Comisia Europeana a anuntat miercuri un amplu pachet de masuri destinat sa asigure o calitate mai buna si mai multe optiuni in sectorul serviciilor de transport feroviar in Europa.Masurile tintesc incurajarea inovarii in sectorul feroviar al UE, prin deschiderea catre concurenta a pietelor de transport intern de calatori ale UE, precum si prin reforme tehnice si structurale substantiale.

Caile ferate sunt o componenta vitala a sectorului transporturilor in UE, avand un rol esential in solutionarea unor probleme precum cererea de transport tot mai mare, congestionarea traficului, securitatea aprovizionarii cu combustibil si decarbonizarea. Cu toate acestea, multe piete feroviare europene se confrunta in prezent cu o situatie de stagnare sau de declin.

"Caile ferate europene se apropie de o rascruce foarte importanta. In fata stagnarii sau a declinului sectorului feroviar in numeroase piete din intreaga Europa, nu avem prea multe optiuni. Putem lua acum decizii dificile, necesare pentru restructurarea pietei feroviare a Europei cu scopul de a incuraja inovarea si a oferi servicii mai bune. Sectorul feroviar va putea sa se dezvolte din nou in beneficiul cetatenilor, al intreprinderilor si al mediului. Sau putem sa urmam o alta cale si sa acceptam declinul ireversibil al cailor ferate europene, care vor deveni o jucarie de lux pentru cateva tari bogate si vor fi inaccesibile majoritatii din cauza fondurilor publice insuficiente" a declarat Siim Kallas, vicepresedintele Comisiei Europene si comisarul european responsabil cu transporturile

Propunerile se axeaza pe patru domenii-cheie:

  • Standarde si aprobari eficiente

Comisia doreste sa reduca costurile administrative ale intreprinderilor feroviare si sa faciliteze accesul pe piata al unor operatori noi.

Potrivit noilor propuneri, Agentia Europeana a Cailor Ferate va deveni un ¬ghiseu unic¬, la nivelul intregii UE, care va elibera autorizatii de introducere pe piata a vehiculelor si certificate de siguranta pentru operatori. La ora actuala, autorizatiile feroviare si certificatele de siguranta sunt emise de catre fiecare stat membru.

Masurile propuse ar permite o reducere de 20% a perioadei de timp necesare pentru accesul pe piata al noilor intreprinderi feroviare si o reducere de 20% a costului si a duratei de eliberare a autorizatiei pentru materialul rulant. In total, economiile pentru intreprinderi s-ar ridica la 500 de milioane EUR pana in 2025.

  • O calitate mai buna si mai multe optiuni datorita accesului unor operatori noi la furnizarea serviciilor de transport feroviar

Pentru a incuraja inovarea, eficienta si un raport calitate-pret mai bun, Comisia propune deschiderea pietelor de transport feroviar intern de calatori pentru noi participanti si noi servicii incepand cu decembrie 2019.

Intreprinderile vor fi in masura sa ofere servicii de transport feroviar intern de calatori in UE fie oferind servicii comerciale competitive, fie prin licitatie pentru contracte de serviciu public in sectorul feroviar, care reprezinta majoritatea (peste 90%) calatoriilor cu trenul in UE si a caror adjudecare prin procedura de licitatie va deveni obligatorie.

Propunerile ar aduce avantaje clare pentru calatori, care s-ar traduce in servicii mai bune si optiuni mai numeroase. Combinate cu reformele structurale, aceste masuri ar putea aduce cetatenilor si intreprinderilor implicate beneficii financiare de peste 40 de miliarde EUR pana in 2035 si ar permite cresterea traficului feroviar pana la aproximativ 16 miliarde de calatori-km conform estimarilor Comisiei.

Pietele transportului feroviar intern de calatori raman in mare masura inchise. Doar Suedia si Regatul Unit si-au deschis complet pietele, iar in Germania, Austria, Italia, Republica Ceha si Tarile de Jos deschiderea pietelor a fost limitata.

Pe aceste piete deschise, s-au inregistrat imbunatatiri in ceea ce priveste calitatea si disponibilitatea serviciilor, satisfactia calatorilor creste de la an la an, iar numarul de calatori a crescut in unele cazuri cu peste 50% in 10 ani. Pe alte piete liberalizate, procedurile de licitatie pentru atribuirea de contracte de serviciu public au generat economii de 20-30% pentru un anumit nivel de serviciu, sume care pot fi reinvestite pentru imbunatatirea serviciilor.

  • O structura care da rezultate

Pentru a asigura accesul egal al tuturor la liniile ferate, administratorii independenti ai liniilor (¬infrastructurii¬) trebuie sa gestioneze retelele in mod eficient si nediscriminatoriu si sa-si coordoneze activitatea la nivelul UE pentru a sustine dezvoltarea unei veritabile retele europene.

Pentru a garanta ca reteaua se dezvolta in interesul tuturor partilor implicate si pentru a maximiza eficienta operationala, Comisia propune consolidarea rolului administratorilor de infrastructura, astfel incat acestia sa controleze toate functiile esentiale ale retelei feroviare, inclusiv planificarea investitiilor in infrastructura, operatiunile curente si intretinerea, precum si stabilirea orarelor.

In conditiile in care se confrunta cu numeroase plangeri din partea utilizatorilor, Comisia considera ca administratorii de infrastructura trebuie sa fie independenti din punct de vedere operational si financiar fata de orice operator de transport care exploateaza trenuri. Acest lucru este esential pentru a indeparta potentialele conflicte de interese si a oferi tuturor intreprinderilor acces nediscriminatoriu la liniile ferate.

Propunerea confirma ca, in general, separarea institutionala este modalitatea cea mai simpla si mai transparenta pentru a atinge acest obiectiv. Intreprinderile feroviare care opereaza independent de administratorii de infrastructura vor avea acces imediat la piata transportului feroviar intern de calatori in 2019.

Cu toate acestea, Comisia poate accepta ca o structura integrata vertical sau ¬o structura de holding¬ poate oferi, de asemenea, garantii de independenta necesara, dispunand de ¬ziduri chinezesti¬ stricte care sa asigure o separare obligatorie juridica, financiara si operationala (pentru mai multe informatii, consultati MEMO).

Clauza de verificare a conformitatii: Petru a pastra aceasta independenta si in contextul deschiderii totale a pietei transportului de calatori in 2019, s-ar putea ca intreprinderilor feroviare care fac parte dintr-o structura integrata vertical sa nu li se permita sa isi desfasoare activitatea intr-un stat membru daca nu au demonstrat intai Comisiei ca dispun de toate mecanismele necesare pentru a asigura conditii egale si o concurenta echitabila pe piata lor interna.

  • O forta de munca calificata

Dinamismul unui sector feroviar depinde de calificarea si motivarea fortei de munca. In urmatorii 10 ani, transportul feroviar va face fata unor provocari complexe: de a atrage personal nou pentru a inlocui o treime din forta de munca care se va pensiona, adaptandu-se, in acelasi timp, unui mediu nou si mai competitiv.

Experienta statelor membre care si-au deschis pietele arata ca acest lucru ar trebui sa duca la crearea de locuri de munca noi si mai bune. In conformitate cu cadrul de reglementare al UE, statele membre vor avea posibilitatea de a-si proteja lucratorii, obligandu-i pe noii contractanti sa-i preia in caz de transfer al contractelor de servicii publice, depasind astfel cerintele generale ale UE privind transferul de intreprinderi.

  • Ce urmeaza?

Inainte de a fi adoptate, propunerile Comisiei trebuie sa fie aprobate de Parlamentul European si de guvernele statelor membre.

  • Fapte si cifre

Industria feroviara are o cifra de afaceri de 73 de miliarde EUR, reprezentand 65% din cea a sectorului de transport aerian (112 miliarde EUR), si numara 800 000 de angajati.

Caile ferate sunt esentiale pentru functionarea eficace a economiei europene. Numarul anual de calatorii cu trenul depaseste 8 miliarde. Caile ferate asigura 10% din ansamblul traficului de marfa in intreaga Europa, cu venituri estimate de 13 miliarde EUR.

De exemplu, pe coridorul de transport de marfa Rotterdam-Genova circula aproximativ 130 000 de trenuri pe an, echivalentul a aproape 4 milioane de camioane pe an.

In fiecare an, autoritatile publice investesc sume uriase in sectorul feroviar. In 2009, subventiile publice s-au ridicat la aproximativ 46 de miliarde EUR. Aceste finantari publice devin tot mai putine.

Investitiile substantiale ale sectorului public, in special in statele UE-10, unde platile din subventii s-au dublat in sase ani, nu au asigurat in sine o crestere echivalenta a cererii in sectorul feroviar.

Acest sector este in stagnare sau in declin in multe state membre ale UE. In ciuda unor evolutii pozitive pe cateva piete, cota-parte a transportului feroviar de calatori in transporturile din interiorul UE a ramas mai mult sau mai putin constanta din 2000, la aproximativ 6%, in timp ce ponderea transportului feroviar de marfa a scazut de la 11,5% la 10,2%.

De la mijlocul anilor ᅡ90, in anumite parti ale UE (in special in UE-10), nivelul scazut al investitiilor a creat un cerc vicios de declin, in care degradarea infrastructurii si a materialului rulant face transportul feroviar putin atragator, in special avand in vedere cresterea semnificativa a numarului de proprietari de autoturisme determinata de cresterea veniturilor.

In multe cazuri, a fost nevoie de salvarea unor intreprinderi feroviare si in unele tari, precum Spania, Portugalia sau Bulgaria, operatorii traditionali au datorii.

Operatorul traditional belgian a fost nevoit sa transfere in 2004 statului belgian o datorie de 7,4 miliarde EUR, suma comparabila cu 2% din PIB-ul Belgiei. Atunci cand s-a format RFF, SNCF a transferat o datorie in valoare de 20,5 miliarde EUR. (Datoriile pe care le suporta in prezent numeroase intreprinderi sunt rezultatul unor structuri integrate ineficiente din trecut).

Europa se confrunta cu provocari majore in domeniul transporturilor: cererea de transport tot mai mare, (potrivit previziunilor, sectorul transportului de marfa va creste cu aproximativ 40% in 2030, in comparatie cu 2005, si cu putin peste 80% pana in 2050. Transportul de calatori va creste mai putin decat transportul de marfa: cu 34% pana in 2030 si cu 51% pana in 2050); precum si congestionarea traficului ca rezultat al cresterii acestuia; securitatea alimentarii cu combustibil, emisiile de CO2 si necesitatea de a crea o infrastructura de transport eficienta pentru a sustine cresterea economica in Europa.

Acceptarea tendintelor negative actuale si declinul inexorabil al cailor feroviare europene nu constituie o optiune.