TVA la incasare: luna mai- momentul adevarului pentru IMM-uri

de DP     HotNews.ro
Luni, 13 mai 2013, 13:22 Economie | Finanţe & Bănci

Practica primelor patru luni de aplicare a sistemului de TVA la incasare arata ca, in forma sa actuala, acesta dezavantajeaza majoritatea IMM-urilor. Conform unei analize realizate de R&M Audit Contabilitate, in topul pericolelor care au aparut pentru firmele mici si mijlocii se afla lipsa de predictibilitate a cash-flow-ului, sincopele de lichiditate generate de plata aleatorie a TVA-ului, precum si pierderea contractelor comerciale cu clientii care sunt companii mari si prefera sa lucreze cu firme care aplica regimul traditional de TVA.

In ianuarie si februarie, valoarea TVA care a trebuit platita (la incasare) a fost extrem de redusa, caci celor mai multe dintre IMM-urilor nu li se achitasera atat de repede facturile emise si deci nu trebuiau sa plateasca taxa pe valoarea adaugata aferenta. "In martie insa, multe dintre facturi au fost achitate, iar IMM-urile au avut primul varf de plata, cu sume de TVA care au trebuit sa fie platite statului pana la 25 aprilie. In luna mai, va veni cel de-al doilea varf al crizei de lichiditati pentru aceste firme, intrucat vor trebui sa achite TVA-ul aferent facturilor care nu le-au fost platite in termen de 90 de zile si pentru care trebuie totusi sa achite taxa pe valoarea adaugata.

Luna februarie avand doar 28 de zile, cele 90 de zile s-au implinit in aprilie, asa incat cotele aferente vor trebui achitate pana la data de 25 mai. Astfel, o serie de IMM-uri, in special din sfera productiei si comertului, vor fi blocate partial sau total in ceea ce priveste desfasurarea activitatii lor in continuare si vor trebui sa aleaga intre a-si plati darile catre stat sau a le amana (platind penalitati) pentru a avea banii necesari continuarii activitatii", a aratat Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit Contabilitate.
Astfel, pentru primele 5 luni ale anului, unei firme care aplica sistemul de TVA la incasare i-a fost imposibil sa previzioneze un cash-flow si sa isi planifice platile adiacente; avand in vedere cele doua varfuri de plati descrise anterior, lipsa de predictibilitate se va prelungi in lunile urmatoare, in functie de carentele de lichiditate generate.

"Cele mai afectate de aceste aspecte sunt firmele de productie (care trebuie sa isi asigure un anumit flux de productie), cele din comert, multe firme de servicii etc. Cel mai putin afectate sunt companiile care presteaza anumite categorii de servicii pentru care nu este necesara aprovizionarea regulata cu materii, materiale si diferite produse; in aceasta categorie s-ar incadra firmele de software, arhitectura etc", a precizat Mirela Serban. Situatia firmelor de productie si de comert este cu atat mai grea cu cat cele care au cifra de afaceri sub 65.000 Euro au fost obligate de la 1 februarie sa treaca la regimul microintreprinderilor: astfel, acestea trebuie sa plateasca impozit pe venit si nu pe profit. In aprilie, acestea au trebuit sa achite catre stat inclusiv cota de impozit pe venit pe primul trimestru, fapt care a crescut inca o data varful de plati din luna precedenta.

De la 1 ianuarie 2013, sistemul de TVA la incasare se aplica simultan cu sistemul de TVA clasic. Sistemul de plata a TVA la incasarea facturii este aplicat obligatoriu de firmele care au sediul in Romania si o cifra de afaceri sub 2,25 milioane lei. Orice firma din Romania isi poate deduce TVA-ul aferent facturilor emise de catre furnizorii care aplica acest sistem doar dupa ce plateste facturile.







"Daca la neajunsurile descrise anterior mai adaugam si faptul ca multe firme mari vor renunta la furnizorii "mici" pentru a putea sa isi asigure deducerea instantanee a TVA-ului in regimul clasic, reiese clar ca acest an se va dovedi in final foarte greu pentru IMM-uri, iar aceste modificari fiscale, in loc sa le ajute si sa contribuie la stimularea cresterii economice, se vor dovedi o frana pentru acest segment", a aratat Mirela Serban.


Citeste mai multe despre   










10591 vizualizari

  • -4 (6 voturi)    
    Asa aberatii .... (Luni, 13 mai 2013, 13:52)

    La Tour Eiffel [utilizator]

    Daca firma trebuie sa achite tva statului e fiindca a incasat contravaloarea facturii care CONTINE tva. Firma a incasat deja aceasta suma pe care trebuie sa o vireze statului. Deci firma achita doar ce A INCASAT DEJA. Ce provizioane domle daca firma are deja in sertar sau la banca acesti bani? Trebuie sa fi foarte bas ca scoti ba chiar sa si pui pe hartie asemenea enormitati.
    • 0 (2 voturi)    
      Proștii (Luni, 13 mai 2013, 14:25)

      Omics [utilizator] i-a raspuns lui La Tour Eiffel

      Dacă firma este datoare, deci nu și-a plătit facturile de cumpărare, nu poate deduce TVA, și este bună de plata TVA colectată. TVA la încasare dezavantajează firmele debitoare, pe când TVA la vânzare dezavantajează firmele creditoare. Evident că IMM-iștii, care de regulă sunt datori, și-au dat cu stângul în dreptul. Proștii
    • +1 (3 voturi)    
      Daca... (Luni, 13 mai 2013, 14:28)

      Unul111 [utilizator] i-a raspuns lui La Tour Eiffel

      Daca te-ai chinui un pic sa citesti mai atent articolul ti-ai da seama ce enormitati scrii tu de fapt.
    • +6 (8 voturi)    
      vb prost.i maestre (Luni, 13 mai 2013, 14:35)

      aricipogonici [utilizator] i-a raspuns lui La Tour Eiffel

      TVA-ul devine exigibil dupa 90 zile, CHIAR daca NU l-ai incasat(adica, sa intelegi si matale, il platesti la stat chiar daca NU l-ai inacasat). Deci, frectie la picior de lemn asa cum era prevazut. Daca se scoate exigibilitatea la 90 zile poate devine corect, daca se mai scoate si OBLIGATIVITATEA lui e aproape ca in tarile UE civilizate
    • 0 (0 voturi)    
      confuzie (Marţi, 14 mai 2013, 12:05)

      rz_ [utilizator] i-a raspuns lui La Tour Eiffel

      Cred ca La Tour Eiffel face o confuzie intre emiterea facturii si incasarea ei. Daca e asa, cred ca ar trebui sa nu se bage unde nu se pricepe.

      Iar autorul are dreptate, e numai o complicare inutila si fara nici un avantaj: oricum trebuie sa plateasca dupa 90 zile, deci firma castiga ipotetic putin capital de lucru in plus fata de cum era inainte, respectiv TVA-ul corespunzator facturilor cu intarzieri la plata de pana la 90 zile. Problema mare era cu intarzierile mari sau neplata totala, alea oricum nu-s rezolvate (si nici nu prea vad cum). In rest, birocratie multa inutila pt majoritatea plus dezavantajul ca firmele mari vor prefera sa lucreze cu firme mari ca sa poata deduce direct tva-ul...
  • 0 (0 voturi)    
    Pragul (Luni, 13 mai 2013, 15:54)

    tavonne [utilizator]

    O firma care se afla la pragul de a depasi cifra de afaceri de 500.000 eur, poate intra in faliment datorita faptului ca va trebui sa plateasca cu 90 de zile mai devreme TVA-ul, asa cum era innainte de atingerea pragului.
    Practic ea va fi obligata sa plateasca la un moment dat TVA-ul neincasat inca. Ce va face daca nu are banii?
  • +2 (2 voturi)    
    va spun eu (Luni, 13 mai 2013, 16:12)

    oaspetele [utilizator]

    Farmaciile independente, cu cifra de afaceri mai mici, au simtit cel mai tare binefacerea TVA-ului la incasare.Statu plateste la 300 de zile da vrea TV la 90. Interesant.
    • 0 (0 voturi)    
      absolut corec (Marţi, 14 mai 2013, 12:08)

      rz_ [utilizator] i-a raspuns lui oaspetele

      Nici unde ar putea face ceva statul, nici acolo nu rezolva nimic. Ar trebui ca daca ai de incasat bani de la stat / asig sanatate / autoritati locale, sa nu platesti TVA deloc pana la plata facturilor, chiar daca asta ia 100 ani.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version