Liviu Voinea, secretar de stat la Finante, a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre Normele Metodologice la plata TVA la incasare

de Dan Popa     HotNews.ro
Duminică, 28 octombrie 2012, 6:56 Economie | Finanţe & Bănci

Liviu Voinea
Foto: AGERPRES
Dupa ce Ministerul Finantelor a publicat Normele Metodologice privind plata TVA la incasarea facturii, reactiile expertilor in fiscalitate au fost mai degraba negative cu privire la impactul acestora. Puteau fi imbunatatite? Care au fost "calculele" celor care au gandit intregul mecanism? Ce se intampla daca un cumpărător nu aplică noua schemă de TVA, dar furnizorul o aplică? Care sunt exceptiile prevazute? Despre schimbarile aduse de Normele metodologice, despre avantajele noului sistem, Liviu Voinea a discutat online cu cititorii HotNews.ro si a explicat de ce masura este buna pentru mediul de afaceri precum si modul concret de aplicare.

  • Puneti intrebari folosind formularul de comentarii de la finalul articolului.
  • Nota Redactiei: Pentru coerenta si relevanta discutiei, nu vom aproba comentariile care nu contin intrebari, nu se refera la temele anuntate sau constau in atacuri la persoana.
Precizari initiale:

Cateva lucruri pe care trebuie sa le stim despre TVA la incasare
1. Cine castiga de pe urma lui? Castiga IMM, contribuabilii onesti care practic primesc un credit cu dobanda zero de la Stat, intrucat le raman lichiditatile pe care astazi trebuie sa le dea Statului.

2. Cine pierde din TVA la incasare? Pierd evazionistii, intrucat nu se mai poate cere rambursarea de TVA decat dupa dovada platii facturii, si aceea numai prin transfer bancar. Unul din principalele mecanisme de evaziune fiscala si anume solicitare false de rambursare de TVA dispare.

3. De ce este obligatorie masura?
Tocmai pentru a proteja firmele care o aplica pentru ca daca ar fi fost lasata optionala, clientii acestor firme ar fi preferat sa lucreze doar cu cei care nu aplica TVA la incasare pentru a-si putea deduce imediat TVA-ul facturat. Acesta este cazul Poloniei unde masura e optionala si unde numai 2% din firme au optat pt ea. Facand masura obligatorie, firmele mari nu mai pot face o selectie adversa pentru furnizorii din randul firmelor mici. Practic firmele mari nu pot inlocui o firma mica dintre furnizorii lor - cu o alta firma mica ci doar cu o firma mare. Ceea ce ar fi ineficient din punct de vedere economic.

4. De ce 90 de zile? O limita trebuie pusa, inclusiv conform Directivei europene 45/2010. Majoritatea tarilor care aplica TVA la incasare au limita la sfarsitul anului, indiferent de data emiterii facturii, ceeace ar crea o inegalitate dintre o factura emisa in decembrie si alta emisa in februarie. 90 de zile este limita si din Polonia si a fost si e limita negociata cu partenerii internationali- FMI, CE BM.
Aceasta limita de 90 de zile nu se refera la plata TVA ci la EXIGIBILITATEA TVA. Am vazut multi consultanti fiscali care nu stiu sa faca diferenta intre aceste doua notiuni si induc oamenii in eroare. Pentru o firma sub 100.000 euro care trebuie sa plateasca TVA in 25 a primei luni din trim. urmator emite de pilda o factura pe 2 ianuarie si nu o incaseaza. In prezent are de achitat TVA in 25 aprilie. Cu noul sistem, TVA devine exigibil la 90 de zile dupa 2 ianuarie, adica pe 2 aprilie si firma datoreaza plata TVA pe 25 iulie. Pentru o firma intre 100.000-500.000 de euro care emite o factura in 2 ianuarie. In prezent are de platit TVA pe 25 februarie. Daca nu a incasat factura, conform noii legislatii, TVA devine exigibil pe 2 aprilie si plateste TVA pe 25 mai.

5. De ce limita de 500.000 de euro? Pentru ca pe Directiva Europeana 45/2010, prin care Statele pot opta pentru sistemul TVA la incasare, dar trebuie sa stabileasca o limita pentru ca e vorba de o facilitate care nu se poate asadar aplica tuturor, 500.000 de euro reprezinta limita pana la care statele membre nu trebuie sa solicite derogare de la UE. Pentru Romania, am considerat ca 500.000 euro este o limita suficienta intrucat acopera 93% din firmele existente in Romania si in plus faciliteaza aplicarea imediata a sistemului, avand in vedere ca obtinerea unei derogari de la UE- care nu este oricum garantata- necesita un interval de aprobare intre 8-12 luni



Citeste mai multe despre   










5697 vizualizari

  • Particular nemultumit (Duminică, 28 octombrie 2012, 7:17)

    Ioana [anonim]

    Cand veti reduce birocratia in Romania ? Cand veti reduce nr. imens de administratii fiscale? In era calculatoarelor numarul persoanelor din administratiile fiscale a crescut alarmant , asta in conditiile introducerii sistemelor informatice ! De ce sunt cu 300000 de bugetari mai multi decat inainte de 1989 in conditiile scaderii accentuate a populatiei si a plecarii masive a multor romani in strainatate ?Va rog sa-mi raspundeti direct la intrebari , multumesc.
    • 1 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:37)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ioana

      Personal ma ocup in cadrul Ministerului de elaborarea cadrului fiscal in timp ce ANAF se ocupa de implementarea acestuia. Guvernul Ponta a inceput un plan de restructurare a ANA impreuna cu BM prin care se urmareste reducerea masiva a numarului de administratii financiare si informatizarea completa a sistemului astfel incat nu doar plata taxelor sa fie facuta online ci si decizia de conrtrol sa fie luata exclusiv in baza factorilor de risc semnalati din interogarea bazei de date. Cu alte cuvinte, scopul este sa nu se mai duca un inspector de patriu ori la buticul din colt si niciodata la o firma mare. O alta masura luata in iunie a fost cresterea plafonului pana la care poti alege sa nu fi platitor de TVA pentru a scoate din sistemul de inregistrare aproximativ 60% dintre contribuabili care ocupsunt parte semnificativa din munca ANAF, darde la care se colecteaza doar 1% din incasari. Daca ii elimini pe acestia, ne putem concentra resursele catre contribuabilii de la care chiar am ce sa colectez. Cum spune ministrul meu, dl Georgescu, nu trebuie sa tragem cu tunul in pasari si nici cu alicea in elefanti, ci exact invers.
  • TVA si controlul contribuabililor corecti (Duminică, 28 octombrie 2012, 8:06)

    bogdan [anonim]

    intrebari:
    1. de ce sint controlati an de an contribuabilii cinstiti, care fac declaratii corecte si achita la zi contributiile. in timp ce firmele de partid sau cei ce nu achita ceea ce declara sau chiar nu depun declaratii sint ocrotiti de oamenii fiscului?
    2. de ce exista politica ministerului de finante in domeniul controlului: nu plecam pina cind nu gasim ceva in neregula, avem ordine sa stringem cit mai multi bani la buget, indiferent pe ce metoda sau daca nu gasim nereguli, le inventam?
    3. va exista o raspundere a personalului de control, ca in cazul in care se dovedesc false retinerile organului de control sa fie sanctionat, inclusiv penal( fals in inscrisuri oficiale) iar ANAf sa achite despagubiri contribuabilului? Se sta cu lunile in ncontrol la contribuabilii corecti, in speranta gasirii unor nereguli, deoarece se cunoaste ce va plati eventualele nereguli descoperite, fata de un rau platnic?
  • TVA in vama (Duminică, 28 octombrie 2012, 8:22)

    romulus [anonim]

    s-a vorbit la un moment dat ca noua lege ar oferi posibilitatea ca pentru importurile extracomunitare plata TVA-ului sa se faca odata cu vanzarea marfii si nu la data importului cum se intampla acum.

    suntem una dintre putinele tari din Europa, daca nu chiar singura, in care la importul unor marfuri se plateste pe langa taxe vamale si accize, TVA-ul aferent valorii marfii. cum recuperarea acestuia poate dura cateva luni, asta echivaleaza cu un credit acordat de statului de catre importatori.
    • r (Luni, 29 octombrie 2012, 10:38)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui romulus

      Nu exista legatura intre cele doua masuri
  • Cind o sa renuntati la principii comuniste? (Duminică, 28 octombrie 2012, 9:23)

    mnicku [anonim]

    Da-ti d-le o lege completa de la A la Z, incluzind tot . Voi da-ti legea si apoi normele pe care le tot modificati .
    De ce nu renuntati la acest principiu prost ? Pt ca cei ce gindesc legea nu gindesc bine ? Nu aveti in minister o viziune pe 5 -10 ani ?

    Chiar nu aveti modele sistemice care vedeti ca functioneaza in alte tari si pe care le puteti adapta si implementa in RO ?

    Chiar nu vedeti ca sistemul financiar-contabil din RO este TOTAL neperformant ? Cind o sa aveti de gind sa-l schimbati ?

    In UK un patron de firma pierde 1 zi pe luna la contabil si o zi pe luna la banca iar restul si-l dedica afacerii sale . In RO exact pe dos .
    Cind o sa schimbati legislatia ? pt ca cel ce are o afacere sa-si dedice timpul afacerii si nu drumurilor pe la tot felul de institutii care imping vintul .

    Stiti ce suma de bani din taxe&impozite ar trebui sa incaseze lunar statul RO vs cit incaseaza in realitate?

    Acum citiva ani eram natiunea de flopy-disketari acum cheltuim bani pe CD-ROM pt depuneri fiscale pe linga tonele de hirtii depuse pe care habar n-am unde le depozitati . Cind va potoliti cu prostiile astea ? Vi se par normale ca mie nu .
    • r (Luni, 29 octombrie 2012, 10:37)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui mnicku

      Toate tarile europene au norme de aplicare ale legilor, de exemplu pt TVA la incasare ne-am inspirat din normele de aplicare din Slovenia si Suedia.
  • INTREBARE REFERITOARE LA FISCALITATE (Duminică, 28 octombrie 2012, 9:25)

    DAN [anonim]

    Buna ziua!
    Am mai pus aceasta intrebare sau mai bine zis propunere dar nu mi-a raspuns nimeni se pare ca nu s-a inteles f.bine, deci repet propunerea.
    Pentru a reduce masiv evaziunea fiscala in domeniile importanre in care se menifesta va propun:
    -1. MF sa elaboreze un calcul cam cat este costul in Ron,lunar minim pentru subzistenta pentru o persoana, si cat la suta cca.15-25% din aceasta valoare poate statul sa deconteze, statul prin sucursalele ANAF, tuturor persoanelor fizice care prezinta bonuri fiscale insumate lunar la valoarea celor care vor fi rascumparate de stat.( in opinia mea ar piutea fi incluse si servicii medicale , avocatiale s.a. in afara de mancare);
    - 2. Obligarea prin lege ca orice comerciant sa elibereze bon fiscal pentru orice cumparatura inclusiv comerciantii de produse agro alimentare din piete, bonuri tip care sa poata fi rascumparate de stat.
    Avantajele vor fi incfredibile pentru ca:
    -STATUL VA ELIMINA O INSEMNATA PARTE DIN ECONOMIA GRI, VA COLECTA MULT MAI MULT;
    - Toata lumea va cere bon fiscal in vederea decontarii a cca. 15% din valoarea aprobata de stat si asfel evaziunea se va diminua simtitor.
    MULT SUCCES!
    • 32 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:28)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui DAN

      Romania trebuie sa respecte Directiva Europeana care reglementeaza caracterul bonurilor fiscale. Avem in vedere o serie de masuri pentru combaterea evaziunii fiscale dar nu si pe cea propusa de Dvs
  • despre tva (Duminică, 28 octombrie 2012, 9:34)

    florin [anonim]

    eu platesc tva din 3 in 3 luni si nu depasesc plafonul cu aprox. 5000 eur am printre beneficiari firme care daca renunta sa mai lucreze cu mine intru in faliment.Cum pot obtine o derogare ca sa evit aplicarea acestei masuri si evident intrarea in faliment.
    • 8 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:28)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui florin

      Daca nu sunteti acum in faliment, nu veti fi nici dupa aplicarea TVA la incasare, care va asigura un termen suplimentar pentru plata TVA (vedeti va rugam, precizarile initiale)
  • aplicare practica tva la incasare (Duminică, 28 octombrie 2012, 11:17)

    alin-dumitru [anonim]

    Cum vedeti aplicarea corecta a tva la incasare (pentru a exista o coreatie intre ceea ce colecteaza furnizorul si ceea ce deduce clientul) in cazul unei farmacii ce se aprovizioneaza cu cateva sute de facturi lunar cu marfuri avand tva de 9 si 24%? Mentionez ca pentru acelasi furnizor exista diferite termene de plata in functie de marfa respectiva de 30, 90, 120, chiar 160 zile. Posibilitatea de a mentiona pe documentul de plata a facturilor ce se vor achita este exclusa, intrucat aceste documente nu dispun de un spatiu atat de mare. Ce informatii va contine in viitor declaratia D394? In concluzie, consider ca aceasta modalitate de impozitare ar trebui regandita intrucat duce la cresterea cheltuielilor administrative pentru firme, chiar la birocratizarea acestui sistem care functiona normal!
    • 76 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:31)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui alin-dumitru

      Nu se schimba nimic. Nimeni nu va iesi mai rau decat situatia actuala. Nu este nimic suplimentar de mentionat pe documentele de plata. D394va contine aceleasi informatii ca si in prezent
    • continuare (Luni, 29 octombrie 2012, 10:33)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui alin-dumitru

      Nu apar costuri suplimentare semnificative, ci doar se intareste disciplina financiara in sectorul privat
  • aplicare tva la incasare (Duminică, 28 octombrie 2012, 11:48)

    doru [anonim]

    daca se va aplica tva la incasarea facturii de ce nu dati un termen maxim de plata a facturii ptr a intelege clientii ca sant responsabili in momentul semnarii acesteia .
    • 87 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:35)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui doru

      Exista o alta Directiva Europeana, prin care de la 1 martie 2013 Statul se angajeaza sa plateasca facturile in termen de 30 de zile. Aceeasi prevedere nu poate fi impusa in contractele comerciale dintre agenti privati, dar tocmai pentru a stimula plata rapida a facturilor am legat posibilitatea de deducere a TVA de momentul platii.
  • TVA LA INCASARE (Duminică, 28 octombrie 2012, 12:05)

    schroedinger [utilizator]

    Domnul Voinea nu a prevazut in lege posibilitatea de a opta pentru plata TVA la incasare sau la facturare.
    Eu, de 2 ani datorita crizei economice am realizat CA sub 50k de EUR, dar platesc TVA lunar.
    Eu voi plati TVA lunar (in momentul facturarii) indiferent de ceea ce vrea dl. Voinea.
    Cred ca nu ati introdus sanctiune pentru acest lucru! Daca da, va rog sa detaliati si SA JUSTIFICATI o asemenea optiune!
    • cont (Luni, 29 octombrie 2012, 10:40)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui schroedinger

      Nu puteti aplica optional la facturare si nici nu puteti deduce (ceea ce ar fi singurul stimulent pentru a prefera sistemul actual). In cazul in care nu aplicati sistemul corect, se va reanaliza intreaga situatie si veti suporta dobanzi si penalitati conform prevederilor legale in vigoare
  • referitor TVA si ANAF (Duminică, 28 octombrie 2012, 12:12)

    Hard ball [utilizator]

    Ati putea sa unificati toate sectoarele din Bucuresti din punct de vedere fiscal intr-unul singur?cum ar influenta asta colectarea TVA si in general munca ANAF in sensul scaderii evaziunii si reducerii numarului angajatilor la stat?

    Credeti ca ati putea sa renuntati la orice forma de interactiune pe formulare de hartie si orice forma de interactiune fizica cu functionarii ANAF pentru plata taxelor indiferent de natura lor ?

    Ati putea indica cat TVA se colecteaza practic si real din 100% teoretic si scriptic , si care sunt cei mai mari datornici la plata TVA?
    • 64 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:42)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Hard ball

      Legat de ANAF, vedeti primul raspuns dat.
      Rata implicita de TVA este de 13% (Statul colecteaza doar 55% din TVA aferent pragului de 24%). O cazua importanta este reprezentata de rambursarile ilegale de TVA. Prin aplicarea TVA la incasare, aceasta practica este eliminata.
  • TVA (Duminică, 28 octombrie 2012, 13:57)

    Mirea [anonim]

    Daca nu se va scadea considerabil cota TVA va fi evaziune fiscala in continuare.Nu vreti sa luati lectii de la germani unde fac un experiment bun in Bulgaria.
    • 5 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:44)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mirea

      Rata de colectare dupa 1993 a variat intre 50-60%. Cei care sunt corecti platesc TVA oricum, cei care fac evaziune vorcauta s-o faca si la TVAredus. Evaziunea fiscala se combate nu prin reducerea ratelor de taxare ci prin eliminarea gaurilor din legislatie si prin aplicarea stricta a legii.
  • intrebari (Duminică, 28 octombrie 2012, 14:31)

    gabi [anonim]

    1. De ce nu lasati optional ? Daca ar fi benefic firmelor, ar subscrie toti cei care se incadreaza.

    2. Cand este exigibil tva-ul de pe o factura incasata numerar dupa 70 de zile?
    • 443 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:45)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui gabi

      1. Vedeti precizarile initiale
      2 TVA este in acest caz exigibil la data facturarii, dar un amendament votat in Camera Deputatilor si inclus in Legea de adoptare a OG 15/2012 prevedeeliminarea penalitatilor pentru firma care a emis factura intr-o astfel de situatie, prezumand buna credinta a acesteia.
  • Intrebari (Duminică, 28 octombrie 2012, 16:46)

    Tino [anonim]

    Cum rar avem ocazia de a ne adresa public, într-un mod atât de direct unui funcționar de talia dumneavoastră, îmi permit ca pe lângă întrebările legate de sistemul TVA la încasare, să vă adresez și alte câteva întrebări legate de ANAF, funcționari și legislație fiscală.
    1. De ce normele contravin codului? Spre exemplu codul fiscal spune clar că încasarea numerar nu se supune regulilor TVA la încasare, fără a face vreo precizare legată de momentul încasării numerar sau alte chestiuni, iar normele vin să spună că, în fapt, doar încasările efectuate înainte de emiterea facturii nu intră în sistemul de TVA la încasare, pe când cele ulterioare intră. Și acesta e doar un exemplu. Ar mai fi și altele, dar acesta e cel mai evident și mai recent. Vi se pare firesc ca normele de aplicare să modifice legea?
    2. De ce era nevoie de depunerea formularului 097? Nu de alta, dar nedepunerea oricum duce la înscrierea din oficiu, de către ANAF, a contribuabililor ce au obligația intrării în acest sistem, pe baza datelor deja cunoscute de către ANAF din deconturi. Nu ne putem dezbăra de acest obicei de a plimba oamenii pe la ghișee, de multe ori în reședințe de județ chiar dacă ar putea depune la administrația locală competentă, cu tot felul de hârtii ce conțin informații deja cunoscute de către ANAF?
    3. De ce inspectorii fiscali din activitatea de control au plan? Cum se poate stabili un plan de diferențe stabilite la control? Nu credeți că este aberant? Așa sunt forțați să scoată bani cu orice preț.
    4. De ce întrebările puse de contribuabili referitoare la textele codului fiscal, primesc drept răspuns o citare a acestuia? Nu e normal. Eu întreb ce se înțelege din textul codului sau cum e corect să interpretez o prevedere a acestuia și tu ANAF îmi răspunzi reproducând textul codului fiscal. E hilar.
    5. De ce mai funcționează serviciile de soluționare a contestațiilor dacă răspunsul lor la contestații e o însușire a punctului de vedere al inspectorului fiscal?
    • 42 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:48)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tino

      1. Normele nu contravin Codului. Vedeti si raspunsurile anterioare privind tratamentul fiscal al unei facturi emise cu TVA la incasare dar incasata totusi in numerar.
      2.Pentru constientizarea din timp a contribuabului cu privire la schimbarea sistemului. ANAF va face intr-adevar si inregistrarile din oficiu.
      3-5Vedeti raspunsurile anterioare legate de ANAF
  • Intrebari - continuare (Duminică, 28 octombrie 2012, 16:48)

    Tino [anonim]

    Întrucât m-am întins, postez separat continuarea.
    Am avut o contestație depusă la ANAF prin care am contestat mai multe acte întocmite de inspectorii fiscali. . Răspunsul celor de la contestații a fost așa: contribuabilul spune că...și înșiră ce și cum am contestat, apoi citează din raportul de inspecție fără ca în vreo frază să infirme sau să demonstreze că ceea ce am contestat nu este corect, că legea invocată în argumentația noastră e incorectă în fapt sau pe fond, iar după ce citează raportul trage concluzia că trebuie să-mi respingă contestația. 6. De ce nu există răspunerea unor astfel de funcționari? E anormal. Înțeleg că trebuie protejați de abuzuri, dar când din prostie, neștiință sau infatuare procedează astfel, nu mai înțeleg de ce ar trebui protejați.Mai ales în cazuri evidente.
    7. Știați că unii funcționari de la ghișee resping declarații sau acte ce nu sunt ștampilate asta deși în România nu există niciun act, lege, ordonanță, normă, etc ce să reglementeze "ștampila" și să oblige pe cineva la deținerea unui astfel de obiect?
    8. De ce nu actualizați normele privind contabilitatea în partidă simplă. Aceasta e reglementată de un ordin din 2004 ce conține nu doar referințe perimate și deja inaplicabile ci mai și induce un comportament abuziv. Spre exemplu deși aceasta este o contabilitate de încasări și plăți, sumele încasate fiind venituri, iar cele plătite fiind cheltuieli, organele de control stabilesc costuri a bunurilor nu sumele plătite ci folosind metode de calcul specifice contabilității în partidă dublă și nereglementate de legislația actuală.Suntem totuși în 2012 și datele arată o creștere a formelor de organizare ce conduc o astfel de evidență. Asta în condițiile în care pentru societăți comerciale, entități ce conduc evidența în partidă dublă normele s-au schimbat în 2005 și 2009 și au mai și fost actualizate între timp.
    Vă mulțumesc pentru atenția acordată.
    • 5432 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:48)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Tino

      Vedeti raspunsurile anterioare legate de ANAF
  • intrebare (Duminică, 28 octombrie 2012, 18:54)

    owl [anonim]

    1. De ce ati ales aplicarea acestei masuri - tva la incasare - o masura cu influenta redusa in economie si cu costuri mari de aplicare si nu ati atacat principala problema a tarii - EVAZIUNEA.

    2. daca tot ati ales sa le dati o mana de ajutor acestor firme, de ce nu ati ales pur si simplu sa limitati prin lege termenul de plata catre firmele care indeplinesc conditia de TVA - EVIDENT mult mai usor de aplicat si cu costuri infime pentru toata lumea....

    PS. Si totusi, cand facem ceva si cu evaziunea? Sa nu incepeti iar cu vecinu' spion si cu impozitul pe piscina, ca iar ne facem de ras....
    • 7645 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:51)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui owl

      1. TVA la incasare este si o masura de lupta impotriva evaziunii fiscale intrucat conditioneaza deducerea TVA de plata facturii prin transfer bancar.
      Vedeti de asemenea precizarile initiale referitoare la rambursare
      2. Cel mai costisitor pentru rau-platnici este sa nu aiba posibilitatea deducerii in avans (inaintea platii ) a TVA, exact masura luata de noi. Vedeti si raspunsurile anteriore pe aceeasi tema.
  • operatiune actuala simpla si frecventa (Duminică, 28 octombrie 2012, 23:24)

    Razvan Matei [anonim]

    as dori sa ne spuna acest domn cum tratam dupa data de 01.01.2013 din p.d.v. al exigibiliatii TVA o operatiune FRECVENTA si SIMPLA pana la minciuna numita "TVA la incasare" ( evident ca nu voi primi nici un raspuns ) : in decembrie 2012 firma X emite o factura de 124.000 de lei (baza 100.000 de lei cu TVA 24%) catre firma Y. Firma X are o datorie la firma Y din decembrie 2011, in valaore de 30.000 lei fara TVA, pentru care a dedus TVA-ul la momentul 2011. Din cei 100.000 de lei , datia firmei y catre firma X, compensam datoria datoria firmei Y catre firma X de 30.000 de lei. Firma Y achita catre firma X 5.000 RON in numerar. Mai raman de incasat de catre firma X de la firma Y suma de 100.000-35.000 (fara TVA) deci 65.000 de lei. Din cei 65.000 de lei datorati de frima Y catre firma X, 50.000 de lei ii incaseaza prin banca cu OP iar pentru 15.000 lei primeste de la firma Y un CEC la 60 de zile. Acest CEC firma X il gireaza catre firma Z la care are o datorie.
    • 76 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:52)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Razvan Matei

      Toate tipurile de situatii posibile sunt reglementate prin Norme. Rog cititi Normele, ele descriu foarte bine toate situatiile posibile.
  • TVA anamat sau TVa la incasare? (Duminică, 28 octombrie 2012, 23:27)

    Razvan MAtei [anonim]

    ne poate spune d-ul Voinea de ce se numeste TVA la incasare cand este vorba de un TVA amanat cu cel mult 90 de zile ? ( afacerile sub 100.000 EUR oricum aveau optiunea de platitor trimestrial al TVA). doa rin scopuri in electorale a fost aleasa aceasta minciuna sau exista si alte motive ?
    • 635 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:53)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Razvan MAtei

      Vedeti va rog precizarile initiale. Multumesc.
  • avantaj pentru cine ? (Duminică, 28 octombrie 2012, 23:29)

    Razvan Matei [anonim]

    Presupunem un IMM care conform OUG.15/2012 este obligat sa aplice regimul TVA la incasare. Acest IMM efectueaza o livrare interna de bunuri sau servicii ( catre stat sau catre mediul privat) a carei scadenta contractuala este de 6 luni, valaorea facturii este 100.000 RON + TVA, livrarea are loc in data de 01.04.2013, IMM-ul la randul sau isi optimizeaza incasarile cu platile si obtine de la furnizori sai acelasi termen de plata de 6 luni pentru facturi aferente livrari sale in valoare de 90.000 RON+ TVA. Conform ordonantei nr.15/2012 dupa 90 de zile adica pe data de 29.06.2013 TVA-ul din factura IMM-ului din exemplul nostru ( 24.000 RON) devine exigibil, adica este obligat sa-l achite catre stat la urmatoarea scadenta in data de 25.07.2013, el urmand sa deduca TVA–ul aferent achizitiilor sale abia la plata facturi catre furnizorul sau adica 01.10.2013, spre deosebire de sistemul actual cand in data de 25.05.2013 ( daca este paltitor lunar) sau 25.07.2013 ( daca este platitor trimestrial) ar fi achitat catre stat doar suma de doar 2.400 RON ( ca diferenta intre TVA-ul coelctat si cel deductibil dintre cele doua facturi ) rezutlatnd de aici ca IMM-ul nostru va trebui sa faca un efort financiar mult mai mare pentru plata in data de 25.07.2012 a sumei de 24.000 RON care implica un consum suplimentar de resurse ( timp, banii ) care in conditiile actuale ar fi mult mai mici, suma datorata fiind de doar 2.400 RON.
    Faptul ca dupa cele 90 de zile IMM-ul nostru achita TVA catre stat iar clientul sau, catre care a facturat nu si-l va deduce decat in luna octombrie cand va achita efectiv factura, rezulta ca singurul castigator al acestei masuri este statul, dar cu ce costuri pentru IMM-uri ? poate aici d-ul Voinea din cadrul Ministerului de Finante ne va explica pentru cine este gura de oxigen pentru stat sau pentru IMM-uri. Multumesc.
  • evaziuena fiscala (Duminică, 28 octombrie 2012, 23:36)

    Razvan Matei [anonim]

    referitor la reducerea evaziunii fiscale, intr-un articol anterior spuneati va aceasta masura va contribui la reducerea evaziunii fiscale, credeti ca ar trebui sa fim naivi si sa credem ca evaziunea fiscala se realizeaza cu facturi in numerar de pana la 5.000 RON ? sau ca defapt adevarata evaziune oricum se deruleaza prin banci ? Multumesc.
  • declaratii online (Duminică, 28 octombrie 2012, 23:44)

    Razvan MAtei [anonim]

    de ce dupa introducerea declaratiilor online si a declaratiei unice incepem sa ne intoarcem in timp prin inventarea unor declaratii pe care nici nu le putem depune online decat la ghiseu ? oare pentru a justifica aparatul supraaglomerat din Ministerul de Finante si a ingreuna agentul economic ? pe cand se vor putea depune online si alte declaratii ? ( ex. declaratia 225, decalratia 010, decalratie 097 ) pe cand vom putea lua online cu semnatura electronica un certificat de atestare fiscala, evitand astfel calvarul aprobarilor fara numar pentru un document simplu ? Multumesc.
  • Propuneri TVA la incasare - partea I (Luni, 29 octombrie 2012, 0:30)

    ARSIT-Asoc pt Reformarea Sist de Impozite si Taxe [anonim]

    TVA este impozit neutru. In ce masura este acest principiu respectat din moment ce TVA colectat este amanata cu numai 90 de zile iar TVA deductibil este amanat pana la plata. Propunerile noastre sunt: (i) sa nu se mai impuna colectarea dupa perioada de 90 de zile, astfel incat TVA sa fie platit catre stat REAL la incasare SAU (ii) limitarea de 90 de zile sa se aplice atat la colectare cat si la plata. Exemplu: Daca in luna ianuarie 2013 cumpar de 8000 lei +1920 lei TVA si vand de 10000 lei +2400 lei TVA si am o perioada de incasare/plata a facturilor de 230 de zile iar rata dobanzii la care ma pot imprumuta este 10% atunci impactul asupra business-ului este:
    a) Aplicand sistemul in vigoare acum: In ianuarie colectez 2400 lei si deduc 1920 lei si trebuie sa platesc 480 lei la stat pe care trebuie sa-i finantez timp de 230 zile. Costul finantarii = 480 x 10% x 230/365 = 30,25 lei
    b) Aplicand sistemul TVA la incasare propus de guvern: in ianuarie nu colectez si nu deduc nimic, in aprilie colectez 2400 lei din care nu am voie sa deduc nimic si trebuie sa-l finantez timp de 140 de zile. Costul finantarii = 2400 x 10% x 140/365 = 92,05 lei
    c) Aplicand sistemul de TVA la incasare propus de ARSIT in varianta (i): in ianuarie nu colectez si nu deduc nimic (ii) in septembrie colectez 2400 lei si deduc 1920 lei si am de plata la buget 480 lei pe care ii am, deoarece am incasat factura. Costul finantarii = 0 lei
    d) Aplicand sistemul de TVA la incasare propus de ARSIT in varianta (ii): in ianuarie nu colectez si nu deduc nimic, in aprilie colectez 2400 lei si deduc 1920 lei si am de plata la buget 480 lei pe care trebuie sa-i finantez timp de 140 de zile. Costul finantarii = 480 x 10% x 140/365 = 18,41 lei
    In ambele variante propuse de ARSIT precum si in variant aplicabila acum costul finantarii este mai bun decat in varianta propusa de guvern a se aplica de la 01 ianuarie 2013.
    • 432 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:56)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui ARSIT-Asoc pt Reformarea Sist de Impozite si Taxe

      1. Nu poate fi eliminata o limita de timp privind plata TVA, conform Directivei europene 45/2010

      In ce priveste dreptul de negociere msura vizeaza intarirea disciplinei financiare in sectorul privat, in caz contrar firmele ar fi fost stimulate sa astepte 90 de zile fara sa plateasca pentru ca oricum si-ar fi putut deduce TVA.
  • Propuneri TVA la incasare - Partea a II-a (Luni, 29 octombrie 2012, 0:31)

    ARSIT-Asoc pt Reformarea Sist de Impozite si Taxe [anonim]

    2. Daca acest sistem este intr-adevar benefic intreprinderilor, ar trebui ca intrarea in el sa fie optionala. Atunci am stii cati intreprinzatori isi doresc cu adevarat sistemul.
    3. Cum se impaca acest nou sistem cu obiectivul declarat la nivel European (prin COM(2007) 23) de reducere a costurilor administrative cu 25%?
  • consiliul fiscal (Luni, 29 octombrie 2012, 4:35)

    Nepriceputu [anonim]

    D-le Voinea, cum comentati afirmatiile pres. Consiliului Fiscal din cuprinsul opiniei legate de rectificarea bugetara? (Consiliul fiscal isi manifesta rezerva fata de nivelul estimat al categoriei -sume primite de la UE in contul platilor efectuate- care apare drept semnificativ supraevaluat, Problema arieratelor la bugetele locale apare ca o problema recurenta, ce reflecta o lipsa de disciplina financiara si deficiente in aplicarea legii finantelor publice locale, etc)
    • 43 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:58)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nepriceputu

      Intrebarea Dv nu are legatura cu tema discutiei, totusi problema arieratelor la bugetele locale vine din guvernatile anterioare. Noi am stopat cresterea acestor arierate si din septembrie am introdus conditionarea transferurilor de la bugetul central la cele locale de plata arieratelor acestora din urma.
  • 3masuri (Luni, 29 octombrie 2012, 4:39)

    curiosul [anonim]

    Spuneti-ne va rugam 3 masuri de care sunteti mandru ca le-ati implementat si 3 pe care nu ati reusit sa le aplicati desi v-ati fi dorit
    multumesc
    • 433657654 (Luni, 29 octombrie 2012, 10:59)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui curiosul

      Nu suntem inca la momentul bilantului, TVA la incasare este cu siguranta una dintre masurile de care sunt mandru
  • buget si piscine (Luni, 29 octombrie 2012, 4:45)

    intrebari [anonim]

    "Introducerea standardelor de cost in toate achizitiile publice si limitarea numarului de contracte castigate de o companie cu statul ar fi o solutie pentru stoparea drenarii banilor publici,"(LV, aprilie 2012) Mai sustineti aceste idei? Ce avansuri ati inregistrat in aceasta directie?

    Va mai asumati ideea de impozitare a piscinelor?

    Cum stati cu elaborarea Bugetului?
    • 56 (Luni, 29 octombrie 2012, 11:02)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui intrebari

      Aceste intrebari nu tin de tema discutiei, insa da, sustin in continuare introducerea standardelor de cost si limitarea nr-lui de contracte. Aceasta nu tine insa de codul fiscal, ci de legislatia privind achizitiile publice.
  • Impozitare (Luni, 29 octombrie 2012, 8:09)

    matei [anonim]

    Domnule ministru,
    Cind veti avea curajul sa impozitati tigania?
    Adica concret sa luati la bani marunti firmele tiganilor si sa ii intrebati de sanatate?
    Celor din finante, de la returnare de TVA care au permis fara controale, returnari catre firme tiganesti ce le veti face?
    • 365 (Luni, 29 octombrie 2012, 11:03)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui matei

      Codul Fiscal nu diferentiaza in functie de etnie. TVA la incasare este cea mai importanta masura de combatere a evaziunii fiscale in sfera rambursarilor de TVA.
  • TVA (Luni, 29 octombrie 2012, 8:26)

    arici [anonim]

    Pana acum, exista o coerenta intre declaratii. Acum exigibilitatea TVA dupa 90zile face ca aceasta coerenta sa nu mai existe si deci se creaza haosul absolut necesar functionarii statului. IMM-ul factureaza catre un client, TVA-ul devine exigibil dupa 90 zile , daca clientul nu plateste revenim la situatia dinaintea legii. Intrebare : nu era mai simplu sa nu conditionati exigibilitatea TVA-ului? Orice TVA e neexigibil pana la plata/incasare, punct? Pai asta a cerut mediul de afaceri de 20 ani.
    • 56 (Luni, 29 octombrie 2012, 11:03)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui arici

      Vedeti raspunsurile anterioare. multumesc
  • plata tva la incasare (Luni, 29 octombrie 2012, 9:40)

    ortansa [anonim]

    este corect ca cei care nu au incasat in termen de 90zile sa plateasca tva colectat?care este ajutorul dat microentitatilor?doar statul castiga;o data prin faptul ca tva colectat dar neincasat se plateste si furnizorul care nu incaseaza in 90zile nu are voie sa deduca TVA-ul,asadar care e castigul firmelor?
    • 5 (Luni, 29 octombrie 2012, 11:04)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui ortansa

      Vedeti precizarile intiale. Va multumesc pentru intrebare
  • intrebari strict legate de subiectul discutiei (Luni, 29 octombrie 2012, 10:09)

    Horatiu Hagiu [anonim]

    1. Cum au "reusit" oamenii de afaceri sa reduca termenul maxim de amanare TVA de la 120 zile la 90 zile imediat dupa publicarea in vederea dezbaterii publice a proiectului inital de ordonanta?
    2. Cum justificati introducerea masurii OBLIGATORII de aplicare si nu existenta unei optiuni in acest sens? Sistemul propus de dumneavoastra este oricum plin de exceptii! intr-un sodaj propriu realizat pe aproximativ 2500 de contribuabili eligibili doar 14% au considerat un avantaj aplicarea sistemului "tva la 90 zile".
    3. Desi a fost anuntat ca un sistem simplu si cu o multime de avantaje, cum explicati sutele de pagini ale normelor de aplicare, multitudinea de exceptii, erorile de text legislativ, neconcordantele intre ordonanta si norme (neaparute inca in monitorul oficial) ba chiar si intentia Ministerului de Finante de a publica un ghid in acest sens?? Chiar credeti ca suntem incapabili de a intelege sau legiuitorul nu poate emite un act legislativ simplu, coerent si concis?
    4. Cand veti face publice concluziile deplasarilor in tarile care aplica acest sistem? Si de ce nu ati promovat o lege dupa ce ati fi facut research-urile necesare si nu inainte? (daca ati mai fost in Suedia, Slovenia si alte esuri asa cum ati precizat anterior)
    5. Credeti sincer ca ANAF va implementa la timp si corect schimbarile in sistemul propriu de evidenta a contribuabilor ce vor aplica masura "tva la 90 zile"? Daca doriti, va pot pune la dispozitie peste 20 de aberatii "made by ANAF" constatate numai in ultimile trei luni: retragerea cif-ului de TVA abuziv si fara motiv, somatii, titluri executorii si popriri pe conturile contribuabililor care nu au nici un leu datorie la stat (puse pe seama "imprimantei unice de la Pitesti" care greseste si ea, ca tot omul :), vector fiscal schimbat peste noapte, etc etc etc
    • 56 (Luni, 29 octombrie 2012, 11:07)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Horatiu Hagiu

      Reducerea de la 120 la 90 de zile a rezultat din discutiile cu FMI si CE.
      2. Vedeti precizarile initiale
      3. Normele de aplicare au aproximativ 30 de pagini (restul de refera la alte aspecte din Ord. 15/2012) Intentia MFP de a publica un ghid vine tocmai in sprijinul contribuabililor pt a pune laolalta toate prevederile legate de TVA la incasare inclusiv cele din amendamentele aprobate in Parlament ( si care nu se puteau regasi in Norma, fiind de natura unei legi si nu a unei Norme)
      4. Elaborarea legislatiei tine deja de rezultatele vizitelor de lucru in Polonia si Suedia.
      5. Vedeti raspunsul la prima intrebare
  • TVA (Luni, 29 octombrie 2012, 10:47)

    Cornel [anonim]

    De ce nu ati oferit posibilitatea optiunii pentru acest sistem al tva ? Toate celelalte state care aplica sistemul prevad posibilitatea optiunii, noi de ce nu putem opta ? Daca vreti sa ne "faceti" un bine eu zic sa ne la:sati sa optam noi pentr asta. Sa va explic de ce : sistemul desi se numeste tva la incasare e de fapt un tva amanat la plata maxim 90 de zile dar cu drept de deducere doar a tva-ului achitat efectiv. Bataia noastra de cap cu registre disponibile sau nu pe ANAF, deconturi modificate,jurnale de tva modificate, evidente fiscale cu tva neexigibil ..etc ..deci efortul nostru este mult prea mare fata de "avantajul" pe care il primim in mod fortat. Deci va rugam sa ne oferiti o mica concesie : vrem sa putem opta pentru acest sistem , nimic mai mult. Cei care sunt avantajati sa opteze, cei ce nu vor, sa aplice sistemul actual. Ce ziceti , se poate ? Va multumesc !
    • 367 (Luni, 29 octombrie 2012, 11:07)

      Liviu Voinea [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cornel

      Vedeti precizarile initiale. Va multumesc
  • REALITATE (Luni, 29 octombrie 2012, 11:26)

    ravi [utilizator]

    Plata TVA-ului in vama pentru importurile extracomunitare efectuate de IMM-uri intra sub incidenta reglementarii conform careia plata TVA se face la incasare?
  • plata cu BO sau CEC (Luni, 29 octombrie 2012, 14:04)

    calancea cristian [anonim]

    Cum sunt tratate platile respectiv incasarile cu aceste efecte de plata in condtiile in care acestea sunt girate?
  • Incasari/Plati in numerar (Luni, 29 octombrie 2012, 15:46)

    dana [anonim]

    Buna ziua,

    Va rog daca se poate sa ma lamuriti cum se trateaza exigibilitatea TVA in urmatoarele cazuri:

    1. Factura cu Tva la incasare emisa in
    ianuarie 2013 - valoare 1000 RON

    ianuarie 2013 - incasare partiala prin banca: 200 RON

    februarie 2013 - incasare in numerar 500 RON

    martie 2013 - incasare prin banca : 300 RON

    In momentul primei incasari in numerar se calculeaza exigibilitatea TVA la suma ramasa de achitat in acel moment (evident daca nu au trecut cele 90 de zile) ?

    2. Cel care plateste in numerar isi poate deduce tva-ul aferent platii efectuate?

    Multumesc.
  • TVA incasare (Sâmbătă, 3 noiembrie 2012, 14:29)

    Barbu Mihail [anonim]

    1. Domnule Voinea, dumneata crezi cu adevarat in ce susti cu privire la necesitatea acestui "TVA la incasare" sau sustinerea este ca o obligatie fata de functie-locul de munca?
    2. Domnule Voinea, a-i fi lucrat vreodata in contabilitate?
    3. Domnule Voinea, realizezi cate implicatii genereaza aceasta reglementare in evidenta contabila?
    4. La cat de incurcat este reglementat TVA-ul in codul fiscal, credeti ca ne mai trebuia inca o incurcatura?
    5. Domnule Voinea, cine ne despagubeste pe noi, pantru costurile suplimentare necesare cu: noi salariati contabili, noi modificari de programe, nervii si timpul pierdut la controale pentru a justifica TVA-ul aferent platilor si incasarilor in relatia cu partenerii nostri?
    6. Pentru a impiedica evaziunea era suficient sa rambursati TVA, numai pentru facturile achitate, asa cum a fost reglementat acum cca 7-10 ani.
    7. Si, cand cineva din lumea asta va anula cu totul acest vis urat -TVA-ul si il va inlocui cu o taxa atat de simpla - ICM (impozitul pe circulatia marfurilor - denumirea poata sa fie alta) sau ceva asemanator (cum a mai fost)? Nu asa ca ar fi mai simplu?
    8. Voua va trebuie bani nostrii pentru. Asa ca luatii-i cat mai simplu si fara batai de cap pentru noi si pentru angajatii vostri.
  • impozit la solduri (Sâmbătă, 3 noiembrie 2012, 14:48)

    Barbu Mihail [anonim]

    Domnule Voinea, de ce nu bagati un impozit de 1% (ca exemplu) la soldurile de creante si un impozit de 1% la soldurile de obligatii, din clasa 4 din planul de conturi?
    Veti vedea cum dispar arieratele din economie.
  • dezavantaje (2) (Joi, 15 noiembrie 2012, 20:55)

    Daniel [anonim]

    O dificultate cu care ne vom confrunta frecvent, este cum sa stim de la bun inceput care facturi se vor incasa in numerar in viitor, dat fiind ca incasarile in numerar sunt excluse din sistemul TVA la incasare. Astfel, cu exceptia incasarilor in numerar la data facturii, unde lucrurile sunt simple, va aparea urmatoarea problema: In general avem contracte negociate cu partenerii comerciali si stim in unele cazuri ca acestia intentioneaza sa ne achite prin banca. Dar ce facem daca totusi partenerul are popriri pe conturi si nu ne poate achita decat cash, sau daca invers, desi am convenit sa ne plateasca cash, el dispune de bani in banca si prefera sa ne plateasca in cont? Ii refuzam plata pe motiv ca sistemul TVA la incasare este conceput intr-o maniera mult prea complicata si riscam sa fim penalizati? Sau ce facem in cazul unui partener care ne achita partial prin banca, partial cu numerar? Avem pretentia ca traim intr-o economie de piata, in care relatiile comerciale nu sunt ingradite prin reglementari excesive, si dintr-o data, nu mai permitem incasarile si platile in numerar? Sa fim seriosi, realitatea in relatiile comerciale este cu totul alta, si orice cale de ingradire a libertatii acestora nu va face decat sa mai treaca o parte din economie in zona subterana, care se pare ca si pana acum nu era chiar neglijabila....
  • Aplicare TVA la incasare - Sucursala (Miercuri, 28 noiembrie 2012, 14:09)

    OC [anonim]

    Buna ziua,

    X SA Spania Sucursala Bucuresti, inregistrata ca si sucursala la Reg. Comertului, persoana impozabila din punct de vedere al TVA-ului (presteaza servicii exclusiv in Romania) a realizat o cifra de afaceri < 2.250.000 lei. Aceasta speta intra la exceptiile privind aplicarea TVA-lui la incasare in ceea ce priveste vanzarile - facturile emise (fiind o sucursala) si aplica sistemul TVA la incasare doar in cazul achizitiilor de la furnizori care aplica sistemul TVA la incasare?
    Va multumesc anticipat.
  • TVA incasare (Luni, 11 februarie 2013, 16:16)

    Cristi [anonim]

    Ce facem pana la urma domnule ministru cu sistemul asta TVA la incasare?
    Pe unii ii avantajeaza , pe altii nu. La simulari ati luat in calcul asta? De ce nu a fost optional? De ce nu l-ati facut pe total cont furnizor/client si l-ati facut la nivel de document? Stiti ce implicatii informatice comporta acest sistem? Vezi cazul partilor partiale, vezi cazul acelorasi numere de factura chiar pe acelasi furnizor, in perioade diferite etc.... La o farmacie de exemplu care incaseaza de la Casa de Sanatate la aproape 1 an de zile , sistemul asta o decapitalizeaza urgent!!! Nu poate deduce, in schimb doar colecteaza la 3 luni. Forfetarul lui Pogea a fost mic copil pe langa asta !!! Daca avem sold pe furnizor din 2012, trebuie sa stingem total datoria pentru a putea deduce? Nicaieri in norme nu se precizeaza! Sunt unii furnizori cu solduri mari. Ce facem , renuntam la ei?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version