"Vom rezista cu fermitate presiunilor de relaxare a disciplinei fiscale anterioare alegerilor parlamentare din toamna. Vom intreprinde masuri de asigurare a unei discipline stricte a finantelor publice locale si de reducere a arieratelor", se arata in varianta oficiala a Scrisorii de Intentie remisa de autoritatile romane cionducerii FMI (citeste in atasament Scrisoarea in limba romana). Vezi ce au promis Guvernul si BNR celor de la Fond si care sunt esecurile asumate pana acum Vezi sintetizate pe domenii principalele intentii asumate de guvernanti

"Nu se va proceda la cofinantarea proiectelor finantate din fonduri UE din fondul de privatizare si toate fondurile necheltuite in cadrul proiectelor PNDI vor fi economisite", se mai arata in document.

Despre arierate

  • Dupa un an de scadere a arieratelor si facturilor neplatite la nivelul BGC (excluzand IS), arieratele au crescut din nou de la inceputul anului 2012, fapt ce a condus la neindeplinirea tintelor programului atat pentru BS cat si pentru BL.
  • Arieratele guvernamentale au crescut cu 205 milioane RON din luna martie 2012, situandu-se acum la aproximativ 0,2% din PIB (fiind concentrate mai ales la autoritatile locale). La IS monitorizate in cadrul programului, in al doilea trimestru al anului 2012 arieratele s-au mentinut la 3,3% din PIB, sub plafonul indicativ prevazut in program.

Despre Intreprinderile de Stat

  •  Au fost indeplinite tintele indicative stabilite pentru al doilea trimestru pentru soldul operational si arieratele la intreprinderile de stat.
  • Consemnam faptul ca indeplinirea tintei de arierate stabilite pentru trimestrul trei depinde de identificarea unui cumparator pentru Oltchim si indeplinirea tintei de arierate stabilite pentru trimestrul patru depinde de finalizarea lichidarii CN a Huilei.
  • Desi in ultimele luni am realizat imbunatatiri la unele companii, progresul general a fost mai lent decat anticipasem si inca mai trebuie adoptate masuri substantiale.
  • Directia specializata de control financiar din cadrul MFP a analizat si aprobat cea mai mare parte a bugetelor pe 2012 ale celor 117 de IS aflate in portofoliul sau si va finaliza procesul de aprobare a bugetului pana la mijlocul lunii septembrie 2012. Zece dintre aceste companii sunt in curs de lichidare. Totodata, directia a analizat toate planurile de restructurare mai putin doua.
  • Directia isi propune sa se intalneasca cu toate companiile ale caror planuri de restructurare nu au putut fi cuantificate pana la mijlocul lunii septembrie 2012. Vom monitoriza trimestrial performantele fata de aceste tinte. Vom elabora si publica rapoartele cuprinzatoare privind IS prevazute de Articolul 58 din ordonanta (109/2011) pana la finele lunii octombrie 2012, si dupa aceasta data, anual pana la finele lunii mai.
  • Eforturile noastre de a accelera agenda de reforma a guvernantei IS prin concentrarea eforturilor noastre pe vanzarea actiunilor de la Transgaz, Romgaz, Hidroelectrica, si Nuclearelectrica (companii aflate in portofoliul Ministerului Economiei) Nu au generat inca nici un fel de rezultate palpabile (cu exceptia masurilor semnificative adoptate de administratorii insolventei Hidroelectrica).
  • Oferta publica secundara planificata (SPO) pentru actiunile detinute de stat la Transgaz pana la finele lunii iunie 2012 a fost amanata datorita unor probleme tehnice dar licitatia va fi lansata pana la mijlocul lunii septembrie 2012 (actiune prealabila).
  •  Nu vom respecta nici termenul de vanzare a actiunilor Romgaz si Hidroelectrica stabilit la mijlocul lunii octombrie 2012 (criteriu de referinta structural). Consultantul de tranzactie pentru Romgaz a recomandat sa se efectueze o evaluare a detinerilor de gaze naturale ale Romgaz inainte de lansarea unei oferte publice (IPO).
  •  Suntem in procesul de angajare a unui consultant care sa realizeze studiul, si ne asteptam ca acesta sa fie finalizat pana la sfarsitul anului. Suntem ferm hotarati sa lansam IPO pentru Romgaz pana la finele lunii martie 2013. Ne propunem sa organizam o IPO pentru 10% din actiunile Hidroelectrica dupa iesirea companiei din procedura de insolventa.
  • Vom urgenta pregatirea de vanzare a actiunilor Nuclearelectrica dar vom rata termenul stabilit anterior pentru finele anului 2012, cu un trimestru. Vom privatiza Oltchim, un mare producator din industria chimica, prin oferirea acestuia spre vanzare pana la mijlocul lunii septembrie (actiune prealabila). Privatizarea Tarom (SPO de 20%) si a CFR Marfa (privatizare majoritara) in acest an continua sa reprezinte o prioritate pentru Ministerul Transporturilor si Infrastructurii.
  • In ceea ce priveste alte companii din portofoliul Ministerului Economiei, ne propunem sa vindem un pachet majoritar de actiuni la Electrica Furnizare si cele trei companii de distributie ale Electrica pana la inceputul anului 2013, urmate de o IPO la Electrica pana la mijlocul anului 2013.
  •  Alte companii programate pentru oferirea spre privatizare pana la inceputul anului 2013 sunt: (i) noul producator de energie Hunedoara, ce va fi creat pana la finele lunii septembrie 2012 prin fuzionarea centralelor Paroseni si Mintia si a celor patru mine viabile ale CNH (privatizare majoritara); si (ii) noul producator de energie Oltenia (privatizare majoritara).
  • Privatizarea Complexului Energetic Oltenia este esentiala datorita volumul mare de investitii de care are nevoie si al rolului critic pe care il joaca acesta in securitatea energetica a Romaniei. Tinand seama de acest aspect, vom semna un contract cu un consultant juridic si de tranzactie pentru privatizarea Complexului Oltenia pana la finele lunii noiembrie 2012 (criteriu de referinta structural).
  • Am putea proceda la listarea duala a unor oferte publice dar ne vom asigura ca aceasta nu conduce la intarzieri nenecesare in procesul de privatizare. Totodata, vom lichida companiile neviabile si ne propunem sa depunem o cerere de lichidare a C.N. Huilei pana la finele lunii septembrie 2012 si a Termoelectrica pana la inceputul lunii octombrie 2012.
  • Pana la finele lunii iunie 2012 trebuiau selectate echipe de management si membrii ai consiliilor de administratie la Oltchim, Hidroelectrica, si Electrica Furnizare. Acum ne propunem sa desemnam consilii de administrare profesioniste la Electrica Furnizare pana la finele lunii august si la Hidroelectrica pana la mijlocul lunii septembrie 2012.

Despre Sanatate

  • Nu vom introduce medicamente sau indicatii noi in lista medicamentelor compensate fara a dispune de o evaluare interimara a tehnologiei sanitare (ETS). In acest sens, pana la finele lunii octombrie 2012 vom elabora o ETS interimara bazata pe obiective si criterii cuantificabile. Vom continua sa incurajam, acolo unde este posibil, includerea pe lista de medicamente compensate si gratuite a medicamentelor generice, si farmaciile vor fi obligate sa ii informeze mai bine pe clientii lor in legatura cu produsele disponibile. Totodata, vom imbunatati sistemul de achizitii al spitalelor, mai ales prin licitatii centralizate.
  • Vom continua sa monitorizam bugetele spitalelor publice pentru a ne asigura ca acestea corespund cu cheltuielile programate in bugetul general consolidat. Pana la finele lunii octombrie 2012 vom publica situatiile financiare la zi ale tuturor spitalelor publice pe o pagina web a Ministerului Sanatatii (criteriu de referinta structural). Totodata, vom stabili obligativitatea auditului financiar la toate spitalele publice (aflate in subordonare centrala sau locala), si a auditului financiar a modului in care sunt cheltuite fondurile publice si vom introduce sanctiuni pentru directorii spitalelor ce efectueaza cheltuieli peste bugetele de care dispun.
  • Intentionam de asemenea sa largim baza de impunere pentru agricultura si PFA-uri si sa evaluam efectele pe care le-ar avea asupra gradului de ocupare si asupra finantelor publice optiunile de politica fiscala, avand ca scop reducerea numarului de someri pe termen lung. Implementam masuri de crestere a veniturilor colectate din accize, mai ales prin reducerea evaziunii in sfera accizelor la bauturi alcoolice si vom asigura o mai buna corelare a cotelor de accize cu continutul de alcool si procesul de productie. Inainte de a aduce orice alte modificari sistemului fiscal ne vom consulta cu echipele FMI/CE.

In zona fiscalitatii:

  • Aplicam criteriile de scoatere din evidente a platitorilor mici de TVA si ne mentinem angajamentul de a reduce numarul total de contribuabili inregistrati in scopuri de TVA cu 20% in perioada decembrie 2011 - decembrie 2012. Pentru a eficientiza in continuare rolurile fiscale, guvernul va introduce un sistem obligatoriu simplificat de impozitare a micilor contribuabili. Cu asistenta tehnica din partea FMI si CE, vom elabora un proiect de lege in acest sens, pana la finele lunii octombrie 2012, cu scopul de a trece la implementarea sa de la 1 ianuarie 2013.
  • Am identificat 300 de contribuabili persoane fizice cu averi mari (PFAM) pentru programul nostru destinat asigurarii conformarii. In luna mai a fost realizata o campanie de notificare menita sa incurajeze conformarea voluntara in declararea veniturilor din strainatate. Pentru a dezvolta capacitatea, vom realiza programe de pregatire profesionala cu asistenta specialistilor administratiilor fiscale din tarile partenere. In prezent incercam sa identificam finantare pentru achizitionarea unui instrument IT care sa fie utilizat in analiza de risc.
  • Ca parte a procesului de restructurare si modernizare a ANAF, ne propunem sa consolidam actualul numar de 221 unitati fiscale in opt directii regionale (pana la mijlocul anului 2013) si 47 de unitati fiscale locale (pana in anul 2015). Vom aproba pana la finele anului 2012 un proiect multianual cu Banca Mondiala, de sustinere a acestui proces.
  • Ne intensificam eforturile de aplicare a legii prin cresterea capacitatii de care dispunem in domeniile analizei de risc si inspectiei, si prin imbunatatirea inter-operabilitatii cu Autoritatea Vamala si cu Garda Financiara. In luna iulie am infiintat o unitate centrala de combatere a fraudei intracomunitare in materie de TVA, cu concentrare pe domeniile cu risc ridicat. Vom imbunatati procedura de transmitere a cazurilor de infractiuni fiscale spre urmarire penala si vom intari cooperare dintre ANAF, Politie si Parchet.
  • Vom dezvolta monitorizarea si controlul productiei, achizitiei si importului de produse energetice si de bauturi alcoolice. Vor fi intarite controalele la frontiera externa a UE pentru a se combate traficul ilicit cu tigari si cu alte produse din tutun prelucrat.
  • Continuam sa extindem depunerea electronica si sa perfectionam ghiseul unic pentru depunerea declaratiilor fiscale. Vom imbunatati totodata procedurile de interpretare legala a codului fiscal prin introducerea unui singur canal de comunicare cu contribuabilii.
  • ANAF a preluat colectarea contributiilor de sanatate datorate de persoanele fizice autorizate, conform calendarului, din luna iulie. Pana in luna decembrie 2012, vom adopta reglementarile ce se impun pentru a finaliza integrarea acestor categorii de contributii sociale in cadrul proceselor de colectare fiscala ale ANAF si pentru a permite contribuabililor persoane fizice ca, din ianuarie 2013, sa depuna o singura declaratie atat pentru impozitul pe venit cat si pentru contributiile sociale. Vom analiza fezabilitatea optiunii ca ANAF sa colecteze impozitele si taxele pe proprietate pentru autoritatile locale.