La finele anului trecut, drumurile publice din Romania totalizau 84.185 km, din care 16.887 km (circa 20%) erau drumuri nationale, 35.380 km (42,0%) drumuri judetene si 31.918 km (37,9%), drumuri comunale, se arata intr-o nota remisa vineri de Institutul National de Statistica. Din pacate, Romania continua sa fie pe ultimele locuri in regiune din punct de vedere al densitatii drumurilor, ca sa nu mai vorbim de lipsa autostrazilor. Chiar si Guvernatorul Mugur Isarescu a abordat aceasta problema in repetate randuri. "Fara investitii in autostrazi, exporturile Dacia vor forma un lung sir de TIR-uri de la uzina pana la Nadlac", a rememorat guvernatorul BNR Mugur Isarescu avertismentul unui oficial al Renault, pentru a sublinia importanta dezvoltarii infrastructurii.

Vezi in text ce cantitati de marfuri si cati pasageri se transporta pe soselele din Romania

  • "Spuneam in 2004, la Cluj, ca tara noastra va trebui sa aloce sume substantiale pentru proiecte de infrastructura care sa ne apropie de standardele UE. Sa nu fim in stare dupa zece ani sa construim autostrada de la Nadlac la Marea Neagra, cand aceasta este o traiectorie europeana? Europa a ajuns la Marea Neagra. Pai a ajuns la Marea Neagra numai asa, pe harta, fara un sistem de transport bine pus la punct?", s-a intrebat guvernatorul BNR.

Potrivit INS, din punctul de vedere al tipului de acoperamant, in structura retelei de drumuri publice s-au inregistrat: 27.665 km (32,8%) drumuri modernizate (in proportie de 89,4% drumuri modernizate cu imbracaminti asfaltice de tip greu si mijlociu), 22.208 km (26,4%) drumuri cu imbracaminti usoare rutiere si 34.312 km (40,8%) drumuri pietruite si de pamant.

  • In ceea ce priveste starea tehnica a drumurilor publice, 46,5% din lungimea drumurilor modernizate si 52,0% din lungimea drumurilor cu imbracaminti usoare rutiere aveau durata de serviciu depasita.
  • Din totalul drumurilor nationale, 6263 km (37,1%) erau drumuri europene, 550 km (cu 57,1% mai mult decat in anul 2011, respectiv 200 km) insumau autostrazile, 255 km (1,5%) reprezinta drumuri cu 3 benzi de circulatie si 1552 km (9,2%) drumuri cu 4 benzi de circulatie.

Drumurile judetene, erau, in proportie de 45,1%, drumuri cu imbracaminti usoare rutiere, iar drumurile comunale, erau in proportie de 47,4% drumuri pietruite.

La 31.XII.2012 liniile de cale ferata de folosinta publica, in exploatare insumau 10.777 km, din care 10.639 km (98,7%) linii cu ecartament normal, 4 km linii cu ecartament ingust si 134 km (1,3%) linii cu ecartament larg.

Densitatea liniilor la 1000 km2 teritoriu a fost de 45,2 la mie.

In graficul urmator vedeti cum sunt transportate marfurile in Romania, pe tipuri de transport si categorii de marfuri (click pe imagine pentru a fi marita)

Densitatile cele mai mari s-au inregistrat, in ordine, in regiunea Bucuresti-Ilfov (153,2 la mie), regiunea Vest (59,1la mie), regiunile Nord Vest si Sud Est (48,8 la mie).

La sfarsitul anului 2012, lungimea liniilor de cale ferata in exploatare electrificate era de 4020 km reprezentand 37,3% din reteaua de cale ferata in exploatare.

  • Potrivit unei analize a Ministerului Transporturilor, prognoza traficului rutier pentru anul 2015 arata ca vor circula mai mult de 16.000 vehicule fizice/24 ore pe drumurile publice din zonele aferente marilor orase, ducand la aparitia de blocaje si intarzieri in traficul rutier de marfa si pasageri.

In transportul rutier de marfuri, marfurile transportate in cont propriu au reprezentat 65,0% din total, iar contra plata 35,0%. In ceea ce priveste transportul de marfuri pe destinatii, 89,9% din total s-a inregistrat in transportul national si numai 10,1% in transportul international (inclusiv tranzitul).

In transportul rutier international de marfuri, 95,1% din totalul marfurilor descarcate au provenit din State Membre ale UE, in timp ce tot 95,1% din totalul marfurilor incarcate au avut ca destinatie State Membre UE. Cele mai mari cantitati de marfuri au provenit din Germania (26,6%), Italia (21,7%) si Ungaria (11,7%), iar in ceea ce priveste volumul marfurilor incarcate, 28,7% au avut ca destinatie Germania, 21,9% Italia si 10,1% Ungaria.

Din totalul marfurilor transportate pe rute internationale, care reprezinta 2909,0 mii tone, tranzitul a detinut 35,6%, marfurile incarcate 33,8%, iar marfurile descarcate 30,6%

Potrivit INS, drumurile publice sunt definite ca fiind cai de comunicatie terestra, cu exceptia cailor ferate, special amenajate pentru traficul pietonal si rutier, deschise circulatiei publice.

Drumurile nationale asigura legatura capitalei tarii cu municipiile-resedinte de judet, legaturile intre acestea, precum si cu tarile vecine. Drumurile judetene si comunale asigura legaturile intre municipiile-resedinta de judet si resedintele de comune, municipii, orase si alte obiective importante, intre comune si satele din judet, precum si legatura intre municipii, orase, comune si sate intre ele.