Oamenii de afaceri sunt extrem de atenti la miscarile care se petrec in arcul guvernamental. Cele care nu sunt suficient explicate sau care se dovedesc mai putin transparente sunt imediat sanctionate. Prima sanctiune este blocarea investitiilor "pana se limpezesc lucrurile". Al doilea pas este mutarea afacerilor in tari cu legislatie mai predictibila. Chiar daca nu schimbi din 3 in 3 ani cota de impozitare a profitului, dar discuti despre asta la fiecare 3 luni, nu e un semnal bun, explica Dragos Rosca, proprietarul fondului de investitii Gemisa Investments intr-un interviu acordat luni HotNews.ro.

dragos roscaFoto: Hotnews

Rep: A treia editie a Barometrului Bunei Guvernari, proiect al Romanian Business Leaders, arata o scadere masiva a perceptiei oamenilor de afaceri privind performanta autoritatilor publice din Romania. Foarte transant: de ce a iesit atat de prost barometrul?

Dragos Rosca, Gemisa Investment: Sigur, barometrul masoara perceptii. Aceste perceptii tin foarte mult de semnalele pe care le preia mediul de afaceri si de modul in care le interpreteaza. Derularea analizei s-a facut la jumatatea lunii ianuarie si a cuprins ultima parte a luniii ianuarie. E bine sa amintim ca s-au suprapus atunci doua momente importante: schimbarea de Guvern ca urmare a alegerilor din toamna si care a confirmat victoria USL....

  • S-au facut schimbari in structura ministerelor, au aparut noi ministere, noi ministri delegati cu functii specifice si cred ca aceste modificari nu au fost suficient explicate public

Rep: De regula schimbarile de Guvern aduc optimism..

D.R.: Ar trebui sa aduca, dar in trimestrul al patrulea, intreaga comunicare a membrilor politici ai guvernului a fost dedicata mesajelor electorale si nu celor administrative, care tin de guvernare. Mediul de business a apreciat ca s-a facut prea putin in sensul guvernarii. Al doilea element il constituie modul in care s-a facut reorganizarea Guvernului. S-au facut schimbari in structura ministerelor, au aparut noi ministere, noi ministri delegati cu functii specifice si cred ca aceste modificari nu au fost suficient explicate public. Daca din punct de vedere al cetateanului de rand aceste aspecte nu reprezinta mare lucru, mediul de afaceri este foarte atent la aceste lucruri pentru ca multi sunt influentati de ceea ce se intampla in actul administrativ.

Urmareste mai jos prima parte a interviului acordat de Dragos Rosca

Rep: Pe Dv v-au afectat?

D.R.: Afacerile noastre nu sunt legate de stat insa am fost atent la ceea ce se intampla in actul guvernamental.Si nu mi-a fost intotdeauna foarte clar care a fost argumentatia care a stat la baza acestor modificari.

Rep.: Adica ?

D.R.:De ce de exemplu anumite elemente se muta in zona marilor proiecte, de ce nu si caile ferate ci doar autostrazile...

Rep: Ati incercat sa aflati de ce?

D.R.: Probabil ca unele lucruri se vor explica in timp...Au aparut ministere noi, cum e cel al intreprinderilor mici si mijlocii, de care tine si relatia cu mediul de afaceri. Toate aceste elemente duc la o stare de reticenta si te fac sa pui sub semnul intrebarii competenta.

Un alt treilea element cu impact masiv a fost ca exact la inceputul anului a aparut un pachet de masuri legislative cu caracter fiscal care au aparut peste noapte, chiar daca unele au mai fost atinse in discutia publica.

  • Stai si te intrebi : Oamenii astia stiu ce fac? Se pricep si mai ales inteleg ceea ce fac?

Rep: Despre TVA la incasare se stia...

D.R.: Dar, dar au existat o serie de masuri care nu au fost dezbatute, explicate, nu a fost ᅡ cules ᅡ un feed-back de la cei care urmau sa fie afectati.

Si atunci stai si te intrebi : Oamenii astia stiu ce fac? Se pricep si mai ales inteleg ceea ce fac? Mai mult, o scadere atat de puternica de perceptie influenteaza planurile pe termen scurt si mediu ale companiilor. Iar asta am observat-o in februarie, cand am constatat ca mult mai putini lideri de business isi mai pastrasera optimismul fata de decembrie 2012. Mult mai putini oameni de afaceri estimau o crestere a cifrei de afaceri in 2013 in februarie fata de decembrie 2012. La fel in privinta numarului de angajati ori a investitiilor pe care urmau sa le faca. Si toate acestea in numai doua luni si jumatate.

Pana si investitorii straini au perceput negativ aceasta stare de lucruri...

Rep: Ati avut semnale in aceasta directie?

D.R.: Sigur ca da. Se observa din nou o lancezeala in privinta FDI in Romania

Daca noi nu dam semnale clare, daca nu aratam ca deciziile pe care le luam vin ca urmare a unor masuratori serioase care sunt si bine comunicate, dincolo de faptul ca intrunesc consensul comunitatii oamenilor de afaceri.... Atunci cand o decizie este luata in graba, incepem si noi sa ne punem semne de intrebare, punem frana investitiilor si ne mai gandim daca mai luam un credit pentru a ne dezvolta businessul sau stam si asteptam sa vedem ce se mai intampla. Asta inseamna in termeni practici ca intarziem iesirea din criza

Rep: Aceste semnale le-ati transmis si celor care iau deciziile?

D.R.: Am fost placut impresionat sa vad ca la RBLS au participat membri importanti ai Guivernului care si-au prezentat prioritatile mandatului lor, ceea ce pentru noi a fost ok. Acest tip de comunicare ajuta, iar dialogul continua cu consilieri ai premierului sau cu diferite minsitere.

Vezi mai jos a doua parte a interviului

Rep: Asta ar putea remonta optimismul..

D.R.: Da, ar putea remonta optimismul si sa intareasca dialogul dintre Guvern si societatea civila. Asta ajuta mai mult la evitarea unor greseli care nu sunt benefice nimanui

Rep: Ce trebui sa faca un Guvern ca sa nu se ajunga la o asemenea deteriorare a perceptiei?

D.R.: Sa comunice mai mult.

  • O problema care a pus serios la intrebare competentele Guvernului a fost cazul Oltchim

Rep: Deci credeti ca la nivelul comunicarii e perceptia?

D.R.: Acolo e o prima problema. A doua e la nivelul actiunilor. Depinde ce actiuni promovezi si mai ales daca ele sunt in linie cu ceea ce ai spus ca vei face. Comunicarea te ajuta pe termen scurt. Mai departe, ceea ce iti pune bazele increderii partenerilor locali, investitorilor straini, sunt actiunile. De pilda, o problema care a pus serios la intrebare competentele Guvernului a fost cazul Oltchim. Nu atat Hidroelectrica, pentru ca acolo decizia de insolventa a fost explicata semnificativ mai bine si apoi oamenii de afaceri stiau ca una din caile prin care puteai scapa de contractele cu baietii destepti este insolventa. Adica daca nu ai reusit altfel, poate fi si insolventa o asemenea solutie. Ca imagine a Guvernului sigur ca au existat discutii, dar solutia in sine a fost explicata si inteleasa. Ceea ce nu a fost cazul Oltchim. La Oltchim trebuia decarata insolventa demult, nu in ultimul moment. S-a preferat insa un proces de privatizare extrem de discutabil ca organizare si consecinta. Parca eram la prima privatizare din anii 90. A fost un dezastru. Sunt sigur ca vor exista privatizari in cadrul combinatului, pentru ca parti din el sunt viabile.

Rep: Resimtiti in vreun fel in businessul pe care il derulati aceste scaderi de perceptie? In ce fel anume?

  • E posibil ca foarte curand sa vedem tot mai multe multinationale ca vor migra fie catre Budapesta, fie catre Sofia

D.R.: Companiile pe care le am si care activeaza in zona b2b resimt pentru ca toti isi reevalueaza investitiile. Asta e primul lucru pe care il faci in conditii de incertitudine: amani sau opresti investitiile.

Al doilea lucru este ca unii dintre clientii nostri- clienti multinationale- isi repozitioneaza interesele de afaceri. Intrand in UE, Romania devine un cartier al acestei Uniuni. E posibil ca foarte curand sa vedem tot mai multe multinationale ca vor migra fie catre Budapesta, fie catre Sofia, sa nu mai tina in Romania un headquarter cu toate functiile. Aici s-ar putea sa ramana doar un depoartament- vanzari sau logistica. Am putea vedea relocalizari ale productiei- de ce sa tina 3 fabricute mici, una in Romania, alta in Cehia si a treia in Ungaria? O sa ridice o singura fabrica mai mare, pe care o pot face ori la noi, ori la unguri ori la cehi.

Daca tu spui ca mentii rata impozitului pe profit in Romania, nu te apuci sa o schimbi din 3 in 3 ani. Si chiar daca n-o schimbi, nu te apuci sa discuti despre asta din 3 in 3 luni! La noi nu s-a schimbat aceasta rata, dar se discuta aproape zilnic despre ea. Hai sa n-o mai discutam 10 ani despre asta, s-o lasam asa cum e!. Daca ne tot intrebam cum sa o facem, sa fie progresiva, regresiva, sa impozitam intr-un fel dividendele, sa le lasam asa...? De ce in Elvetia n-o sa intalnesti problema asta?

Rep: E o lipsa de maturitate?

D.R.: Cred ca din pacate mutam discutia politica din Guvern in Parlament. Guvernul trebuie sa guverneze si Parlamentul sa ramana cu legile. Daca le amesteci si ministri dau mesaje politice, impresia e deformata. E important sa ai politicieni puternici in Guvern dar acestia nu trebuie sa fie politicianisti...

Rep: Stiu ca aveti in plan un proiect-Registrul Transparentei - o baza de date on-line deschisa dupa modelul Registrului de Transparenta de la Comisia Europeana sau Parlamentul European, Puteti sa ne dati mai multe detalii despre acest proiect?

D.R.: Registrul Transparentei are in vedere imbunatatirea comunicarii dinspre zona guvernamentala in momentul in care apare o initiativa legislativa. Ideea e sa faci o lista cu toti cei care sunt interesati de un anumit domeniu. Sa luam de pilda zona fiscalitatii. Faci o lista cu toate cele 50-60 sau 80 de organizatii, institutii, companii care sunt afectate de deciziile care apar sau care au un cuvant de spus. Ei trebuie sa isi declare acest interes si sa se inscrie in Registru. Si le trimiti tuturor simultan , nediscriminatoriu, orice initiativa legislativa care apare in domeniu. Asa se intampla si la Comisia Europeana, si in Parlamentul European si ar fi o initiativa de salutat! Ei trimit pe email catre toti din lista si e treaba fiecaruia daca trimit sau nu feed-back. E si interesul initiatorilor sa primeasca un feed back competent. E important sa participi la constructia unui asemenea demers, sa-l faci mai consistent. Ar ajuta enorm la eliminarea perceptie privind lipsa de transparenta.

Carte de vizita:

Dragos Rosca, directorul general al Gemisa Investments a infiintat compania in 2004, bazandu-se pe experienta de 10 ani acumulata ca membru al Central European Management team al Roland Berger Strategy Consultants. Pozitionandu-se drept firma de investitii pentru start-upuri, Gemisa a avut in portofoliu un numar de 14 companii precum Optical Network, Pres Pro International, Oxigen Plus, Lauren Finance, Sensiblu Optica, Fleet Management Services, BIA Human Resource Management Service, Diagnosis, Simplu Credit, Gipo si Miniblu. Pana in prezent, compania a investit peste 14 milioane de euro in proiecte de tip start-up.