Adrian Vasilescu, BNR: Vine domnul Tiriac  si spune ca leul este supraevaluat iar cand o sa se dezumfle o sa vedem ce suferinte vor fi. E foarte greu de spus daca o moneda este supraevaluata

de DP     HotNews.ro
Marţi, 26 februarie 2013, 12:12 Economie | Finanţe & Bănci

Adrian Vasilescu
Foto: AGERPRES
"Au aparut foarte mult traznai in spatiul public si m-as referi la una dintre ele. Citesc de pilda ca BNR in ultimii 23 de ani a pervertit moneda. Interesant! Comentariul pe care l-am citit este mai larg, se intinde pe toata planeta, analizand ce au facut bancile centrale din lume in anii din urma si ajungand la concluzia ca, daca in ultimii 100 de ani FED a pervertit moneda intr-o anumita masura, BNR a pervertit moneda in 20 de ani mai mult decat FED in 100 de ani", a spus Adrian Vasilescu marti, la un seminar organizat de Finmedia.

"Comentariul pleaca de la ipoteza ca puterea de cumparare a scazut de 2500 de ori. Va rog sa ma credeti ca e derutanta aceasta afirmatie! Ce inseamna de fapt puterea de cumparare? S-a referit la cresterea inflatiei, la salariu? Daca luam in calcul perioada de la pornise autorul, e vorba de 4 ori nu de 2500 de ori. E o traznaie sa spui ca BNR a pervertit moneda, a mai spus consilierul  lui Mugur Isarescu.

De unde a plecat inflatia din Romania?, s-a intrebat retoric Vasilescu. "De la un moment-1990 in care ar trebui sa ne amintim cum era pe atunci, mai spune consilierul BNR. "La un moment dat, dupa ce au aparut sa apara bani multi de piata si sa se redea toate sporurile luate de Ceausescu si dintr-o data ne-am trezit intr-o realitate chiar foarte periculoasa: la un leu pe piata erau marfuri de 9 bani. De la o economie super inchisa ne-am dus catre o economie deschisa. Caietele in Romania costau 50 de bani si se vindeau in Turcia la un dolar. Toate cearsafurile de bumbac erau carate peste granita si vandute in dolari.  In 1990, la 1 noiembrie, Guvernul a dat un ordin. Nu BNR ci Guvernul. Si ordinul suna asa: Romani, treceti inflatia!
  • "Dintr-o data am vazut in fata un rau care era inflatia si care se tot largea si devenea tot mai greu de trecut. De atunci si pana acum au tot crescut preturile dar niciodata nu au fost atat de mari ca in 1993" (Adrian Vasilescu, consilierul Guvernatorului)
  • O alta polemica suna asa: BNR strange surubul la lichiditate. Pentru ca in urma cu o saptamana BNR a scazut suma oferita la licitatia repo si de aici au inceput voci care strigau ca BNR nu le mai da bani bancilor samd. Ministerul Finantelor, care e unul  din cei mai mari juctori din piata monetara, a concentrat un 25 a fiecarei luni in asa fel incat agentii economici sa completeze un singur formular. Din banci se trag in perioada respectiva masiv sume importante, din care Ministerul de Finante incepe sa plateasca salariile la bugetari, pensii, achizitii samd iar banii ajung din nou in banci.

  • Vine domnul Tiriac  si spune ca leul este supraevaluat, nevoie mare, si cand o sa se dezumfle o sa vedem ce inflatie teribila o sa avem pe piata si ce suferinte vor fi. In primul rand, este foarte greu de spus, intr-o economie de piata in care circulatia este libera si intensa, ca putem sa vorbim despre o moneda artificial conturata si ca este supraevaluata. La urma urmei ce s-a intamplat? Am vazut in acest inceput de an ceea ce n-am vazut de multa vreme. In primul rand investitorii straini au venit in tara si au cumparat titluri de stat pe termen mediu. Cumparand titluri de stat pe termen mediu, dintr-odata si-au exprimat o intentie clara de a avea un raport pe mai lunga durata cu Romania, nu asa de la o zi la alta, sau de la o saptamana la alta, sa vina cu valuta, sa schimbe, sa cumpere titluri, pe urma sa le vanda si sa faca o speculatie sa-si marcheze profitul si sa plece. otrivit acestuia, investitorii, cumparand titluri de stat pe termen mediu, arata ca ceva s-a schimbat in judecata lor si, pe de alta parte, ca vor o relatie de mai lunga durata cu Romania, fapt ce s-a vazut in evolutia cursului. Vezi aici declaratiile lui Tiriac despre leu
  • Leul s-a apreciat si s-a produs un paradox, pentru ca au scazut dobanzile pana ieri. Ieri au crescut dobanzile pe termen foarte scurt de la 1% la 5%. Este o crestere determinata chiar de schimbarile masive in masa monetara, determinate de Ministerul Finantelor. Cartile ce scriu? Ca se coboara dobanda si se depreciaza leul. Ei bine, au vazut dobanda coborand catre 1% si leul s-a apreciat. E un paradox? Nu, este o noua realitate si probabil ca dupa criza asta cartile se vor scrie altfel, a explicat consilierul guvernatorului BNR,


Citeste mai multe despre   












Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

4920 vizualizari

  • +3 (11 voturi)    
    bnr (Marţi, 26 februarie 2013, 12:21)

    nash pandelica [utilizator]

    este si va fi subordonata politicului, cu tot controlul bancii centrale ioropene, si ea destul de ..dalmatizata.

    tziriac nu misca banii tzarif, misca banii sai si'ai clientilor bancii sale.
    nu cred ca vorbeste prostii, asa cum zice tataie vasilescu...

    intre capitalistii tziriac si mugurel, cred ca tziriac are mai multa experienta.
    el n'a fost ...numit.
    • -4 (6 voturi)    
      LOL (Marţi, 26 februarie 2013, 13:14)

      Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      Il prefer pe Mugurel cel numit...
      • 0 (10 voturi)    
        sigur (Marţi, 26 februarie 2013, 14:31)

        nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui Xorciser

        specialist in vinarii si manarii.
        fostul coleg al varanului la comertul exterior, director al institutului de economie mondiala, controlat de secu.\

        tziriac a facut milioane in sistemul capitalist, ala occidental, adevarat.
        pe mugurel l'a facut capitalist ilici, un mare teoretician al capitalismului gagnam style
        \


        si, ca sa vezi traznaie, azi, cotatia leu/euro si leu/$ a facut un salt bunicel spre nord.\

        apropo de bondurile romanesti pe termen mediu, ele se pot negocia inainte de maturitate, nu ?!

        adicca, fac obiectul speculatiilor, ca orice titlu.
        sper sa fie deajuns de destepti sa le rascumpere cand pretul va fi bun.

        ai apropo de politizare, ca calificari in finante si banci are ala chelu de fura sef la camera deputatilor, olteanu sau cum il chiama ?!
    • +2 (10 voturi)    
      Tiriac nu vorbeste prostii (Marţi, 26 februarie 2013, 14:07)

      andreiu [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      Tiriac vorbeste exact ce trebuie, ce trebuie pentru el...
  • -2 (8 voturi)    
    interese personale (Marţi, 26 februarie 2013, 13:12)

    Luc2012 [utilizator]

    nu uita ca tiriac are multe afaceri in romania si in general face export. deci personal l-ar avantaja foarte tare un leu mai slab si de asta arunca cu prostii de astea. afirmatii de astea au scopul de a ne face sa ne aruncam toti sa cumparam euro devalorizand leul artificial. sa ne mai lase si tiriac cu lectiile lui si cu interesele lui personale...
  • +5 (7 voturi)    
    comentarii (Marţi, 26 februarie 2013, 13:58)

    zz one [utilizator]

    1."In primul rand, este foarte greu de spus, intr-o economie de piata in care circulatia este libera si intensa, ca putem sa vorbim despre o moneda artificial conturata si ca este supraevaluata"

    este supraevaluata clar si sunt destule argumente care sa indice ca BNR o tine cu proptele.
    In linkul de mai jos este indicat cu rosu care sunt indicatorii la care suntem deficitari ( 4 criterii din 5 neindeplinite).
    http://en.wikipedia.org/wiki/Romania_and_the_euro

    2."Cartile ce scriu? Ca se coboara dobanda si se depreciaza leul. Ei bine, au vazut dobanda coborand catre 1% si leul s-a apreciat. E un paradox? Nu, este o noua realitate si probabil ca dupa criza asta cartile se vor scrie altfel, a explicat consilierul guvernatorului BNR"

    din cauza faptului ca a scazut fantastic consumul.nu e nici un paradox.cartile scriu despre conditii care indica baze teoretice, nu scaderea drastica a consumului.

    coborati in realitate si lasati cartile si prelegerile savante pe seama altora, domnule consilier.
    poate va explica domnul Nicu Cinteza care sunt bancile care au voie sa mai acorde credite si in ce conditii.

    eu le-as numi cooperative.cam ca pe timpurile din 1958-1960.cooperative de credit, evident.
    • -2 (6 voturi)    
      Comentarii (Marţi, 26 februarie 2013, 20:25)

      Rares101 [utilizator] i-a raspuns lui zz one

      Imi pare rau sa-ti spun dar ai mari probleme de logica.
      1) Ce legatura au criteriile alea 5 cu paritatea euro-leu (atentie, paritatea nu aderarea RO la zona euro)? Zici ca 4 din ele sunt neindeplinite... Pai si in vara cand euro era la maximul istoric erau mai multe criterii indeplinite sau cum? Dar in 2007 cand euro era la minimul istoric?
      2) A scazut fantastic consumul? cand intr-o zi? ca Vasilescu se refera la ce s-a intamplat ieri pe pietele financiare si interbancare... Probabil ca tu nu intelegi ce-s alea dobanzi interbancare, repo, currency swaps etc...
      Apropo, tu ai tranzactionat vreodata instrumente derivate pe currencies? Lucrezi in domeniu sau doar ai confundat site-ul asta cu gsp.ro ca si Tiriac, ca si multi altii de fapt.
      • +3 (3 voturi)    
        oops 1 (Miercuri, 27 februarie 2013, 10:44)

        zz one [utilizator] i-a raspuns lui Rares101

        1.hai sa iti explic ce legatura au:
        -Inflația este un indicator final, care arată la sfârsit de an fiscal dacă politicile guvernamentale monetare, fiscale, legislative, etc., alături de politicile Băncii Centrale, se coordonează și conduc la o stabilitate a prețurilor de consum.avem 4% si ar trebui sa ne incadram sub 2.5% .( sursa este linkul aratat mai sus)
        -Rata a dobânzii este rata la care dobânda este plătită de debitori pentru utilizarea de bani pe care ii imprumuta ( ma refer la rata pe termen lung, la care suntem aprox la 7% si ar trebui sa fim sub 5%-sursa idem ca mai sus)

        astea 2 criterii din cele 5 arata realitatea in care sta valuta nationala care la acest moment este supravevaluata ca sa ne putem mentine cat mai aproape de criteriile la care iti dai cu parerea.

        ar trebui sa stii ca cei care te reprezinta( impreuna cu BNR) au avut obligatia ca in 2013 sa inceapa procedurile de convergenta la euro ( exprimate in 5 criterii).

        nu am confundat hotnews cu gsp. nu lucrez in domeniu, si in principiu nu atac gratuit alti comentatori.chestie de bun simt, care se pare ca tie iti lipseste cu desavirsire.
      • +2 (2 voturi)    
        oops 2 (Miercuri, 27 februarie 2013, 11:04)

        zz one [utilizator] i-a raspuns lui Rares101

        2.consumul a scazut din momentul in care s-au inchis creditele cu buletinul( alea la care Cinteza spunea ca si cainii ar fi putut lua produse pe credit daca ar fi avut bulletin..:))) )
        si scade in continuare. si va scadea incontinuu atita timp cat nu exista nici o masura viabila de redresare economica ( care implicit ar redresa si moneda).

        Instrumentele derivate sunt contracte financiare care tranzacționează și redistribuie riscurile generate în economia reală și, prin urmare, reprezintă pentru agenții economici instrumente importante de transfer al riscului.

        daca tot scade consumul si tot intra firme in insolventa nu ti s-ar parea ca sunt din ce in ce mai putini cei care isi asuma riscuri ?

        ce crezi ca inseamna asta pentru cei care se joaca cu instrumentele alea ? dar daca informatiile existente pe piata OTC nu sunt corecte intotdeauna si riscurile asumate sunt de fapt mult mai mari?

        ce intelegi prin asta?

        Criza financiară a aratat că aceste riscuri sunt reale. Bear Sterns, Lehman Brothers și AIG erau actori importanți pe piața extrabursieră a instrumentelor derivate, atât în calitate de dealeri sau utilizatori ai instrumentelor derivate OTC, cât și în ambele calități. Problemele cu care s-au confruntat și-au avut originea în afara pieței extrabursiere a instrumentelor derivate, au intrat pe piața instrumentelor derivate prin CDS-urile subscrise de aceste trei instituții și, datorită rolului central pe are acestea îl dețineau pe toate piețele extrabursiere de instrumente derivate, s-au extins în tot sistemul și au afectat economia mondială.

        Instrumentele financiare derivate au un rol important în economie, dar sunt asociate cu anumite riscuri. Criza a pus în evidență faptul că riscurile nu sunt suficient limitate în partea extrabursieră a pieței, în special în privința CDS-urilor.

        intelegi ceva din ce scrie mai sus sau e prea complicat? pot simplifica, la nevoie.
        • -3 (3 voturi)    
          ... (Miercuri, 27 februarie 2013, 13:50)

          Rares101 [utilizator] i-a raspuns lui zz one

          Da, multumesc pentru comentariul tau lung si inutil. Daca inteleg ceva din ce imi spui? Probabil ca da, din moment ce am lucrat ani de zile pentru una din firmele enumerate de tine mai sus, dar asta are mai putina importanta. Si da, ai dreptate, nu am mult bun simt cu ignoranti ca tine.
          La pct-ul 2 nu stiu cum altfel sa-ti explic, inca o data, Vasilescu s-a referit la ziua de ieri, tu ne spui despre niste directii macro-economice generale cu bataie pe termen lung. Deci, esti pe langa subiect, uita-te te rog la textul din articol.
          La pct-ul 1, iti spun din nou incurci paritatea dintre doua monede cu niste criterii de convergenta la o moneda.
          In ceea ce priveste rata inflatiei, nici acolo nu ai dreptate. Daca ar fi asa cum spui tu, atunci yenul ar trebui sa se fi intarit in raport cu dolarul in continuu in ultimii 20 de ani, din moment ce Japonia a avut o inflatie mult mai mica, chiar negativa iar SUA a avut o inflatie ceva mai mare. Ba chiar dimpotriva, in vremuri cand pietele financiare sunt cat de cat calme, adica nu pe timpul oct 2008 sau nov 2011, atunci exista fenomenul de carry-trade si monedele exotice se intaresc, iar dolarul, yenul si chiar euro scade. Chiar daca in pietele emergente exista o inflatie mai mare. O inflatie mai mare inseamna si dobanzi mai mari. De fapt asta trebuie tu sa intelegi ca paritatea dintre doua monezi e ceva relativ, si e in functie de ce fac investitorii si speculatorii in momentul de fata comparativ cu ce au facut ieri sau anul trecut. La speculatori intra si importatorii si exportatorii si fermierii, etc...
          Tu traiesti cu falsa impresie ca paritatea e data de conditiile macro economice de astazi dintre doua economii. Daca ar fi asa simplu, atunci domeniul financiar ar fi o stiinta exacta, gen fizica. Am pune datele economice intr-o mare formula, gen Black-Scholes, si ar iesi puterea fiecarei monede in parte. si asa cursul de schimb ar fi fix, si s-ar schimba doar atunci cand ne parvin noi date macro de la INS.
          • +3 (3 voturi)    
            :) (Miercuri, 27 februarie 2013, 15:07)

            zz one [utilizator] i-a raspuns lui Rares101

            cu mare placere.

            am parerea ca ai ajuns mult peste topicul problemei care era supraevaluarea leului.
      • +2 (2 voturi)    
        oops 3 (Miercuri, 27 februarie 2013, 11:09)

        zz one [utilizator] i-a raspuns lui Rares101

        http://www.bnro.ro/page.aspx?prid=7436

        ai aici un bun exemplu al directiei in care se indreapta Romania
        ( balanta de plati si datoria externa a Romaniei la sfarsitul anului 2012).
        • -3 (3 voturi)    
          Bai esti nebun?? (Miercuri, 27 februarie 2013, 14:50)

          Rares101 [utilizator] i-a raspuns lui zz one

          Unde se indreapta? Ca nu m-am prins.
          Dupa argumentele tale imi dau seama ca esti un tip inteligent, dar in domeniul tau, aici insa, deocamdata, nu ai suficiente informatii ca sa-ti dai seama cat de limitat esti in cunoastere.
          Deci dupa cum spui tu, insemna ca exista o tara in lumea asta, sa-i spunem Japonia ca sa reducem calculele, care are o inflatie mica, in unii ani negativa chiar, si e un mare exportator. La indicatorii astia doi, Japonia sta foarte bine.
          Dupa rationamentul tau, in raport cu Japonia, toate tarile din lumea asta, de la Chile pana in Australia, au monede supraevaluate in raport cu yenul, pentru ca nu se bucura de o inflatie la fel de mica si nu exporta procentual la fel de mult. Nu are importanta cat este AUD in momentul asta, dar dupa tine, AUD este supraevaluat, si ar trebui sa scada in continuu in raport cu yenul, pana cand inflatia si balanta comerciala nu ajung la nivelul din Japonia. La fel cu AUD, trebuie, dupa rationametul tau, sa se intample cu modele tuturor celorlalte tari. Pana cand inflatia devine unitara pe tot globul si in fiecare tara diferenta dintre importuri si exporturi ajunge la 0. Binenteles ca asa ceva nu se va intampla niciodata, dar vina nu o poarta niste bancheri conspirationisti ci mai degraba exista o limita a cunoasterii tale.
          • +3 (3 voturi)    
            hmm (Miercuri, 27 februarie 2013, 15:41)

            zz one [utilizator] i-a raspuns lui Rares101

            iti spun eu, daca lasi tarile ASEAN in lumea lor si vii un pic acasa.

            leul ar trebui sa se indrepte catre o inflatie de maxim 2 la suta,Romania sa aiba deficit bugetar de maxim 3%, un indicator debt to GDP de maxim 60% (sau mai mic) , sa fie membra in ERM 2 si sa aiba un long term interest rate de maxim 5.7%.

            modalitatea ca cele de mai sus sa fie valide si mentinute " all day long" ( cum ar zice americanu') cred ca ar trebui sa o explice cei pusi sa ne indrepte catre asta.

            am cateva idei in sensul celor de mai sus (...:))) ) ca orice chibit , deh.

            deocamdata mergem in alta directie, total gresita. cea mai gresita posibil in vremuri de criza.

            BNR nu va mai putea acoperi mult timp greselile unora si altora.
            • 0 (0 voturi)    
              Mda (Miercuri, 27 februarie 2013, 17:41)

              Rares101 [utilizator] i-a raspuns lui zz one

              Eu am dat un exemplu aleatoriu. Poti inlocui Japonia si Australia cu tara A si tara B. Dar
              se pare ca nu ai inteles absolut nimic din ce am scris eu, si tu o tii tot pe a ta si ne invartim in cerc.
            • 0 (0 voturi)    
              PS (Miercuri, 27 februarie 2013, 17:46)

              Rares101 [utilizator] i-a raspuns lui zz one

              Fii tu short pe leu/euro si/sau leu/dolar in urmatorii 3-4 ani ca deh, noi avem inflatie si probleme economice mult mai mari decat europenii si americanii si ai sa inveti "the hard way" ceea ce tocmai m-am chinuit eu sa-ti spun in randurile de mai sus.
              • 0 (0 voturi)    
                :) (Miercuri, 27 februarie 2013, 21:15)

                zz one [utilizator] i-a raspuns lui Rares101

                vorbesti parca nu ai sti ca ne pindeste convergenta la moneda Uniunii si disparitia leului.
                parca am trai in padure, singuri.
                ai fi in stare sa inventezi vre-un DST mai special daca ar fi dupa tine.

                nu avem probleme asa mari cum crezi tu si cum incearca altii sa sperie.
                in criza asta noi am cazut de la fereastra parterului.
                sunt altii care au cazut in cap de la etajul 10 .inca stau la reanimare.
                crede-ma.
  • +7 (7 voturi)    
    Perceptiile dlui. Vasilescu... (Marţi, 26 februarie 2013, 14:00)

    DistantObserver [utilizator]

    "...intr-o economie de piata in care circulatia este libera si intensa..." - crezui ca vorbim de Romania (cu rusine, marturisesc, am fost tentat sa scriu "tarisoara noastra", dar...) si nu de vreo tara cu economie de piata!
  • +3 (3 voturi)    
    1990 (Marţi, 26 februarie 2013, 16:04)

    nick24 [utilizator]

    cine a dat ordin in 1990 ca fabricile nu au voie sa detina valuta si exportul se poate face numai prin intreprinderi de comert exterior?
    De asemenea nu era voie sa se majoreze preturile odata cu inflatia la ce era pe raft. Atunci au plecat la turci cu caiete si cearceafuri si fabricile su dat faliment una dupa alta.
  • -2 (2 voturi)    
    benereaua e de partea guvernului (Marţi, 26 februarie 2013, 17:26)

    TimantiusRaptor [utilizator]

    cu toate trăsnăile sale
    țiriacul e de partea propriilor interese iar eventualele trăsnăi pe care le emite tot cele interese slujesc
    în rest mai suntem și noi ăștilalți cu interesele noastre, alea de care nici dracului nu-i pasă
  • -2 (2 voturi)    
    Nu facem si noi Un Hunger games cu... (Miercuri, 27 februarie 2013, 9:12)

    Zummm [utilizator]

    Nenea Tiriac ?


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version