Marile greseli ale companiilor care au incheiat 2011 pe pierderi

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 31 octombrie 2012, 10:34 Economie | Finanţe & Bănci

Cea mai mare greseala comisa de managerii multor companii la inceputul crizei a fost marirea preturilor si cresterea marjelor pentru a compensa scaderea vanzarilor, spune Dan Orenstein, specialist in finanţe şi fiscalitate, fondatorul Grupul Orenstein, Ostro & Associated. Cu preturi marite, fara insa o restructurare a businessului, multe dintre acestea au trecut pe pierdere sau au continuat si in 2011 sa inregistreze pierderi. Au fost si companii care desi au marit preturile, au ramas profitabile pe termen lung datorita gradului mare de penetrare in piata si dependentei consumatorilor de produsele si serviciile acestora. O a doua greseala majora a constituit-o lipsa de inovatie in ceea ce priveste produsele si aici avem exemplul unei mari companii din domeniul telecomunicatiilor. Instalarea si cresterea decalajului dintre produsele acesteia si cerintele consumatorilor au generat scaderea vanzarilor si, inevitabil, inchiderea unor facilitati de productie. Vezi in text celelalte greseli facute de managerii romani

Cea de-a treia greseala majora a fost reprezentata, pentru companiile din mediul privat, de incapacitatea de a isi adapta intreaga logistica la realitatile pietei, ajungand sa inregistreze stocuri nevandabile si o majorare de pana la 100% a perioadei de recuperare a creantelor de la clientii lor. 
 
"In cazul companiilor de stat, cauzele pierderilor sunt evidente: personal excedentar dublat de o lipsa de intelegere si adaptare la nevoile clientilor", explica Dan Orenstein.
In cazul companiilor private, nu exista diferente majore - in medie - intre firmele cu pierderi si cele cu profit. Cele 197 de mari companii private pe profit au avut in 2011 un numar mediu de 1539 de salariati, iar cele 73 de companii pe pierdere - 1586. "Legat de mediul privat, nu putem vorbi in niciun caz despre personal excedentar, ci despre greseli de management, context de piata nefavorabil, precum in cazul berii, al industriei otelului, al magazinelor de bricolaj etc.", mai spune finantistul.  

"Cei care au generat profit au facut-o devenind flexibili in gandire, au renuntat la strategiile pe termen mediu si lung, le-au schimbat din mers, si nu s-au ferit sa ia decizii dure dar in acelasi timp au generat idei noi, iesite din comun. Este practic un profil de antreprenor. Nu este neaparat o definitie pentru o corporatie, de exemplu", spune Orenstein, care a identificat trei greseli majore de management care au generat aceasta situatie.

Cele 304 de entitati comerciale analizate au realizat in 2011 o cifra de afaceri de 109 miliarde euro (raportat la cursul mediu BNR din acel an), adica aproape 88% din PIB-ul Romaniei, si aceasta cu 616.000 angajati - putin peste 14% din numarul total de salariati din Romania raportat de INS.
El a consolidat cifrele disponibile public si a ajuns la mai multe concluzii interesante. In ceea ce priveste firmele de stat - cele mai mari 34 de companii, ca venituri - 25 au inregistrat profit in 2011 si noua au fost pe pierdere. Cele 25 de companii de stat pe profit aveau anul trecut 4.000 de angajati in medie, in timp ce numarul mediu de salariati in cele noua companii pe pierdere a fost de peste 10.000.

Greseli de management flagrante, incapacitate de adaptare la noul context econmic de dupa criza, scaderea pietei pe care activeaza- iata numai cateva dintre cauzele pentru care aproape o treime din companiile de top ale Romaniei au inregistrat pierderi in 2011. Interesant este insa faptul ca, potrivit lui Dan Orenstein, specialist in zona finantelor si fiscalitatii, care a studiat cifrele acestor companii, disponibile pe site-ul Ministerului Finantelor Publice, companiile conduse de antreprenori au avut si cea mai mica rata a pierderilor.  "Am luat ca referinta topuri publice si apoi am consultat cifrele de pe site-ul Ministerului de finante. Din 304 cele mai mari companii si banci din Romania, 27,6% au inregistrat pierderi in 2011. Dintre aceste companii pe pierderi, noua sunt de stat si 73 private - iar dintre acestea, numai trei sunt conduse de antreprenori. Dintre cele aproape 200 de mari companii private pe profit in 2011, 25% sunt conduse de antreprenori. Concluziile le trageti singuri", a declarat Orenstein.


"Un procent de numai 10% dintre companiile pe pierdere in 2011 au inregistrat acest rezultat din cauza amortizarii investitiilor in tehnologie efectuate in anii anteriori. Vorbim aici cu preponderenta despre companiile din comunicatii, energie si industrie", spune Dan Orenstein.


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de BRD Groupe Société Générale

5 motive de cheltuit banii - electronice pentru casa. Idei de cadouri si rasfat

Decembrie este luna cadourilor si in toata nebunia asta trebuie sa mai cumperi si cate ceva pentru casa ta. Bine, sau poate vrei sa faci un cadou unor apropiati, asa ca de "casa noua". Motive de cheltuit bani se vor gasi mereu. Asadar, va propunem o lista de "motive" pentru cheltuit banii, mai ales ca acum e ocazia perfecta sa beneficiezi de ofertele de Craciun ale comerciantilor.

2460 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    cea mai mare greseala manageriala (Miercuri, 31 octombrie 2012, 10:59)

    ..13 [utilizator]

    este neintelegerea pietei si a clientilor...

    Cum poti sa cresti pretul cand toata lumea este afecatat de criza????
    Daca cineva si-a imaginat ca un Brad nu poate sa fie inlocuit cu un alt Brand a gresit.

    Mai mult este vremea noname-urilor care dau preturile in jos. Asta este realitatea.

    Daca greselile 2 si 3 le gasesc explicatii, greselii No.1 nici una!

    As mai vrea sa stiu
    1. ce au schimbat acei manageri dupa recunoasterea greselilor?
    2. cati au fost schimbati din acele pozitii

    Multumesc!
  • 0 (0 voturi)    
    specialist in dat cu parerea (Miercuri, 31 octombrie 2012, 12:44)

    ady225 [utilizator]

    daca maresc pretul si ies pe pierdere inseamna ca am gresit,dar daca maresc pretul si ies pe profit inseamna ca penetrez bine...cred ca si orenstein asta e penetrat
    la cap/gura...asa ca,decat sa debitezi tampenii mai bine vezi
    de studiaza cum se formeaza un cost/pret pe produs
    si care sunt factorii care il influenteaza...sau produ" si tu ceva vinde-l gratis ca sa obtii profit maxim,finantistu' lu' peste!
    • 0 (0 voturi)    
      dar piata ce spune??? (Joi, 1 noiembrie 2012, 4:23)

      ..13 [utilizator] i-a raspuns lui ady225

      OK, daca imi cresc pretul se poate sa imi maresc profitul daca si numai daca cineva imi cumpara produsul/serviciul.

      De exemplu, dupa venirea crizei Renault-Dacia a castigat piete externe pentru ca oferea o masina Duster la un raport pret/calitate acceptat de piata.

      Tot din industria auto, mi-a placut rapiditatea cu care Fiat a rescos pe piata o masina/masinuta care raspunde economic unei piete apasata de constrangeri.

      Stiu si firme care isi umpleau parcul de masini, inchideau fabrica din cauza vanzarilor reduse si a produselor pe stoc.

      Sigur, ca sa produci cu costuri mai mici.la un pret acceptat de piata, si poate cu o marja de profit mai buna daca gandesti novativ ...

      Asa imi pare...

      Toate bune!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version