E nevoie sa mai creasca rezerva de aur a BNR? Cantitatea actuala e mai mult decat suficienta iar leul e acoperit in aur peste nivelul din 1916, cand era considerat "tare"

de DP     HotNews.ro
Marţi, 30 aprilie 2013, 6:22 Economie | Finanţe & Bănci

Declaratiile de luni ale Guvernatorului Isarescu legate de mentinerea rezervei de aur nu sunt ceva nou- seful Bancii Nationale avand aceeasi reactie de-a lungul ultimilor doi ani, reactie accentuata cu ocazia a doua momente cheie. Primul, cand presedintele Basescu a declarat ca trebuie sa urcam rezerva de aur a BNR la 200 de tone iar al doilea, cand incepusera sa apara speculatii legate de existenta fizica a aurului din rezerva. O parte din aur e in tara, dar cea mai mare parte e depozitata la Zurich, Londra, Washington si in seifurile unor banci. BNR a inregistrat in anumiti ani chiar si pierderi contabile din operatiunile cu metale pretioase, taxele de depozitare si stocare pentru pentru aur fiind foarte ridicate.
 
"In mare parte aurul se afla in strainatate pentru ca aurul da credibilitate numai daca nu este la tine. Aurul este asigurat in strainatate si nu exista niciun risc ca acest aur sa nu se poata intoarce in tara", a explicat in cadrul unui seminar la BNR Lucian Croitoru, fost premier si actual consilier al Guvernatorului.

Potrivit rapoartelor anuale ale BNR, la 31 decembrie 2011, Banca avea depozitat la extern aur in valoare de 10,352012 miliarde lei. (Pretul de reevaluare a aurului la data de 31 decembrie 2011 a fost de 169,026 lei/g pentru stocul detinut de Banca, in greutate totala de 103 549,3 kg.

Un an inainte, BNR avea depozitat la extern aur in valoare de 8,901968 miliarde lei (Pretul de reevaluare a aurului la data de 31 decembrie 2010 a fost de 145,350 lei/g pentru stocul detinut de Banca, in greutate totala de 103 549,3 Kg.

  • In 2011, Basescu a spus ca Romania  trebuie sa isi ridice rezerva de aur la 200 de tone. "Romania are acum 103 tone de aur in rezerva si cred ca din exploatare in teritoriul national ar trebui sa ne ridicam rezerva la cel putin 200 de tone in urmatorii ani. Vedeti ce volatile si nesigure sunt monedele. Ca sef de stat parca as vrea sa imi pun tara in siguranta. De aceea exploatarea trebuie sa inceapa. Cred ca Romania trebuie sa mareasca rezerva de aur pentru viitor", a spus Basescu.

  • Daca banca centrala ar tine o rezerva prea mare, se poate trezi cineva sa intrebe de ce are nevoie Romania si insista sa tina rezerva, care acopera 12-13 luni de importuri, sub forma de cash, cu o rasplata slaba, explica Mugur Isarescu la un seminar dedicat aurului. "S-ar fi intrebat daca Romania ascunde ceva, o frica, un eventual default, o problema de maturitati neasezate bine in timp", a spus Isarescu.

Rezervele valutare internationale ale Romaniei nu mai au nevoie neaparat sa creasca, in conditiile in care se situeaza la un nivel confortabil, a mai explicat guvernatorul BNR. El a precizat inca din 2010 ca trebuie sa renuntam la ideea potrivit careia este bine doar daca rezerva internationala a tarii creste.
  • Cat aur detin tarile din jur?
In ce priveste rezervele de aur ale statelor din regiune, rezerva de aur a bancii centrale a Bulgariei este de 39,8 tone, a celei din Letonia - de 7,8 tone, din Lituania - de 5,9 tone, din Polonia - de 103 tone, iar a Slovaciei - de 31,7 tone, in conditiile in care rezerva de aur a Romaniei este de 103,7 tone.

Romania are chiar un nivel ridicat al rezervei de aur, cel putin prin comparatie cu tarile din regiune, mai ales ca Polonia are o populatie dubla fata de cea a Romaniei si o rezerva de aur aproape egala cu a noastra.

"Rezerva internationala a Romaniei nu trebuie sa creasca. Anumite fluctuatii in sus si in jos sunt absolut normale. Stabilizam rezerva in functie de foarte multi alti indicatori", a spus Isarescu. Guvernatorul a mai vorbit despre castigul din administrarea rezervelor internationale, care " a scazut dramatic din 2008 in 2009 si in 2010 si mai mult".

"Dobanzile pe plan international au scazut foarte mult, am scazut si noi si aceasta se reflecta in rentabilitatea Bancii Nationale", a comentat Isarescu.

  • Isarescu s-a mai referit si la recomandarile FMI potrivit carora rezerva valutara ar tebui sa acopere importurile de bunuri si servicii ale tarii timp de 3 luni, pentru un nivel optim, si a explicat ca, din acest punct de vedere, Romania ar trebui chiar sa mai scada rezerva, deoarece poate fi considerata excedentara.
Croitoru: In ceea ce priveste aurul, o parte din el se afla intr-adevar in "beciurile" institutiei, insa

Mugur Isarescu a reafirmat in 2010 faptul ca tezaurul Bancii Nationale exista integral, dorind astfel sa combata zvonurile aparute in media potrivit carora Tezaurul a fost scos din tara. "Eu inteleg ca oamenii se mai indoiesc uneori si ca nu cred intotdeauna ceea ce li se spune, dar zvonurile cum ca BNR ar fi scos Tezaurul din Romania sunt extrem de periculoase. Sigur ca o parte din aur il tinem la Banca Reglementelor Internationale, dar in subsolurile BNR sta foarte bine rezerva de aur din tara. Din pacate, spatiul este foarte mic acolo iar grupurile care pot intra sunt de maxim 10-15 persoane", a spus Isarescu, care a mai precizat ca aurul exista. "Tezaurul este acolo pentru a avea incredere intr-o tara si in moneda nationala", a mai explicat Guvernatorul.
  • Ceausescu si aurul: In 1988 si 1999, regimul comunist a vandut o parte din rezerva de aur pentru plata datoriei externe a tarii
In anii 1988 si 1999, regimul comunist a vandut o parte din rezerva de aur pentru plata datoriei externe a tarii, actiunea fiind perfect legala, a declarat guvernatorul BNR, Mugur Isarescu.
"O parte din datoria externa a Romaniei a fost platita prin vanzarea unei cantitati de aur, deci s-a adeverit faptul ca a scos de aici, de la Banca Nationala, o parte din tezaurul de aur, l-a vandut in strainatate, a platit datoria externa" a spus Isarescu.

"Rezerva de aur a scazut de la 100 de tone la 40 de tone, apoi, spre sfarsitul anului 1989, a rascumparat 20 de tone de aur. Toate aceste operatiuni au fost pentru acele vremuri perfect legale, intrucat chiar presedintele Romaniei de atunci, Nicolae Ceausescu, a semnat decretele si de scoatere si de vanzare a aurului si de rascumparare a unei cantitati de aur" a detaliat guvernatorul.

  • Leul e acoperit in aur peste nivelul de dinaintea primului razboi mondial, cand era cotat ca fiind puternic
Romania se numara printre tarile care au cea mai mare cantitate de aur pe cap de locuitor, iar leul este acoperit in proportie de 60-70% de aur.

Rezerva de aur a Romaniei este de 103,7 tone, fiecarui roman revenindu-i astfel o rezerva de 5,5 grame de aur. Rezerva de aur reprezenta in martie aproximativ 11,5% din rezerva internationala totala a BNR.

SUA si Germania detin cele mai mari rezerve de aur, care reprezinta 70% din rezervele totale ale bancilor centrale din aceste tari. Daca se analizeaza baza monetara, adica banii emisi de catre BNR si rezervele minime ale bancilor de la banca centrala, Romania are in prezent acoperire a monedei nationale in aur de 60-70%, mai mare decat in 1916, potrivit lui Isarescu. "Unii spuneau ca leul, inainte de Primul razboi mondial, era tare pentru ca era acoperit 33% in aur. Pai, leul din prezent este acoperit vreo 60-70% din aur, e si mai tare", a spus Isarescu


Citeste mai multe despre   










6977 vizualizari

  • +4 (6 voturi)    
    bun... (Marţi, 30 aprilie 2013, 8:13)

    ..13 [utilizator]

    Deci pana la urma nu este vorba de o superstitie legate de cresterea rezervei de aur, ci mai de graba este o chestiune legata de costuri de administrare, recomandari. Poate ca unii ar vrea ca rezerva de aur sa fie creascuta, dar pare ca nu este cazul ...

    In ceea ce priveste acoperirea optima valutara a importurile de bunuri de bunuri si servicii pentru o perioada de 3 luni aici, ca si profan, am temeri pentru ca RO pare ca se impiedica la fiecare pas si parca nu ma simt in siguranta cu recomandarea de la FMI... Poate ca de la o trauma din timpul guvernului Stolojan mi se trage teama asta...

    Interesant balansul intre realitarea rece a finantelor, recomandarile expertilor internationali, cu privitul peste gard la ceea ce fac vecinii nostrii, si alte imagini, impresii,
    • +7 (7 voturi)    
      mica erata (Marţi, 30 aprilie 2013, 10:30)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Romania nu are azi cele mai mari rezerve de aur din istoria sa...cred ca si dacii aveau 100 tone (tezaurul lui Decebal)...insa hai sa dam exemple mai recente: pe 23 august 1945 BNR avea in tezaur peste 200 tone de aur (cred ca vreo 238 tone) aduse de Antonescu in tara in timpul razboiului...aceea da rezerva (din pacate le-au luat rusii pe toate dupa razboi).
      In al doilea rand nu stiu cati dintre cititorii hotnews au pus vreodata mana pe vreun lingou de aur, si l-au ridicat de la pamant, Voi credeti ca 1 tona de aur este ceva imens,,,,,ca nu aveti unde sa o depozitati....ei bine, afltai dragi cititori ca aurul este un material extrem de dens...un lingou de aur cat o tava de chec sau cozonac mai mic are 12.5 kg....(daca va pun sa ridicati 2 lingouri de aur de jos nu puteti, iar fetele nu ridica nici macar 1 lingou, asa e de greu).
      80 lingouri de aur fac 1 tona de aur ...repet lingourile sunt de marimea unui cozonac mic sau a unui chec...deci daca le pui unele peste altele intra si intr-un portbagaj de masina mai mare.
      • +2 (2 voturi)    
        ... (Marţi, 30 aprilie 2013, 11:43)

        cartograful [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        intra in portbagaj dar trece prin podeaua masinii :) Intr-adevar aurul si platina au o densitate suprarealista :)
      • +1 (1 vot)    
        de Pasti, o felie dintr-un cozonac? (Marţi, 30 aprilie 2013, 12:50)

        ..13 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Daca calculam si cu putina imaginatie cred ca puteam sa am in vedere mai exact ceea ce inseamna un cozonac de aur.

        Multumesc.
      • 0 (0 voturi)    
        apropiata (Miercuri, 1 mai 2013, 5:14)

        gopo111 [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        de ceea a plumbului din cite se pare
  • +11 (13 voturi)    
    Aur sau hartii? (Marţi, 30 aprilie 2013, 8:52)

    Prea_Tarziu [utilizator]

    Hai sa fim seriosi! Deci Elvetia care are moneda cu acoperire in aur este nesigura ... Aurul are o valoare, nu poate fi tiparit, daca ai aur nu merita vandut pe hartii, mai bine iti acoperi moneda in aur. Cred ca stiti la ce se va apela cand banii fiat vor colapsa. La aur.
  • +6 (14 voturi)    
    aurul da credibilitate numai daca nu e la tine (Marţi, 30 aprilie 2013, 9:19)

    sorin3 [utilizator]

    Asta suna tare ciudat...
    Aurul da credibilitate daca ceilalti stiu ca e al tau si implicit ca exista.
    Pune aurul in seif in romania, pune o amera live acolo sa vada toata lumea ca exista, fa mare tam tam pe chestia asta, du ziaristi acolo o data pe an si gata.
    SUA nu are credibilitate nu? ca doar isi tin amaritii aurul in tara. In bancile elvetiene nu are nimeni incredere caci elvetenii tin secret locul in care pastreaza aurul. Germania se lupta sa-si aduca aurul acasa, Anglia si Franta nu s-au gindit vreodata sa-l dea altcuiva.
    Pe scurt cei care au cistigat al doi-lea razboi mondial i-au cam fortat pe ceilalti sa-si "depoziteze" aurul la ei. Contra cost. Dar afacerea e folosirea aurului altora ca si "colateral".
    Niciodata nu am inteles de unde are Isarescu aura asta de om bun petnru Romania. Daca un student la finante analizeaza performanta BNR de cind e el mare sef nu ajunge la aceiasi concluzie, amintiti-va de marile tunuri date in perioada lu de veghe - Caritas, SAFI, Banca Religiilor, FNI, pierderea dreptului de a pansona lingouri de aur, indatorearea excesiva in valuta a populatiei(creditul cu buletinul). Cine are ochi sa vada!
  • +14 (16 voturi)    
    experienta (Marţi, 30 aprilie 2013, 9:22)

    sorin3 [utilizator]

    Experienta Romaniei ne invata ca atunci cind te increzii in prieteni sa-ti pastreze aurul, ramai si fara el, si fara prieteni.
    • +7 (7 voturi)    
      Votez cu 2 maini afirmatia ta (Marţi, 30 aprilie 2013, 11:35)

      mnicku [utilizator] i-a raspuns lui sorin3

      ai perfecta dreptate ca ales ca " ce-i in mana nu-i minciuna"
  • 0 (12 voturi)    
    Necredibil (Marţi, 30 aprilie 2013, 10:11)

    dekar [utilizator]

    Comentariile lui Isarescu sunt necredibile iar la un moment dat usor contradictorii.Ca sa nu zic stupide,fiindca omul este un profesionist abil.Cum vine asta,deci,daca am spori cantitatea de aur in tezaur si implicit am fi mai bogati (ca tara) ,nu ne-ar folosi la nimic ?!!! Decat ca am starni suspiciuni?!!! Ale cui?Si ce importanta are raportarea sub acest aspect (al cantitatii detinute) cu Bulgaria,Slovacia,Lituania etc,e relevant pentru politica noastra monetara?Ciudata rau iesirea asta, cu acest tip de explicatii ACUM a guvernatorului BNR in public,oare se leaga de recuperarile din Cipru?Nu cred in aceasta closca transpartinica,transguvernamentala si transprezidentiala instalata si acceptata acolo sus.De acord cu ceea ce a inserat @sorin 3 anterior.
    • +4 (8 voturi)    
      Asa :) (Marţi, 30 aprilie 2013, 11:02)

      belurt [utilizator] i-a raspuns lui dekar

      Deci nu ne trebuie aur in tezaurul nostru deci Rosia Montana o sa o vindem la straini pe nimic asa pe pret de cupru sau zinc, ce sa zic destept avem la BNR, nu cumva sa punem ceva la tezaur ca vine FMI la care avem imprumuturi si ni-l confisca asta vrea sa zica domnul Isarescu voi chiar credeti toate minciunile astora ? Voi chiar credeti ca sa zicem asa prin absurd dca guvernul romanesc v-a exploata Rosia Montana si tot aurul de acolo dupa cheltuieli v-a fi trezorierat credeti ca FMI nu v-a veni sa isi ceara banii imprumutati, ce mentalitate naspa, nu trezoriem prea multi bani ca nu nemai da FMI imprumuturi. Si I sarescu asta de ce nu ne zice ca la primul razboi mondial monezile erau de aur si argint ? si nici decum bancnote tiparite din bunga de 1 leu...
    • 0 (2 voturi)    
      Corect (Marţi, 30 aprilie 2013, 15:29)

      harp [utilizator] i-a raspuns lui dekar

      Sunt pareri si pareri referitoare la domnul Guvernator Mugur Isarescu.
      Domnul Isarescu este conectat de multi ani la niste fire legate la Alianta fratiei, Clubul de la Roma si in general de cei ce doresc sa conduca destinele planetare.
      In ce-l priveste pe domnul Guvernator , pot afirma , ca birfele venite din zoma minelor aurifere se apropie de confirmare
      . Birfele sustin ca domnia sa este cel care dat lovitura de moarte extractiei de aur din minele romanesti.
      Dinsul a ordonat ca BNR-ul sa mu mai achizitioneze aurul extras .
      In planurile unor cercuri de influienta mondiala , aceste resurse trebuie sa ajunga in stapinirea pivotilor globalizarii si Guvernului mondial.

      Declarataia domniei sale ca va face toate demersurile pentru reintoarcerea aurului tezaurului romanesc , considerind ca Rusia este o tara civilizata si matura , rupta din docmele leniniste , ma determina sa cred, daca reuseste, sa-l declaram erou national al neamului romanesc si sa cred ca orice barfa legata de instrainarea expluatatilor de aur , este o minciuna de rea credinta .

      Cred ca intoarcerea tezaurului de la rusi prin interventia sa i-i va crea un loc de cinste in cartea de istorie a neamului .
      Un tezur furat de romani, unul de turci, unul de rusi , unul de nemti cu materiile prime de razboi neplatite si acum ne subtiaza UE / FMI / WB
      Vai de acest neam supt de toti nenorocitii lumi care au simtit virusul imperiului.
  • +7 (7 voturi)    
    Rezerva (Marţi, 30 aprilie 2013, 10:27)

    czc_1968 [utilizator]

    In ciuda afirmatiilor recente ale lui Isarescu & co, cea mai mare rezerva de aur a Romaniei a lasat-o Ion Antonescu, dupa 3 ani de razboi: cca 235 tone.

    Cel putin asa zice un studiu publicat chiar de BNR:
    www.bnr.ro/DocumentInformation.aspx?idInfoClass=8161&idDocument=4805&directLink=1
  • +3 (5 voturi)    
    Intrebare & Comentariu (Marţi, 30 aprilie 2013, 10:54)

    loony [utilizator]

    Intrebare: In 1999 mai era regimul lui Ceausescu ? sau incepem sa recunoastem ca in 1989 a fost "Revolutie de Stat" si ca atunci au venit la putere neo-comunistii.
    Comentariu: Degeaba ne invartim in jurul cozii AURUL a fost, este si va fi BAZA finantelor si economilor fiecarei tari. Cu alte cuvinte, mai bine ai AUR, cat se poate de mult decat sa ai prea putin sau aproape deloc si cel mai recent exemplu este Cipru.
    Apropos, D-le Isarescu, rezolvati-o cu Tezaurul Romaniei aflat la rusi si romanii va vor ierta de o parte din greselile si pacatele pe care le-ati facut fata de clientii bancari din Romania, tolerand si acceptand tacit abuzurile bancherilor indreptate impotriva concetatenilor Dvs., care au credite la Banci.
  • 0 (6 voturi)    
    Bicilis (Marţi, 30 aprilie 2013, 11:28)

    Mazeta [utilizator]

    Hai să fim serioși. Câți cămătari dau înapoi aurul, o dată luat de la clienți? În momentul în care vorbim, Cipru este obligat să-și vândă aurul la schimb cu niște cifre pe calculator; curând, și România.
  • +7 (9 voturi)    
    Aurul Romanesc nu e in Romania (Marţi, 30 aprilie 2013, 11:30)

    alex1234 [utilizator]

    1. Aurul Romanesc nu e in Romania si tinut pe-afara aiurea

    Adu-l ma Isarescule acasa ca ne trezim fara el ca si cu Tezauruil de la Moscova

    Germania a decis recent sa-si repatrieze tot aurul inapoi in tara


    2. "leul e acoperit in aur peste nivelul din 1916"

    Minciuna jenanta: si chiar nerusinata:

    Pai care era masa monetara totala a Romaniei in 1916 si care este astazi?


    3. Bine ca Isarescu cumpara in draci Bonduri americane in locu sa cumpere Aur.

    Asta in timp ce alte tari (vezi Germania si Franta) cumpara aur in draci....noi cumparam hartii frara valoare ca sa le facem pe plac altora
    • 0 (0 voturi)    
      pai lui isarescu (Miercuri, 1 mai 2013, 6:35)

      gopo111 [utilizator] i-a raspuns lui alex1234

      poate nu ii prieste hirtia igienica de la mall, ii trebuie ceva mai "soft" asa ca bondurile americane sau cine stie ce altceva
  • +3 (3 voturi)    
    imi place (Marţi, 30 aprilie 2013, 13:38)

    dj [utilizator]

    mereu ne comparam datele de acum cu datele din vremea in care Romania era regat! Oare de ce?
  • +2 (2 voturi)    
    am un zâmbet liniștitor (Marţi, 30 aprilie 2013, 17:00)

    touretul [utilizator]

    aurul pe care nu-l ai în mână nu-l posezi. hârtiile reprezentând aur n-au nicio valoare. dacă se va rupe pisica în piața financiară globală nimeni nu-i va mai da un gram de aur lui Isărescu. eventual îi va plăti bani de hârtie în schimbul aurului.
    și ce-s cu toate articolele astea cu aurul. Isărescu încearcă să liniștească pe toată lumea. ar face-o dacă dedesubt n-ar trăsni putregaiul?
  • +2 (2 voturi)    
    Dle Guvernator eu nu te cred !!! (Marţi, 30 aprilie 2013, 22:55)

    andreesanu [utilizator]

    Romania a avut aur mai mult decit ai afirmat ,iar cum in 40 a ster-o Carol al ll lea ,acesta si-a pus din timp coada pe ce-a vrut,ca tezaurul de la rusi nu s-a mai intors asta intra tot la pierderi ca de vazut vrodata nu mai avem cum iar povestile nu ajuta.Cit era in banca in 23 august 44 ar trebui sa stim exact fiina se cunoaste ca Antonescu nu era Carol,cit a luat Antonescu pe milioanele de tone de petrol exportate la nemti ar trebui sa existe documente or in grmania or in Romania,ca nu s-o fi platit la zi este clar,dar Antonescu nu dadea moaca ceva.Cit aur au cofiscat
    rusii in septembrie 44 iar ar trebui sa se stie.
    Cred ca istiria bancii nationale trebuie sa fie ceva mai sigura mai completa si nu bazata pe ghicitori !!!.
  • +1 (1 vot)    
    pai a-si vrea sa vad (Miercuri, 1 mai 2013, 6:37)

    gopo111 [utilizator]

    daca ne-am apuca sa ne exploatam aurul si sa ne ridicam depozitul undeva la o mie de tone, oare cum v-a fii vazuta Romania in plan international, sa scoata aur de la rosia sa plateasca datoria Romaniei in aur si pe urma restul in trezorerie, sa il avem la indemina
  • +2 (2 voturi)    
    Si de ce suntem atit de saraci? De ce austeritate (Joi, 2 mai 2013, 18:00)

    D-or [utilizator]

    Milioane de romani sunt sufocati de saracie. Eu sunt paralizat de saracie. Alte milioane nici nu-si mai permit sa traiasca aici. Asistam la extintia ca popor, dar aflam ca avem aur la BNR, noi zacaminte de petrol in Marea Neagra, gaze naturale.
    Tarile arabe platesc o renta tuturor cetatenilor ca parte din profitul extractiei petrolului.
    Noi, ca cetateni romani, ce primim concret si individual din exploatarile noastre?
    Mie statul de dupa 89 nu mi-a dat nimic, nici casa, nici deduceri, nici facilitati, nimic. Acestea se acordau celor cu venituri minime de 700 USD/luna, in vremea in care salariul mediu era de 150 USD. Dimpotriva. Mi-a tepuit parintii cu banii depusi pentru Dacia la BRD ca ultimul escroc (in 24 ani, Parlamentul nu a avut cind sa decida, dar are timp sa discute despre homosexuali, de exemplu), a lasat bancile sa ma jegmaneasca, nu mi-a dat nimic pentru micul meu teren revendicat, dar a permis firmelor de avocatura sa evacueze oamenii din case sau sa incaseze sume imense in numele unor ipotetici cetateni straini. Din taxele si impozitele platite de mine.
    In aceasta democratie, toate alegerile majoritatii au fost ignorate.

    Daca nu re-echilibrati balanta sociala - nu prin pomeni, ci prin corectitudine, dreptate, justitie retroactiva contra celor care au abuzat, recuperarea averilor ilicite, principii, renuntarea la cinism social - ei bine, atunci balanta se va reechilibra singura. Citeva mii de prea-bogati intr-o mare de prea-saraci sunt intr-un echilibru prea-instabil.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri