Dan Schwartz, AMCHAM: Incantarea d-lui Voinea de la momentul introducerii sistemului TVA la incasare s-ar putea sa dispara atunci cand va vedea efectele in piata

de DP     HotNews.ro
Miercuri, 27 februarie 2013, 13:55 Economie | Finanţe & Bănci

Dan Schwartz
Foto: Agerpres
Incantarea d-lui Voinea (ministrul delegat pentru Buget Liviu Voinea-n.red.) de la momentul introducerii sistemului TVA la incasare s-ar putea sa dispara atunci cand va vedea efectele in piata. S-ar putea ca aceasta masura ca in loc sa aduca venituri la buget, sa le diminueze. Datorita imposibilitatii de a-si deduce tva, tendinta e de a renunta la furnizori si a gasi alte surse pentru achizitiile lor. Contribuabilii mici raman fara business iar cei mari vor avea costui suplimentare cu identificrea unor noi furnizori.a declarat, miercuri, intr-o conferinta de presa, Dan Schwartz, membru in Comitetul Fiscal al AmCham Romania si managing parnter al companiei de consultanta RSM Scot.

In opinia lui Scwartz, varianta prin care contribuabilul trebuie sa aiba posibilitatea de a opta pentru plata TVA la incasare trebuie sa fie specificata in Codul Fiscal, asa cum prevede si legislatia europeana.

"AmCham a explicat de ce aceasta masura nu ar putea sa fie atractiva pentru mediul de afaceri. Acest sistem este greu de aplicat si birocratic, iar la nivelul companiilor mari nu-i vedem utilitatea. Avem si o solutie sa iesim din impas, cum ar fi renuntarea la TVA la incasare. O alta propunere este sa se introduca in Codul Fiscal ideea ca fiecare contribuabil sa opteze sau nu pentru TVA la incasare. Deci, mergem pe varianta optionala a contribuabilului pentru TVA la incasare, cum se prevede si in legislatia europeana. In acest sens, credem ca putem asista, in perioada urmatoare, la noi modificari ale Codului Fiscal", a afirmat Schwartz.

Acesta a adaugat ca este de dorit ca efectele negative ale aplicarii sistemului de plata a TVA la incasare sa nu se produca, in timp ce in cazul platii TVA la 90 de zile o varianta ar fi aplicarea unei deduceri fiscale pentru cel care plateste factura.

"Efectele negative pe care le-am identificat ne dorim sa nu se produca. Aceste efecte s-ar putea limita daca rapid s-ar propune optionalitatea pentru aplicarea sistemului. Sunt companii mari care si-au aratat disponibilitatea de a nu mai lucra cu firmele mici pentru ca sursele de finantare sunt extrem de importante. Pentru companiile mari, posibilitatea de a amana plata facturilor a reprezentat in ultimii ani un debuseu financiar. Prin noua abordare de plata a TVA, aceasta administrare a banilor nu mai poate sa functioneze. In ceea ce priveste plata la 90 de zile, parerea mea este trebuie acordata o deducere fiscala pentru cel care plateste factura. Termenul de 90 zile a devenit un termen uzual pentru majoritatea firmelor. Sunt situatii in care termenul este prelungit la 120 de zile, ceea ce este grav.

Ministerul Finantelor Publice (MFP) va analiza mai multe variante de modificare a sistemului de plata a TVA la incasarea facturii, introdus din ianuarie 2013, dupa semnalele primite de la mediul de afaceri si consultantii fiscali privind problemele cu care se confrunta firmele in aplicarea noilor reglementari, a declarat recent secretarul de stat in MFP Dan Manolescu. Vezi aici mai multe detalii

Noul sistem de TVA, care se aplica de la 1 ianuarie 2013, presupune ca exigibilitatea taxei intervine la momentul incasarii contravalorii livrarilor/prestarilor efectuate sau, in cazul facturilor neincasate, in cea de-a 90-a zi calendaristica de la data emiterii facturilor.

Codul Fiscal prevede ca, de la 1 ianuarie 2013, doua categorii de contribuabili aplica obligatoriu noul sistem de TVA- persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, care au sediul activitatii economice in Romania, a caror cifra de afaceri in anul calendaristic precedent nu depaseste plafonul de 2.250.000 lei si persoanele impozabile, cu sediul activitatii economice in Romania, care se inregistreaza in scopuri de TVA in cursul anului calendaristic curent.

Cifra de afaceri pentru calculul plafonului de 2.250.000 lei este constituita din valoarea totala a livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii taxabile si/sau scutite cu drept de deducere, precum si a operatiunilor rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, realizate in cursul unui an calendaristic.

Conform reglementarilor din Codul Fiscal, sistemul TVA la incasare se aplica numai pentru operatiuni pentru care locul livrarii sau locul prestarii se considera a fi in Romania.


Citeste mai multe despre   












Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

3312 vizualizari

  • -3 (5 voturi)    
    Sa mori tu Dane?!?! (Miercuri, 27 februarie 2013, 14:21)

    Zsolt Bodola [utilizator]

    WOW! Ce sinceritate naiva din partea domnului Schwartz: adica saracele companii mari au probleme ca nu pot deduce TVA cand baga factura in contabilitate. Dar funrizorul mic - si in mare masura fara capital - sa plateasca TVA-ul la stat, chiar daca firma mare nu si-a platit factura!
    Bravos domnule! E bine, ca lucrurile sunt spuse pe sleau!
    Termene de plata de 90 de zile! Pai unde ai tu in lumea civilizata astfel de termene?!
    • +1 (5 voturi)    
      Tu te ocupi de contabilitate? (Miercuri, 27 februarie 2013, 15:42)

      BEDE [utilizator] i-a raspuns lui Zsolt Bodola

      Daca nu, ai face mai bine sa te abtii sa comentezi.
      Cunosc bine cateva persoane care se ocupa de contabilitate si spun ca e de groaza cat de complicat e cu plata TVA la incasare.
      • -2 (6 voturi)    
        Nu ma ocupe de conta... (Miercuri, 27 februarie 2013, 16:20)

        Zsolt Bodola [utilizator] i-a raspuns lui BEDE

        .... insa am o firma si stiu cat e de misto sa fii nevoit sa virezi TVA la stat, dar nu ai de unde, fiindca nu au intrat banii de la client.
        Si mai stiu ca termene de plata 90 de zile sunt imorale. Chiar si cand sunt respectate. Ca de obicei nu sunt. Iar din aceste cauze au murit domenii intregi in tara asta.
      • -2 (2 voturi)    
        Completare (Miercuri, 27 februarie 2013, 17:17)

        Zsolt Bodola [utilizator] i-a raspuns lui BEDE

        Iar contabila mea nu mi s-a plans ca ar avea probleme cu aceasta noua chestie. Dimpotriva.
        • -2 (2 voturi)    
          Greu de cap (Miercuri, 27 februarie 2013, 18:03)

          Vasile375 [utilizator] i-a raspuns lui Zsolt Bodola

          Ungurii, este cunoscut, au capul tare! (nu mai comentez nimic referitor la cunostintele economice "zero" a acestui domn) In ceea ce priveste tva la incasare daca il pun optional nu mai il aplica nimeni asa de "buna" este asazis facilitate acordata! Sa se renunte la ea cat mai repede este singurul lucru bun pe care il pot face acum!
          • -1 (1 vot)    
            Vasilica (Joi, 28 februarie 2013, 9:04)

            Zsolt Bodola [utilizator] i-a raspuns lui Vasile375

            Greu de cap esti tu. Deoarece nu ai inteles esenta celor scrise de mine. Ma refeream la faptul ca firmele mari plang ca nu mai pot castiga din taraganarea platilor catre furnizorii, care de obicei sunt companii mai mici. Ba mai mult, se apuca sa ameninte furnizorii mici, ca nu vor mai lucra cu ei. Asta in primul rand.
            Ca sistemul e gandit si pus in practica aiurea, sunt convins. Ca la asta se pricepe cel mai bine statul in care traim. Dar, pana acum contabila mea nu s-a plans ca ar avea probleme, dimpotriva, ea mi-a spus ca e in avantajul meu. Si am incredere in ea, ca doar lucram impreuna de aproape 20 de ani.

            Dincolo de asta, mi se pare cel putin nepoliticos sa jignesti in umbra anonimatului. Mai ales, ca eu mi-am dat numele real si complet. Iar cunostiintele mele economice le pot judeca cei cu care am lucrat si lucrez, in nici un caz tu, care nici macar cunostiintele ortografice nu le stapanesti pe deplin.
        • +2 (2 voturi)    
          Faceti un test (Miercuri, 27 februarie 2013, 19:10)

          infokam [utilizator] i-a raspuns lui Zsolt Bodola

          Ar trebui sa faceti un mic test: cereti o balanta contabila pentru luna ianuarie de la contabila dumneavoastra, eventual niste fise de cont pentru contul 4428. Sunt curios daca le are.
      • -2 (2 voturi)    
        nu trebuie sa te ocupi de contabilitate (Miercuri, 27 februarie 2013, 18:39)

        kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui BEDE

        ca sa poti afla cum se procedeaza in U.E. de ce sa nu fie si la noi o masura normala ? macar atit sa ajute guvernul tonta, TVA la incasare.
    • +5 (5 voturi)    
      90 zile (Miercuri, 27 februarie 2013, 19:24)

      infokam [utilizator] i-a raspuns lui Zsolt Bodola

      Ceea ce trebuie sa intelegeti este ca TVA-ul asta la incasare nu se leaga cu restul contabilitatii, practic trebuie tinuta o contabilitate a TVA-ului in functie de facturi si o alta in functie de incasari/plati.
      Asta presupune munca mai multa si daca contabilul dumneavoastra este cinstit si va tarifeaza in functie de volumul de munca, inseamna ca va presupune si tarife mai mari. La cheltuielile contribuabililor se adauga si cheltuielile de la bugetul de stat, softurile MF care abia au inceput cat de cat sa functioneze trebuie modificate din nou. Credeti ca asta se face pe gratis ? Sau softul contabilei dumneavoastra, s-a modificat peste noapte, ca prin farmec ? Si pe gratis ?
      Pe de alta parte observ ca va incanta "TVA-ul la incasare" (trebuie sa recunosc ca a fost inteligenta aceasta denumire) dar TVA la incasare este si TVA la plata. asa ca nici TVA-ul de pe facturile pe care nu le platiti furnizorilor dumneavoastra nu va putea fi dedus.
      In concluzie faceti economii la punte dar cheltuiti pe luntre (parca asa se spune).
    • +1 (1 vot)    
      te contrazic. putin :) (Joi, 28 februarie 2013, 8:51)

      liviusmaximus [utilizator] i-a raspuns lui Zsolt Bodola

      1. firmele mari, ca si cele mici, lucreaza pt profit. optiunea omului este corecta. flit astora mici ca mine si ca tine, pt eficientizare.
      2. nu te obliga nimeni sa lucrezi cu plata la 90 de zile. iti alegi clientii, eventual iti asiguri garantii solide.
      3. omul propune o masura de bun simt-sa fie optional. testat in polonia, unde doar 2% din cei care se incadrau au optat pentru.
      4. tva-ul la 30 de zile e greu de platit. cand se aduna pt 90 de zile, va fi ucigator. asa ca, ai grija ce-ti doresti, sa nu cumva sa se indeplineasca:)
      5. contabilitatea este dificila. greselile pe care le va gasi anaf-ul peste 5-6 luni si pt care te va arde cu penalitati, sigur nu-ti vor placea.
  • +5 (5 voturi)    
    TVA la incasare (Miercuri, 27 februarie 2013, 15:03)

    infokam [utilizator]

    TVA-ul la incasare, care initial a fost un moft electoral, a devenit o intreaga isterie care bulverseaza in prezent atat sistemul contabil din Romania cat si institutiile statului care sunt implicate.
    Si nimeni din guvernul Romaniei nu este atat de barbat incat sa spuna ceva de genul "da dom'le, recunoastem ca am gresit" si sa corecteze greseala prin anularea masurii.

    Personal am impresia ca nimeni din MF nu s-a gandit ca intr-un sistem contabil coerent TVA-ul colectat ar trebui sa aibe o legatura cu veniturile.
    Si nu s-au gandit niciodata la o chestie simpla, la mintea unui copil, de exemplu ca in conditiile in care cvasitotalitatea imprimantelor folosite in Romania pentru contabilitate sunt A4, un jurnal care nu se poate lista in format A4 nu este un document bine intocmit si ar trebui regandit.

    Singura masura care se poate lua in acest moment pentru readucerea lucrurilor pe un fagas normal ar fi eliminarea totala a TVA-ului la incasare sau, in cel mai rau caz, amanarea masurii timp de 2-3 ani, timp in care aceasta ar putea fi regandita pentru ca sa si functioneze cat de cat.

    Daca totusi se doreste TVA la incasare atunci hai sa regandim intregul sistem in asa fel incat incasarea sa insemne venit si plata cheltuiala, si atunci va merge si TVA-ul la incasare. Asa ca in tarile in care asa ceva functioneaza cu adevarat.
    Dar asta nu se poate face intr-o luna si nu se poate face pe genunchi.

    Pe de alta parte presa ar trebui sa publice niste calcule in care sa se spuna cat costa reconfigurarea sistemelor informatice ale ANAF pentru a face posibila aplicarea acestei masuri, cat costa rescrierea softurilor folosite de catre sutele de mii de firme care sunt obligate sa aplice acest sistem, cu cat creste volumul de munca al contabililor si ce costuri presupune acest lucru pentru fiecare firma.
  • +4 (6 voturi)    
    Dr.Mega Macro Ec - L Voinea (Miercuri, 27 februarie 2013, 15:48)

    Euunul [utilizator]

    ar trebui sa demisioneze pt lipsa d vizune in regimul obligatoriu al TVA la incasare. Nu poate face teste nereusite pe timpul si banii contribuabililor.

    Si mai are o buba mare in impozitarea nerezidentilor. 16% la platile catre paradisuri fiscale (fara CEDI) mai platea cineva dar 50% nu plateste nimeni (!!!!!) atat timp cat ai varianta unei alte societati in Cipru sau alta parte si dupa mai departe.......

    Omul asta chiar nu are viziune - e un atentat la siguranta bugetului de stat. Dar cine sa-l vada...celalalt mega finantist dl Chitoiu?
    • -4 (4 voturi)    
      dupa cum se vede (Miercuri, 27 februarie 2013, 18:45)

      kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui Euunul

      cei care sunt impotriva TVA la incasare,sunt bugetarii, altfel nu inteleg grija pt. ,,siguranta bugetului de stat''. daca erai privat, puneai problema altfel.
      • +1 (1 vot)    
        De fapt, bugetarii... (Miercuri, 27 februarie 2013, 23:10)

        Mihail_AD [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

        ...sunt cei care au elaborat noul sistem.
      • 0 (0 voturi)    
        gresesti (Joi, 28 februarie 2013, 12:13)

        liviusmaximus [utilizator] i-a raspuns lui kkciosuldelahamangia

        astra arad a reziliat 400 de contracte cu furnizori LOCALI din aceasta cauza. Acum achizitioneaza intracomunitar, iar fostii furnizori plang dupa clienti. Si nu-s singurii. Practic, marile companii si-au selectat furnizorii pt a-si minimiza pierderile generate atat de administrarea in sine a acestuim sistem, cat si de finantarea tva-ului.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică