Turcia si amnistia fiscala. De ce nu se poate si in Romania?

de Dan Popa     HotNews.ro
Miercuri, 22 mai 2013, 15:57 Economie | Finanţe & Bănci

Dan Popa
Foto: HotNews.ro
Parlamentul turc a adoptat o lege de "amnistie a capitalului", care reduce de la 30-40% la maxim 2% taxa perceputa de stat la repatrierea averilor detinute in strainatate, iar decizia ar putea conduce la aducerea in tara a unor fonduri de pana la 100 miliarde de euro, potrivit AFP. Legea elimina amenzile si taxelor ridicate impuse de autoritati la repatrierea activelor. In plus, statul se angajeaza sa nu investigheze daca averile detinute in afara tarii au eludat in trecut plata taxelor. Ideea nu e noua si a mai fost aplicata de alte state de cand cu criza. In Romania insa problema e transata sec: nu se poate! De ce?

Legea ar putea ajuta la repatrierea in Turcia a 100-130 miliarde de dolari (77-100 miliarde de euro), afirma experti, citati de AFP. Ankara a lansat o initiativa similara in 2009, pentru a limita efectele crizei financiare globale.

De cand cu criza, banii sunt mai rari si mai scumpi. Guvernele se plang de lipsa lor si se imprumuta de la banci, pentru ca nu au incotro. Prima amnistie fiscala din 2008 incoace a fost lansata in Elvetia. In prima zi de la anuntul amnistiei fiscale,  170 de cetateni au anuntat voluntar ca detin bani in paradisuri fiscale. Cel mai tanar are 24 de ani iar cel mai in varsta, 97 de ani. Media de varsta este de 65 de ani. Discutam de Elvetia, mai precis de un canton- Jura, de unde s-au strans zeci de milioane de franci in urma primei amnistii fiscale declarate. Ideea e simpla. Se stabileste un plafon, sa zicem de 500.000 de euro. Ai averi inafara tarii peste acest plafon, pe care nu le-ai declarat din varii motive ? Nicio problema!. Te iertam de 70% din plata taxelor dar adu-le in tara. Daca nu le aduci si te prindem, faci puscarie si ti se confisca totul. La nivelul intregii Elvetii , s-au strans cateva circa 30 de miliarde de euro, din datele pe care le am.

In SUA, aproape ca nu are rost sa mai vorbim despre efectele amnistiei fiscale. Circa 15.000 de cetateni "s-au predat" IRS-ului, conditiile fiind mai dure (plateau o amenda, dar nu li se deschidea dosar penal). Majoritatea erau americani cu conturi in Elvetia.

Geneva a procedat la fel. Pana si Spania, care initial se opunea din rarunchi unei asemena masuri, a decis  sa studieze problema.

Italia a legalizat 95 de miliarde la buget.

Franta a infiintat un departament special pentru asta.

Stiu argumentele BNR. 10 % dintre romani detin 90 % din bogatie. Daca ii superi, isi muta banii si te lasa fara capital. Sincer, cred ca lucrurile nu stau in statistici la fel ca in economia reala.

Nu atunci cand ai o economie neagra estimata la peste 25 de miliarde de euro plus alte 20 de miliarde plasate de romani prin paradisurile fiscale. Unii spun ca in Elvetia sunt vreo 10 miliarde "dositi" de romani. Altii vorbesc despre Luxemburg, Cipru si Cayman, unde ar mai fi alte 7-8 miliarde. Ma intreb daca aducerea lor in tara nu ar fi un lucru benefic pentru Guvern.


Laurian Lungu, seful Macroanalitica spune ca sunt doua mari cai de atragere a banilor la buget: impozite "adecvate" si o amnistie fiscala insotita de politici economice credibile."Cresterea accizelor la tigari este prea mare pentru cat poate suporta economia Romaniei si deja veniturile colectate la ora acutala din aceasta acciza sunt sub nivelul celor care s-ar putea colecta cu un nivel al accizei mai scazut. Pe langa nivelul impozitarii este necasara si o anumita stabilitate a sistemului fiscal, cel putin pe termen mediu", spune Laurian Lungu.

Aministia fiscala, mai precizeaza el, poate fi intr-adevar o solutie daca politicile economice sunt percepute ca fiind credibile. "In Italia, de exemplu, aministia fiscala a adus peste 80 de miliarde de euro anul trecut. Din punct de vedere strict al randamentului economic motivatia aducerii capitalului in tara ar trebui sa existe, cel putin pe termen mediu", conchide seful Macroanalitica.


Economistii cunosc teoria curbei lui Laffer, desenata de cunoscutul economist pe un servetel in timp ce lua masa. Esenta teoriei lui spune ca, cu cat presiunea fiscala creste, cu atat veniturile fiscale scad, deoarece o presiune fiscala ridicata va conduce la evaziune fiscala si, deci, la reducerea incasarilor la buget.
Mai mult, cresterea presiunii fiscale poate conduce si la renuntarea la afaceri, la renuntarea la unele locuri de munca (daca, de exemplu, creste presiunea parafiscala), adica, intr-un cuvant, poate conduce la reducerea bazei de impozitare, ceea ce conduce la reducerea veniturilor fiscale chiar in absenta evaziunii fiscale.

E nevoie de cateva lucruri simple, nu trebuie sa fii specialistul lui Peste.

Cum ar fi sa compensam datoriile dintre tarile Euroland (atent, pe maturitati), sa asistam la emiterea de euroobligatiuni si sa punem o  noua Margaret Teacher la nivel paneuropean?

Doi. firmele romanesti au datorii la stat, ca asa se face in perioade de criza- se reinvie creditul fiscal. Fiscul colecteaza lent. Oare aceste datorii nu ar putea fi securitizate si vandute? Ca si cea a arieratelor. Sa fie vandute cu discount, iar cumparatorul sa verse la buget contravaloarea lor, dupa care sa le recupereze.



Citeste mai multe despre   










3989 vizualizari

  • +4 (10 voturi)    
    ehh, de ce nu se poate? (Miercuri, 22 mai 2013, 16:06)

    J_W [utilizator]

    Pai ar sari presa in sus cat 16 cu "baietii destepti".. N-avem scapare!
    • +2 (2 voturi)    
      LA PUSCARIE FARA PIC DE IERTARE (Joi, 23 mai 2013, 9:36)

      Ed___ [utilizator] i-a raspuns lui J_W

      Turcia nu are decat sa faca ce vrea, dar ACEST LUCRU ca unii romani au facut bani in Romania si i-au dosit prin Elvetia si nu au platit taxe, si acum sa fie lasati cu TAXE MAI MICI sa ii repatrieze MI SE PARE SANTAJ !

      Da, SANTAJ din partea celor "descurcareti" si va insemna O VICTORIE a "baietilor destepti" contra prostimii de rand care plateste taxe si pentru cei bogati !

      Este o aberatie. Eu as face o propunere din partea Guvernului Romaniei de acest gen:

      VA LASAM SA REPATRIATI BANII dar va impozitam cu 16% cat este legea si VA IERTAM de procese
      DACA VA PRINDEM confiscam tot (sau supra impozitat cu 50% minim) si puscaria !


      Mi se pare aberant ca sa plateasca mai putin decat platesc cei care nu au fugit, dosit bani !

      Mi se pare O JIGNIRE FATA DE STATUL ROMAN si fata de CETATENII ROMANI CINSTITI !

      Trebuie sa plateasca CEL PUTIN cat trebuiau sa plateasca corect, si sa zica sarumana ca au primit dobanda la banii ne-platiti si datorati statului roman, si ca au beneficiat de bani lichizi pe perioade mari.

      Si daca nu vor, nu au decat sa ii tina in Elvetia. Romania nu are nevoie de BANI MURDARI.
      Daca platesc taxe identice cu cetatenii corecti, atunci sa vina, altfel nu au decat SA STEA CU FRICA sau sa moara draq si apoi vine judecata de care nu scapa nimeni niciodata.
  • +17 (23 voturi)    
    Frumos (Miercuri, 22 mai 2013, 16:23)

    electron [utilizator]

    Ce frumos ii capitalismul si societatea de azi in general.
    Fur 2000 de euro ma prinde, ma baga la racoare.
    Fur 20000000 de euro nu ma mai poate prinde ba mai mult primesc si amnistie fiscala ca deh ii criza si pot sta linistit.
    Inteleg motivele economice, dar din punct de vedere moral nu este corect de loc.
    Care este diferenta dintre bogatii din sec 21 care peste o anumita suma incep sa fie deasupra legii si boierii din evul mediu?
    • +2 (2 voturi)    
      nu sunt de acord cu legea sub nici o forma (Joi, 23 mai 2013, 11:22)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui electron

      Nici o amnistie..ai furat, ai fost prins, esti bagat la zdup si cu asta basta. Mai bine sa stea cu banii in strainatate, si sa nu se bucure de ei, decat sa dea o firfirica la statul roman si apoi sa isi aduca inapoi in tara toti banii furati. Nu mai suport fetele multumite si ranjatele infractorilor tupeisti...
      La puscarie, indiferent cat de mult sau putin ai furat.
  • -1 (15 voturi)    
    Felicitari! (Miercuri, 22 mai 2013, 16:26)

    un dac [utilizator]

    As fi inserat declaratii de la mai multi oameni implicati, subiectul chiar are potential.
    Turcii reprezinta in ultimii ani un model economic pentru multi. Romania nu are viziune, nu are vointa, nu are oameni competenti (activi). Nu poti face aministie fiscala cu un presedinte care traseaza sarcini procurorilor, cu un prim ministru care-l indeamna pe procurorul sef sa termine cu anchetele de la referendum, cu Vosganian care nu a citit despre asa ceva in cartile lui de beletristica, cu Isarescu care nu se mai da plecat si tot asa. Pentru asa ceva iti trebuie ori o democratie solida, ori o mana de fier, ori cojones, ori presiunea poporului care moare de foame cand altii prospera din economia subterana.
    Romania actuala nu are nimic din toate astea.
    • +3 (3 voturi)    
      Si care ar fi beneficiul romanului de rand? (Miercuri, 22 mai 2013, 17:33)

      Alius [utilizator] i-a raspuns lui un dac

      Adica astia fura, sunt amnistiati, dupa care isi aduc banutii in tara si... care este beneficiul? Il aduc si continua sa fure, ca altceva nu stiu sa faca. Daca stiau, faceau de la bun inceput, fara sa fure. Dupa care iar isi muta banii, ca altfel ar fi prinsi, dupa care iar sunt amnistiati si tot asa.

      Crezi ca dispare econonia subterana ca-si aduca aia banii? Este absurd sa gandesti asa.

      Si cine sa aiba mana de fier? Cel care traseaza sarcini procurorilor, cel cu cojones, poporul? Te contrazici la tot pasul. Daca nu ar fi coruptia asta institutionalizata, nici scurgeri mari de bani nu ar mai fi si nici nevoie de amnistie fiscal.

      Citez: "Daca nu le aduci si te prindem, faci puscarie si ti se confisca totul" Cine sa prinda pe cine? Ponta sa se prinda pe el insusi? Astea sunt glume de gradinita. Cei careduc banii in afara sunt exact cei care controleaza justitia. Nimeni nu prinde pe nimeni si nici nu se confisca nici o avere. Pana acum au fost cativa prinsi, sa-mi spuneti si mie care averi au fost confiscate.
      • 0 (2 voturi)    
        n-ai citit ultima propozitie, se pare:-) (Miercuri, 22 mai 2013, 23:19)

        un dac [utilizator] i-a raspuns lui Alius

        Tocmai asta spuneam, ca Romania nu are nici mana de fier, nici cojones, nici democratie solida, nici presiunea poporului care moare de foame.

        Cat despre beneficiu este foarte simplu: Turcia imprumuta bani (ia) mai ieftin decat noi, dar mai si imprumuta pe altii (adica da). Noi doar luam, scump si din pacate de la FMI (care inseamna guvernare din afara, habarnista si interesata).
        Existenta acestor bani corolata cu o strategie de economisire a populatiei, ar duce la diminuarea imprumuturilor scumpe (in cazul nostru scump nu inseamna doar dobanda, ci si amestecul FMi care s-a dovedit incompetent cam peste tot).

        Si al treilea aspect, amnistia nu se adreseaza doar hotilor. Exista oameni care fura si care depoziteaza banii in Elvetia (spre exemplu), dar exista si oameni care castiga bani cinstit, dar prefera sa-i duca in paradisurile fiscale. Adica cum "producem" bani diferea de cum ii "protejam". Nu intotdeauna coincid.
        Cred ca acum am fost mai clar:-)
        • +1 (1 vot)    
          Pai.. (Joi, 23 mai 2013, 2:26)

          Alius [utilizator] i-a raspuns lui un dac

          Cine vrei sa aiba mana de fier sau cojones? Ca vad ca daca Basescu zice ceva, nu e bine. Poanta daca zice ceva nu e bine. Deci cine ce trebuie sa faca?

          Eu sunt de acord ca nici Basescu si nici Poanta nu trebuie sa spuna nimic, dar atunci nu este vorba de mana de fier, ci de o justitie functionala, in care politicul sa nu fie implicat. Pe de alta parte, legislatia noastra nu permite confiscarea averilor, decat in situatii deosebite, caci aceasta legislatie a fost facuta de catre cei care fura, fireste.

          Imprumutul banilor va fi la mana bancilor, ca doar nu le ia statul banii. Iar bancile de la noi sunt conduse tot de niste smecheri, care daca se poate vor imprumuta statul cu mai mult decat se imprumuta statul de la FMI etc.

          Si mai important e ce se face cu aceste imprumuturi, caci in principiu de-acolo se sifoneaza bani tocmai de catre acesti hoti care sunt amnistiati. .

          Si ca sa inchei, oamenii care castiga bani cinstiti si-i depoziteaza in alte tari, nu au de ce sa se teama ca sunt prinsi si inchisi daca nu-si aduc banii in tara. E simplu. Asa ca asta cu oamenii cinstiti cade, ca nu au nici un motiv sa-si aduca banii in tara. Iar la noi ... stim bine ce oameni cinstiti si-au dus banii peste hotare.

          Cam asta despre acest subiect. Raman la parerea mea: nu se merita, ca nu castiga statul nimic, iar aia o sa fure in continuare si mai mult.
  • +7 (15 voturi)    
    no way (Miercuri, 22 mai 2013, 16:27)

    lucadd [utilizator]

    Pe scurt,

    in numele recuperarii improbabile a unor bani din averi ascunse sau acumulate frudulos sa se amnistieze hotii.
    No way, la mititica daca sunt descoperiti si nu trebuie incurajati cu acte de acest gen, by the way.

    Deja in Romania coruptia este la ea acasa nu cred ca trebuie luat exemplul Turkey, unde probabil fraudatorii au facut lobby sa fie amnistiati, sa revina cu averile din Cipru
  • +6 (6 voturi)    
    sa-ti spun de ce nu se poate (Miercuri, 22 mai 2013, 16:43)

    antitot [utilizator]

    Pentru ca marile averi sunt facute de fosti sau actuali securisti aflati in spatele oamenilor politici.
    Ai impresia ca au un interes sa se afle cati bani au de fapt?
  • +8 (10 voturi)    
    Rectificare (Miercuri, 22 mai 2013, 17:09)

    STEFAN A. [utilizator]

    Domnule Popa , va rog sa rectificati .
    In Italia , admistia fiscala a LEGALIZAT 100 miliarde euro dar a dus la incasari bugetare de doar 5 miliarde euro .
    Nu confundati sumele legalizate (si care nici macar jumatate nu au fost rimpatriate) cu incasarea bugetara de pe urma acestei admistii (impozit 5 % ) .
    In presa romaneasca se incurca des capra cu varza .
  • +2 (4 voturi)    
    Deci în titlul articolului e dezamăgire? (Miercuri, 22 mai 2013, 17:34)

    MihaiMese [utilizator]

    Cu amendamentul că eu chiar nu mă pricep la finanţe, aş vrea totuşi să spun că-mi scapă ceva în intenţia articolului. Parcă bunul simţ îmi spune că ceva e în neregulă.
    Adică celor care au cauzat în primul rând criza globală să li se ierte toate greşelile contra unei anumite taxe - bani înapoi şi fericire mondială... Şi mâine? O nouă şansă, mai bună decât cea actuală, pentru furat din resturile rămase.
    Ce mă miră e cum de, într-adevăr, încă la noi nu s-a pus în aplicare. Cum să ratezi o aşa ocazie să scapi basma curată şi să stai apoi mai liniştit să mai furi şi altceva?
    Concluzia ar fi că în principiu, să furi nu e bine, dar dacă scapi destul timp şi e-n interesul general, se poate rezolva.

    Ne-au păcălit o dată, ruşine lor, de ne vor păcăli şi a doua oară, ruşine nouă.
  • +1 (3 voturi)    
    Alternativă (Miercuri, 22 mai 2013, 17:46)

    MihaiMese [utilizator]

    Scenariu idealist dar realizabil -
    În loc de amnistia fiscală, din puţinul buget pe care-l ai, fă o prioritate în finanţarea justiţiei, dă de urma banilor pierduţi - îi recuperezi într-o marjă mult mai mare decât prin amnistiere/taxare iar apoi aduci totul la buget, cu o revitalizare mai sănătoasă. Pe termen lung, şanse mai mici să pierzi alţi bani în acelaşi mod, din moment ce justiţia funcţionează mai bine şi statul ar fi mai în alertă.
    Da... cum spuneam, scenariu idealist.
  • +4 (4 voturi)    
    Descoperiti, ce gluma buna (Miercuri, 22 mai 2013, 18:29)

    antrax [utilizator]

    Pai e simplu, la noi se vede bogatia diversilor "bugetari" (doctori, magistrati, parlamentari, etc), vile, masini scumpe, vacante exotice, toate acumulate dintr-un amarat de salariu de bugetar, si ce se intampla? Fix nimic!

    Pai daca la cazurile astea concrete nu se ia nici o initiativa, decat dupa ce-si da ANI cu parerea si probabil dupa ce X acumuleaza 10-15 ani de prosperitate, pai de ce si-ar face griji aia care au iesit cu valiza cu bani din tara. Ce, va cumpara Romania date cu cine are conturi in Elvetia cum a facut Germania?
  • 0 (2 voturi)    
    Gaze ... (Joi, 23 mai 2013, 7:29)

    utug [utilizator]

    Intalnirea de la Bruxelles de ieri 22 mai 2013, la care Basescu nu s-a dus si l-a trimis pe Ponta, a fost un ESEC.
    Rompuy a fost o dezamagire. In loc de masuri privind scandalul Paradisurilor Fiscale, unde in conturi secrete sunt dosite sume echivalente cu PIB-ul Statelor Unite + Japonia, de unde nu ajung in bugetele Uniunii Europene 1.000 miliarde E anual, ni s-au oferit tot felul de fleacuri privind gazele de sist [" ... MEPs were disappointed by the results of the Council {Rompuy}... the summit failed to take meaningful action on tax evasion and was “overshadowed by the red herring { smoked herring = something intended to divert attention from the real problem} of energy prices.”
    “EU leaders have done little to break the impasse on key legislative proposals on tax and savings transparency, which are stalled due to obstructionism in Council (Rompuy), whilst adopting confusing conclusions on energy policy,”...]

    "This summit, which should have prioritised progress on long-overdue measures to tackle tax evasion and avoidance in the EU, has been overshadowed by the red herring of energy prices. As a result, EU leaders have done little to break the impasse on key legislative proposals on tax and savings transparency, which are stalled due to obstructionism in Council, whilst adopting confusing conclusions on energy policy.

    EU summit: minimal progress on tax ...
    http://www.europeanvoice.com/article/2013/may/eu-summit-minimal-progress-on-tax-and-energy/77331.aspx

    Faltering progress on key EU measures against tax evasion masked by energy price red herring
    http://www.greens-efa.eu/eu-summit-9874.html


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri