In Monitorul Oficial de miercuri, 23 ianuarie 2013, a fost publicata OG 8/2013 privind modificarea Codului fiscal, prin care se introduc un plafon minim al amortizarii autoturismelor, impozitarea diurnei ce depaseste limita legala, reincadreaza microintreprinderile din punct de vedere fiscal, iar TVA la incasare este remodificat si reformulat. Si la impozitul datorat de nerezidenti in Romania, se observa o modificare importanta. Din punctul de vedere al Codului de procedura fiscala, se mai detaliaza modul in care o persoana fizica poate fi verificata de organele fiscale.

  • Ce modifica prezentul act normativ?

Actul normativ modifica punctual urmatoarele impozite: a) impozitul pe profit : cheltuieli de cercetare dezvoltare; b) impozitul pe venitul din salarii si impozitul pe venitul din activitati agricole: c) impozitul pe venitul microintreprinderilor – devine obligatoriu pentru societatile cu o cifra de afaceri mai mica de 65000 euro; d) impozitul pe venitul datorat de nerezidenti; e) taxa pe valoarea adaugata – ajustarea bazei impozabile, exigibilitatea TVA, TVA la incasare; f) accize – exigibilitatea accizelor; g) asigurari sociale, inclusiv pentru profesiile libere.

Se modifica, de asemenea: 1) Codul de procedura fiscala – verificarea situatiei financiare a persoanei fizice; 2) OG nr. 1/2013 - se limiteaza dreptul autoritatilor locale de a acorda reduceri de impozit numai daca nu au arierate la data de 31 decembrie 2012.

  • Schimbari in domeniul impozitului pe profit

"Amortizarea mijloacelor de transport cu cel mult 9 pasageri, cunoscute ca autoturisme, este deductibila fiscal incepand cu 01 februarie 2013, pentru fiecare autoturism la suma maxima de 1500 lei / luna. Limitarea se aplica si pentru autoturismele achizitionate anterior datei de 01 februarie 2013", explica Adrian Benta, consultant in cadrul Bentaconsult.

Cheltuielile de cercetare dezvoltare aduc o deducere suplimentara la calculul impozitului pe profit de 50%.

Se reformuleaza valoarea fiscala pentru activele biologice, iar aceasta este costul de achizitie sau productie. "Daca in urma unei reevaluari, rezulta o descrestere a valorii acesteia, valoarea fiscala se recalculeaza la costul de achizitie sau productie", mai spune Benta

  • Schimbari in privinta impozitului pe venitul din salarii

Va fi considerat venit de natura salariala, indemnizatia cu diurna ce depaseste 2,5 ori nivelul stabilit pentru personalul din institutiile publice, indiferent de forma de organizare a celui ce acorda diurna. In mod similar, se datoreaza si asigurari sociale la diurna ce depaseste acest plafon.

"In cadrul impozitului datorat de persoanele fizice, se supun impozitarii veniturile realizate din silvicultura si piscicultura, dar legiuitorul precizeaza limitele neimpozabile, insa si norma de venit.

Se abroga impozitul final de 2% din valoarea veniturilor realizate si se introduce cota de 16% aplicabila asupra normei anuale de venit", precizeaza consultantul fiscal.

  • Schimbari in privinta impozitului pe venitul microintreprinderilor

Este microintreprindere persoana juridica ce a realizat o cifra de afaceri de pana la 65000 euro.

Impozitul pe venitul microintreprinderii este de 3% din veniturile impozabile realizate, este unul obligatoriu si nu mai exista optiunea pentru a plati impozit pe profit, chiar daca microintreprinderea este in pierdere. Acest temei normativ se aplica incepand cu 01 februarie 2013 si detaliem procedura. Daca un contribuabil se incadra la 31 decembrie 2012 la microintreprindere (cifra de afaceri pana la 100.000 euro) si a optat pentru acest sistem, pastreaza in 2013 sistemul de microintreprindere.

  • Schimbari in privinta microintreprinderilor – procedura in 2013

Societatile platitoare de impozit pe profit care la data de 31 decembrie 2012 au realizat o cifra de afaceri mai mica de 65000 euro, la cursul BNR valabil la aceasta data, trec la categoria de microintreprindere, incepand cu data de 01 februarie 2013. Se abroga conditia de a avea 1 – 9 salariati. Ordonanta stabileste in mod expres obligatia contribuabilului sa depuna pana pe 25 martie 2013 declaratia de mentiuni 010 pentru modificarea vectorului fiscal. Nu sunt alte instructiuni privind trimestrul 1 / 2013, ce se intampla cu impozitul pe profit aferent lunii ianuarie 2013, cum se declara si cum se achita.

  • Impozitul pe venitul datorat de nerezidenti

Este cea mai spectaculoasa modificare din ultimii ani asupra impozitului datorat de nerezidenti in Romania. Incepand cu 01 februarie 2013, nu se mai datoreaza impozit pe venitul realizat de nerezidenti in Romania din servicii de consultanta si management, prin abrogarea art. 115 alin. (1) lit. i) din Codul fiscal, conform pct. 41 din ordonanta. Practic, cea mai utilizata metoda de transfer de capitaluri din Romania in strainatate, adoptata de majoritatea multinationalelor ce isi deconteaza costuri in Romania, nu mai este impozitata direct, prin stopaj la sursa. Desigur, cheltuielile vor fi analizate din punctul de vedere al impozitului pe profit, insa prima analiza – impozitul pe venitul nerezidentilor – nu se mai impune.

  • Schimbari in privinta Taxei pe valoarea adaugata

Se reformuleaza ajustarea TVA pentru alte bunuri decat cele de capital, in sensul ca se reformuleaza ajustarea TVA pentru bunurile furate. Avand in vedere ca incepand cu 01 ianuarie 2013 pot fi emise facturi in format electronic si pot fi pastrate tot electronic, legiuitorul stabileste ca la stocarea acestora, nu este obligatoriu de aplicat Legea nr. 135/2007 privind arhivarea electronica, insa contribuabilul are obligatia sa pastreze si sa garanteze autenticitatea facturilor, cu alte cuvinte fiecare isi arhiveaza facturile cum poate, dar garanteaza ca sunt autentice.

Din capitolul “TVA la incasare”, o legiferare fara sfarsit, se reformuleaza fara modificari substantiale, procedura de intrare si de iesire din sistem, cand persoana impozabila din punctul de vedere al TVA depaseste plafonul de 2.250.000 lei si trebuie sa depuna notificare, pana pe data de 25 a lunii urmatoare depasirii plafonului. Desigur, actul normativ prevede ce se intampla daca nu se depune notificarea, respectiv contribuabilul este trecut din oficiu la sistemul de TVA la incasare. Pentru prima data, actul normativ introduce si procedura de urmat cand o persoana impozabila ce nu avea obligatia sa aplice sistemul de TVA la incasare, este inscrisa din oficiu ca urmare a unei erori in acest registru.

Pentru persoanele inscrise in Registrul operatorilor intracomunitari, se impune direct in Codul fiscal, obligatia ca in termen de 30 zile de la modificarea listei cu administratorii sau modificarea listei cu asociatii ce detin mai mult de 5% din capitalul social, sa se depuna la ANAF cazierul judiciar pentru acesti noi participanti la societate.

Se reformuleaza din punct de vedere fiscal definitia berii, ocazie cu care se majoreaza acciza.

In baza de calcul obligatorie pentru asigurarile sociale se include si diurna peste limita de 2,5 ori nivelul stabilit pentru institutii publice, depasire ce este considerata venit de natura salariala. Se expliciteaza mai bine baza de calcul a asigurarilor sociale pentru cei ce desfasoara activitati independente, in sensul ca suma la care se datoreaza asigurari sociale, in cazul in care se datoreaza, reprezinta diferenta dintre total venituri incasate si cheltuieli aferente veniturilor, mai putin cheltuielile cu asigurari sociale ( pentru a nu fi deduse de 2 ori).

Din punctul de vedere al Codului de procedura fiscala, se detaliaza modul in care o persoana fizica poate fi verificata de organele fiscale. Actul normativ instituie si obligatia persoanei fizice ca, la solicitarea organului de control, sa depuna o situatie cu elementele patrimoniale detinute, precum si cu veniturile realizate.

Verificarea poate dura pana la 6 luni, iar daca persoana fizica obtine venituri din strainatate, verificarea poate fi extinsa pana la 12 luni.