"Nu putem sa nu avem indoieli cu privire la reducerea birocratiei si la eficienta actului decizional al unei institutii care va avea un Consiliu format din nu mai putin de 15 membri. La fel cum, desi este laudabil obiectivul de reducere a cheltuielilor, ne intrebam cum va fi acesta atins, in conditiile in care, conform Proiectului publicat, A.S.F. preia numarul de posturi si personalul Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor si Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, cu mentinerea tuturor drepturilor avute la data preluarii, inclusiv cele salariale", se arata intr-un comunicat difuzat miercuri de UNSAR.

Nu trebuie uitat faptul ca societatile de asigurari contribuie la finantarea Institutiei de supraveghere, motiv pentru care consultarea lor in luarea unei decizii cu caracter strategic este un element necesar, se mai arata in document.

"O decizie de unificare a supravegherii pietei de asigurari, de capital si respectiv a fondurilor de pensii private - pe langa faptul ca este necesar sa faca obiectul unei ample dezbateri cu asociatiile profesionale a societatilor care sunt subiecte ale supravegherii - trebuie sa aiba la baza, inainte de orice, o justificare prudentiala si economica credibila, cu punerea in balanta a avantajelor si dezvantajelor aferente" a declarat Florentina Almajanu, Director General UNSAR

O asemenea decizie nu poate fi argumentata numai prin faptul ca aceasta este practica in putin peste jumatate din numarul statelor membre UE, cu atat mai putin cu cat se omit cel putin 3 aspecte esentiale si anume:

  • in cele mai multe cazuri, autoritatea supravegheaza si sectorul bancar (Germania, tarile nordice, Olanda, Belgia, Polonia, Ungaria, Irlanda, Austria etc.)
  • gradul de dezvoltare si sofisticare in cele mai multe dintre aceste state este foarte ridicat, pietele evoluand in sute de ani;
  • exista state membre UE dezvoltate in care supravegherea prudentiala a pietelor este separata, cum ar fi, de exemplu, Italia, Spania, Slovenia, Luxemburg etc.

Fara a nega tendintele de integrare manifestate la nivelul pietelor financiare europene, nu putem sa nu remarcam faptul ca eventualul caracter de urgenta al acestora vizeaza limitarea manifestarii riscurilor la adresa stabilitatii sistemului financiar. Or, in ceea ce priveste piata locala, conform analizelor institutiilor abilitate sa evalueze stabilitatea financiara a sistemului financiar romanesc, "componentele nebancare ale sistemului financiar (sectorul asigurarilor, al fondurilor de pensii, al institutiilor financiare nebancare si cel al pietei de capital) au resimtit contextul macroeconomic intern aflat inca in proces de consolidare, precum si pe cel international nefavorabil, dar fara a genera vulnerabilitati sistemice." (sursa: BNR, Raport asupra stabilitatii financiare 2012)

Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) isi exprima speranta ca factorii de decizie cu competente in definirea cadrului institutional al segmentelor financiare nebancare din Romania vor analiza cu maxima responsabilitate si realism oportunitatea comasarii, in regim de urgenta, a autoritatilor de supraveghere si control a pietei de capital, pietei de asigurari si a segmentului de pensii administrate privat.

Consideram ca, in vederea luarii unei decizii, trebuie luat in considerare contextul economic si financiar local si global. La nivelul pietelor financiare continua sa se manifeste tensiuni la cote ridicate, volatilitatea fiind una dintre caracteristicile principale ale acestora. Persista, totodata, incertitudinile privind perspectivele cresterii economice la nivel european si mondial. Evolutia economiei Romaniei, in general si a segmentelor financiare locale in particular a fost influentata de aceasta situatie. Piata asigurarilor, spre exemplu, va consemna, foarte probabil, un al patrulea an consecutiv de contractie, in termeni reali, a volumului de afaceri.