare, nu le putem cere acestora ca, simtindu-se afectati, sa taca.
        Vorbesc de lipsa de bun simt, pentru ca:
        - s-a promis reconciliere si am primit invrajbire, - s-a promis competenta si vad un guvern invartit pe degete cu tehnici de speculant
        - s-a acuzat minciuna fostului regim si vad duplicitatea declaratiilor contradictorii de la zi la zi
        - cultura a devenit obiect de propaganda; bugetul ICR s-a taiat pentru a se cere acum marirea lui
        - invatamantul a fost lasat in suspans si e folosit electoral
        - acestea si altele se petrec in ciuda avertismentelor primite din surse diferite: intelectuali, aliati, economisti. Avertismentele sunt ignorate. Avem a alege: este prostie sau este rea-vointa? Romanul, milos, spune: prostie; iarta-i, Doamne, ca nu stiu ce fac.
        In rest, ne intrebam si noi pe aici - noi pe noi - ca in pietele Atenei, de ce se intampla toate astea. Fiecare le vede diferit. Schimbul de idei - cat e cu bune intentii - e cu siguranta benefic.
        • 0 (0 voturi)    
          Referitor la cele 5-6 luni... (Marţi, 25 septembrie 2012, 21:40)

          Mihail_AD [utilizator] i-a raspuns lui Mihail_AD

          ...necesare pentru raspunsul CE: ma intreb cum sa le corelez cu declaratia d-lui Chitoiu, care promite impreuna cu seful d-niei sale un ajutor de 45 de milioane, pentru care pregateste notificarea catre CE. Tot dl. Chitoiu afirma ca peste doua saptamani lucrul va reincepe la Oltchim, ceea ce sugereaza ca ajutorul ar putea fi acordat pana atunci.
  • 0 (0 voturi)    
    Teoria e in general corecta (Marţi, 25 septembrie 2012, 20:15)

    Mihail_AD [utilizator]

    Practic, insa, in cazul de fata, mi-e greu sa o aplic. Justificare:
    1. Ipoteza bunului simt e contrazisa chiar de impricinati, prin duplicitatea agresiva, interpretarea legilor si deciziile controversate; toate, ridicate la rang de strategie de guvernare
    2. O greseala izolata, recunoscuta si corectata nu inseamna prostie. Din contra, poate genera efecte pozitive in viitor. Cand insa este negata si se produce in ciuda avertismentelor, e susceptibila de recidiva si a produce efecte colaterale, prin denaturare.
    3. De greseli grosolate sunt in capabile si geniile (poate mai ales). Cand efectele lor ii afecteaza mai ales pe cei multi si nu neaparat la fel de inteligenti, acestia sunt liberi - daca nu chiar datori - sa isi exprime criticile, mai ales cand cei ce detin puterea si-au dorit-o si au obtinut-o tocmai cu sprijinul celor in numele carora iau decizii
    4. Uneori insistenta cu care liderii par sa vaneze gropile provoaca disperarea, iar criticile depasesc limitele "political correctness". Este regretabil si nu aduce plus-valoare discutiilor noastre. Cu atat mai regretabil este ca aceasta disperare a fost folosita pentru preluarea puterii intr-un moment cand sursa disperarii (sacrificarea nivelului de trai) aproape ne-a creat un avantaj in competitia inter-tari.
    5. Aceata "persistenta in greseala" poate fi suspectata ori de prostie (mai elevat incompetenta, in raport cu pozitia ocupata), ori de rea vointa. Traditional este sa fim iertatori si, cum prostia e scuzabila, romanul se multumeste cu un "iarta-i, Doamne, ca nu stiu ce fac". Replica lui Motoc vine in oglinda:
    "- Sunt prosti, Maria ta". (Tot ei).
    Iar Voda, cand are nevoie de voturi:
    "- Prosti, dar multi". (Sunt buni si astia, cateodata).
    • 0 (0 voturi)    
      Am rescris comentariul acesta... (Miercuri, 26 septembrie 2012, 0:13)

      Mihail_AD [utilizator] i-a raspuns lui Mihail_AD

      ...dupa ce in timpul trimiterii am primit un mesaj de eroare.
      Tehnica guvernantilor imi face cu ochiul, ce usor ar fi sa dau vina pe calculator...
  • 0 (0 voturi)    
    Nu ar fi stricat... (Marţi, 25 septembrie 2012, 20:55)

    Mihail_AD [utilizator]

    ...niste trimiteri la legile respective, pentru cei care nu au timp de scotocit prin biblioteci. In prima categorie de argumente se amesteca notiunile de garantie, imprumutul si ajutorul de stat.
    A doua categorie de argumente releva tocmai evitarea raspunderii, negata in text. Motivat sau nu, guvernul explica faptul ca nu putea sa-si asume raspunderea pentru niste datorii pe care nu crede ca Oltchim le-ar fi platit.
    In schimb, cele 200 de milioane ale lui domnu'Dan ar fi prins bine la buget.
    Pacat ca s-a cheltuit un efort imens pentru reinventarea legilor electorale, a regulamentelor diferitelor comisii si ICR, dar legea e un obstacol de netrecut cand e vorba de salvarea unui obiectiv industrial regional


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version