Grup Feroviar Roman (GPR) a indeplinit cerintele de calificare pentru privatizarea BDZ Cargo si intra in etapa urmatoare a procedurilor, au transmis marti HotNews.ro, oficialii companiei. Societate membru al grupului de companii Grampet, GPR a primit comunicarea oficiala din partea agentiei de privatizare din Bulgaria care confirma participarea la procesul de privatizare, pe lista scurta.

"Admiterea participarii Grup Feroviar Roman in continuarea procesului de privatizare al BDZ Cargo este o dovada a faptului sa GFR este un jucator important, de anvergura regionala si europeana. Daca ar fi sa citim printre randuri, putem sa vedem prin aceasta admitere si recunoasterea calitatii de investitor strategic pe care o are GFR. M-as bucura daca aceasta societate ar avea parte de aceeasi recunoastere si in spatiul romanesc", afirma Gruia Stoica, presedintele Grampet Group.

"Din toate calculele si din toate analizele pe care le-am afectuat, reiese foarte clar faptul ca transportul pe cale ferata va fi cu adevarat eficient in momentul in care Romania, Bulgaria si Serbia vor functiona sub umbrela unui operator regional, capabil sa integreze transportul feroviar de marfa din aceste tari si sa faca competitiv acest sector", a mai adaugat Stoica

Guvernul bulgar a initiat, prin intermediul Agentiei pentru Privatizare, o campanie pentru privatizarea BZD Cargo. Potrivit anuntului postat pe site-ul Agentiei, doar investitorii strategici si financiari vor fi acceptati la licitatie. Investitorii strategici trebuie sa aiba experienta de cel putin cinci ani in domeniul transportului feroviar de marfa, licenta de operare pentru acest tip de servicii, certificat de siguranta si un venit anual de mimim 100 milioane de euro in ultimii trei ani. Investitorii financiari trebuie sa aiba active sau actiuni in alte companii totalizand peste 400 milioane euro anual in ultimii trei ani.

Consortiile, companiile offshore si cele cu datorii fata de stat nu pot participa la licitatie. Potrivit ministrului Transporturilor, Ivaylo Moskovski, banii proveniti din privatizarea BDZ Cargo vor fi utilizati pentru plata datoriilor. Suma ramasa si un credit de 460 de milioane de euro de la Banca Mondiala vor fi apoi intrebuintate pentru modernizarea cailor ferate.

Divizia de marfa este singura aripa profitabula a BDZ, iar potrivit Novinite, Grup Feroviar Roman a fost descalificat de la prima licitatie pentru divizia de marfa a BDZ dupa introducerea in conditiile de calificare a unei prevederi privind o cifra minima de afaceri. O companie din Turcia a fost exclusa din acelasi motiv.

GFR este al doilea mare operator de transporturi feroviare de marfa din Romania, dupa compania de stat CFR Marfa, si a inregistrat in 2011 o cifra de afaceri de 761 milioane de lei (circa 180 milioane euro).