" Petrolul Brent, tranzactionat la Londra, a suferit retrageri de aproape 7% in ultimele doua saptamani. Pietele au reactionat la estimarile mai slabe privind cresterea in economia globala, incetinirea fiind confirmata in trimestrul al treilea in China, al doilea consumator mondial de titei. Conflictul cu Iranul nu a mai parut o amenintare iminenta si a motivat astfel lichidarea unor pariuri asociate riscului blocarii celei mai importante rute de transport maritim, accentuand fortele gravitationale asupra petrolului. Totusi preturile erau pe 24 octombrie inca cu 10,4% mai ridicate fata de 1 iulie, desi cu 0,5% sub cele de la inceputul anului", spune Claudiu Cazacu, analistul sef al XTB Romania.

In pofida declaratiilor belicoase, adauga analistul citat, Iranul resimte tot mai dur povara sanctiunilor internationale asupra populatiei. Un eventual conflict ar putea fi evitat, in logica curenta, ceea ce ar permite o detensionare suplimentara a preturilor. Politica de sustinere a Fed prin introducerea de bani in sistemul financiar limiteaza insa deprecierea posibila a petrolului, datorita stimularii cererii in economia reala, si a temerilor de inflatie viitoare (cu efect favorabil asupra pretului). Alegerile din SUA sunt un factor esential, al caror rezultat va impacta pietele financiare, inclusiv marfurile si petrolul, in special: o victorie republicana ar creste riscul unui conflict militar si ar injecta energie cumparatorilor.

Pretul petrolului este unul din factorii de influenta asupra pretului benzinei, alaturi de dinamica leului in fata dolarului american. Dolarul american a castigat in fata leului romanesc 4,87% de la inceputul acestui an pana pe 24 octombrie. Leul se tranzactioneaza insa, aproximativ in aceeasi zona ca si la 1 iulie. Pana la finalul anului, tinand seama de balanta actuala a riscurilor, leul ar putea pierde teren moderat in fata Euro, care la randul sau poate avea un parcurs volatil in fata dolarului american. Cumuland factorii de influenta, leul ar putea inregistra o depreciere moderata versus dolarul american, presand cursul inspre regiunea 3,65. Scaderea anticipata de aproximativ 4% a leului ar trebui sa fie compensata de o ieftinire similara a titeiului pentru a nu induce o scumpire a carburantilor.

Pentru saptamanile urmatoare, tinand seama de scaderea titeiului si relativa stabilitate a cursului, ar fi de asteptat ca pretul carburantului sa cunoasca o contractie de aproximativ 2-3%. Iar pe termen mediu lunile urmatoare ar putea aduce cel putin o miscare laterala a pretului benzinei, insotita de presiune ascendenta in contextul in care tensiunile geopolitice reaprind interesul speculativ pentru petrol.