Cati bani sunt intr-un bancomat si cat de profitabile sunt ATM-urile pentru banci

de Dan Popa     HotNews.ro
Joi, 21 februarie 2013, 12:03 Economie | Finanţe & Bănci

In Romania sunt circa 11.000 de bancomate, potrivit datelor centralizate de Banca Nationala. Cele mai multe sunt operate de BCR (2400), urmate de BRD (peste 1500) si Raiffeisen (1200). Costul unui ATM este de circa 10.000 de euro in medie, au spus pentru HotNews.ro surse din piata. Iar profitul bancii adus de un bancomat este de circa 3-400 euro lunar. Cat despre sumele care zac in bancomate, depind foarte mult de unde e amplasat automatul.”Cand alimentam un bancomat ne uitam la media zilnica a retragerilor si nu bagam bani cu mult peste aceasta medie”, au mai spus sursele citate.
Intra in text si vezi cum arata un process verbal de inventariere a continutului unui bancomat din centrul Capitalei.

"Costurile cu un ATM sunt de ordinul catorva sute de Eur lunar, spune un alt bancher. Iar veniturile nu depasesc cu mult aceste costuri. Daca tragem o linie, in medie (avem bancomate mai profitabile si mai putin proofitabile, in functie de numarul de tranzactii care se fac) obtinem un profit de 300 de euro/bancomat.

“Sunt costuri legate cu achizitionarea dispozitivului (aprox. 10.000 eur) si costuri de intretinere , care variaza: securitate (senzori, monitorizare video), chirie (pentru cele off-site, in afara zonei de 24 ore din banca), electricitate, mentenanta hardware, telecomunicatii, procurare cash, interventii (alimentare, carduri blocate).
Costurile lunare contin mai multe componente, vezi mai sus; variaza intre 200 - 1000 si peste (euro) lunar, iar  venitul mediu lunar generat de un ATM variaza foarte mult in functie de locatie, numarul de tranzactii si tipul acestora (on-us sau not-on-us)”, spune un alt jucator din piata bancara




"Nu dorim sa comunicam cifre legate de sumele din ATM-uri dintr-un motiv foarte simplu: am putea atrage spargatorii daca am comunica aceste date iar pentru o banca uneori ATM-ul e mai valoros decat continutul sau", spune  un alt jucator din piata.
Potrivit procesului verbal de mai sus, in bancomat se aflau 43.000 de lei, in ultima zi a anului trecut. Aparatul era montat undeva pe Magheru, in plin centru al Capitalei.

O banca din ultima treime a clasamentului a cumparat recent cateva ATM-uri si cateva POS-uri. Pe ATM a dat 48.000 de lei (TVA inclus)  “Sunt profitabile, sa stiti”,  spune seful achizitiilor din banca respectiva. La un ATM profitul estimat pe care il scoatem lunar este de circa 400 de eur .  La POS, discutam de vreo 95 de lei profit pe luna. Valorile sunt calculate ca medie lunara in ron
    
Numar tranzactii Others-On-us Domestic / ATM / luna     900
Media unei tranzactii Others-On-us Domestic la ATM (RON)     250
Numar tranzactii Others-On-us International / ATM / luna     40
Media unei tranzactii Others-On-us International la ATM (RON)     450
Numar tranzactii interogare sold On-us / ATM / luna     100
Numar tranzactii interogare sold Others-On-us / ATM / luna     100
Costuri fixe (RON)     Valori     
Costul liniei de comunicatie a unui ATM Off-site / luna     540     540
Costul chiriei / luna / ATM Off-site     600     600
Total Costuri Fixe         1,140
Costuri variabile (RON)     Valori     
Cost tranzactii ATM / luna     0     0
Cost administrare ATM / luna     50     50
Cost administrare ATM post-garantie / luna     270     200
Cost consumabile / luna     35     35
Cost alimentare ATM/ luna     500     500
Total Costuri Variabile         785
TOTAL COSTURI (RON)     1,925
Venituri (RON)     Valori     
Taxa de Interchange (Other-on-us, Domestic)     0.5% + 2.5 RON     3375
Taxa de Interchange  (Other-on-us, International)     3.50     140
Venituri din Interogare sold (Other-on-us, Domestic)     0.78     78
Venituri din Interogare sold (Other-on-us, International)     0.78     78
TOTAL VENITURI (RON)     3,671
        
VALOARE NETA     1,746

  • Cine a inventat bancomatul si mai ales din ce cauza?

Inventatorul primul bancomat din lume John Shepherd-Barron a decedat in mai 2010 , la vârsta de 84 de ani, în nordul Scoţiei. 

John Shepherd-Barron a spus că a inventat primul ATM după ce a fost concediat de la banca la care lucra. La acea vreme, cardurile de plastic încă nu existau, iar bancomatele funcţionau în bază de cecuri.
Primul bancomat din lume a fost instalat la Londra în anul 1967.

El nu si-a inregistrat patentul si nici nu s-a imbogatit de pe urma aparitiei bancomatelor. A primit doar diplome si medalii, fiind un tip modest si mereu zambitor.
Intrebat cum i-a venit ideea, Barron si-a amintit cum a intarziat 5 minute peste ora inchiderii bancii cu care lucra si nu a mai putut incasa un cec foarte important pentru el. „Asa ca m-am gandit ce ar fi daca am face un automat care sa elibereze cash in baza unor cecuri, carduri sau alte instrumente. Initial, codul PIN trebuia sa aiba 6 cifre, dar am renuntat la doua cifre pentru ca nevasta-mea nu putea retine un sir mai lung de 4 cifre” a explicat Barron. Nevasta lui a fost Caroline Murray, fiica lui Sir Kenneth, presedintele din acea vreme al Royal Bank of Scotland.

Citeste si povesti amuzante cu romani si bancomate



Citeste mai multe despre   










15054 vizualizari

  • +1 (7 voturi)    
    cupiuri (Joi, 21 februarie 2013, 12:14)

    little_angel [utilizator]

    BNR vrea sa scoata de pe piata bancnota de 500Lei pentru ca nu e folosita iar cind vrei sa scoti 1000lei primesti o gramada de hirtii de 50 lei. Asa se intimpla la ING. Din procesul verbal de mai sus rezulta ca bancomatul in discutie este alimentat cu 5, 10 si 50 lei... nici macar cu 100 lei... Concluzia e clara... E un bancomat ING... !!!!
    • +8 (8 voturi)    
      Alternativa e... (Joi, 21 februarie 2013, 12:35)

      Tymax [utilizator] i-a raspuns lui little_angel

      la TLV, cel putin acum un an, vroiai sa scoti 200 de lei iti dadea 2 de 100 sau .. mai rau .. una de 200. Umblai 5 magazine sa gasesti sa-ti dea schimb. Acum am vazut ca mai toate bancile incearca sa optimizeze distributia de bancnote, se modifica alogoritmul sa-ti dea optimizat, si bancnote mari si mici (asta, bineinteles, daca are).
    • +2 (2 voturi)    
      nu neaparat... (Joi, 21 februarie 2013, 12:44)

      danzigk [utilizator] i-a raspuns lui little_angel

      aproape toate atm-urile instalate in centrele comerciale au bancnote mici si limita de extragere mai mica decat celelalte atm-uri.
    • +6 (6 voturi)    
      ing are multe pacate (Joi, 21 februarie 2013, 12:52)

      un dac [utilizator] i-a raspuns lui little_angel

      dar bancnote de 100 are sigur in bancomate.
      • -2 (2 voturi)    
        raspuns (Joi, 21 februarie 2013, 13:54)

        little_angel [utilizator] i-a raspuns lui un dac

        Da, are de 100... e adevarat.....Dar sint ascunse bine....:)))))))) desigur dcoumentul de mai sus se poate referi la un bancomat care are casetele de 100, 200 si 500 pline...
      • +1 (1 vot)    
        ING are, printre altele (Vineri, 22 februarie 2013, 8:43)

        OvidiuDiaconescu [utilizator] i-a raspuns lui un dac

        Bancomate "cu reciclare" - adica foloseste banii din depunerile unor clientilor (stiti, probabil, ca se pot face depuneri in cont direct la bancomat, cu cardul) - pentru a acoperi retragerile celorlalti. Are si bancomate de maniera clasica, unde casetele pentru depunere nu comunica cu cele pt retragere, sau care au doar casete pt retragere. Dar o parte din problema o constituie si faptul ca in piata se invart preponderent bancnote mici. Asta e optimizare, nu delasare din partea bancii. Plus - acela nu e PV de la ING (poate doar daca nu le-au schimbat formatul in ultmul an si jumatate...)
    • +4 (4 voturi)    
      Esti suparat rau :) (Joi, 21 februarie 2013, 13:05)

      Andor74 [utilizator] i-a raspuns lui little_angel

      Am card si la ING si la BT. NU pot sa spun ca o banca ofera servicii mai bune decat cealalalta, fiecare are atuurile si dezavantaje ei. Dar spre deosebire de alti jucatori de pe piata ii consider printre cei mai onesti...
      • 0 (0 voturi)    
        Transilvania ... (Sâmbătă, 23 februarie 2013, 10:27)

        Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Andor74

        ... din experienta mea recenta are totusi niste avantaje, care posibil nu-s relevante pt. toata lumea.

        A trebuit sa fac de curand o plata intr-un cont polonez, in zloti. Dupa ce-am verificat la destule banci, am ajus la BT, care e singura de care stiu eu ca face si operatii in zloti, si in multe alte valute. Multe alte banci (nu tin sa dau nume ca sa nu arunc cu noroi doar in unele dintre ele) se limiteaza doar la cateva monede mai des intalnite in RO.
    • +1 (1 vot)    
      daca te uiti mai atent (Joi, 21 februarie 2013, 14:36)

      droox [utilizator] i-a raspuns lui little_angel

      Si lasi emotiile si presupunerile in alta parte ese vorba de Bank S.A. ING nu este SA este sucursala din amsterdam astfel teoria ta conspirationala este din start gresita
      • +1 (1 vot)    
        ok (Joi, 21 februarie 2013, 17:57)

        little_angel [utilizator] i-a raspuns lui droox

        Corect...:))))
  • +9 (11 voturi)    
    Magari (Joi, 21 februarie 2013, 12:48)

    Razvan Gabriel Rizea [anonim]

    Romania cred ca e singura tara din UE care taxeaza oamenii cand folosesc bancomatul, e o nebunie. Aceste banci isi propun sa faca profit pana si din bancomate, care de fapt au rolul de a scuti lucratorii de la ghisee de o munca in plus.
    In UK de exemplu, 95% din bancomate sunt "FREE CASH WITHDRAWALS", adica indiferent daca tu ai cont la banca respectiva sau nu, folosesti bancomatul pentru orice fel de tranzactie fara sa fi taxat: extragere de numerar, statement bancar, chitante etc.
    In Romania, bancomatul te taxeaza pana si daca ai cont la banca al carui bancomat pe care il folosesti , inadmisibil
    • +3 (7 voturi)    
      Gresit! (Joi, 21 februarie 2013, 12:59)

      D@N [utilizator] i-a raspuns lui Razvan Gabriel Rizea

      Da-mi voie sa te contrazic, si in Romania sunt banci care pentru anumite tipuri de conturi/carduri nu platesti comision, asa cum si in UK sunt banci care iti retin un comision la fiecare tranzactie. Totul tine de politica de marketing a bancilor, cert este un singur lucru: BANCA NU IESE NICIODATA IN PIERDERE, costurile se acopera din alte taxe si comisioane.
      • -2 (6 voturi)    
        ... (Joi, 21 februarie 2013, 13:29)

        Marcu. [utilizator] i-a raspuns lui D@N

        Dupa ultimi ani in care multe banci au dat faliment si mult mai multe au inregistrat pierderi enorme, inca exista perceptia ca bancile nu pierd niciodata. Ura impotriva bancilor va intuneca judecata, oameni buni.
        • +3 (5 voturi)    
          ! (Joi, 21 februarie 2013, 14:30)

          fdan [utilizator] i-a raspuns lui Marcu.

          Au dat faliment tot din lacomie. S-au lacomit la castiguri mari subestimand riscurile. Sau au jupuit pe cei cu credite pana nu au mai facut fata la rate.
          • 0 (4 voturi)    
            ... (Joi, 21 februarie 2013, 14:34)

            Marcu. [utilizator] i-a raspuns lui fdan

            E corect, riscurile au fost asumate din lacomie, din prostie, etc... dar rezultatul este acelasi: faliment sau pierderi mari. Este absurd sa sustii dupa ultimii ani ca bancile nu pierd niciodata.
            • +4 (4 voturi)    
              nu pierd in raport cu clientul (Joi, 21 februarie 2013, 16:22)

              un dac [utilizator] i-a raspuns lui Marcu.

              asa este mai corect. ca eu, ca simplu posesor de card, nu am nicio vina pentru imensele fraude din sistemul romanesc sau american. dar si la americani a dat statul, adica tot oamenii de rand, tone de bani ca sa-si revina bancherii. ca ei nu si-au asumat erorile din pusculita proprie, ca nu se face. sunt niste escroci camatari pe fata, iar in romania este braconaj la limita legii (nu intamplator au si pierdut unele procese, vezi bcr si comisionul de analiza sau ceva de genul...)
        • 0 (0 voturi)    
          Bancile isi concep operatiunile ... (Sâmbătă, 23 februarie 2013, 10:31)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui Marcu.

          ... in asa fel incat sa nu piarda. Adica chiar daca iti dau dobanda zero la retragere din bancomat, ele tot castiga de pe tine, de ex. din operatiuni cu banii din contul tau curent.

          Bancile insa s-au lacomit si desi au conceput operatiunile in asa fel incat sa castige, n-au apreciat corect riscul, si au dat credite unora care nu trebuiau sa le primeasca, sau nu trebuiau sa le primeasca pana la nivelul la care s-au indatorat. Asta nu face operatiunile bancilor din RO mai putin oneroase, din contra.
      • +2 (2 voturi)    
        Cate banci nu percep comision la (Vineri, 22 februarie 2013, 8:45)

        OvidiuDiaconescu [utilizator] i-a raspuns lui D@N

        retragere pt cardurile emise? Din ce-mi aduc aminte doar Garanti emitea carduri cu care retragi din orice bancomat fara comision...
    • 0 (4 voturi)    
      la ing lucrurile sunt si mai grave (Joi, 21 februarie 2013, 16:26)

      un dac [utilizator] i-a raspuns lui Razvan Gabriel Rizea

      din aprilie vor renunta la dobanda aferenta banilor de pe card. adica imi fac un bine ca nu-mi fura hotii banii de sub saltea. devine ridicol.
      sa le luam pe rand: ai taxa de deschidere de cont, ai taxa de card, ai taxa de retragere, acum ai si dobanda zero. pai sa declare ca ii incurcam cu banii nostri, sa stim si noi o treaba, poate ei de fapt vor sa faca un ong pentru salvarea copiilor din africa si noi ii tinem cu forta in sistemul bancar.

      zilele trecute am vrut sa intru intr-o banca sa intreb si eu ceva, dar o fatuca a fost mult mai rapida si a inchis usa cu cheia, ca se terminase programul. mega respect:-)
      • +2 (2 voturi)    
        eu am inteles altceva (Joi, 21 februarie 2013, 18:58)

        droox [utilizator] i-a raspuns lui un dac

        Ca pot sa optez pentru acelasi cont si card dar fara cost de retragere , fara cost de emitere, si chiar fara cost de administrare daca imi iau salariul pe card in continuare si am un bonus la facturi.

        Deci lucrurile nu sunt deloc grave. insa ai oricand libertatea sa mergi la alta banca unde iti iau costurile astea si situatia este mai putin grava lol
      • 0 (4 voturi)    
        oare? (Vineri, 22 februarie 2013, 2:16)

        Sakura [utilizator] i-a raspuns lui un dac

        Mă îndoiesc că ai contact cu ING, deoarece cele spuse de tine n-au nici o tangenţă cu realitatea din acea bancă. La finalul anului trecut mi-am făcut cont la ei şi:
        - nu am plătit nici o taxă de deschidere,
        - cardul e gratuit, nu are nici taxă de emitere şi nici de administrare
        - nu am nici o taxă de retragere de la bancomatele ING
        - nu am nici taxă de depunere la automatul ING
        - pe contul de economii, care se oferă gratuit alături de contul de economii, dobânda este de 4%. Cam puţin, dar nu mă interesează nici dacă-i zero, n-am bani de ţinut degeaba şi mi-am făcut cardul ca să nu umblu cu ei în buzunar.
        - primesc înapoi 3% din valoarea utilităţilor plătite prin ING, ceea ce acoperă costurile lunare sau chiar mai mult de atât.
        - singurul cost lunar este cel de administrare cont curent, în cuantum de 3 lei pe lună. Devine gratuit dacă primesti salariul în acest cont.
        - dacă vrei internet banking, mai plăteşti 3 lei lunar. Este principalul motiv pentru care am ales banca, calitatea serviciilor de Internet Banking.

        Ca şi plusuri este pentru prima oară, dintre toate băncile în care am fost nevoit să intru, când întradevăr m-am simţit tratat cu respect. Când am zis că vreau o copie xerox după documentele semnate, am rămas surprins cât de promt a răspuns că da, nici o problemă.

        Încă un motiv pentru care i-am ales: prefer să plătesc 3 lei lunar taxă de administrare dar când îmi intră 1000 de lei să găsesc în cont 1000 de lei, nu 950. Şi mai ales când trimit cuiva 1000 de lei, el va primi 1000, nu 9xx ca la alte bănci la care cică ai taxe zero. Taxe zero nu există, pe undeva banca îşi ia banii şi prefer să fie la vedere, nu să mă facă pe la spate prin buzunare.
        • +1 (3 voturi)    
          draga Sakura (Vineri, 22 februarie 2013, 15:55)

          un dac [utilizator] i-a raspuns lui Sakura

          uite mai jos citat de la ING:

          Va informam ca incepand cu data de 10 aprilie 2013, dobanda pentru conturile curente in lei ING Cont’ROL, Cont’ROL Student si cont curent in lei va fi 0.

          nu o fi mai rau decat la alte banci, mi-e greu sa fac comparatie, lucrez si cu bcr si cu bt, dar pe situatii diferite. nu e locul sa povestesc mai mult, as parea angajatul vreunei banci concurente, zic doar ca dvs prezentati numai lapte si miere, eu observ de la an la an cum cresc costurile/scad beneficiile la aceasta banca si cu siguranta la altele.
          numai bine.
          • 0 (0 voturi)    
            nu te contrazic, dar te completez :) (Sâmbătă, 23 februarie 2013, 0:39)

            Sakura [utilizator] i-a raspuns lui un dac

            Eu am aşa-numitul "Cont card complet", care include un card şi un cont curent care avea încă la data semnării contractului dobândă zero şi opţional se poate asocia şi un cont de economii. Acesta din urmă este gratuit şi în el se virează bonusurile de la plata utilităţilor.

            Pe scurt:
            - contul curent = dobândă zero
            - contul de economii = dobândă 4%

            Ideea este că dacă ai pentru o perioadă de chiar şi o zi bani de care nu ai nevoie momentan, poţi să-i transferi în contul de economii şi încep să acumuleze dobândă. Oricând îi poţi muta înapoi în contul curent când vrei să-i cheltui. Transferurile între propriile tale conturi este gratuit.

            Acum că dobânda acea de 4% este o dobândă real negativă comparativ cu inflaţia, este altă poveste. Dar cât timp oricum stau banii în cont, e mai mult decât nimic.

            Cum am spus, sunt doar 2 luni de când mi-am deschis contul, iar până acum nu am avut experienţe negative. Dvs. aveţi ani de zile de colaborare, este normal că aţi apucat să vedeţi şi părţile mai puţin bune. Am citit pe net foarte mult povestile de groază despre bănci până să iau o decizie. Când va fi cazul, nu voi ezita să mă plâng şi eu de ING. Una din motivele pentru care i-am ales a fost ca pe viitor contactul să fie minim cu funcţionarele băncii. Iar cât timp pot să ridic sau să depun banii direct în bancomat şi am internet banking, probabil voi mai schimba vreo vorbă cu ele doar când îmi va expira cardul. Deşi deocamdată mi-au lăsat o impresie bună prin cât de săritoare văd că sunt cu bătrânele care vin la bancomatul lor să-şi achite utilităţile.
    • 0 (2 voturi)    
      depinde de banca (Joi, 21 februarie 2013, 20:40)

      gigi1 [utilizator] i-a raspuns lui Razvan Gabriel Rizea

      Sunt si banci care nu iau comision la retragere, de ex garanti nu imi ia comision la retragere desi am card de la ing si chiar si ing imi ia comision cand retrag de la ei, cate banci atatea politici.
  • +7 (7 voturi)    
    Profitabilitate (Joi, 21 februarie 2013, 12:54)

    citizen_of_the_world [utilizator]

    Nu cred ca decizia de a investi intr-un bancomat este influentata strict de calculele de profitabilitate prezentate in articol. Tind sa cred ca reteaua de bancomate de care dispune o banca influenteaza intr-o masura considerabila decizia clientilor potentiali de a apela la serciviile bancii respective sau nu. Influenta acestei componente la profitabilitatea pe termen lung a deciziei este dificil de cuantificat, dar nu cred ca e neglijabila.
    • +1 (1 vot)    
      Ca sa nu mai zic de costul alternativ (Joi, 21 februarie 2013, 16:17)

      The Special One [utilizator] i-a raspuns lui citizen_of_the_world

      Nu ai atm, vine clientul la ghiseu, trebuie sa angajezi mai multe persoane si asa costul cu salarul depaseste cei 400 euro ca sa nu mai zic ca nu e non stop.

      De aia in tarile civilizate (nu la noi) banca nu te taxeaza daca folosesti atm pt ca costul de la ghiseu e mai mare.

      In fine, la noi te taxeaza si la interogare sold (o interogare a unei baze de date) , ce sa mai vb de extragere.
  • +1 (1 vot)    
    ATM Story (Sâmbătă, 23 februarie 2013, 6:08)

    Garett [utilizator]

    Mai nou ultima "găselniță" a uneia dintre băncile enumerate ca fiind în top trei ca număr de bancomate este blocarea banilor în ATM! Practic, contul este debitat cu suma respectivă dar banii nu sunt eliberați! După care urmează tevatura cu aviz de refuz de plată, la care aviz banca își rezervă dreptul de a răspunde în termen de maximum 30 de zile. Adică 30 de zile în care se folosește de suma respectivă fără a plăti dobândă. Judecând după " disclaimerul" care apare pe ecranul ATM-ului banca este perfect conștientă de povestea asta. Iar ce este hilar este că, reclamând la ghișeu povestea respectivă funcționara de acolo a recunoscut că i s-a întâmplat și ei!
    Băncile din România funcționează exclusiv în detrimentul clientului, cu binecuvântarea și tot sprijinul posibil din partea BNR! "Luați-i și jumuliţi-i, sunt ai voștri!".
    Imaginați-vă într-o situație în care aveți nevoie urgentă de bani, aparatul nu vă eliberează suma dar vă debitează contul iar funcționara vă spune senină ca durează maxim 30 de zile!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version