Analiza: La un sef de ferma avem cate opt consultanti agricoli. De ce merg treburile prost in Romania

de Dan Popa     HotNews.ro
Luni, 20 mai 2013, 15:21 Economie | Finanţe & Bănci

Daca cineva ar vrea sa faca putina ordine in tara sau macar ar incerca sa vada de unde provine o parte consistenta a problemeleor nu ar trebui decat sa se uite pe cifre. Suntem tara cu 75.000 de directori generali sau executivi, dupa cum ii clasifica COR. La un director din agricultura ii revin aproape 8 consultanti. Daca scoti personalul TESA (contabili, administrator, sef de vanzari samd) ramai cu o mana de oameni pe umerii carora cade toata treaba. Mai jos aveti un grafi cu numarul sefilor din Romania. Explicatiile le veti gasi in text. Click pe imagine pentru a o mari.



Datele vin de la INS (Institutul National de Statistica- vezi documentul atasat)
Mai jos, defalcate aveti datele pe agricultura.

>


Asadar avem 1700 de directori, 1674 de agricultori si aproape 8000 de consultanti. Pe prima coloana gasiti numarul angajatilor, pe a doua salariul brut din contract iar pe a doua- salariul brut realizat (incluzand primele)

Incercati sa faceti acelasi exercitiu pentru alte zone de business. O sa constatati ca avem directori de vanzari in anumite industrii mai multi decat numarul jucatorilor. Absurdul pare sa fie la el acasa.

In coloana din stanga a pdf-ului atasat aveti codul COR 08 al denumirii ocupatiilor. El poate fi gasit pentru detalii pe Internet. Vom reveni cu o analiza mai ampla asupra ceea ce a insemnat adaptarea industriilor romanesti la piata fortei de munca globale.

  • In turism sunt inregistrati putin peste 1000 de consultanti. Mai avem cateva zeci de mii (circa 38.000) in industria financiara, aproape niciunul in industria prelucratoare sau cea extractiva

PS Datele de mai sus reprezinta medii si nu faptul ca FIECARE ferma are angajati 8 consultanti/director. Sa tinem seama si de acest amanunt.


Citeste mai multe despre   












Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU Bill Nichols, critic de film si pionier al studiului de film documentar: In timpul facultatii inca nu stiam ce voi deveni. Eu nu eram interesat sa fac bani, ci cautam implinirea. Si a durat o vreme sa imi dau seama.

Bill Nichols, critic de film american, profesor emerit si un pionier al studiului de film documentar contemporan a discutat in cadrul unui interviu despre visele si aspiratiile din tinerete, tehnicile din filmele documentare si influenta tehnologiei in industria cinematografica.
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Bill Nichols

5684 vizualizari

  • -5 (23 voturi)    
    So what...? (Luni, 20 mai 2013, 16:12)

    GabrielKreindler [anonim]

    Nu inteleg, de ce este un numar mare (sau mic??) de consultanti o problema? Pare evident pentru autor, dar nu si pentru mine. Lipseste mult context: ce dimensiune au fermele, sunt de stat sau private, etc.

    (Nu sunt decat un student doctorand in economie la o universitate de top din SUA, poate de asta inteleg mai greu.)

    Multumesc pentru clarificare!
    • +10 (20 voturi)    
      So what... si esti student doctorand? (Luni, 20 mai 2013, 17:03)

      uluit [utilizator] i-a raspuns lui GabrielKreindler

      In primul rand, trebuie sa-ti atrag atentia ca, ai o mare problema mai ales cand evidenta cifrelor este atat de clara. Autorul evidentiaza cateva discrepante (mediul birocratic umflat in mod artificial - personalul TESA, sefi, directori, etc) si cei care "baga carca". Aplicand o minima logica, poti realiza ca-n Romania, aparatul birocratic (toti vor sa fie sefi) este supradimensionat, rezultand cheltuieli enorme pentru partea de productie. Ceea ce face ca, o astfel de organizare sa duca in mod direct la faliment.
      Mergand pe aceeasi logica, se poate aplica acelasi tipar si asupra aparatului birocratic mult prea stufos al Guvernului (executivul), care de cele mai multe ori, in relatia cu cetatenii lasa mult de dorit. Asta se numeste eficienta, optimizare, adaptabilitate, transparenta, economie, functionalitate...

      PS - sper ca ti-am mai clarificat putin nedumeririle.
      • +7 (9 voturi)    
        el e nedumerit... (Luni, 20 mai 2013, 17:29)

        Dr.Mythnick [utilizator] i-a raspuns lui uluit

        in america au la fel , doar ca acolo politica agricola e decisa de cateva (4) Megacorporatii si Monsanto.

        Alea 4 decid peste 80% din ce mananca americanul la masa, iar Monsanto e zeu pe terenurile agricole, acolo unde da in judeca pe cine vrea el si baga in faliment datorita GMO , IMG (sau cum vreti sa le spuneti) dezvoltate de ei.

        Monsanto sunt cei mai buni in genetica plantelor si in datul in judecata.
      • +6 (10 voturi)    
        Hai hai sa mai vedem o data cifrele (Luni, 20 mai 2013, 18:30)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui uluit

        Ca nu e evident de loc ce e enorm...
        Deci total salariati 83032
        Directori: 1756 adica unu la 47 de angajati
        Conducatori: 2900 adica unu la 28 de angajati
        Consultanti: 7689 adica unu la 10 de angajati

        Acuma, middle si top management 1/47 nu vad de ce e asha spectaculos, avind in vedere ca in general fermele-s mici.
        La conducatori, 1 la 18 iar e OK.
        La consultanti probabil numarul mare tine de fonduri europene, unde chair e nevoie.

        Daca maai adaugam aici si caracterul puternic sezonier din agricultura (la pagina 19 vezi ca sunt inca 9000 care in octombrie au lucrat mai putin de 23 de zile) si daca mai adaugam si cantitatea de munca la negru din domeniul agriculturii, s-ar putea sa ne miram chiar degeaba. Oricum, daca autorul dorea sa evidentieze ceva, isi sufleca miinicele si facea un grafic cu situatia comparata in toata europa. In felul asta puteam sa ne raportam la ceva. Asha, sa stabilim noi din afara domeniului ca un director la 47 de angajati e mult, mi se pare amatorism in stare pura.
      • +7 (7 voturi)    
        superficial ca de obicei (Luni, 20 mai 2013, 19:04)

        pehash [utilizator] i-a raspuns lui uluit

        Intr-adevar ar trebui sa ne uitam la o piramida cand analizam structura ierarhica a fortei de munca, dar orice copil semi-analfabet din mediul rural stie ca la ferma se lucreaza cu ziua, nu cu salariu lunar. Deci o ferma serioasa poate avea lejer 2-3 directori/patroni, 10 angajati permanenti din (secretara, contabilul, mecanicul si 7 ingineri agronomi) si 2 paznici.. restul sunt zilieri si pot fi sute, chiar mii intr-un an, doar ca nu apar in statistica INSSE. Daca nu stii despre ce vorbesti, doar faci medii si insiri cifre seci, statistica te poate induce in e(o)roare foarte usor.
    • -8 (10 voturi)    
      student in SUA? (Luni, 20 mai 2013, 17:20)

      un dac [utilizator] i-a raspuns lui GabrielKreindler

      d-asta ai luat minusuri:-)
      pai romanilor nu le plac studentii de la universitatile de top, ei prefera plagiatorii, dar probabil ca asta intelegi:-)

      Ca sa dezvolt putin, mai ales pentru uluit, care probabil ca nu te-a inteles, ca altfel si ce zice el acolo este foarte corect, zic si eu cate ceva:
      Este foarte importanta distinctia stat/privat in aceste cifre. Nu reiese din articol, iar documentul atasat m-a plictisit de la primele 2 pagini, am renuntat.
      Adica pe de o parte este important cati din fiecare sunt la stat si cati la privat, iar pe de alta parte este la fel de important raportul "sefi"/consultanti la stat si apoi la privat.

      Personal consider ca ceea mai mare problema a consultantilor nu este numarul, ci calitatea "consultatiei":-)...foarte mult import de materie prima, si foarte putine nise dezvoltate. Nu mai crestem mangalita, plantam din ce in ce mai putin spre deloc arbusti si arbori fructiferi (conform datelor oficiale din 2009 pe care le-am studiat), am anihilat aproape complet zona de plante medicinale, uleiuri volatile etc

      Un sfat prietenesc: ramai in SUA:-)
    • +2 (8 voturi)    
      So what (Luni, 20 mai 2013, 17:35)

      marius87 [utilizator] i-a raspuns lui GabrielKreindler

      aroganta asta, pleaca din tara si se cred vedete ... au uitat de unde au pornit
    • +7 (9 voturi)    
      hmmm (Luni, 20 mai 2013, 18:52)

      ampersand [utilizator] i-a raspuns lui GabrielKreindler

      Articolul e scris la plesneală, în opinia mea, dar, tot în opinia mea, întrebarea ta denotă că te-ai cam lăsat dus de valul doctorandului şi n-ai suprins tocmai esenţa articolului. Corectează-mă dacă greşesc:

      din câte-mi amintesc eu statisticile, în SUA doar aprox 6% din populaţia activă e ocupată în agricultură, dar SUA are o pondere de aprox 30% din exportul mondial de cereale. Cu alte cuvinte, cei 6% din populaţia activă americană produce 30% din exportul mondial de cereale. Ceea ce, în opinia mea, înseamnă că agricultura americană nu prea geme de consilieri.
  • +12 (14 voturi)    
    da big boss (Luni, 20 mai 2013, 16:17)

    jcao [utilizator]

    pai, romanu s-a nascut poet si sef. nu-i clar?
  • +12 (14 voturi)    
    numar mare, numar mare (Luni, 20 mai 2013, 16:25)

    o8561 [utilizator]

    Trebuiau sa fie zece sefi si un consultant.

    Ca la Dorei... 10 se uita si unul da cu sapa.

    :D
  • +8 (12 voturi)    
    Alt articol ambiguu (Luni, 20 mai 2013, 17:15)

    bogdan1477 [utilizator]

    Citeva cifre INS aruncate intr-un grafic, o mirare pe care eu cel putin n-o inteleg (8 consultanti la un sef - o fi mult? o fi putin?) si concluzia ca in tara e haos generalizat.

    Daca vrei sa scrii un articol, fa o comparatie cu alte tari, baga in ecoatie si marimea medie a unei ferme (ca una e sa ai ferma medie de 100 de hectare si alta sa o ai de 10.000 de hectare).

    Plus ca nu pricep cum ar putea face cineva ordine in domeniul asta? le impui fermelor sa aiba un numar minim/maxim de consultanti?

    Articol scris ca dupa 3 carafe de tuburel...
  • +1 (3 voturi)    
    articolul e chiar foarte binevenit (Marţi, 21 mai 2013, 5:53)

    nicky1970 [utilizator]

    In primul rand, avem informatii pentru prima oara despre numarul directorilor generali, ai celor financiari, ai consultantilor samd din Romania

    Doi, autorul puncteaza din sutele de pagini de tabele, esentialul: in agricultura avem o rata de 7-8:1 a consultantilor fata de cei care muncesc cu adevarat. In Europa, daca o sa va uitati pe Eurostat, veti vedea ca media e de 0,7:1.

    Avem documentul in sine, care merita citit pentru informatiile din el. Nu pricep de ce sunt unii carcotasi. Probabil vin din randurile consultantilor
    • +2 (2 voturi)    
      Pai (Marţi, 21 mai 2013, 12:08)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui nicky1970

      1. Nu cred ca informatiile astea-s pentru prima oara raportate. Daca sapi pe site la INS, sigur gasesti si mai din urma.
      2. Cum adica avem 7-8:1 consultanti:muncitori? Voiai sa zici 7-8:100?
      3. N-am spus ca PDF-ul INS e rau, ci doar ca articolul nu suce de fapt nimic.

      In general, in agricultura (poate mai putin in zootehnie), munca e sezoniera. Iar fermele angajeaza zilieri cind e de cules merele, rosiile, etc, zilieri care de obicei sunt platiti la negru, neintrind in statisticile INS. Pe linga asta, multi din angajatii permanenti sunt si ei platit la negru, neintrind nici ei in statisticile INS.

      Doar nu crezi ca-n agricultura romaneasca lucreaza doar 83.000 oameni, adica cite 2000 per judet. Doar ca evaziunea fiscala e atit de mare, incit in statistici apar preponderent directorul, contabilul si 2-3 sefi de echipa.
  • 0 (2 voturi)    
    subscriu (Marţi, 21 mai 2013, 6:06)

    gregoriudanut [utilizator]

    la ce spune nicky1970. Text foarte util. Ati citit pdf-ul atasat? E plin doldora de informatii. Sursa de nota 10 pentru oricine vrea sa analizeze salarizarea in Romania, pe sectoare. Sunt inclusi inclusiv numarul valetilor din hoteluri.
    Media in UE a raportului consultanti in agricultura/lucratori activi e de 0,82 nu de 0,7 cum zicea nicky1970. La noi e de aproape 8. Cum naibii sa mearga treburile???
    • 0 (0 voturi)    
      Teorie versus practica (Marţi, 21 mai 2013, 12:19)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui gregoriudanut

      Daca tu iti inchipui ca ferma romaneasca tipica colcaie de consultanti si directori, te inseli. Muncitorii pur si simplu sunt zilieri sau angajati platiti la negru, ca-i mai ieftin. Si bineinteles nu apar in statisticile INS. Doar nu crezi ca-n agricultura lucreaza doar 83.000 de oameni (cite 2000 pe judet)... Consultantii probabil sunt strins legati de fondurile europene. Sau poate crezi ca patronul de ferma roman se inconjoara de consultanti pe orice tema, de frica sa nu ia vreo decizie gresita. Ddimpotriva, patronul roman tinde sa faca totul dupa cum il duce capul in loc sa apeleze la experti.

      Statisticile astea sunt bune, dar trebuie corelate cu realitatea din teren nu crezute asha, pe nemestecate.

      Si apropos, eu n-am contestat statistica ci doar articolul care nu face decit sa arate pdf-ul si sa se mire de o chestie fara sa aduca si argumente, comapratii cu alte tari, etc. Pin la urma asta inseamna analiza, nu copy-paste din pdf-ul INS si atit.
  • +2 (2 voturi)    
    Armata de taietori de frunza (Marţi, 21 mai 2013, 9:46)

    sile231 [utilizator]

    Isi are radacine in mintea de lemn a celor care ne-au procopsit cu o constitutie gaunoasa si o legislatie aidoma.. Pina nu vom inlocui actualul cotet legidlativ cu un edificiu clar si coerent care sa permita initiariva privata si sa combata sparleala si ,,speculatiile baiatilor destepti" vom LALAI mult si prost ca pina acum.Si observ ca nimeni nu se apuca de treaba sa vina macar cu un proiect de constitutie teafara. Ai da cxxx nost'.
  • +1 (1 vot)    
    "n-spe"directori!!! (Marţi, 21 mai 2013, 10:16)

    asi [utilizator]

    Cautati in spitale:o sa va cruciti!!!


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi