In acest an Ministerul Agriculturii impreuna cu cel al Finantelor ar putea introduce un card de acces in piete al producatorilor agricoli, existand un proiect de Ordonanta de Guvern in acest sens. (vezi atasament). Proiectul incearca sa contribuie la fiscalizarea agriculturii si la combaterea evaziunii fiscale din domeniu, dar deocamdata se cunosc foarte putine lucruri despre aplicarea practica a acestui proiect. Cardul de acces in piete va fi netransmisibil,se va acorda in baza certificatului de producator si va avea inscrise unitatile de masura pentru produsele specifice activitatii desfasurate. Pentru a asigura evidenta vanzarilor, detinatorii de carduri de acces in piete avor fi obligati sa noteze zilnic, pe verso la fila din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol cantitatile vandute in ziua respectiva.

Guvernul va emite aceasta Ordonanta "avand in vedere disfunctionalitatile constatate in ultima perioada privind organizarea si desfasurarea activitatilor comerciale cu produse din sectorul agricol, care genereaza evaziune fiscala in acest domeniu, presiuni speculative asupra preturilor produselor, concurenta neloiala intre actorii din piata persoane fizice si comercianti care substituie calitatea de producator agricol dar si deficitul de competitivitate al produselor autohtone fata de produse provenite din tari terte".

Alte argumente invocate de autoritati:

  • activitatile economice de valorificare de catre producatorii agricoli persoane fizice a produselor agricole proprii trebuie sa se realizeze numai intr-un sistem de inregistrare fiscala,
  • dimensiunea filierei de comercializare a acestor produse in regim de vanzare face ca o importanta parte a productiei nationale sa fie valorificata in conditii improprii pe canale comerciale necontrolabile, care eludeaza legislatia fiscala, creeaza concurenta neloiala si disfunctionalitati ale fluxului de marfa catre populatie,
  • exista riscul ca in actuala conjunctura aceste disfunctionalitati sa submineze increderea populatiei in modul cum se deruleaza aceste activitati comerciale,

Cardul de acces in piata va fi practic un document utilizat de producatorul agricol persoana fizica inregistrata fiscal pentru valorificarea produselor agricole proprii prin exercitarea actului de comert in zone publice. Vanzarea produselor obtinute de producatori se va face pe baza cardului de acces in piete, insotit de certificatul de producator si de fila din carnetul de

comercializare a produselor din sectorul agricol.

Cum se obtine certificatul de producator:

Certificatele de producator, care vor avea o valabilitate de un an, se asigura de consiliile judetene/consiliul general al municipiului Bucuresti si se distribuie unitatilor/subdiviziunilor administrativ teritoriale la solicitarea acestora. Ele se tiparesc de catre Compania Nationala «Imprimeria Nationala» - S.A. pe formular tipizat, cu matca, grafica cu elemente de securizare, finisate, in carnete de cate 100 de bucati, cu coperta din hartie offset, numerator cu 5 cifre, banda tricolora in dreapta sus si stema tarii in stanga sus.

Acordarea certificatului de producator se face pe baza atestatului profesional si a rezultatului verificarilor in teren efectuate de persoanele imputernicite de primar in acest sens.

  • Procedura de inregistrare fiscala

Ca sa fie luati in evidenta ca platitori de taxe si impozite, prin atribuirea unui cod de identificare fiscala, producatorii agricoli persoane fizice care detin certificate de producator se inregistreaza la serviciile financiare descentralizate respectiv, administratiile teritoriale ale finantelor publice de care apartin. Inregistrarea fiscala se asigura fara perceperea de taxe, prin transmiterea de catre primarii, catre administratiile financiare teritoriale, a bazei de date.

Comercializarea en gros a produselor din sectorul agricol se va realizeaza in baza carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol. Acest carnet se asigura de consiliile judetene/consiliul general al municipiului Bucuresti si se distribuie primariilor la solicitarea acestora. Contravaloarea carnetului de comercializare a produselor din sectorul agricol se achita de catre consiliile judetene/consiliul general al municipiului Bucuresti, iar sumele cheltuite de acestea se reconstituie prin grija primariilor, din taxele percepute pentru eliberarea acestora.

Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol se elibereaza solicitantilor de catre primarii comunelor, oraselor, municipiilor si sectoarelor Municipiului Bucuresti, semnat si stampilat de primar.

Primariile unitatilor/subdiviziunilor administrativ teritoriale tin evidenta carnetelor de comercializare a produselor din sectorul agricol printr-un registru special deschis in acest sens. Prima fila din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol contine datele privind producatorul agricol, suprafata totala cultivata si structura corespunzatoare pe specii de legume, pomi fructiferi, cartof, cereale, oleaginoase, vita de vie pentru struguri de masa, alte culturi, respectiv pe specii de animale, precum si productiile estimate a fi destinate comercializarii, este semnata de primarul localitatii si ramane nedetasabila la carnet.

  • Date tehnice:

Carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol are forma dreptunghiulara, cu dimensiunile de 200x100 mm si este alcatuit din foi fixe, autocopiative, tiparit in carnete de 100 file a 3 exemplare, prevazute cu element de siguranta, seria fiind reprezentata de indicativul rutier al judetului iar numarul codificat din 6 cifre se realizeaza asfel:

a) prima parte din 3 cifre este alcatuita din indicativul interurban al judetului de la 230 pana la 269 pentru judete, respectiv, 210 pentru judetul Ilfov si 211 pentru municipiul Bucuresti;

b) a doua parte formata din 3 cifre, incepand de la 001 pana la 999, indicand producatorul, in ordinea eliberarii carnetelor de producator legume/fructe.

Filele din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol detinute de vanzator respectiv de cumparatorul persoana juridica se pastreaza si se arhiveaza timp de 10 ani, acestea reprezentand pentru cumparatorul persoana juridica, documente justificative care stau la baza inregistrarii in contabilitate a achizitiilor impreuna cu borderourile de achizitii.

In cadrul structurilor de vanzare organizatepiete, fie ele publice sau private, este obligatorie organizarea de spatii de vanzare distincte care sunt rezervate in exclusivitate producatorilor agricoli persoane fizice inregistrate fiscal. Procentul de alocare a spatiilor de vanzare prevazute la alin.(1) este de minim 20% din totalul spatiilor de vanzare existente.

Comercializarea cu amanuntul a produselor din sectorul agricol obtinute pe exploatatia proprie de catre producatorii agricoli persoane fizice inregistrate fiscal se face pe baza cardului de acces in piete, insotit de certificatul de producator si de fila din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol.

Cardul de acces in pietele agroalimentare va fi netransmisibil,se va acorda in baza certificatului de producator si va avea inscrise unitatile de masura pentru produsele specifice activitatii desfasurate. Pentru a asigura evidenta operativa privind vanzarile, detinatorii de carduri de acces in piete au obligatia sa inscrie zilnic, pe verso la fila din carnetul de comercializare a produselor din sectorul agricol cantitatile vandute in ziua respectiva.

Contactat de HotNews.ro, I. Prunean administratorul Pietei Hermes Cartierul Gheorgheni, Cluj spune ca deocamdata nu se stie nimic concret despre modul in care se va aplica Ordonanta."Deocamdata nu stim nimic, Primaria nu ne-a anuntat ce va fi, cum va fi, daca se va aplica sau nu. Asteptam sa vedem", a spus Prunean.