Doua mituri care trebuie demontate despre cresterea salariului minim

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 23 ianuarie 2013, 11:33 Economie | Finanţe & Bănci

Cresterea salariului minim a fost o promisiune care a ajutat USL sa castige alegerile; prin urmare ea trebuia realizata. In sectorul bugetar salariu  minim crescuse la 812 lei in urma reintregirilor din iunie si decembrie 2012, asa incat masura ii va afecta in special pe jucatorii din economia privata. Partea proasta e ca ceea ce urmareste Guvernul: cresterea ocuparii si reducerea evaziunii fiscale (conform notei de fundamentare a Legii) s-ar putea sa se dovedeasca a fi taman pe dos. Trec peste faptul ca in cautarea unor surse de bani, la un moment dat PSD propusese chiar o supra-taxare suplimentara a salariilor de peste 4500 de lei cu inca 10-15%, propunere respinsa de liberali. Din calculele Finantelor, cresterea salariului minim la 750 si apoi la 800 de lei va aduce un plus de 328 milioane de lei la buget. Sau nu, depinde de cum vor reactiona angajatorii.

Pe scurt, Statul isi face bani obligand mediul privat sa creasca salariul minim

Pentru anul 2013, durata medie lunara a timpului de munca este de 168,667 ore, se mai arata in Nota de Fundamentare care insoteste proiectul legii de crestere a salariului minim. Ca urmare, pentru un program complet de lucru de 168,667 ore in medie pe luna, valoarea medie orara a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata reprezinta 4,44 lei/ora, pentru cuantumul de 750 lei lunar si respectiv 4,74 lei/ora, pentru cuantumul de 800 lei lunar.

  • Majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata nu va avea o influenta asupra salariilor personalului din sectorul bugetar deoarece, incepand cu 1 iunie 2012, acesta a beneficiat de majorarea cu 8% a salariilor de baza, iar incepand cu 1 decembrie 2012 a beneficiat de majorarea cu 7,4% a salariilor de baza, astfel incat salariul de baza minim in sectorul bugetar este de 812 lei.
Astfel, un cuantum al salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata sub valoarea de 812 lei nu va produce nicio influenta asupra bugetului de stat.
  • Majorarea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata va avea o influenta asupra unui numar de circa 436.361 salariati din sectorul concurential - in cazul cuantumului de 750 lei lunar si de circa 677.267 salariati din sectorul concurential - in cazul cuantumului de 800 lei lunar, care vor avea o contributie suplimentara la bugetul general consolidat al statului.
Primul mit care trebuie combatut: majorarea salariului minim stimuleaza ocuparea

"Totodata se estimeaza ca majorarile propuse vor avea efecte pozitive asupra cresterii economice, prin stimularea ocuparii si reducerea muncii la negru", se arata in Nota de fundamentare, ceea ce e exagerat, ca sa nu spunem fals.
  • Cresterea salariului minim induce costuri suplimentare in sectorul privat. Pentru ca acestea sa fie atenuate, ar trebui redus CAS-ul pentru a absorbi impactul asupra costului cu forta de munca. CAS-ul la angajator nu va fi insa redus in 2013 ci, cel mai probabil, in 2014. Dar calculele arata ca aceasta reducere nu poate indeplini concomitent doua obiective: sa fie neutra in privinta costurilor cu forta de munca si sa fie neutra bugetar. Cresterea costurilor cu forta de munca  pentru sectorul privat este estimata a se situa intre 3-5%. Stimuleaza asta ocuparea ?

  • Desi un potential instrument util pentru redistribuire, cresterea salariului minim nu face altceva decat sa urce veniturile nete ale celor slab calificati pe cheltuiala altor factori de productie si poate derapa in somaj involuntar. Parerile sunt impartite cu privire la efectele in economia reala a cresterilor salariului minim. Paul Krugman, unul dintre economistii laureati cu premiul Nobel in economie, e de parere ca orice crestere a salariului minim este mai degraba o problema de moralitate decat una justificata economic. Pe scurt, datele empirice arata ca o crestere a salariului minim duce la cresterea somajului.

Legea privind salariul este, in realitate, o lege referitoare la somajul. Ea nu obliga un patron sa angajeze un salariat la nivelul salariului minim, sau la orice alt nivel. Ea obliga patronul sa nu angajeze salariatul la anumite niveluri de salariu, si anume la cele situate sub minimul fixat prin lege. Ea il constrange pe lucrator, indiferent cat de mult ar dori sa primeasca o slujba cu un salariu sub nivelul minim, sa nu accepte slujba. Ea il obliga pe lucratorul care trebuie sa opteze intre o slujba cu salariu mic si somaj, sa aleaga somajul. Legea nici macar nu impinge vreun salariu in sus; ea doar elimina slujbele care nu indeplinesc nivelul minim impus- Walter Block

Al doilea mit care trebuie combatut: majorarea salariului minim reduce munca la negru

Sunt doua fenomene probabile la care vom asista odata cu cresterea salariului minim. Pe de o parte, unele firme ar putea refuza sa plateasca aceste salarii minime crescute si sa treaca angajatii in economia subterana. Totusi, trebuie sa fim corecti si sa spunem ca exista si presiuni inverse, de presiune din partea angajatului pentru a fi inregistrat in economia formala. 


Distributia numarului de salariati dupa salariile brute realizate pe forme de proprietate
arata ca:

  • in sectorul de stat, 0,3% dintre salariati au avut realizari sub si la nivelul salariului de baza minim brut pe tara, 25,3% au realizat salarii brute cuprinse intre 601 - 1500 lei, 64,3% intre 1501 - 4000 lei, 8,8% intre 4001 - 8000 lei si 1,3% peste 8000 lei;

  • in sectorul mixt majoritar de stat, 0,5% dintre salariati au avut realizari la nivelul salariului de baza minim brut pe tara, 32,4% au realizat salarii brute cuprinse intre 601 - 1500 lei, 55,6% intre 1501 - 4000 lei, 9,7% intre 4001 - 8000 lei si 1,8% peste 8000 lei;

  • in sectorul mixt majoritar privat, 0,5% dintre salariati au avut realizari la nivelul salariului de baza minim brut pe tara, 29,3% au realizat salarii brute cuprinse intre 601-1500 lei, 56,9% intre1501 - 4000 lei, 10,5% intre 4001 - 8000 lei si 2,8% peste 8000 lei;
  • in sectorul privat, 8,1% dintre salariati au avut realizari sub si la nivelul salariului de baza minim brut pe tara, 63,7% au realizat salarii brute cuprinse intre 601 - 1500 lei, 23,8% intre1501 - 4000 lei, 3,5% intre 4001 - 8000 lei si 0,9% peste 8000 lei;

  • in sectorul cooperatist, 23,2% dintre salariati au avut realizari sub si la nivelul salariului de baza minim brut pe tara, 61,0% au realizat salarii brute cuprinse intre 601 - 1500 lei, 14,1% intre 1501 - 4000 lei, 1,6% intre 4001 - 8000 lei si 0,1% peste 8000 lei;

  • in sectorul obstesc, 12,7% dintre salariati au avut realizari la nivelul salariului de baza minim brut pe tara, 42,9% au realizat salarii brute cuprinse intre 601 - 1500 lei, 38,8% intre1501 - 4000 lei, 4,8% intre 4001 -8000 lei si 0,8% peste 8000 lei;

  • in intreprinderile cu capital integral strain, 2,8% dintre salariati au avut realizari sub si la nivelul salariului de baza minim brut pe tara, 49,8% au realizat salarii brute cuprinse intre 601 - 1500 lei, 34,8% intre 1501 - 4000 lei, 9,2% intre 4001 - 8000 lei si 3,4% peste 8000 lei;

  • in sectorul public de interes national si local, 9,1% dintre salariati au avut realizari sub si la nivelul salariului de baza minim brut pe tara, 52,1% au realizat salarii brute cuprinse intre 601-1500 lei, 35,4% intre 1501-4000 lei, 2,9% intre 4001 - 8000 lei si 0,5% peste 8000 lei.

Riscul cel mare esre diferenta dintre aceste majorari ale salariului minim si productivitatea muncii sa ajunga  fie in inflatie, fie in deprecierea cursului de schimb. 



Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

3468 vizualizari

  • +1 (3 voturi)    
    inflatia nu e un risc, ci o solutie (Miercuri, 23 ianuarie 2013, 12:21)

    pehash [utilizator]

    Pentru guvernul Ponta, o inflatie mare va rezolva din mers toate gaurile bugetului.
    • +2 (2 voturi)    
      :) (Miercuri, 23 ianuarie 2013, 13:33)

      owl [utilizator] i-a raspuns lui pehash

      1. solutiile PSD au fost intotdeauna "cu inflatie". Alegatorul nu intelege ( in general) ca un salariu mai mare nu inseamna o putere de cumparare mai mare. Probabil cartea cu yankeul la curtea lui Arthur ar trebui sa fie lectura obligatorie si pusa la bacalaureat.

      2. Nu inteleg ce cauta Paul Krugman in povestea asta. El se pricepe la economii normale, nu la una plina de evaziune, munca la negru, etc...

      Insa concluziile articolului sunt corecte.
      Cred ca discutam insa de sume irelevante la nivel de companie, iar probabilitatea sa se si intample este foarte mica.
  • +1 (1 vot)    
    doar mit PSD! (Miercuri, 23 ianuarie 2013, 15:53)

    foarte-curios [utilizator]

    la privat: daca salahorului i se mareste leafa nu se urca "automat" si leafa calificatului? cine zice NU, habar n-are de realitate. Daca acceptam ca 30% din valoarea produsului este manopera, atunci o marire de 11% (8/7) a manoperei induce MINIMUM o inflatie de 3%. Mai adaugam costul energiei etc. PS. sa nu UITAM ca amnezile etc sunt indexate pe salariul minim. Sa nu uitam ca marirea salariului minim impinge in sus si salariul mediu (asta numai pt. cei ce n-au studiat pana si aritmetica cu Crin). Impingerea in sus a salariului mediu, creste si punctul de pensie, asa ca spirala inflationista se accelereaza.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version