Sapte asociatii comerciale importante din SUA au criticat propunerea Comisiei Europene de revizuire a Directivei privind Produsele din Tutun (TPD), sustinand ca aceasta nu este bazata pe dovezi stiintifice solide si incalca Acorduri ale Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC). De asemenea, asociatiile sustin ca Propunerea contesta angajamentul Uniunii Europene de a progresa in ceea ce priveste aspectele de reglementare in cadrul viitoarelor negocieri dintre SUA si UE.

Semnatarii comunicarii sunt: Camera de Comert a SUA, Consiliul National de Comert Exterior, Federatia Americana a Fermelor, Comitetul de Urgenta privind Comertul SUA, Asociatia Nationala a Producatorilor, Grupul de Dialog Comercial Transatlantic si Consiliul de Afaceri Internationale al SUA. Printre destinatarii comunicarii se numara si Joao Vale de Almeida, ambasadorul UE in Statele Unite.

  • Propunerea Comisiei, aparuta in luna decembrie a anului trecut, contine cateva masuri extrem de controversate. Spre exemplu, se preconizeaza interzicerea tuturor tigaretelor cu o “aroma caracteristica”, inclusiv a celor mentolate; interzicerea tigaretelor “slim”; interzicerea anumitor ingredienti si aditivi; impunerea “formei cuboide” si a unei dimensiuni standard pentru toate pachetele de tigari; impunerea unor avertismente de sanatate combinate, cu imagini si text, care sa acopere 75% din suprafata anterioara si cea posterioara a pachetelor de tigarete; impunerea unui sistem de autorizare foarte complex pentru produsele noi din tutun ce vor fi lansate pe piata in viitor.

Asociatiile americane sustin ca Propunerea “contesta capacitatea de a indeplini angajamente normative esentiale pentru realizarea unui schimb comercial semnificativ si de succes intre SUA si UE” si “ridica serioase intrebari cu privire la angajamentul UE de a-si indeplini obligatiile asumate prin Tratatul SUA-UE care asigura cea mai buna practica normativa si protectia drepturilor de proprietate intelectuala”. Spre exemplu, se considera ca masura de interzicere a tigaretelor “slim” incalca Articolul 2.2. al Tratatului privind Barierele Tehnice in Calea Comertului (TBT), care prevede faptul ca membrii OMC trebuie sa se asigure ca reglementarile tehnice nu creeaza “obstacole inutile in calea comertului international” si nu sunt “mai restrictive pentru comert decat este necesar in vederea atingerii unui obiectiv legitim.” Deja la Geneva, mai multi membri ai OMC – printre care Republica Dominicana si Malawi - au sugerat ca aceasta Propunere incalca regulile OMC, inclusiv diverse aspecte ale Tratatului privind Barierele Tehnice in Calea Comertului (Inside U.S. Trade, 12 Aprilie).

  • In cadrul comunicarii, asociatiile comerciale americane au ridicat si alte obiectii. Spre exemplu, sustin ca Propunerea ar “impiedica chiar inovatia care ar putea reduce nocivitatea pentru consumatori” in Europa. Se mentioneaza si incercarile companiilor de tutun de a crea o tigareta care sa fie mai putin daunatoare pentru sanatatea umana decat cele existente in prezent pe piata, si faptul ca Propunerea de Directiva ar face imposibila comercializarea in Europa a acestui nou tip de produse.

In plus, asociatiile isi manifesta “temeri privind procesul de reglementare”: prin actele delegate, Comisiei ii sunt acordate competente sa actioneze unilateral, putand lua masuri precum interzicerea tuturor tipurilor de tigarete sau chiar impunerea pachetelor generice. Aceasta solicitare a Comisiei Europene este catalogata de catre asociatiile americane ca fiind “neobisnuita”, o astfel de reglementare situandu-se “in afara procesului legislativ normal, fara a beneficia de aportul semnificativ al Consiliului si Parlamentului European, al Parlamentului Statelor Membre sau al cetatenilor UE”.

Asociatiile mai sustin ca actuala Propunere a Comisiei “invita statele membre sa adopte propriile restrictii”, inclusiv prin implementarea cerintelor privind pachetele generice. “Pentru afacerile din SUA, un astfel de rezultat ar submina unul din principalele avantaje pe care le-ar oferi incheierea unui tratat cuprinzator intre SUA si UE – aplicarea acelorasi reguli si a aceluiasi tip de acces pe piata de catre statele membre”, au afirmat asociatiile in comunicarile transmise.

De asemenea, asociatiile comerciale au contestat procesul prin care a luat fiinta Propunerea Comisiei, sustinand ca aceasta a parcurs un “proces de revizuire scurtat in mod drastic, care nu a reusit sa analizeze propunerea in mod corespunzator.” Se refera la faptul ca, Comisia, in integralitatea sa – inclusiv oficialii din sectorul comercial al DG SANCO – a revizuit Propunerea intr-o perioada de numai 12 zile inainte de a o finaliza, ceea ce pare “grabit”.

In final, asociatiile au mentionat ca Boardul de Evaluare a Impactului (IAB) a respins de doua ori masurile propuse de DG SANCO, inclusiv din cauza faptului ca masurile preconizate nu s-au fundamentat pe date stiintifice. In consecinta, Propunerea de Directiva “nu se bazeaza pe dovezi stiintifice solide”, sustine comunicarea asociatiilor americane.

Un purtator de cuvant al DG SANCO a afirmat ca Delegatia UE de la Washington se va intalni cu asociatiile comerciale pentru a le “asculta temerile” si a confirmat “faptul ca aspectele comerciale au fost luate in considerare la redactarea de catre Comisie a propunerii sale”. Purtatorul de cuvant a refuzat sa faca si alte comentarii cu privire la aspectele mentionate in cadrul comunicarii asociatiilor.

In acest moment nu este clar cum va arata forma finala a Propunerii de Directiva, aceasta urmand sa fie examinata si, eventual, modificata de Parlamentul (PE) si Consiliul European. Pana la inceputul verii, comisiile din Parlamentul European vor trebui sa analizeze serios Propunerea si sa depuna amendamente. Probabil, plenul Parlamentului nu va vota Propunerea inainte de toamna, desi Comisia a afirmat ca doreste sa implementeze Directiva revizuita in 2014.

Diverse state membre au inceput, de asemenea, sa examineze Propunerea de Directiva si sa isi exprime opiniile. Sursele comerciale americana au afirmat ca Polonia ar putea deveni cel mai puternic oponent, dat fiind consumul major de tigarete mentolate si “slim” in aceasta tara, ambele fiind interzise in cazul in care Propunerea Comisiei ar fi adoptata. In cazul Romaniei, consumul tigaretelor slim si mentol se situeaza la aproximativ 20% din totalul pietei, iar veniturile din acciza la tutun se ridica la aproape 8 miliarde RON.