Indicele preturilor de consum (IPC) in luna aprilie 2013 fata de martie 2013 este 100,11%, iar fata de aprilie 2012 este 105,29%, a anuntat vineri Institutul National de Statistica. Cresterea medie a preturilor pe total, in ultimele 12 luni (mai 2012 - aprilie 2013) fata de precedentele 12 luni (mai 2011 - aprilie 2012), determinata pe baza IPC este 4,4%, iar cea determinata pe baza indicelui armonizat al preturilor de consum (IAPC) este 4,1%. Cei doi indicatori masoara diferit evolutia preturilor si au mai degraba o valoare statistica. Fiecare dintre noi resimte in mod individual cresterile sau descresterile de preturi, in functie de propriile obiceiuri de consum.

Mai jos aveti ponderile din cosul de consum, asa cum sunt ele luate in seama la calculul IPC. Click pe imagine pentru marire

1. Potrivit unor sondaje citate de Banca Centrala Europeana, oamenii acorda o atentie mai mare preturilor care cresc decat celor care sunt stabile sau scad - majorarile de preturi ne raman, de asemenea, mai mult timp in memorie.

2. Cheltuielile marunte, frecvente sunt mai puternic percepute. In ultimii ani, preturile unor bunuri si servicii achizitionate in mod frecvent au crescut peste medie. Printre acestea se numara benzina, painea si biletele de transport in comun. Adeseori, acordam o atentie prea mare variatiilor preturilor acestor articole atunci cand ne gandim la inflatie, ceea ce ar putea insemna ca, in cele din urma, supraestimam rata reala a inflatiei.

3. Cheltuielile prin plati electronice sunt mai putin percepute - o suma substantiala din bugetul gospodariei noastre este cheltuita pe bunuri si servicii achizitionate mai rar, cum ar fi masinile si vacantele. Exista si articole pentru care plata se face adesea prin transfer bancar automat, cum ar fi diferitele facturi care pot fi astfel achitate. Tendinta noastra este de a remarca mai putin aceste cheltuieli si variatiile preturilor articolelor astfel achizitionate atunci cand ne gandim la inflatie.

4. Inflatia "personala" - indicele armonizat al preturilor de consum (IAPC) are la baza un cos mediu de bunuri si servicii. Acest cos mediu este reprezentativ pentru toate gospodariile populatiei. Cu toate acestea, s-ar putea ca gospodariile in care se inregistreaza o inflatie peste medie sa simta mai acut acest lucru decat cele in care inflatia este sub medie.

Exemplu: daca preturile benzinei cresc mai mult decat preturile altor bunuri si servicii, persoanele care folosesc frecvent autoturismul propriu pot "simti" o rata a inflatiei care este mai mare decat IAPC, cheltuielile acestora cu benzina depasind media. Spre deosebire de acestea, persoanele care folosesc mai rar sau nu folosesc deloc un autoturism propriu inregistreaza o rata a inflatiei "personale" mai scazuta.

In graficul urmator aveti evolutia preturilor fata de decembrie 2012. Click pe imagine pentru marire

5. Ratele inflatiei sunt anuale, dar memoria noastra pastreaza informatii mult mai indepartate IPC este inclus, de obicei, in rapoarte ca ritm anual de crestere, ceea ce inseamna ca nivelul general al preturilor pentru o anumita perioada de timp - de exemplu, mai 2013 - este comparat cu cel din aceeasi perioada a anului anterior - respectiv mai 2012. In formarea perceptiilor personale, populatia are in vedere preturile din anii anteriori. Pe parcursul unei lungi perioade, tendinta preturilor este de a creste substantial, chiar si atunci cand se inregistreaza o rata anuala a inflatiei scazuta. De exemplu, daca ritmul anual de crestere a IPC este de 2%, dupa 10 ani nivelul general al preturilor va fi crescut cu peste 20%.

6. Variatii ale preturilor comparativ cu variatii ale nivelului de calitate - de cele mai multe ori credem ca variatiile pretului unui produs inseamna inflatie. Uneori, se produce in acelasi timp si o modificare a calitatii produsului. Acest lucru e luat in considerare de IAPC prin scaderea variatiei datorate calitatii. Exemplu: este posibil ca preturile autoturismelor sa fi crescut, dar noile modele includ, cel mai adesea, in versiunea standard echipamente care, anterior, erau vandute ca optiuni suplimentare (cum ar fi sistemele de navigare prin satelit, sistemul de aer conditionat sau airbag-urile). In astfel de cazuri, cresterea preturilor se datoreaza in parte unei cresteri a calitatii, si nu doar inflatiei. Daca preturile autoturismelor au crescut, sa zicem, in medie cu 5%, dar cresterea calitatii reprezinta doar 1%, atunci IAPC va indica o crestere de 4% pentru preturile la acest produs.

Franta are chiar pe site-ul Statisticii lor o aplicatie prin care fiecare isi poate masura inflatia personalizata. Pentru ca , in mod corect au remarcat ei, nu exista consumator mediu.

Vezi aici cum se calculeaza inflatia personala

Comunicatul INS poate fi citit aici