Statele din ECE5 (Republica Ceha, Ungaria, Polonia, Romania si Slovacia) ar trebui sa beneficieze in urma pachetului de sase masuri in domeniul fiscal introdus in Uniunea Europeana in anul 2011, conform raportului de cercetare "Reglementari fiscale in ECE" al Erste Group. Pachetul de sase masuri pune accentul pe criteriile structurale de referinta, care iau in considerare evolutiile ciclice si, prin urmare, afecteaza mai putin cresterea decat obiectivele nominale aplicate anterior. Vezi in atasament studiul integral.

Raportul, pe scurt:

• Noile prevederi fiscale din pachetul de sase masuri adoptat de UE sunt benefice pentru statele din ECE5 si reduc riscul de austeritate excesiva daunatoare propriei economii

• Statele din ECE nu vor fi nevoite sa majoreze taxele daca aplica in continuare politici favorabile cresterii si daca plafoneaza cresterea cheltuielilor sub 1% in termeni reali

• Statele din ECE5 urmeaza sa iasa din Procedura de Deficit Excesiv pana la sfarsitul anului 2014; amenintarea cu suspendarea temporara a fondurilor UE este un factor puternic motivant

• Reglementarile locale privind limitarea gradului de indatorare vor duce la cresterea responsabilitatii fiscale a guvernelor din ECE si vor completa criteriile structurale de referinta

"Noile criterii structurale permit tarilor din ECE5 o libertate mai mare pe durata recesiunii economice si, in consecinta, reduc riscul de austeritate excesiva daunatoare propriei economii. Reglementarile asigura si o protectie eficienta a finantelor publice impotriva realizarii de cheltuieli excesive in "anii favorabili", cheltuieli care au constituit principala cauza a deficitelor fiscale ridicate inregistrate de statele din ECE5 in trecut", explica Juraj Kotian, Director Cercetare Macro/FI pentru ECE in cadrul Erste Group.

  • Statele din ECE nu vor fi nevoite sa majoreze taxele daca aplica in continuare politici favorabile cresterii si daca plafoneaza cresterea cheltuielilor sub 1% in termeni reali

State precum Republica Ceha, Polonia, Slovacia si Romania au un potential de crestere mai mare si un nivel al datoriei mai scazut comparativ cu alte state membre ale UE, astfel incat isi pot permite o crestere mai mare a cheltuielilor. "Multe tari din UE vor fi nevoite sa majoreze taxele daca vor sa mentina nivelul actual al cheltuielilor. Pe de alta parte, statele din ECE nu trebuie sa aplice taxe mai mari, daca isi vor mentine politicile economice favorabile cresterii si vor plafona majorarea cheltuielilor sub 1% in termeni reali. De asemenea, aceste state beneficiaza si de un spatiu de manevra mai mare pentru deducerea costurilor aferente reformelor sistemelor de sanatate, de pensii si pietei muncii, precum si facilitarii cheltuielilor cu investitiile. Toate acestea ar trebui sa le incurajeze sa continue aplicarea de politici economice care favorizeaza cresterea", adauga Kotian.

  • Statele din ECE5 urmeaza sa iasa din Procedura de Deficit Excesiv pana la sfarsitul anului 2014; amenintarea cu suspendarea temporara a fondurilor UE este un factor puternic motivant

Toate statele din ECE sunt incluse in prezent in procedura de deficit excesiv (PDE)5 (impreuna cu alte 11 state din zona euro) si isi mentin angajamentul de a indeplini obiectivul nominal de deficit de 3% din PIB inainte de a iesi din PDE. Aceasta este singura etapa in care Republica Ceha, Ungaria, Polonia si Romania s-ar putea confrunta cu sanctiuni financiare. Kotian explica: "Amenintarea cu suspendarea temporara a finantarii din fondul de coeziune, care insuma in medie aproximativ 0,7% din PIB in ECE5 in 2012, este pentru statele din ECE5 un factor puternic motivant pentru a iesi din procedura de deficit excesiv. Estimam ca aceste tari vor iesi din procedura de deficit excesiv in urmatorii doi ani, luand in considerare faptul ca unele dintre ele pot cere o prelungire de un an, invocand recesiunea din zona euro drept clauza de derogare justificata".

  • Ungaria poate iesi din PDE in aceasta vara daca CE nu include in Prognoza de Primavara deficite bugetare de peste 3% din PIB pentru 2013-14. Avand in vedere evolutia fiscala mult mai buna din ultimul an, singurul risc ar fi acela ca estimarile CE privind deficitul bugetar pentru 2014 sa depaseasca 3% din PIB intr-un scenariu in care nu se modifica politicile si perioada de aplicare a unor masuri temporare se incheie. Pentru a elimina acest risc, Ungaria ar putea anunta cateva masuri de consolidare mai durabile in trimestrul al doilea.
  • Republica Ceha si Romania urmeaza sa isi indeplineasca termenele limita impuse prin PDE pe baza datelor pentru 2013, prin urmare pot iesi oficial din PDE in vara anului 2014. Republica Ceha s-ar putea afla intr-o situatie limita din cauza deficitului care se apropie de pragul de 3% din PIB.
  • Reducerea deficitului bugetar sub 3% din PIB in acest an, conform cerintelor PDE, va fi o provocare pentru Slovacia si Polonia. Aceste tari pot adopta masuri suplimentare, insa o consolidare mai ambitioasa intr-un context cu crestere deja redusa ar putea fi prea "dura" si ar putea veni in contradictie cu cadrul legislativ recent adoptat. Cu toate acestea, Polonia si Slovacia isi pot deduce partial costurile de tranzitie aferente reformei pensiilor pentru a indeplini obiectivul de deficit de 3% din PIB in 2013 sau pot folosi clauza de derogare explicita, conform careia circumstantele speciale, cum ar fi recesiunea economica severa sau evenimente extraordinare care nu pot fi controlate la nivel de tara, pot fi utilizate pentru prelungirea termenului limita impus de PDE pentru realizarea corectiei. Astfel, in cel mai rau caz, preconizam prelungirea fara probleme a PDE cu un an.

Reglementarile locale privind limitarea gradului de indatorare vor duce la cresterea responsabilitatii fiscale a guvernelor din ECE si vor completa criteriile structurale de referinta

  • Dupa ce statele din ECE5 vor indeplini obiectivul de deficit de 3% din PIB, acestea trebuie sa continue consolidarea in termeni structurali, conform criteriilor de referinta evidentiate in pachetul de sase masuri.

Cu toate acestea, dupa iesirea din PDE, statele din afara zonei euro nu risca sa primeasca sanctiuni financiare pentru nerespectarea obiectivelor structurale, ceea ce creeaza posibilitatea unei ferestre pentru relaxare fiscala. "Reglementarile locale privind limitarea gradului de indatorare, desi nu sunt intotdeauna compatibile cu noile criterii structurale de referinta, devin extrem de importante dupa ce tarile din ECE5 ies din PDE. Acestea fac ca politicienii sa fie raspunzatori in fata cetatenilor si sa devina mai responsabili din punct de vedere fiscal, probabil intr-o masura mai mare decat in cazul normelor UE "stabilite extern". Reglementarile privind limitarea gradului de indatorare ar putea fi considerate drept complementare criteriilor structurale de referinta si inlocuiesc partial cerinta privind reducerea datoriei din pachetul de sase masuri si pactul bugetar", incheie Kotian. In timp ce tarile din zona euro cu o datorie publica de aproximativ 60% din PIB trebuie sa reduca acest nivel conform cerintelor privind reducerea datoriei, reglementarile locale privind limitarea datoriilor din ECE nu permit cresterea datoriei publice la un nivel de 60% din PIB.